abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:22 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 14:11 | IT novinky

    Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    dnes 14:00 | IT novinky

    Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    dnes 12:22 | Pozvánky

    Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.

    TomasVondra | Komentářů: 0
    dnes 12:11 | Pozvánky

    Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.

    VSladek | Komentářů: 0
    včera 00:44 | Zajímavý článek

    Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.

    |🇵🇸 | Komentářů: 36
    13.12. 04:55 | Zajímavý software

    Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    12.12. 16:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    12.12. 12:44 | IT novinky

    Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »

    Ladislav Hagara | Komentářů: 31
    12.12. 04:33 | Nová verze

    Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (35%)
     (48%)
     (19%)
     (17%)
     (22%)
     (14%)
     (24%)
     (15%)
     (17%)
    Celkem 467 hlasů
     Komentářů: 19, poslední 11.12. 20:04
    Rozcestník

    Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu

    17.9.2011 15:24 | Přečteno: 1252× | WWW | poslední úprava: 17.9.2011 15:39

    Ahoj Martine,

    chtěl jsem ti napsat komentář pod tvůj článek Milý Twittere, nezkracuj, když neumíš... ale bohužel se mi nepodařilo přihlásit resp. přihlásit přes OpenID ano, pak jsem prošel CAPTCHou, ale nakonec stejně došlo v Disqusu k nějaké chybě:
    „There was an error with your submission. Please make sure you are actually logged in.“
    Jenže přihlášený bych měl být, když tam vidím svoje jméno, tlačítko „odhlásit“ a tlačítko „Podepsat se jako Franta“, ne?

    Vzdávám to, komentář vložím do svého blogu a pošlu ti odkaz starým dobrým e-mailem, to bude nejlepší.

    Můj komentář:
    Závorky stejně jako třeba čárky, středníky, dvojtečky atd. jsou rezervované znaky v proto by se tam neměly objevit (měly by být zakódované jako %29 atd.). Takže podle toho Twitter může poznat (tzn. měl by si opravit chybu, jak píše Martin), kde URL končí – leda že by se rozhodl podporovat i vkládání nezakódovaných URL (jako např. to, co zobrazují prohlížeče v adresním řádku), ale pak by skutečně nemohl jednoznačně rozhodnout, kde odkaz končí (to by tam taky mohly být mezery).

    Lepší by bylo, kdyby uživatel mohl vložit normální (X)HTML <a/> značku a Twitter nemusel nic „věštit“ – navíc by šel vložil skutečný odkaz, který má jak text, tak URL – ne jen samotné URL (které je navíc často ještě obfuskované nějakým „zkracovačem“). Pak by v příspěvcích nemusely být „nesmyslné klikyháky“ a jednoduše by se dalo kliknout na lidsky čitelný text (klasický odkaz).

    A celé je to vůbec pošahané a důkaz jak dnešní web hnije :-/ Twitter vytvořil jakýsi umělý limit na počet znaků (zřejmě asi kvůli úspornosti) a lidé pak vkládají do příspěvků zkrácená* URL. Ale ejhle, zjistilo se, že z paznaků typu http://jdem.cz/q3hx2 člověk nic nevykouká a že by bylo dobré vědět, kam ten odkaz vede – tak Twitter všechny tyhle zkrácené odkazy projde (tzn. DNS překlad doménového jména + HTTP požadavek + zkoumání odpovědi) a vloží ho do title atributu. Někdy člověk narazí dokonce na tři URL: 1) uvnitř <a/> elementu (normálně v textu), jedna zkracovací služba 2) v title atributu (cílové URL) a 3) v atributu href, zobrazuje se ve stavovém řádku po najetí myší (druhá zkracovací služba). Vážně to nikomu nepřijde padlé na hlavu? Kam se poděla ta jednoduchost a úspornost?

    *) navíc někdy se jim tam nevejde ani celý text příspěvku, takže používají nějaké „prodlužovací služby“, ale to je zase jiná kapitola
    U toho vkládání komentářů se mi navíc potvrdilo to, co jsem psal už dříve na Zdrojáku – služba nechá uživatele udělat nějakou práci (např. napsat komentář) a pak se teprve řeší ty nepříjemné věci (přihlašování, registrace, platby atd.), nejde o pohodlí, ale o snahu vmanipulovat uživatele do něčeho, co zase tak moc (nebo vůbec) nechce – ale je mu líto úsilí, které už tomu věnoval.        

