abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 16:11 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 147.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Firefox nově podporuje Freedesktop.org XDG Base Directory Specification. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 147 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:22 | Humor

    Asociace repair.org udělila anticeny těm nejhorším produktům představeným na veletrhu CES 2026. Oceněnými jsou například šmírující kamery Amazon Ring AI, chytrý běžecký pás od společnosti Merach, která otevřeně přiznává, že nedokáže zabezpečit osobní data uživatelů, případně jednorázové lízátko, které rozvibrovává čelisti uživatele a tak přehrává hudbu. Absolutním vítězem je lednička od Samsungu, která zobrazuje reklamy a kterou lze otevřít pouze hlasovým příkazem přes cloudovou službu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 5
    dnes 12:00 | IT novinky

    Íránští protirežimní aktivisté si všímají 30% až 80% ztráty packetů při komunikaci se satelity služby Starlink. Mohlo by se jednat o vedlejší důsledek rušení GPS, kterou pozemní přijímače Starlinku používají k výpočtu polohy satelitů a kterou se režim rovněž snaží blokovat, podle bezpečnostního experta a iranisty Amira Rashidiho je ale pravděpodobnější příčinou terestrické rušení přímo satelitní komunikace Starlinku podobnou

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    dnes 00:55 | IT novinky

    Evropská komise (EK) zvažuje, že zařadí komunikační službu WhatsApp americké společnosti Meta mezi velké internetové platformy, které podléhají přísnější regulaci podle unijního nařízení o digitálních službách (DSA). Firmy s více než 45 miliony uživatelů jsou podle DSA považovány za velmi velké on-line platformy (Very Large Online Platforms; VLOP) a podléhají přísnějším pravidlům EU pro internetový obsah. Pravidla po

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    dnes 00:44 | IT novinky

    Tržní hodnota technologické společnosti Alphabet poprvé v historii přesáhla čtyři biliony dolarů (83 bilionů Kč). Stalo se tak poté, co Apple oznámil, že bude na poli umělé inteligence (AI) spolupracovat s dceřinou firmou Alphabetu, společností Google.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 11:11 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 161 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:44 | Nová verze

    Po delší době vývoje vyšla nativní linuxová verze virtuálního bubeníka MT-PowerDrumKit 2 ve formátu VST3. Mezi testovanými hosty jsou Reaper, Ardour, Bitwig a Carla.

    balda | Komentářů: 1
    11.1. 21:33 | Nová verze

    Desktopové prostředí Budgie bylo vydáno ve verzi 10.10. Dokončena byla migrace z X11 na Wayland. Budgie 10 vstupuje do režimu údržby. Vývoj se přesouvá k Budgie 11. Dlouho se řešilo, v čem bude nové Budgie napsáno. Budgie 10 je postaveno nad GTK 3. Přemýšlelo se také nad přepsáním z GTK do EFL. Budgie 11 bude nakonec postaveno nad Qt 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.1. 13:00 | Humor

    OpenChaos.dev je 'samovolně se vyvíjející open source projekt' s nedefinovaným cílem. Každý týden mohou lidé hlasovat o návrzích (pull requestech), přičemž vítězný návrh se integruje do kódu projektu (repozitář na GitHubu). Hlasováním je možné změnit téměř vše, včetně tohoto pravidla. Hlasování končí vždy v neděli v 9:00 UTC.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    11.1. 03:00 | Nová verze

    Byl vydán Debian 13.3, tj. třetí opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie a Debian 12.13, tj. třináctá opravná verze Debianu 12 s kódovým názvem Bookworm. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 a Debianu 12 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (7%)
     (5%)
     (0%)
     (9%)
     (20%)
     (3%)
     (6%)
     (3%)
     (11%)
     (49%)
    Celkem 390 hlasů
     Komentářů: 11, poslední dnes 15:18
    Rozcestník

    Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM

    25.11.2007 23:06 | Přečteno: 1316× | Linux

    Včera jsem zkoušel nainstalovat Ubuntu 6.06 LTS na dosti starý PC s Pentiem 1, přetaktovaný na 200 Mhz. Operační paměť je tam cca 75 MB a disk asi 3 GB. Příliš jsem neočekával ani úspěšné spuštění instalace, natož pak zkoušky "reálného provozu".

