Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »
"Krize" je takové nádherné slovo které přímo vybízí ke "krizovým opatřením". Nová vláda má tak nádhernou možnost propasírovat ještě větší monstr projekty typu indoš které krizi "vyřeší". Řekl bych že teď je opravdu dobrá doba pro stavbu kanálu Labe-Odra-Dunaj.
Boj s korupcí byl jedním z hesel letošních voleb. Podobná situace byla například s nástupem Zemana a jeho akcí čisté ruce. Korupční potenciál ODS a TOP09 je dobře znám, nepředpokládám že VV zůstanou příliš pozadu. Takže se udělá pár kosmetických úprav, vyhodí pár lidí a pojede se dál. O transparentosti a volném přístupu ke smlouvám uzavřených státem (nebu auditům!) si budeme moci dále nechat jen zdát (btw proč je třeba smlouva o úklidu komunálního odpadu tajná??).
Monstr projekt pro odstranění ekologických škod si zaslouží samostatný odstavec. Autorům asi došlo že tentokráte si ukrojili příliš velký krajíc a zařadili zpátečku. Navíc v téhle levotě jede jenom jedna partaj a další by si také rádi ukousli. Podle mě se tedy celý projekt rozdrobí na menší. Celé se to patřičně zamotá, aby nebylo možné říci kolik která část stojí. Dále se zapojí pididotace od EU, aby bylo možné říct že "velká část je placena EU" a "musí se to realizovat teď, jinak přijdeme o dotaci". Rozdrobením bude také možné nechat nažrat koaliční partnery.
Státní instituce poslední dobou stále více svých povinností přesouvá na občany. Fikce doručení u datových schránek je nádherný případ, stát není schopen doručit rozsudek a tak to prostě vzdal a zavedl že se to "jako doručilo". Navíc s šibeniční lhůtou a fiktivním odvoláním. Takto lze doručovat i do záhrobí, pokud je adresát po smrti a v systému je chyba.
Podobných roztomilostí bude stále přibývat. Hlavně v souvislosti s vyházením lidí z úřadů. Brzy čekám zrušení osoby blízké u dopravních přestupků. Presumpce viny bude aplikovaná stále více, třeba u nepovolených skládek, péče o děti, podezření z korupce, softwarového pirátství, péče o nájemní dům apod.
Vláda bude muset zvýšit daně, ale pokud možno nenápadně a nepřímo. Ideální způsob bude převést některé povinnosti na města a dát jim volnější ruku při vybírání poplatků. Předpokládám že se vrátí pravomoci městské policii, podstatně se zvedne daň z nemovitostí a různé komunální poplatky. Také ekoligie je skvělá výmluva pro další daně, například za vlastní studnu, špinavou vodu či kadibudku.
Nová vláda bude vyžadovat spoustu "důležitých témat" pro odvedení pozornosti. Někdo vyhrabe že John chodil v mládí do pionýru a toto bude zabírat 20% času ve sněmovně (ala Čuňek).
Je pravděpodobné že další vláda bude levice, takže bude třeba ji zanechat pár pukavců. Zavedení školného splatného za několik let je jednou z takových věcí. V účetnictví toto bude figurovat jako budoucí příjem a tím se fiktivně sníží dluh, ale vymahatelnost toho bude velmi problematická. První populistický krok bude tyto dluhy zrušit, navíc si nedokážu představit vymáhání od studenta fildy nebo kunshistorie.
Exelentní pukavec bude zrušení superhrubé mzdy (respektive ne zrušení, ale převedení části daně ze zaměstnavatelů na zaměstnance). Je to hodně pravicové, v podstatě prd to znamená (daně furt stejné) a autor si okamžitě připíše zásluhy za zvýšení průměrného platu o 30%. Pro budoucí levicovou vládu to pak bude časovaná bomba, protože lidé si uvědomí kolik opravdu platí na daních.
Tiskni
Sdílej:
Zvlastni, nakolik je mozne lidem vymyt mozek.
