Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Tak jsem měl ve čtvrtek nehodu. Vyjel jsem od marketu, najel na hlavní a frčím směrem k centru. Tedy frčím - po městě si nedovolím víc než tachometrových 55 km/h, nemám to zapotřebí. Přejedu horizont a blížím se ke sto metrů vzdálené křižovatce. Zleva stojí auta na stopce, zprava z parkoviště prázdno. Ani jsem si nevšiml, jestli jede něco proti mě, přeci jen to není můj pruh.
Hned jsem ale zjistil, že něco proti mě jelo, protože to je najednou přede mnou. Stojím na brzdě, motám volantem doleva a všímám si jejího vyděšeného pohledu. Nevyšlo to a přeci jen dostává zásah na pravé zadní kolo. Holt si myslela, že na to parkoviště přes ten můj pruh ještě stihne odbočit. Nestihla.
Stanou se i horší věci. Vypínám rádio, vypínám světla, zhasínám motor a pouštím blikačky. Při vystupování se na slečnu usmívám, aby se kromě leknutí z nárazu ještě nebála mne. První co slyším je "Jste musel jet nějak rychle, vůbec jsem Vás neviděla." To mne dostalo, tudy ne.
Volám policii a hlásím místo nehody, na dotaz zda nedošlo k újmě na zdraví odpovídám záporně - když tak pohotově lže, nejspíš se jí nic nestalo. Ještě se dispečerka ptá, zda je komunikace průjezdná, na což odpovídám kladně - jeden pruh je čistý. Udělal jsem pár fotek mobilem a pak už jsme jen čekali na příjezd policistů. Zastavila u nás státní policie, legitimovala nás, poptali se zda jsme nehodu už hlásili a není-li někdo zraněn. Jeli jen tak okolo. Starají se a to je dobře, tak to má být. Za chvíli přijela dopravka a bylo. Slečna nebyla vlastníkem vozidla, neměla s sebou ani technický průkaz ani doklad o povinném ručení. Čekali, zda to přiveze aspoň její přítel (a zároveň vlastník vozidla), ale nestalo se tak. To má za to, že lže.
Pět až šest metrů brzdné dráhy nesvědčilo o vysoké rychlosti, místo střetu jasně označené čtvrthrstí rzi ze zasaženého Favorita jednoznačně identifikovalo místo střetu, žádný alkohol v dechu - prostě téměř modelová situace. Vina jednoznačně na straně slečny, dva a půl tisíce bloková pokuta a já budu minimálně týden jezdit autobusem. A to jsem tu Corollu koupil před rokem. Teď jí budu muset koupit nový blatník, světlo, blinkr, haupnu, nárazník a masku. A to jen proto, že to holčina neodhadla. Kdyby deset vteřin počkala, mohla si koupit něco hezkého na sebe, já bych byl dneska v práci autem a nebyl bych smutný z toho, že lidi lžou.
Kdyby to bylo obráceně, tak by to bylo jinak. Normálně bych jí řekl (a příslušníkům taky) "Promiňte, jsem vůl. Myslel jsem, že to stihnu, ale neodhadl jsem to." Nemám důvod lhát a když udělám chybu, tak ji přiznám. Jenže doba je taková, že lidi spíš lžou než aby přiznali chybu. Lidi si nestojí za svým a schovávají se za všelicos. A vůbec je to všechno takové divné. Znáte to - člověk člověku vlkem a tak.
P.S. A mohla být ráda jak to dopadlo. Už asi tři neděle hraju Flatout Carnage, takže se taky mohlo stát, že místo abych stál na brzdě a motal volantem doleva, tak jsem mohl motat doprava a stát na plynu, abych dostal co nejvíc Nitra. A to by se bez újmy na zdraví neobešlo.
Tiskni
Sdílej:
Pověsti vypráví o máchání pekařů v koši ve Vltavě. Jak to bylo četné ... kdo ví.
Cože to bylo za chleba? Já už radši kupuju celozrnej krájenej od ... Delta pekáren? Vital nebo Fit se jmenuje ... kdysi jsem, cca 12 let "nazád", chodil na brigádu do minipekárny v Chebu, pak ji asi pohltila konkurence ... ještě jsme dělali ruční výrobu, takže mam s čim srovnávat. I proto zatim ohrnuju nos nad těma pidipekárničkama na stůl na kilo těsta.
