abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 16:11 | Zajímavý software

    BreezyBox je open-source shell a virtuální terminál pro populární jednočip ESP32. Nabízí základní unixové příkazy, sledování aktuálního pracovního adresáře (CWD), jednoduchý instalátor a spouštěč aplikací v podobě ELF binárních souborů, zabudovaný HTTP server nebo třeba ovládání WiFi - ukázka použití coby 'malého osobního počítače'. Ačkoliv je BreezyBox inspirovaný BusyBoxem, oproti němu má tento projekt několik externích závislostí, zejména na ESP-IDF SDK. BreezyBox je dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 16:00 | Humor

    Byl představen cross-assembler xa.sh, napsaný čistě v Bourne shell skriptu. Tento nástroj umožňuje zpracovávat assemblerový kód pro Intel 8080, přičemž je možné snadno přidat podporu i pro další architektury, například 6502 a 6809. Skript využívá pouze různé běžné unixové příkazy jako jsou awk, sed nebo printf. Skript si lze stáhnout z GitHubového repozitáře projektu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    včera 17:22 | IT novinky

    Byla představena nová verze modelu Claude Opus 4.6 od společnosti Anthropic. Jako demonstraci možností Anthropic využil 16 agentů Claude Opus 4.6 k vytvoření kompilátoru jazyka C, napsaného v programovacím jazyce Rust. Claude pracoval téměř autonomně, projekt trval zhruba dva týdny a náklady činily přibližně 20 000 dolarů. Výsledkem je fungující kompilátor o 100 000 řádcích kódu, jehož zdrojový kód je volně dostupný na GitHubu pod licencí Creative Commons.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 16
    včera 16:44 | Komunita

    Kultovní britský seriál The IT Crowd (Ajťáci) oslavil dvacáté výročí svého prvního vysílání. Sitcom o dvou sociálně nemotorných pracovnících a jejich nadřízené zaujal diváky svým humorem a ikonickými hláškami. Seriál, který debutoval v roce 2006, si i po dvou dekádách udržuje silnou fanouškovskou základnu a pravidelně se objevuje v seznamech nejlepších komedií své doby. Nedávné zatčení autora seriálu Grahama Linehana za hatecrime však vyvolává otázku, jestli by tento sitcom v současné Velké Británii vůbec vznikl.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 5
    včera 13:33 | IT novinky

    Společnost JetBrains oznámila, že počínaje verzí 2026.1 budou IDE založená na IntelliJ ve výchozím nastavení používat Wayland.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 11:22 | IT novinky

    Společnost SpaceX amerického miliardáře Elona Muska podala žádost o vypuštění jednoho milionu satelitů na oběžnou dráhu kolem Země, odkud by pomohly zajistit provoz umělé inteligence (AI) a zároveň šetřily pozemské zdroje. Zatím se ale neví, kdy by se tak mělo stát. V žádosti Federální komisi pro spoje (FCC) se píše, že orbitální datová centra jsou nejúspornějším a energeticky nejúčinnějším způsobem, jak uspokojit rostoucí poptávku po

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 23
    včera 11:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.53.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 70 vývojářů, z toho 21 nových. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Komunita

    Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 216. sraz, který proběhne v pátek 20. února od 18:00 v Red Hat Labu (místnost Q304) na Fakultě informačních technologií VUT v Brně na ulici Božetěchova 1/2. Tématem srazu bude komunitní komunikační síť MeshCore. Jindřich Skácel představí, co je to MeshCore, předvede nejrůznější klientské zařízení a ukáže, jak v praxi vypadá nasazení vlastního repeateru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:33 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 9.0 multiplatformní digitální pracovní stanice pro práci s audiem (DAW) Ardour. Přehled novinek, vylepšení a oprav v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    5.2. 13:55 | IT novinky

    Hodnota Bitcoinu, decentralizované kryptoměny klesla pod 70 000 dolarů (1,44 milionu korun).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (25%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (29%)
    Celkem 793 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Jen dva prstíčky...