Pred ctyrmi roky bylo absolutne nezbytne nutne snizit dane, abychom udrzeli firmy, zvysili rust HDP, vybrali vice dani a vyrovnali rozpocet. Letosni hit, ktery propaguji titiz, kteri tak spektakularne uspeli minule, je skrtani na socialnich vydajich a statnich urednicich, cimz jako ted uz opravdu zachranime rozpocet.
Nemene zajimave je, ze ackoliv se ti nejhorlivejsi ohaneji utahovanim opasku, tak navrhovana opatreni obvykle v jejich pripade zadnym uskromnovanim se nejsou. Takze si snizime dane (poctive vydelavame), seskrtame uredniky (to my nejsme) a davky na socky (to taky nejsme), mozna si sem tam priplatime na zdravotnictvi (ale dostaneme za to daleko kvalitnejsi sluzby, takze ve vysledku vydelame), priplatime si neco na duchody (ale budeme je mit mnohem vyssi), budem platit skolne (ale dostanem na to pujcku (protoze bojujeme proti zadluzovani), skoly se zkvalitni a po vystudovani ji hrave splatime z vysokeho platu, ktery nam nase skvele vzdelani zajisti), atd.
Copak se asi bude dit, az dojde na opravdove setreni a propadu zivotni urovne bez nadeje na budouci vzdusne zamky? Stale bude vira v nizke dane pro nejbohatsi tak pevna jako dnes? Co presvedceni, ze podnikatelsky stav je spolecenskou zakladnu, ze ktere vse ostatni vyrusta?
Co presvedceni, ze podnikatelsky stav je spolecenskou zakladnu, ze ktere vse ostatni vyrusta?ty si dovolujes zpochybnovat historickou ulohu podnikatelske tridy? nejsi ty nahodou komunista? :-]]
On chce nekdo snizovat vydaje a navysovat prijmy?
Dalsi omyl je, ze situaci lze resit setrenim a splacenim. Ty dluhy (nejen statni) jsou nesplatitelne, takze bud je muzeme umazat inflaci, nebo bankroty a dluhovou deflaci. Teoreticky existuje i treti moznost, marginalizace dluhu vysokym rustem ekonomiky, ale to je v soucasnosti situaci skutecne jen teorie.
Hmm, moc pekne.... a nedaleko od pravdy.
Jeste bys mel zminit rozsahlejsi smirovani obcanu a podpora soukromych bezpecnostnich agentur dik VV.
První je redukce počtu úředníků. Všimněte si že se zas tak moc nemluví o úspoře financí, důležité je "redukovat počty". Naprosto chybí plán které úřady zeštíhlit více, zrušit nebo sloučit.Úplně primární je vůbec definovat, co by měly vůbec ty úřady dělat, jaký mají smysl. Tedy na co všechno má být potřeba povolení, registrace, kontrola, co všechno statisticky zpracovávat, jaké peníze na co přerozdělovat - a vždy hlavně proč. Teprve když se vyřeší toto, lze řešit, kolik bude na co potřeba úředníků.
Fakt nechápu proč by katastr nemovitostí měl nést nasledky škrtů stejně jako ministerstvo kultury, Ústav pro Studim totalitních režimů, památkáři nebo úřad pro kontrolu léčiv(hádejte který je zbytnější).Dohadovat se o potřebnosti/zbytnosti úřadů je nesmysl. Je třeba se bavit o potřebnosti agend. Například SÚKL vznikl proto, aby zajišťoval kontrolu bezpečnosti léčiv a jejich schvalování. Do jaké podoby nabubřel, vidíme dnes zcela zřetelně. Pokud se definují konkrétní úkoly, které mají úřady plnit, pak už je vcelku druhotné, jak budou tyto úkoly přiřazovány jednotlivým úřadům a jakou strukturu úřady budou mít.
Jinak čistě technicky, přebírání seznamu odněkud má své podstatné nevýhody, například zdaleka ne všechny přípravky výrobci uvádějí na všechny trhy - zejména se to týká místních výrobců vyrábějících generika. Když už, tak by mohl být celounijní orgán pro toto, když už máme tu unii.
)) Dluh je základem penězotvorby v našem systému a myslet si že dluh se jednoduše splatí je nesmysl, ačkoliv ze stavu naší společnosti radost nemám... "Vyrovnané" rozpočty jsou samozřejmě možné.