Cože to bylo za chleba?Ono to nemuselo být chlebem, ale tím, jak s ním obchodník naložil.
Já už radši kupuju celozrnej krájenej od ... Delta pekáren? Vital nebo Fit se jmenujeTy krájené chleby nejsou nic moc. Tedy aspoň pro mě. Mám raději čerstvé.
I proto zatim ohrnuju nos nad těma pidipekárničkama na stůl na kilo těsta.Ta pidipekárnička je dobrá v tom, že lze mít čerstvý chleba prakticky bez práce. Samozřejmě, že na ručně zadělávaný chleba pečený v peci to nemá...
Ale jo, pidipekárna je super. Poprvé jsem ji potkal někdy před 12 lety v Nizozemí. Vyšla tam asi na 2k našich korun. U nás byla naprosto nedostupná, a když se mi přece podařilo najít jednoho prodejce, stála 4násobně
A teď, když se dá koupit bežně, už po ní netoužím. I když při současné ceně pečiva by asi stálo za to o ní opět uvažovat…
Byla to jakási balená krájená Širava z místního Tesca. Nikdy více ani v krizi :-! Normálně bereme chleba od Zoulka z Václavské pasáže. Dřív jsme brávali z jedné místní pekárny, ale s novým pekařem šla kvalita dolů.Cože to bylo za chleba?
V podstatě si teda myslím, že říkat, že je to stejné jako vždycky bylo, je horší než říkat, že je to horší než to bylo. To první tak nějak nemotivuje ke zlepšení.
A úplně nejhorší je samozřejmě říkat, že když je to namalovaná blondýna tak, že se tomu ani nedivím atd. Ale to se naštěstí týká jiného panáčka, o němž už žádné iluze nemám (a možná jsem je nikdy ani neměl).
.
Nemám důvod lhát a když udělám chybu, tak ji přiznám. Jenže doba je taková, že lidi spíš lžou než aby přiznali chybu.
Nechci ze sebe dělat žádného klaďáka, ale připomnělo mi to dobu, kdy jsem sloužil u jistého útvaru. Měl jsem nad sebou přímého nadřízeného, který se snažil vykecat ze všeho, co šlo, a pak ještě vysoce postaveného nadřízeného, který ovšem respektoval mne a komunikoval vždy raději se mnou. Proč tomu tak bylo?
Jednou jsem jednomu vojáčkovi slíbil vycházku, jenže jsem mu ji zapomněl podepsat. On už to nekontroloval a chytila ho Vojenská policie. No a další den měl jít na kobereček na hlášení. Neprásknul by mne, ale řekl jsem mu ať nikam nechodí a šel jsem na ten kobereček sám. Čekal jsem zprda, místo něj jsem si vysloužil respekt a důvěru.
. To že jsem to narval do svodilel byla chyba těch co ty svodidla stavěly, že je udělaly větší než jsem čekal, a byla to chyba těch co stavěli ten mostek na kterej jsem najížděl, že byt tak úzkej a blbě se na něj trefovalo
Výsledek: řidič i auto nenalezenoTo měl zfalšovaný řidičák, nebo jen nadiktoval něco jiného?
by si neveril aký majú policajti/poistovne v svojich databazach čurbes...Výsledek: řidič i auto nenalezenoTo měl zfalšovaný řidičák, nebo jen nadiktoval něco jiného?
Nicméně jsme se dohodli, že policajty volat nebudeme, škoda kolem 20 tisíc (letmý odhad - byl správný)Tu mi to začalo byť podozrivé (ja som v tomto smere klasik - aj keď niesú zranenia, škoda nepresahuje 80 tis. SKK (2655,5,- €) a nieje obmedzená doprava okolo tak policajtov radšej volám, cash zásadne neberiem (od vinníka), ak je to firemné tak tam dokonca je interný predpis zavolať políciu)...
Výsledek: řidič i auto nenalezeno, povinné ručení neplatné, takže ten trouba jsem byl nakonec já. A šlo to z mé havarijní pojistky včetně ztráty bonusu .....a je to tu...