    16.6.2005 18:14 | poslední úprava: 16.6.2005 18:48

    hal 0.4:

    man fstab-sync
    ...
    DISABLING FSTAB-SYNC
    Automatic updates of the /etc/fstab file by the fstab-sync program from the HAL daemon can be disabled by changing the 50-fstab-sync.hal symlink in /etc/hal/device.d directory to point to /bin/false

    hal 0.5:

    man fstab-sync
    ...
    DISABLING FSTAB-SYNC
    Automatic updates of the /etc/fstab file by the fstab-sync program from the HAL daemon can be disabled by making the /etc/fstab file immutable (using chattr +i /etc/fstab for example)

    Nechtějí ten /etc/fstab rovnou zrušit? :-)

           

    Hodnocení: -

    zatím nehodnoceno
            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Yin avatar 16.6.2005 18:35 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
    Rozbalit Rozbalit vše IMHO
    Samozrejme, že chcú. Badám na nich tú M$-like snahu zavádzať neodskúšané, neznáme, ale hlavne "nové" a "-+/*!?_prekvapivé_?!*\+-" technológie.
    Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
    16.6.2005 19:10 Triton | skóre: 10 | blog: keep_slacking
    Rozbalit Rozbalit vše Jezinky
    Kam ten svět spěje ? Z takových šílenosti jako fstab-sync nebo pmonitor se mi dělají osypky. Ten špatný pocit, že se mi systém automaticky překonfigurovává(sype) bez mého zásahu, už od někud znám.

    Ještě by to chtělo automatické zamykání spuštěných souborů a databázi ala Windoze Registry (?Gconf, Elektra).

    Z'LI0(%:`&/NRU`Y0"@8.L%.%PG(%!D>"<!@C(4&'?`UO!/$"K\2)+!1K',R' 2V,*3$D-EG4PC!<*(%%I"<*$` `
    16.6.2005 20:04 Michal Marek (twofish) | skóre: 55 | blog: { display: blog; } | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jezinky
    Ještě by to chtělo automatické zamykání spuštěných souborů
    Jenom technická: zamykání spuštěných souborů (inodes) proti zápisu funguje (*), ale není problém z adresáře smazat link na ten soubor a vytvořit nový se stejným jménem a nainstalovat tak novou verzi programu.

    (*) Nefunguje ale u mmap()nutých knihoven, to pak ten program při nejbližší příležitosti spadne na držku :-(
    $ cp /lib/libc.so.6 .
    $ LD_LIBRARY_PATH=. cat &
    [1] 9757
    $ echo blabla >./libc.so.6    # tohle bohužel projde
    
    [1]+  Stopped                 LD_LIBRARY_PATH=. cat
    $ fg
    LD_LIBRARY_PATH=. cat
    ahoj
    Bus error (core dumped)
    $ 
    
    16.6.2005 22:20 Triton | skóre: 10 | blog: keep_slacking
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jezinky
    Ještě by to chtělo automatické zamykání spuštěných souborů
    Z'LI0(%:`&/NRU`Y0"@8.L%.%PG(%!D>"<!@C(4&'?`UO!/$"K\2)+!1K',R' 2V,*3$D-EG4PC!<*(%%I"<*$` `
    17.6.2005 00:56 Michal Marek (twofish) | skóre: 55 | blog: { display: blog; } | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jezinky
    No to funguje (na binárky), ale nic naštěstí nebrání kombinaci smazat a vytvořit znova, s tím že ta stará inoda zmizí, až ten program skončí.
    16.6.2005 20:08 juice | blog: dzusoviny
    Rozbalit Rozbalit vše HAL
    HAL ? to mi niečo pripomína. konkrétne sa mi vybavuje šialený počítač, ktorý si robí čo chce a ktorý nejde vypnúť

