Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.
Ač semestr ve škole právě končí, bastlíři ze studentského klubu Silicon Hill neodpočívají a opět se jako každý měsíc hlásí s pravidelným bastlířským setkáním Virtuální Bastlírna, kde si můžete s ostatními techniky popovídat jako u piva o novinkách, o elektronice, softwaru, vědě, technice obecně, ale také o bizarních tématech, která se za poslední měsíc na internetu vyskytla.
Z novinek za zmínku stojí Maker Faire, kde Pájeníčko předvedlo … více »Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.
Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …
Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.
Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).
DNS4EU, tj. evropská infrastruktura služeb DNS založená na vysoce federovaném a distribuovaném ochranném ekosystému, byla spuštěna v testovacím režimu [𝕏]. Na výběr je 5 možností filtrování DNS.
Je to už přes rok co jsem si pořídil notebook s grafickou kartou AMD/ATI radeon 2400HD. Když jsem si jej tenkrát pořizoval, věděl jsem že podpora této grafiky není zrovna ideální. Ale tou dobou se hodně mluvilo o tom jak se má situace zlepšit a já to tedy risknul. To jak jsem dopadl se člověk může dočíst z některých mých předešlých zápisků, týkajících se mých zážitků s touto grafikou.
Tento zápisek se ale bude od těch předchozích mírně lišit. A to hlavně proto že se situace ohledně opensource ovladčů AMD/ATI zlepšila. A co přesně že se to zlepšilo? No je toho mnohem víc. Začalo to postupně s přidáním podpory pro 2D akceleraci a později přišla i podpora XVideo. Podpora XVideo ze začátku nebyla nic moc extra a trpěla problémy jako je tearing (půlení obrazu) a různými výkonostními problémy. Ale netrvalo dlouho a většina problémů týkající se XVideo a 2D akcelerace EXA byla vyřešena.
Tento stav nastal asi třičtvrtě roku po tom co jsme si notebook pořídil. A ačkoliv mi ve většině případů stačí jen 2D akcelerace a video přehrávané přes XVideo výstup, byl zde jeden (dva) problém díky nemuž jsem na opensource ovladače ještě nepřešel. Jedním z problémů byla (je?) energetická náročnost oproti binárním ovladačům catalyst. Rozdíl byl velmi znatelný, pokud jsme jel s baterie tak rozdíl ve výdrži činil něco okolo hodiny. Sice existuje v opensource ovladačích možnost zapnout určité režimy pro snižení spotřeby, ale ty buď nepomohly, nebo způsobily rapidní snižení výkonu a vykreslování artefaktů.
"Druhým" o něco menším problémem byla absence 3D podpory. Vím že pro hodně lidí to mohl být i hlavní důvod proč přetrvávat u catalyst ovladačů. Ale jelikož 3D využívám v podstatě jen minimálně (tuxracer, chromium-bsu) tak to pro mě nebyl až takový problém, teda aspoň dřív ne. Poslední dobou jsem dostal chuť si občas zahrát i nějakou tu 3D řežbu (CS, Nexuiz, ET, UT...), takže (ne)podpora 3D pro mě začal být docela důležitá.
Není to dlouho co byla oznámena základní podpora 3D pro AMD grafiky s chipy r6xx/r7xx. Tato podpora byla opravdu jen základ a snad ani glxgears se většinou nerozjelo. Postupně se to zlepšovalo. Asi před měsícem se mi dokonce povedlo rozjet i některé hry (tuxracer, nexuiz...), ale většinou s artefaktama a výkon byl mizerný. Chvíli na to přišl i podpora pro KMS a nějaké další zlepšení 3D. Sice už artefakty zmizely, ale výkon aa stabilita stále pokulhávaly. To bylo asi před dvěma týdny.
Ačkoliv jsem viděl že se stav ovladačů zlepšuje očekával jsem, že aspoň trochu slušně použitelné ovladače s 3D podporou budou k dispozici nejdříve kolem vánoc, nebo spíš někdy během začátku příštího roku. Ale jak se ukazuje, tak jsem se zmýlil. Včera večer jsem nemohl dlouho usnout. A tak jsme si začal na svém notebooku hrát. Chvíli jsem si říkal že za ty dva týdny co jsme to zkoušel se nemohlo nic moc změnit, ale nakonec mi to nedalo, a tak jsem si nainstaloval nejnovější X server, skompiloval nejnovější DRM modul pro radeon, Mesu a ovladače pro ati. Vše z git repositáře. K mému údivu hned po prvním restartu najelo grafické rozhraní. Snad poprvé co jsme na něco nezapoměl :D. O to mileji sem byl překvapen když i 3D akcelerace byla aktivní a funkční.
Jako obvykle první krok po příkazu glxinfo, kde jsme si ověřil funkčnost 3D akcelerace, jsem spustil glxgears. Ano vím že se nejedná o žádný pořádný test, který by mi ukázal výkon. Ale minimálně jako základní test pro ověření že akcelerace běží to použitelný je. Výkon byl asi okolo 950 FPS, což není moc, ale jak už jsem říkal na tyto čísla se nedá brát příliš velký zřetel. Takže jsem se rozhodl otestovat výkon ve hrách. První co mě mile překvapilo byl tuxracer (etracer), který mi bežel plynule na rozlišení 1280x800. Další na řadu přišla hra nexuiz a tam se konalo nejvetší překvapení. Nejen že se rozjela na největší rozlišení, ale byla i plně hratelná. Výkon se dal srovnat i s catalyst driverama (no možná né úplně ale skoro jo ). Dále pak přišelo na řadu Enemy territory, Urban terror, True Combat: Elite a hlavně Counter Strike 1.6 přes wine. A všechny hry běžely na rozlišení 1280x800 a to vcelku plynule.
Závěrem tedy musím říct, že jsem velmi mile překvapen a ačkoliv je 3D výkon v určitých situacích ještě o něco horší než u catalyst driverů, tak to skoro nevadí protože na většinu věcí je výkon dostačující. Ještě by se hodili zmínit stabilitu. No tak ovladače mám teprve několik hodin, ale za celou dobu sem nespozoroval žádný problém, takže to vypadá že i stabilita je v pořádku. Poslední co ještě zbývá odzkoušet je energetická náročnost. Ale předpokládám že zde se toho asi moc nezlepšilo, teda aspoň podle toho co jsme koukal na commity v git.
Tiskni
Sdílej:
Tak znova, co je zle s intelem? To snad všichni používají kernel 2.8.28 (nebo kdy byla uvedena podpora GEM) s povoleným KMS, ovladač z řad 2.6 a nad tím Gallium3D?
Na starších kartách (i915) to jede bezvadně, jen tam není emulace shaderů v SW jako na widlích (doufám, že v rámci gallia to udělají). A na novějších (i965) to je špička mezi open source ovladači, navíc v galliu se pracuje na LLVM rekompilaci kódu shaderů pro tyhle karty, což by mělo vyrovnávat výkonostní slabiny těch karet.
Prostě intel je s vývojem v téhle oblasti nejdál. To, že jeho karty stojí za hovno, už nemá s ovladači nic moc společného.
Ať žije nvidia...
Se svým proprietárním svinstvem.
Pokud si chce někdo užít radostí u nvidie, snad si nebude kupovat intelku. A naopak, kdo nestojí o nějaký binární bloby (sic zajišťující výkon a fičurky), nejlepší volbu má u intelu, protože radeon ovladače jsou tak půl roku vývojem spátky.
Nevím, jestli už jste zaregistrovali tuhle zprávičku. Jsem docela zvědavej, jak se budou ATI ovladače pro linux vyvíjet dál, ať už open source nebo proprietární.