    Prní věcí, bylo nutno si vytvořit bootovací disketu se Smart Boot Managerem, jelikož ten počítač nepodporuje bootování z CD. Po nabootováné z diskety a vložení instalačního "alternate" CD- tedy alternativního instalačního CD, jsem zvolil zavedení systému z CD, a pak se již rozběhl instalační program.

    Instalátor nahlásil, že je málo paměti a proto instalační proces může pokračovat jen v angličtině. Po celou dobu instalace pak v levém horním rohu obrazovky byla napsaná hláška "Low memory mode". Instalace trvala velmi dlouho, možná tak 1.5 hodiny, ale byla úspěšně dokončená. Po restartu systém úspěšně naběhl, zavedl se apod. nicméně nenaskočila grafika. Tak jsem se přihlásil v textovém režimu, po nějaké době zjistil, že X windows jsou sice zavedeny, ale je nastaven grafický mód který grafika (S3 s 1 nebo 2MB paměti) nepodporuje- 24 bit. barevná hloubka při 1024x768. Stačilo to upravit a pak při dalším restartu už normálně naběhlo Xfce. Grafika pak zvládala rozlišení 1024x768 při 16b barevné hloubce. Co bylo překvapením, že i s takto málo RAM se to prostě dalo používat. Spuštění Firefoxu sice chvíli trvalo, ale pokud by už nic jiného nebylo spuštěný , dalo by se to používat v 1/2 záložkách i na prohlížení webu.

    Jeví se mi to jako lepší řešení než Damn Small Linux apod. (problémy až nemožnost češtiny aspoň pro BFu apdo.) Odhaduji tak, že ještě s 64 MB RAM by se to "dalo". Jevilo se mi to tak ekvivalentní s Win98 s 16-24 MB paměti a IE5 (před x lety). Tehdy bylo 64 MB RAM už hodně moc paměti...

    Doinstaloval jsem tam pár věcí- instalace samozřejmě v konzoli přes apt fungovala, i přes Synaptic (ale tam už to bylo opravdu velmi-velmi zdlouhavé) IceWm, DFM a navolil IceWm s DFM jako správce oken- to bylo si tak optimální řešení. IceWM je malý manager ve stylu Windows a DFM zabezpeční ikonky na ploše a správu souborů. Dokonce přidávání zástupců na plochu apod. je velmi snadné, ovšem fungovalo to i s tím Xfce Pokud se tedy konalo překvapení, bylo to že opravdu takovýto starý počítač s tak málo paměti - lze ještě úspěšně pro nenáročné účely používat s novou distribucí. Zkoušel jsem kdysi Redhat 6.2 na 16 MB RAM- i tam se dal spustit X Windows system.. Co se týká obsazenosti místa na disku, tak zbyla volná přibližně polovina kapacity. Jinak to, že se tam dá spustit a úspěšně používat i Firefox mluví samo za sebe...