    len sa mi zdá, že títo sú trochu po funuse, rok 2001 už dávno bol :-)
    Mikos avatar 17.6.2005 00:03 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Miluju HAL :-)
    Myslím to zcela vážně a neironicky - HAL je naprosto skvělá věc bez které by se (alespoň podle mě ;-)) Linuxový sdesktop neoešel, rozhodně ne do budoucna. Sám ho používam a jsem s ním navýsost spokojen, jen si ho stačí vhodně nastavit. Chápu že někomu to vyhovovat nemusí, ale já bych se bez automatického mountování/odmountování CD a USB snad už ani neobešel, an to si člověk hrozně rychle zvykne ;-)
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    17.6.2005 09:36 Tomáš Tichý | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Miluju HAL :-)
    Souhlas, akorát tomu chybí pořádná dokumentace. Když se něco v řetezci udev-HAL-DBUS plus zvěrstva okolo pokazí, je horor to hledat.
    17.6.2005 14:55 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Miluju HAL :-)
    HAL je naprosto skvělá věc bez které by se (alespoň podle mě ;-)) Linuxový sdesktop neoešel ... já bych se bez automatického mountování/odmountování CD a USB snad už ani neobešel
    hm, zajímavé ... HAL se mi objevil v systému teprve letos, přesto automatické mountování CD a USB mohu používat již několik let ...

    btw, fakt se mi nelíbí, jak ten systém windowsovatí - když jsem letos začal zaznamenávat, že už je to opravdu vážné, myslel jsem si nejprve, že je to problém Mandrake a že je načase změnit distribuci ... při podrobnějším pohledu jsem ovšem zjistil, že bych se musel zbavit KDE, resp. používat nějakou prehistorickou verzi; s Gnome je to ještě horší ...

    :-( :-( :-(
    Mikos avatar 18.6.2005 00:34 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Miluju HAL :-)
    Myslíš hacky jako supermount či submount? To byl vskutku humus který nikdy neměl naději na to dostat se do vanilla kernelu (i když to fungovalo, to uznávám)...

    DBUS a HAL je naprosto skvělý v tom, že je to univerzální řešení které navíc sjednocuje různá desktopová prostředí... místo aby si každé prostředí používalo vlastní systém komunikace mezi jednotlivými aplikacemi (DCOP v KDE, něco jiného v GNOME, atp.), bude tu jeden DBUS který je na desktopovém prostředí (a vubec na X serveru) zcela nezávislý. Skvěle to zvyšuje interoperabilitu... HAL pak je jen abstračním layerem nad hardwarem (využívá udev, sysfs, atp.), který s aplikacemi komunikuje pomocí DBUSu, nic víc a nic míň.

    Jinak já sám jsem používal Gentoo a nyní používám Arch Linux. Vždy si vše nastavuji v systému ručně, o svém systému chci mít dokonalý přehled. Žádná klikátka nepoužívám a ani zanic bych nechtěl aby mi do systému hrabala (nicméně uznávám že pro spoustu lidí mohou být užitečná). Nicméně to mi nebrání být zároveň milovníkem KDE a klikacích aplikací :-) A stejně tak mi to nebrání používat HAL, o kterém vím přesně co dělá a vím jak si ho nastavit. Spolu s ním pak oužívam k automountingu ivman (kterýžto nedělá nic jiného, než že přes DBUS naslouchá co mu HAL řekne a pak dané zařízení přimountuje či odmountuje... vše se dá zas skvěle nastavit k obrazu svému).

    Prostě architektura SysFS, Udev, DBUS a HAL je z mého pohledu skvěle elegantní (až přímo geniální) a jsem moc rád, že v Linuxu konečně něco takového je...
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    18.6.2005 07:43 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Miluju HAL :-)
    DBUS a HAL je naprosto skvělý v tom, že je to univerzální řešení které navíc sjednocuje různá desktopová prostředí... místo aby si každé prostředí používalo vlastní systém komunikace mezi jednotlivými aplikacemi (DCOP v KDE, něco jiného v GNOME, atp.), bude tu jeden DBUS
    "... a v jediného Boha budeš věřit"

    děkuji, nechci - takových snah už tady bylo a většinou nedopadly moc dobře

    je jistý rozdíl mezi standardizací rozhraní či formátu a tou jedinou správnou cestou(TM) jak něco dělat