    Hodnocení: 83 %

            špatnédobré        

    Anketa

    Líbí se vám, kam se dnes web ubírá?
     (6 %)
     (68 %)
     (26 %)
    Celkem 50 hlasů

    Anketa

    Přijde vám, že se web resp. HTTP protokol dnes často používá k věcem, pro které by byl vhodnější jiný protokol?
     (96 %)
     (2 %)
     (2 %)
    Celkem 51 hlasů

    Obrázky

    Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu, obrázek 1 Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu, obrázek 2

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    mirec avatar 18.9.2011 09:19 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu
    Přijde vám, že se web resp. HTTP protokol dnes často používá k věcem, pro které by byl vhodnější jiný protokol?

    Ano

    No nič, idem ďalej písať komunikáciu s webovou aplikáciou cez xml http requesty ;).

    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    xkucf03 avatar 18.9.2011 14:14 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu
    A co brání tomu udělat to jinak?
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    18.9.2011 18:28 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu
    Jiny lepsi standard?
    xkucf03 avatar 18.9.2011 19:23 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu
    To jako že nic lepšího než HTTP nemáme?
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    pavlix avatar 18.9.2011 23:01 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu
    Ono je na HTTP něco zvlášť špatného pro aplikace, které jsou založené na dotazu a odpovědi, kdy alespoň jedno z toho je obvykle trochu rozsáhlejší než jen pár znaků/hodnot?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    xkucf03 avatar 19.9.2011 00:01 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu
    založené na dotazu a odpovědi, kdy alespoň jedno z toho je obvykle trochu rozsáhlejší než jen pár znaků/hodnot
    Když to definuješ takhle, tak je HTTP samozřejmě naprosto v pořádku :-)

    (ale trochu mi to připomíná některá výběrová řízení ve státní správě)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    pavlix avatar 19.9.2011 14:35 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu
    Když to definuješ takhle, tak je HTTP samozřejmě naprosto v pořádku :-)
    Definoval jsem to tak, aby to odpovídalo potřebám :). Když k tomu přidáš ještě HTTP connect, tak máš i dlouhodobá spojení multiplexovaná na aplikační úrovni.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    xkucf03 avatar 20.9.2011 23:45 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu
    aby to odpovídalo potřebám
    Jakým potřebám?

    Můžeme říct, že HTTP vyhovuje (jakž takž) potřebám, pro které byl vytvořen (a dokonce i některým jiným). Je to tedy dobrý protokol (s tímhle tvrzením nemám problém, souhlasím s tím). Ale šlo mi o to „nadužívání HTTP protokolu“ a jeho používání pro účely, pro které nebyl ani určen, ani pro ně není vhodný.

    P.S. už se to řešilo jinde :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    xkucf03 avatar 19.9.2011 10:39 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu
    Abych byl trochu konkrétnější: už taková drobnost jako upozornění na novou zprávu (tzn. obousměrná komunikace) je docela problém.

    Např. v protokolu IMAP se to řeší pomocí IDLE (rok 1997):

    klient si stáhne poštu a pak pošle IDLE a čeká. Pak mu buď ze serveru přijde upozornění na novou zprávu, nebo to klienta přestane bavit (bude chtít dělat něco jiného) a pošle DONE a další příkazy.

    V HTTP (rok 1999) tohle neuděláš, protože když pošleš HTTP požadavek, už jen čekáš na odpověď a nemůžeš ho odvolat nějakým DONE nebo k němu něco doplnit. Takže se to musí obcházet a ohýbat – třeba tím, že si otevřeš dvě TCP spojení a na jednom čekáš a na druhém děláš něco jiného. Nebo čekací spojení násilně ukončíš, aniž bys přijal odpověď, a otevřeš si nové. Nebo se periodicky ptáš, jestli už přišla nová zpráva…

    HTTP je v mnoha ohledech fajn a umí toho dost, ale má svoje limity – v tom budou vždycky lepší protokoly šité na míru danému účelu.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    pavlix avatar 19.9.2011 14:36 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu
    Abych byl trochu konkrétnější: už taková drobnost jako upozornění na novou zprávu (tzn. obousměrná komunikace) je docela problém.

