V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Po dvaceti letech skončil leader japonské SUMO (SUpport.MOzilla.org) komunity Marsf. Důvodem bylo nasazení sumobota, který nedodržuje nastavené postupy a hrubě zasahuje do překladů i archivů. Marsf zároveň zakázal použití svých příspěvků a dat k učení sumobota a AI a požádal o vyřazení svých dat ze všech učebních dat.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje sektorové šetření v oblasti mobilních telekomunikačních služeb poskytovaných domácnostem v České republice. Z poznatků získaných na základě prvotní analýzy provedené ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) ÚOHS zjistil, že vzájemné vztahy mezi operátory je zapotřebí detailněji prověřit kvůli možné nefunkčnosti některých aspektů konkurence na trzích, na nichž roste tržní podíl klíčových hráčů a naopak klesá význam nezávislých virtuálních operátorů.
Různé audity bezpečnostních systémů pařížského muzea Louvre odhalily závažné problémy v oblasti kybernetické bezpečnosti a tyto problémy přetrvávaly déle než deset let. Jeden z těchto auditů, který v roce 2014 provedla francouzská národní agentura pro kybernetickou bezpečnost, například ukázal, že heslo do kamerového systému muzea bylo „Louvre“. 😀
Z upstreamu GNOME Mutter byl zcela odstraněn backend X11. GNOME 50 tedy poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Sám jsem člověkem více než cokoli jiného rozporuplným, a bohužel i mé texty jsou začasté plny rozporů. Když si jich někdy všimnu a snažím se o vysvětlování, čitelnost obvykle povážlivě klesá. Celé to je jen snaha zdokonalovat svoje vyjadřování, snaha vměstnat notně zkurvenou poezii do schémat hovorové řeči. A snad i já mohu věřit, že hledat krásná slova je lepší než zabíjet a vraždit.
První slovo bude těžké. Protože – kde brát superlativy? Kde, když superlatívní (jako su perla) asonanční výkon ze dne 11. listopadu loňského roku, zaznamenaný na ještě horkém DVD, hovoří sám za sebe?
Zkusme to tedy suchopárným výčtem fakt. Téměř dvě hodiny záznamu loňského listopadového koncertu kapely Asonance v Národním domě na Smíchově vyšly před pár dny na DVD nazvaném prozaicky 30 let na pódiu, doplněny fotkami a rozhovory. Pedant podotkne, že jde vlastně již o rok jednatřicátý, flamer pak dodá, že letos je těchže let už třicet dva. Na vkusně ztvárněném obalu vidět irské osmistrunné buzuki – což hned svádí k postesknutí, že absenci Bohouše Sýkory pořád pociťuju s malým ostnem v srdci, a to už v úvodní písni Moře mám ráda.
Pětadvacet písní a jedna instrumentálka zahrnují jak klasické hity (včetně vždycky tolik žádané Zuzany), tak úplné novinky (příjemných pět kousků) a potěší milovníky celého hudebního spektra, kterému se Asonance věnuje. Na pódiu se střídá neuvěřitelných dvanáct lidí! Jak to ty kapely (Asonance, ale třeba i Sto zvířat) zvládnou ukočírovat? Ale to jen tak na okraj.
Tančila Anežka se mi moc nelíbí, naopak MacPherson nebo hlavně Lord Gordon jsou jednoduše úžasné písně zvládnuté s bravurou Asonanci vlastní. Mám opakovat chválu na nádhernou melodickou linku, perfektní harmonizaci, neskutečný výrazový rozsah zpěvačky Hanky Horké a já nevím na co všechno ještě? Vždyť už by to bylo skoro trapné.
A Dunrobin Castle/Michael Ferry's je pro změnu skvěle vybraný a neméně skvěle zahraný instrumentální set dvou reelů a je jen škoda, že takových není víc. Posun víc směrem k písním už ale u Asonance trvá hezkou dobu a vlastně mi zas tak nevadí. Ostatně, když na to přijde, můžu si pořád pustit nepřekonatelného Matta Molloye s Dónalem Lunnym, kterak hrají The Bucks of Oranmore. Na to, při vší úctě, nemá nikdo.
A dál? Dál už je jenom objednávkový formulář.
Mimochodem, nikdy jsem nepochopil, co lidi vidí zajímavého na hledání současných hodinek v historických filmech nebo autobusů v monumentálních fantasy ságách. Záznam z koncertu Asonance je v tomto ohledu mnohem lepší. Mlaďoučká asonanční kráska Klára Lašťovičková má na sobě sukni, která je z některých úhlů průsvitná. Cha, když už ne hudba, toto u některých lidí jako prodejní argument určitě zapůsobí! 
Tiskni
Sdílej:
Mimochodem některé hlášky Luboše Picka na zmíněném DVD jsou opravdu výborné, takže znalci Asonance nepřijdou ani o tuhle nezbytnou část jejího projevu
+1