Když jeden do druhého narazí, tak ho trochu popostrčí? Čili mohlo by to být vidět na vozovce a gumách? Jiné vysvětlení mne nenapadá.
.
. Když se jim zaplatí tak se dají dokázat i mnohem zajímavjejší věci :D
Ale vždyť do dvaceti tisíc se snad volat nemusí, neee?
Jak kdy. Pokud dojde ke škodě na majetku třetí osoby (firemní auto, auto na leasing, poškozená svodidla, zábradlí, dopravní značka apod.), je povinnost volat policii bez ohledu na výši škody.
Kamarád si po návratu z mise koupil jetou Audi A4, mašíroval si to s ní rychlostí cca 190 km/h a "trošku to neodhadnul" při zařazování se před náklaďák. Že o něj nějak cinknul, vymrštilo ho to ze silnice, udělal kotrmelec a skončil v poli. Odvezla ho záchranka, ale nebylo se mu vůbec nic, a oprava Audi… 20.000 Kč
Naopak jsem slyšel, že v Trhových Svinech (město kousek od Budějovic) to celé chodí trochu jinak. Tam často vyhodí i skvělého řidiče, protože z toho jsou peníze.
). Všechno ostatní jsem se musel naučit později sám...
Jezdíval jsem spoustu let (od cca 20 do 28 let) 100 až 150 km denně, pokud to dovolilo počasí. A jezdil jsem do -20 stupňů (v takové zimě jsem dával "jen" 30 až 40 km). Hm, asi to nebylo zrovna nejlepší pro mé klouby, ale to je jiná otázka. Jezdím ovšem velmi aktivně od svých 12 let, a autoškolu jsem dělal ve 29 letech. V posledních letech jsem toho už moc nenajezdil, protože mne trápily různé zdravotní problémy, od letošního června mám bolesti v levé pánevní kosti, takže už je to úplná mizérie, ale těch aspoň 30 km denně si stejně neodpustím.
).
Ja jel jednou s autoskolou na nakup do Makra, nebo co to bylo za obchod, nekam do Pruhonic. Prvni seznameni s dalnici D1. Pak ucitel hodinu nakupoval a ja se ucil na nejakou pisemku.
Za co jsem ale rad je, ze jsem delal autoskolu ve favoritu a prvni auto kterym jsem jezdil byl taktez favorit. Sice to asi nebylo nejbezpecnejsi, ale clovek se naucil nejen dobre radit, ale zejmena predvidat provoz, protoze brzdeni a akcelerace nebyla tak okamzita jako u novych aut, tudiz vyzadovala nejake to planovani.
Kromě toho jsem měl výhodu, že jsem dělal autoškolu na podzim a v zimě, tedy i na sněhu a ledě.+1 Má to ještě jednu výhodu: člověk se naučí jezdit za tmy a později s tím nemá problém. Kolem mě je dost řidičů, kteří za tmy jezdí neradi jenom proto, že se s tím ve svých začátcích nepotkali a nikdo jim nevysvětlil základní věci...
Má to ještě jednu výhodu: člověk se naučí jezdit za tmy a později s tím nemá problém.Samozřejmě. Dobré je také v autoškole zažít pořádnou mlhu, což se mi bohužel nepoštěstilo.
To ano, ale každý si to prostě musí jednou zkusit.Přesně tak - ať si, kdo chce, tvrdí, co chce, mezi vědět a vidět je rozdíl.
Kolem mě je dost řidičů, kteří za tmy jezdí neradi jenom proto, že se s tím ve svých začátcích nepotkali a nikdo jim nevysvětlil základní věci...Hm, v noci jezdím nerad taky a to jsem po autoškole jezdil téměř výhradně v noci, takže můžu s klidným svědomím říct, že jsem se s tím ve svých začátcích potkal.
Tzv. stealth rider - člověk v matném černém oblečení bez jakéhokoli reflexního prvku na neosvětleném kole, pokud možno se zadní odrazkou zakrytou oblečením nebo taškou. Skvělá věc, hlavně když ho člověk potká na silnici první třídy metr od krajnice… Jak praví klasik: "Když chceš skoncovat se životem, pověs se ve stáji na opratích."
Jinak osobně raději jezdím za úplné tmy než za takové té večerní polotmy, kde je ještě trochu vidět. To mi vadí mnohem víc.