Čínská společnost Tencent uvolnila svůj AI model HunyuanWorld-Voyager pro generování videí 3D světů z jednoho obrázku a určené trajektorie kamery. Licence ale nedovoluje jeho používání na území Evropské unie, Spojeného království a Jižní Koreje.
Blender Studio se spojilo s kapelou OK Go a výsledkem je videoklip k písni Impulse Purchase. Stejně jako samotný 3D software Blender je i ve videoklipu použitý animovaný chlápek open source. Kdokoli si jej může stáhnout a upravovat.
Zig Software Foundation stojící za programovacím jazykem Zig publikovala finanční zprávu za rok 2024. Současně s prosbou o finanční příspěvek.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za srpen (YouTube). Vypíchnuta je podpora Tabulek Google, implementace Gamepad API a Cookie Store API nebo také podpora WebGL na Linuxu.
openSUSE Leap 16, včetně Leap Micra 6.2+, nově nabízí 24 měsíců podpory pro každé vydání. To je dva roky aktualizací a stability, což z něj činí nejdéle podporovanou komunitní distribuci vůbec. Leap se tak stává ideální platformou pro všechny, kdo hledají moderní, stabilní a dlouhodobě podporovanou komunitní Linux distribuci.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal dne 3. 9. 2025 VAROVÁNÍ před hrozbou v oblasti kybernetické bezpečnosti spočívající v předávání systémových a uživatelských dat do Čínské lidové republiky a ve vzdálené správě technických aktiv vykonávané z území Čínské lidové republiky. Varováním se musí zabývat povinné osoby podle zákona o kybernetické bezpečnosti.
Americká internetová společnost Google nemusí prodat svůj prohlížeč Chrome ani operační systém Android. Rozhodl o tom soud ve Washingtonu, který tak zamítl požadavek amerického ministerstva spravedlnosti. Soud ale firmě nařídil sdílet data s jinými podniky v zájmu posílení konkurence v oblasti internetového vyhledávání. Zároveň Googlu zakázal uzavírat dohody s výrobci mobilních a dalších zařízení, které by znemožňovaly
… více »Prvního září ozbrojení policisté zatkli na na londýnském letišti Heathrow scénáristu a režiséra Grahama Linehana, známého především komediálními seriály Ajťáci, Otec Ted nebo Black Books. Během výslechu měl 57letý Graham nebezpečně zvýšený krevní tlak až na samou hranici mrtvice a proto byl z policejní stanice převezen do nemocnice. Důvodem zatčení bylo údajné podněcování násilí v jeho 'vtipných' příspěvcích na sociální síti
… více »Studentská dílna Macgyver zve na další Virtuální Bastlírnu - pravidelné online setkání všech, kdo mají blízko k bastlení, elektronice, IT, vědě a technice. Letní prázdniny jsou za námi a je čas probrat novinky, které se přes srpen nahromadily. Tentokrát jich je více než 50! Těšit se můžete mimo jiné na:
Hardware – Bus Pirate na ESP32, reverse engineering Raspberry Pi, pseudo-ZX-80 na RISC-V, PicoCalc, organizéry na nářadí z pěny nebo … více »Google Chrome 140 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 140.0.7339.80 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 6 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Je to už přes rok co jsem si pořídil notebook s grafickou kartou AMD/ATI radeon 2400HD. Když jsem si jej tenkrát pořizoval, věděl jsem že podpora této grafiky není zrovna ideální. Ale tou dobou se hodně mluvilo o tom jak se má situace zlepšit a já to tedy risknul. To jak jsem dopadl se člověk může dočíst z některých mých předešlých zápisků, týkajících se mých zážitků s touto grafikou.
Tento zápisek se ale bude od těch předchozích mírně lišit. A to hlavně proto že se situace ohledně opensource ovladčů AMD/ATI zlepšila. A co přesně že se to zlepšilo? No je toho mnohem víc. Začalo to postupně s přidáním podpory pro 2D akceleraci a později přišla i podpora XVideo. Podpora XVideo ze začátku nebyla nic moc extra a trpěla problémy jako je tearing (půlení obrazu) a různými výkonostními problémy. Ale netrvalo dlouho a většina problémů týkající se XVideo a 2D akcelerace EXA byla vyřešena.
Tento stav nastal asi třičtvrtě roku po tom co jsme si notebook pořídil. A ačkoliv mi ve většině případů stačí jen 2D akcelerace a video přehrávané přes XVideo výstup, byl zde jeden (dva) problém díky nemuž jsem na opensource ovladače ještě nepřešel. Jedním z problémů byla (je?) energetická náročnost oproti binárním ovladačům catalyst. Rozdíl byl velmi znatelný, pokud jsme jel s baterie tak rozdíl ve výdrži činil něco okolo hodiny. Sice existuje v opensource ovladačích možnost zapnout určité režimy pro snižení spotřeby, ale ty buď nepomohly, nebo způsobily rapidní snižení výkonu a vykreslování artefaktů.