    nemám čas na to detailně studovat, jak HAL a sračičky kolem přesně fungují, abych mohl zodpovědně říci, co je to zač - ale z toho, co o tom zatím vím, i z diskuse zde, mám takový dojem, že jde spíše o tu druhou variantu, a to je špatné :-(
    Vždy si vše nastavuji v systému ručně, o svém systému chci mít dokonalý přehled.
    ano, a proto se mi nelíbí, pokud mi něco hrabe do fstab

    pokud má nějaký soft potřebu něco automaticky mountovat, vůbec kvůli tomu nemusí do fstab zasahovat
    Prostě architektura SysFS, Udev, DBUS a HAL je z mého pohledu skvěle elegantní (až přímo geniální) a jsem moc rád, že v Linuxu konečně něco takového je...
    viz výše - nejsem s problematikou obeznámen; je dost možné, že máš pravdu a opravdu jde o principiálně skvělou věc - chápu, že je v systému občas potřeba něco zaběhaného změnit, má-li se tento vyvíjet k lepšímu ... ovšem žádná změna by neměla "jít přes mrtvoly"

    navíc problémem tohoto řešení je, že se by default snaží dělat věci automaticky - to je imho špatné z principu, admin by měl rozhodovat i o tom, jestli nechá systém něco automaticky dělat; příklad, přinejmenším detekce veškerého hardware při každém bootu je pěkná konina ...
    Mikos avatar 19.6.2005 01:07 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Miluju HAL :-)
    ovšem žádná změna by neměla "jít přes mrtvoly"
    Opakuji znovu - vas snad nekdo nuti HAL pouzivat? Kdyz se vam to nelibi, proste ho nezapinejte... me se to jak HAL funguje kuprikladu libi, kazdy holt mame jiny nazor.

    Mozna namitnete (jako nekdo v diskuzi nize) ze je KDE ci GNOME na HALu zavisle... nicmene to je pouze zavislost zpusobena tim, ze je nutne vybirat uz pri kompilaci co bude ktery program podporovat. Kdyz vam to nevyhovuje, pouzijte bud jinou distribuci kde je KDE/GNOME zkompilovano bez podpory HALu, nebo si KDE/GNOME prekompilujte bez podpory HALu sam (pripadne jeste lepe pouzijte Gentoo ;-)). Ale i kdyz tam ta zavislost je, stejne vas nic nenuti HAL spoustet, proste nespoustejte hald daemon a nic vam /etc/fstab prepisovat nebude...
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    Mikos avatar 18.6.2005 00:34 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Miluju HAL :-)
    Myslíš hacky jako supermount či submount? To byl vskutku humus který nikdy neměl naději na to dostat se do vanilla kernelu (i když to fungovalo, to uznávám)...

    DBUS a HAL je naprosto skvělý v tom, že je to univerzální řešení které navíc sjednocuje různá desktopová prostředí... místo aby si každé prostředí používalo vlastní systém komunikace mezi jednotlivými aplikacemi (DCOP v KDE, něco jiného v GNOME, atp.), bude tu jeden DBUS který je na desktopovém prostředí (a vubec na X serveru) zcela nezávislý. Skvěle to zvyšuje interoperabilitu... HAL pak je jen abstračním layerem nad hardwarem (využívá udev, sysfs, atp.), který s aplikacemi komunikuje pomocí DBUSu, nic víc a nic míň.

    Jinak já sám jsem používal Gentoo a nyní používám Arch Linux. Vždy si vše nastavuji v systému ručně, o svém systému chci mít dokonalý přehled. Žádná klikátka nepoužívám a ani zanic bych nechtěl aby mi do systému hrabala (nicméně uznávám že pro spoustu lidí mohou být užitečná). Nicméně to mi nebrání být zároveň milovníkem KDE a klikacích aplikací :-) A stejně tak mi to nebrání používat HAL, o kterém vím přesně co dělá a vím jak si ho nastavit. Spolu s ním pak oužívam k automountingu ivman (kterýžto nedělá nic jiného, než že přes DBUS naslouchá co mu HAL řekne a pak dané zařízení přimountuje či odmountuje... vše se dá zas skvěle nastavit k obrazu svému).

