Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).
Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.
Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapy a AI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.
Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).
Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Krátce se ještě vrátíme k tématu, které navazuje na předchozí speciál Hardwarových novinek. Intel totiž pole posledních dostupných informací spustí výrobu 10nm FinFET procesem už nyní na počátku podzimu. To sice představuje určitý skluz oproti dávnějším optimistickým plánům, ale buďme rádi alespoň za to.
Aktuálně se to má tak, že zpočátku půjde o zkušební malosériovou výrobu vzorků, na kterých se odladí poslední detaily, aby bylo vše připraveno pro velký rozjezd nových linek. Připomeňme, že ač měla být aktuálně dostupná procesorová generace Skylake tou poslední 14nm, Intel do roadmapy vřadil ještě 14nm Kaby Lake a hovoří se také o dalším mezistupni, 14nm Coffee Lake. To ale neznamená, že nebude existovat určitý souběh technologií, ostatně jako dnes, kdy je stále v prodeji i 22nm Haswell Refresh, případně první 14nm generace v podobě procesorů Broadwell-E. Nejnověji nyní pouze víme, že 14nm Kaby Lake už je z továren Intelu expedován, bez bližšího upřesnění objemů výroby a určení čipů. Jen bláhový optimista by si však vsadil na uvedení 10nm Cannonlake podle někdejších roadmap. Vsadit si ale můžeme na to, že nejprve se tyto procesory objeví v mobilním, resp. ultramobilním segmentu.
Toshiba nedávno (ve spolupráci se SanDiskem, tedy dnes Western Digital) povýšila svoji výrobu vrstvených NAND flash čipů z 48 na 64 vrstev, a to logicky znamená jediné. Kapacita NAND flash čipů tohoto výrobce může vzrůst o jednu třetinu jak bez nového výrobního procesu (aktuálně Toshiba umí 15nm), tak bez více bitů v buňce (SLC, MLC, TLC a výhledově QLC). Ruku v ruce s těmito novými vrstvenými čipy (které Toshiba označuje BiCS) přichází nová SSD solidních kapacit v miniaturních form factorech typu M.2
Nová řada SSD BG byla představena před několika dny v Kalifornii na Flash Memory Summitu 2016. Nabízí miniaturní SSD o velikosti kartičky pouhých 16×20 mm (formát M.2 1620) s kapacitami 128 a 256 GB a dále větší kartičku M.2 2230 (délka 30 mm) o kapacitě 512 GB. Řadič SSD podporuje jak PCI Express 3.0, tak protokol NVM Express, rychlosti tedy budou velmi vysoké. Použité čipy jsou technologie TLC, tedy té s nejnižší životností uchovávající 3 bity v buňce. Zkušební vzorky už dostávají partneři Toshiby a sériová výroba se rozeběhne v posledním kvartálu tohoto roku.
S ohledem na to, že se množí informace o tom, že by nový iPhone 7 měl nabídnou velikost úložiště 32 GB, 128 GB a zejména 256 GB, lze předpokládat, že v jeho útrobách bude právě nějaký takovýto mnohovrstvý NAND flash čip, možná přímo od Toshiby. Teoreticky je možné, že na bázi těchto čipů někdo jiný riskne více a uvede smartphone s kapacitou 512 GB (neboť 256GB Android smartphone existoval už před těmito novými čipy).
On to už vlastně není paradox, protože PlayStation 3 byla ve své době také velmi sympatickým Blu-ray přehrávačem, ke kterému člověk navíc získal víceméně bezplatně i slušnou herní konzoli, nicméně vtipné je to i nyní ve 4k éře. Zatímco standardní UltraHD Blu-ray přehrávače stojí hodně velké peníze (což – přiznejme si – platí i pro 4k filmy na 12cm plackách), Xbox One S dostal cenovku 299 dolarů. Za ni zákazník získá vylepšenou herní konzoli s vyšším výkonem, postavenou kolem x86 APU od AMD (vyráběného 16nm FinFET procesem u TSMC) a doplněnou o BDXL mechaniku a podporu přehrávání a dekódování 4k filmů ve formátu H.265 / HDR, který UltraHD Blu-ray využívá.
Zatímco z hlediska herního výkonu rozhodně ani Xbox One S neaspiruje na plynulé hraní ve 4k (výkon APU vzrostl oproti originálnímu Xboxu One o necelých 10 %, což na 4× větší rozlišení nestačí), je zde společně s HDMI 2.0 výstupem s podporou HDCP 2.2 vše potřebné pro filmy, které často byly nově remasterovány pro 4k formát. Pouze si v tomto kontextu dovolím doplnit ne úplně hardwarovou věc: u Blu-ray filmů je potřeba rozlišovat tři druhy disků. Ten první klasický s maximálně 1920×1080 záznamem, ten nový, tedy filmy v rozlišení 3840×něco (2160 maximálně) a také mezistupeň v podobě disků „Mastered in 4k“, které sice studia nově remasterovala, ale film je na nich opět nejvíce jen v 1920×1080. Obvykle to poznáte podle cenovky, aktuálně „Mastered in 4K“ filmy stojí cca 399 Kč, zatímco plné UltraHD Blu-ray filmy typicky přes 700 Kč (a je jich zatím opravdu velmi málo).
Každopádně i cenová výhodnost nového Xbox One S z hlediska přehrávání 4k filmů stojí za tím, že je po něm obrovská poptávka, kterou Microsoft nestíhá uspokojovat. Otázkou je, jestli jde přímo o problém Microsoftu, nebo kupříkladu nedostatku určitých komponent (od 14nm APU AMD, přes BDXL mechaniky či lasery v nich až po cokoli dalšího).
Přestože 16nm FinFET proces u TSMC je aktuálně asi nejlepší pro velká komplexní a vysoko taktovaná GPU – díky čemuž mohla Nvidia představit hi-end modely nové řady GeForce dřív, než to udělá AMD využívající 14nm FinFET výrobu u Samsungu – neznamená to, že by právě výroba u Samsungu nebyla vhodná pro nižší typy GPU. AMD to prokazuje s řadou Polaris, která se velmi povedla a i Nvidia výrobní linky Samsungu nakonec využije. V tuto chvíli není známo, jestli půjde o grafické čipy pro desktopy/notebooky, nebo o ARM SoC řady Tegra, nabízí se možnost obého. Asi ale nelze očekávat, že by Nvidia využila Samsung nějak výrazněji; je dobře zakotvena u TSMC a jeho výrobní procesy potřebuje pro čipy, které jí – na rozdíl od ARMů – vydělávají velké peníze, tedy pro velké karty typu Tesla, Quadro a částečně i vyšší modely GeForce.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Kdo se chce vézt na vlně filmů ve 4k / UltraHD, ten aktuálně řeší velmi vysoké ceny přehrávačů.A normální počítač použít nejde?