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Ilfirin avatar 25.11.2007 23:22 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    No... měl jsem XUbuntu na PentiuII 350Mhz a 193MB-RAM a použitelnost byla tak nějak na hranici. Tudíž na tom pentiuI s 64MB bych to moc vidět nechtěl ;-)
    25.11.2007 23:23 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    Kdysi jsem instaloval kamarádovi také Ubuntu 6.06 na počítač s pentiem 166 a 96 MB RAM. Monitor zvládal jen 800 x 600, takže na problémy s bitovou hloubkou jsme nenarazili a taky nebyl problém, že by něco nejelo. Bylo to strašně pomalé, na start čehokoliv se čekalo desítky sekund a přepnutí aplikace trvalo k deseti sekundám, nicméně účel to splnilo - dalo se to použít na web a kancelář, když jiný HW po ruce nebyl...
    26.11.2007 10:32 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    Bylo to strašně pomalé, na start čehokoliv se čekalo desítky sekund a přepnutí aplikace trvalo k deseti sekundám, nicméně účel to splnilo - dalo se to použít na web a kancelář, když jiný HW po ruce nebyl...
    no tak to mi přijde jako čirý masochismus ... přítulka nějakou dobu fungovala na P-MMX@200 MHz se 128 MB RAM na lehce vyladěném Gentoo s XFCE, a bylo to normálně použitelné - pravda, openoffice nestartovaly pět sekund jako na stroji co mám teď pod stolem
    26.11.2007 11:25 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    Na 128 MB RAM by to už jelo výrazně plynuleji. Ještě před 4 roky jsem počítač se stejným množstvím paměti používal jako hlavní desktop. ;-)
    26.11.2007 18:49 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    Na 128 MB RAM by to už jelo výrazně plynuleji.
    nemyslím si, že by ten rozdíl byl tak výrazný - tedy alespoň v případě toho systému, co popisuju, ten si při normálním browsení sežral asi 80 MB RAM, takže nějaká rezerva tam byla ...
    26.11.2007 20:41 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    BTW ty openoffice byly přednačtené? Na celeronu 850 s 256 MB RAM jsem se s OOo1 nedostal pod 20 s a s OOo2 pod 40 s.
    27.11.2007 10:12 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    ehm, teď nerozumím, k čemu ten dotaz směřuješ ... co mám pod stolem se s tím Celerem samozřejmě nedá srovnávat - pravda je, že start chvíli trvá, jestli něco přednačítá, to neřeším :-p
    3of5 avatar 25.11.2007 23:31 3of5 | skóre: 8 | blog: ta_technika
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    Jen takovy rypnuti, nebylo by mozna jendodussi/lepsi pozuit debiana?
    Hul trifidy a i ve 125 budes jeste doomar. ASZ486
    25.11.2007 23:37 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    V čem by to bylo jednodušší/lepší? Rozdíly mezi Dapperem a Etchem jsou podle mě pouze kosmetické.
    25.11.2007 23:50 pkm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    A proc by tomu tak melo byt? Xfce promi z Debianu se nejak zasadne lisi od Xfce z Ubuntu?
    Saljack avatar 25.11.2007 23:35 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    Něco takové taky řeším. Mám pentium tušim že je to snad 166MHz a to má 128 ram. Problém je že je to připojený k LCD monitoru a rozlišení je 1024x768 a to prostě ta grafika a procesor nestíhaj. Grafika je tam nějaká nVidia do klasického PCI tušim že je to RIVA nebo tak nějak. Jako OS jsem zvolil debian a XFCE(je to pro mámu a bráchu). Prohlížeč jako firefox nebo opera si vůbec neškrtaj vykreslování je hrozně pomalí, nakonec jsem našel Kazehakase který je celkem svižnej.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    25.11.2007 23:40 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    Jako prohlížeč doporučuju starší verzi opery (6.xx nebo 7.2x), případně pokud máma a brácha oželí grafiku (CSS), tak links -g. :-]
    26.11.2007 08:48 CET
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    "Jako prohlížeč doporučuju starší verzi opery ..."

