Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Můj již několikátý pokus o kompilaci jádra nedopadl nejlépe :o(
Už před časem jsem přešel od řady 2.4 na 2.6, což proběhlo bez komplikací, jelikož jsem si dal práci se čtením souboru README.initrd. Proto jsem hned po instalaci balíčků použil zaklínadlo
mkinitrd -c -k 2.6.10 -m reiserfs -f reiserfs -r /dev/hdb1Mám totiž na prvním disku WXP kvůli hrám a Linux mám na druhém na reiserfs.Systém mi tehdy naběhl úplně v pohodě.
Teď jsem si tedy stáhl jádro 2.6.11 a postup zopakoval. Chtěl jsem si ho ale trochu přiohnout a to se mi žel nepovedlo. Neprováděl jsem žádné veké změny, jen jsem vybral typ procesoru (K7 neboli Athlon XP) a chtěl podporu reiserfs přímo v jádře a ne jako modul.
Pak následovala klasika
make bzImage make modules make modules_install make installTo mi sice výsledek hodilo do /, ale já ho přesunul tam kde má být.
Po rebootu šlo vše v pořádku až do chvíle, kdy se měl natáhnout modul iptables. Začalo to řvát 'incorrect module format' a já byl v pytli.
Po několika pokusech jsem to vzdal, upravil symlinky v /boot zpátky a jedu na 2.6.11-generic, což mne vůbec netěší :o(
Tiskni
Sdílej:
make && make modules_install??
make oldconfig # chceme-li stejnou konfiguraci jádra jako předchozí make menuconfig # nepovinně, chceme-li ještě něco doupravit make bzImage && make modules && make modules_install # jdeme na kafea pak se už jen upraví![]()
/etc/lilo.conf a jádro nakopíruje do /boot a provést příkaz lilo a restartovat počítač.
System.map atd... ale to je snad jasné.
Stále hledám co možná nejjednodušší popis kompilace kernelu, aby byl ale zároveň co možná nejsrozumitelnější. Tohle je možná už zase až moc stručné...
make bzImage && make modules && make modules_install
make modules je u jader 2.6 skutečně zbytečné. Úplně stačí zadat
make && make modules_install
make help' a zjistíte, že 'make' je totéž jako
make vmlinux make bzImage make modules
Vzhledem k tomu, že cíle vmlinux a bzImage se liší jen nepatrně, je to prakticky totéž, jako používá tazatel.
)make install udělá v první řadě to, že zkotroluje, jestli existuje /sbin/installkernel, a když ano, tak ho spustí. Takže to nedělám patnáctrát ručně, ale jednou si napíšu skript (případně ho za mě už někdo napsal) a pak ho přes make install spouštím...