    CONNECT
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    xkucf03 avatar 20.9.2011 23:31 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu
    1. Takhle z hlavy nevím, jestli se z CONNECT tunelu pak dá vyskočit a pokračovat zase v obyčejné HTTP komunikaci, ale spíš bych si tipnul, že ne.
    2. To slouží k navázání komunikace na (jiný) server/port – ne k posílání zvláštních příkazů tomu samému serveru – to bychom se museli přes CONNECT připojit na ten samý stroj tím to ohackovat. To už spíš Upgrade: websocket
    3. Celé mi to trochu přijde jako říkat: koloběžka je fajn, protože nám umožňuje vystoupit a přesednout do auta a tím už se dostaneme kamkoli :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    19.9.2011 06:55 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu
    Mas pravdu, delal jsem si trochu pruzkum, mame i lepsi alternativy. No snad to casem vyhnije.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 18.9.2011 19:32 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu
    Líbí se vám, kam se dnes web ubírá?
    Já z pohledu uživatele i programátora nemám až tak rád moderní "AJAXový" svět webu. Nemám nic proti modernizaci, ale HTML je naprosto nevhodné pro účel budování uživatelských rozhraní, která mají připomínat klasické aplikace.

    Říkejte si, co chcete, ale když už aplikace na webu, tak zlaté javovské aplety! GUI a všechno kolem (naklikané a) naprogramované raz dva, snadno se dodržují typické "GUI konvence", výkon bez problémů, kompatibilita taky... a na to ostatní nativní aplikace. Co nám před těmi 10 lety chybělo?
    pavlix avatar 18.9.2011 22:58 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu
    První odkaz vede na něco, co mi akorát timeoutuje.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    xkucf03 avatar 18.9.2011 23:48 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu
    njn, to jsou ty cloudové služby, asi jim to zrovna spadlo – taky mi to nejde

    Jde to vytáhnout z Googlu: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:strucny.misantrop.info/mily-twittere-nezkracuj-kdyz-neumis
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    20.9.2011 22:46 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mikroblog #6 – Twitter, Disqus a úpadek webu
    Jsem to jenom já, komu přijde, že jsou obě otázky položené manipulativně? Ne že by mne to teda překvapilo.
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    xkucf03 avatar 20.9.2011 23:16 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Anketa k webu
    Nelíbí se ti výsledek, tak jsou otázky manipulativní? :-)

    Tak uznávám, že není úplně košer, když jsou pod článkem, který zprostředkuje nějakou negativní zkušenost (ale to bych si je musel nechat od cesty a zeptat se na ně třeba v příštím zápisku, který bude o něčem úplně jiném, což se mi nechtělo). Nicméně co je manipulativního na těch otázkách jako takových?
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    xkucf03 avatar 20.9.2011 23:56 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Twitter – diskuse
    BTW: ještě k tomu Twitteru – nevím, jestli za to můžou ti pisatelé, nebo je to nějaká náhodně se vyskytující vada v systému, ale u některých příspěvku je z zřejmé, že je to reakce na někoho (navíc je tam to @jméno), ale když člověk na ten příspěvek klikne, tak tam chybí takové to „in reply to ↑“, kde se člověk může podívat, na co že to byla reakce (u jiných příspěvků to funguje). Sledovat takovou diskusi je pak velice obtížné a většinou to brzo vzdám (to bych si musel zapamatovat čas odpovědi, překliknout se na profil toho, komu bylo odpovídáno, a podle času se pokusit dohledat daný příspěvek – což ale nemusí být tak jednoduché, protože ten mohl být napsán poměrně dlouho před odpovědí, navíc ty časy jsou dost mlhavé: „3 hours ago“).

    Tak si říkám: zlaté diskuse tady na Ábíčku, kde je vidět, kdo na koho reaguje :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.