    Ja bych doporucoval normalne nainstalovat kazehakase.
    26.11.2007 11:23 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    Rozdíl v obsazené paměti kazehekase oproti normálnímu firefoxu je minimální. Ty starší verze Opery zaberou paměti výrazně méně a to rozhoduje o třeba možnostech multitaskingu...
    Saljack avatar 26.11.2007 14:41 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    Můžu ti říct že rozdíl mezi kazehekase a firefoxem je obrovský. Mě by se líbilo dilo css jenže to to neumí, vim že na to je nějakej path ale do toho se mi fakt hrabat nechce. Stejně na tom nedělám.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    26.11.2007 18:00 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    Stojím si za tím, že rozdíl v paměti obsazené libovolným geckem a třeba operou 7.23 bude natolik velký, že vyváží nevýhody ruční instalace. Sám jsem obojí používal na počítači s malou RAM, vím, co říkám. ;-)
    Saljack avatar 26.11.2007 21:34 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    Ona Opera v tý nejnovější verzi byla mnohem horší než firefox ale zkusim tu starší verzi je v tom ta reklama?
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    26.11.2007 22:07 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    Ano, ta je ještě s reklamou. Reklama zmizela tuším až v 8.0 nebo 8.50, které se už ale náročností na HW blíži mozillím prohlížečům.
    26.11.2007 08:01 spectrum | skóre: 29 | blog: spectrumblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    Nainstalovat a zkusit je věc jedna, nainstalovat a používat je jiná. Tzn. proč zkoušet něco nainstalovat na starý počítač, když ho (a nezlobte se) předpokládám, že stejně nebudete používat - jinak to je dle mého názoru dost velké sado-maso. ;-) (Kdysi se chlubil MS na co všechno nenainstaloval Windows XP, o použitelnosti instalovaného systému tam nebylo ani slovo....)
    Ilfirin avatar 26.11.2007 08:05 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    Tak z toho, co popisoval, by šel udělat třeba jukebox do hospody.
    26.11.2007 12:26 spectrum | skóre: 29 | blog: spectrumblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    Jo, to jo, ale ne "víceúčelová" stanice. Tzn. jedna aplikace a ne desktop Ubuntu :-)
    27.11.2007 12:32 wsek | skóre: 7 | blog: ubuntu_notes
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    To máte sice s tím používáním pravdu, ale na tom PC jsem stejně potřeboval vymazat HDD, válí se tady úplně zbytečně, tak bude za nějakou cenu, např. 50 Kč prodán. Ještě jsem tam zapomněl uvést, že při instalaci jsem ponechal automatické dělení disku a swap byl vytvořen spíš 3 násobek než 2 násobek velikosti RAM. také myslím, že ext2 místo ext3, ale ani zde si nejsem úplně jist. Byl to spíš takový pokus, zdali to vůbec lze a dá se to aspoň na nenáročné účely užívat. Vyplývá mi z toho mj. že i nejpomalejší P1 není s malou grafickou kartou (1-2 MB) a hardiskem cca 3GB problém, za předpokladu že se poskytne dostatek paměti.
    26.11.2007 10:28 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    75 MB paměti? - lidi, kam na ty čísla chodíte?
    27.11.2007 12:25 wsek | skóre: 7 | blog: ubuntu_notes
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    Přesně 75 MB tam nebylo, něco mezi 70-80 MB, po přesném číslu jsem se nepídíl, proto to cca :-)
    kotyz avatar 26.11.2007 12:36 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    DFM je hrozne stary. Coz takhle zkusit ROX? Taky se postara jak o spravu souboru, tak i o panel a ikonky.
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    26.11.2007 21:16 YYY | skóre: 29 | blog: martinek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace Ubuntu 6.06 na Pentium 1/75 MB RAM
    Na svem starickem vystavnim kousku - nb compaq contura aero 4/33c mam rh 6.22 s vlastnim jadrem, ma to procesor 486SX na 33MHz bez koprocesoru a 12MBRAM. Disk je v tom velice pekny-12 GB IBM Travelstar. da se to celkem pouzivat v 640x480x256 s fvwm2. Da se na tom rozjet dokonce i gimp(pokud v nem nemenite barvu stetce, tak se to da celkem i pouzivat). Co mne ale prekvapilo bylo, jak rychle beha napr. gedit, wish... Vyuzival jsem to jeden cas pro vyvoj tcl programku :-)
    5.11.2008 20:42 roman
    Rozbalit Rozbalit vše xubuntu
    lidicky jak poslape xubuntu 7 na procaku pentium 3 1000mhz a 152 ram 164682235 me icq dik

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.