"Druhým" o něco menším problémem byla absence 3D podpory. Vím že pro hodně lidí to mohl být i hlavní důvod proč přetrvávat u catalyst ovladačů. Ale jelikož 3D využívám v podstatě jen minimálně (tuxracer, chromium-bsu) tak to pro mě nebyl až takový problém, teda aspoň dřív ne. Poslední dobou jsem dostal chuť si občas zahrát i nějakou tu 3D řežbu (CS, Nexuiz, ET, UT...), takže (ne)podpora 3D pro mě začal být docela důležitá.
Není to dlouho co byla oznámena základní podpora 3D pro AMD grafiky s chipy r6xx/r7xx. Tato podpora byla opravdu jen základ a snad ani glxgears se většinou nerozjelo. Postupně se to zlepšovalo. Asi před měsícem se mi dokonce povedlo rozjet i některé hry (tuxracer, nexuiz...), ale většinou s artefaktama a výkon byl mizerný. Chvíli na to přišl i podpora pro KMS a nějaké další zlepšení 3D. Sice už artefakty zmizely, ale výkon aa stabilita stále pokulhávaly. To bylo asi před dvěma týdny.
Ačkoliv jsem viděl že se stav ovladačů zlepšuje očekával jsem, že aspoň trochu slušně použitelné ovladače s 3D podporou budou k dispozici nejdříve kolem vánoc, nebo spíš někdy během začátku příštího roku. Ale jak se ukazuje, tak jsem se zmýlil. Včera večer jsem nemohl dlouho usnout. A tak jsme si začal na svém notebooku hrát. Chvíli jsem si říkal že za ty dva týdny co jsme to zkoušel se nemohlo nic moc změnit, ale nakonec mi to nedalo, a tak jsem si nainstaloval nejnovější X server, skompiloval nejnovější DRM modul pro radeon, Mesu a ovladače pro ati. Vše z git repositáře. K mému údivu hned po prvním restartu najelo grafické rozhraní. Snad poprvé co jsme na něco nezapoměl :D. O to mileji sem byl překvapen když i 3D akcelerace byla aktivní a funkční.
Jako obvykle první krok po příkazu glxinfo, kde jsme si ověřil funkčnost 3D akcelerace, jsem spustil glxgears. Ano vím že se nejedná o žádný pořádný test, který by mi ukázal výkon. Ale minimálně jako základní test pro ověření že akcelerace běží to použitelný je. Výkon byl asi okolo 950 FPS, což není moc, ale jak už jsem říkal na tyto čísla se nedá brát příliš velký zřetel. Takže jsem se rozhodl otestovat výkon ve hrách. První co mě mile překvapilo byl tuxracer (etracer), který mi bežel plynule na rozlišení 1280x800. Další na řadu přišla hra nexuiz a tam se konalo nejvetší překvapení. Nejen že se rozjela na největší rozlišení, ale byla i plně hratelná. Výkon se dal srovnat i s catalyst driverama (no možná né úplně ale skoro jo ). Dále pak přišelo na řadu Enemy territory, Urban terror, True Combat: Elite a hlavně Counter Strike 1.6 přes wine. A všechny hry běžely na rozlišení 1280x800 a to vcelku plynule.
Závěrem tedy musím říct, že jsem velmi mile překvapen a ačkoliv je 3D výkon v určitých situacích ještě o něco horší než u catalyst driverů, tak to skoro nevadí protože na většinu věcí je výkon dostačující. Ještě by se hodili zmínit stabilitu. No tak ovladače mám teprve několik hodin, ale za celou dobu sem nespozoroval žádný problém, takže to vypadá že i stabilita je v pořádku. Poslední co ještě zbývá odzkoušet je energetická náročnost. Ale předpokládám že zde se toho asi moc nezlepšilo, teda aspoň podle toho co jsme koukal na commity v git.
Tiskni
Sdílej:
Tak znova, co je zle s intelem? To snad všichni používají kernel 2.8.28 (nebo kdy byla uvedena podpora GEM) s povoleným KMS, ovladač z řad 2.6 a nad tím Gallium3D?
Na starších kartách (i915) to jede bezvadně, jen tam není emulace shaderů v SW jako na widlích (doufám, že v rámci gallia to udělají). A na novějších (i965) to je špička mezi open source ovladači, navíc v galliu se pracuje na LLVM rekompilaci kódu shaderů pro tyhle karty, což by mělo vyrovnávat výkonostní slabiny těch karet.
Prostě intel je s vývojem v téhle oblasti nejdál. To, že jeho karty stojí za hovno, už nemá s ovladači nic moc společného.
Ať žije nvidia...
Se svým proprietárním svinstvem.
Pokud si chce někdo užít radostí u nvidie, snad si nebude kupovat intelku. A naopak, kdo nestojí o nějaký binární bloby (sic zajišťující výkon a fičurky), nejlepší volbu má u intelu, protože radeon ovladače jsou tak půl roku vývojem spátky.
Nevím, jestli už jste zaregistrovali tuhle zprávičku. Jsem docela zvědavej, jak se budou ATI ovladače pro linux vyvíjet dál, ať už open source nebo proprietární.