    Prostě architektura SysFS, Udev, DBUS a HAL je z mého pohledu skvěle elegantní (až přímo geniální) a jsem moc rád, že v Linuxu konečně něco takového je...
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    Mikos avatar 18.6.2005 00:39 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Miluju HAL :-)
    Ou, omlouvám se za dvojitý příspěvek, nějaký můj error při odesílání :-(
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    17.6.2005 00:24 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše hald
    No, jelikož nevím o žádné přínosné věci, kterou by zapnutí hald přinášelo, tak ho prostě nespouštím. To zabraňuje updatům fstabu docela spolehlivě.

    PS, OT: sed -i 's/DAILY_UPDATE=no/DAILY_UPDATE=yes/' /etc/updatedb.conf, používá-li někdo FC4...
    Mikos avatar 18.6.2005 00:38 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: hald
    No přináší to spoustu výhod - např. v KDE (od verze 3.4) a v GNOME (tam nevim od kdy, GNOME nepoužívam) autodetekci různých připojených USB zařízení (či v případě GNOME i jejich automounting), atp.

    Já HAL využívam v kombinaci s ivmanem, který se mi taktéž stará o automounting CD-ROM, foťáku přes USB, USB klíčenky, atp. A to přesně tak jak si to k obrazu svému nastavím...

    Nicméně jak tě z diskuzí znám, věřím že pro tebe nic z toho výhoda nebude :-) Ale každý jsme holt jiný ;-)

    Ovšem nic to nemění na tom, na co narážíš... copak autora tohoto blogu něco nutí HAL používat? Když se mu nelíbí co dělá, tak ať ho prostě neinstaluje/nezapíná...
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    18.6.2005 07:48 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: hald
    copak autora tohoto blogu něco nutí HAL používat? Když se mu nelíbí co dělá, tak ať ho prostě neinstaluje/nezapíná...
    ano, takové řeči vždycky miluju ... a když chci např. klávesnici bez windows keys, tak si ji můžu koupit hned ve vedlejším obchodě, že? :-(
    # rpm -e hal libhal0
    error: Failed dependencies:
            libhal-storage.so.0 is needed by (installed) gnome-vfs2-2.10.1-4mdk.i586
            libhal-storage.so.0 is needed by (installed) libkdebase4-3.4.1-5mdk.i586
            libhal.so.0 is needed by (installed) gnome-vfs2-2.10.1-4mdk.i586
            libhal.so.0 is needed by (installed) libkdebase4-3.4.1-5mdk.i586
    KDE používat chci, tak co s tím, chytráku?
    Mikos avatar 19.6.2005 01:00 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: hald
    Tak si porid distribuci v ktere je GNOME / KDE zkompilovano bez podpory HALu a neremcej tu ;-) Nebo si porid Gentoo a zkompiluj si to bez podpory HALu sam...

    Jinak neco jineho je zavislost na dane veci a neco jineho je to jestli ji musis ci nemusis pouzivat. Tebe skutecne NIKDO nenuti abys ten HAL (tim myslim hald daemon) zapinal...
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    Mikos avatar 18.6.2005 00:38 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: hald
    No přináší to spoustu výhod - např. v KDE (od verze 3.4) a v GNOME (tam nevim od kdy, GNOME nepoužívam) autodetekci různých připojených USB zařízení (či v případě GNOME i jejich automounting), atp.

    Já HAL využívam v kombinaci s ivmanem, který se mi taktéž stará o automounting CD-ROM, foťáku přes USB, USB klíčenky, atp. A to přesně tak jak si to k obrazu svému nastavím...

    Nicméně jak tě z diskuzí znám, věřím že pro tebe nic z toho výhoda nebude :-) Ale každý jsme holt jiný ;-)

    Ovšem nic to nemění na tom, na co narážíš... copak autora tohoto blogu něco nutí HAL používat? Když se mu nelíbí co dělá, tak ať ho prostě neinstaluje/nezapíná...
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    Mikos avatar 18.6.2005 00:40 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: hald
    Sakra to není možný, to už je dnes podruhý - tak znovu, omlouvám se za dvojitý příspěvek, nějaká moje chyba při odesílání :-(
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.