Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Minule, stejně jako mnohokrát předtím, jsme si psali o nové generaci procesorů firmy Intel, které jsou zatím známy pod kódovým jménem „Sandy Bridge“, pojďme si to tedy doplnit o základní desky.
Na nedávném IDF jich pár vystavoval přední výrobce Gigabyte a vězte, že od jiných se, až na některé ty firemní specialitky (masivnější měděné spoje na PCB atd.), moc lišit nebudou, neboť velká část toho, co bylo ještě před 10 až 15 lety vnímáno jako "čipset", se přesunula do CPU.
Gigabyte nabídne modely GA-P67A-UD5 a GA-P67A-UD7 s čipsetem Intel P67, které jsou evolučním pokračováním již zaběhlé řady mainstreamových čipsetů P55-P45-P35. Desky dostanou 20, resp. 24fázové napájení, spoustu obvyklé výbavy včetně 6,0 Gbps SATA a USB 3.0, zbytek vizte video z výstavy.
Alespoň o tomto datu hovoří neoficiální zvěsti zabývající se specifikací nové generace PCI Express rozhraní. PCI Special Interest Group (PCI-SIG) dle nich již finišuje zbývající detaily, a tak oproti původním optimistickým plánům z doby dávno minulé nabere uvedení PCI Express 3.0 „jen“ asi roční zpoždění.
Na nové rozhraní se těší výrobci prakticky všech řešení, která potřebují skrze systém tlačit obrovské objemy dat, patří mezi ně zejména výrobci různých profi řadičů či síťových karet, ale i moderním grafikám začíná/začne docházet dech, zejména pokud vezmeme v potaz zapojení více karet do SLI/CrossFire (ne nadarmo měly vždy hi-end karty SLI/CF propojky a low-end karty ne, protože ty pomalé mohly svoji režii SLI/CF tlačit skrze PCIe, zatímco rychlé hi-end karty by již čekaly na pomalou sběrnici).
PCI Express 3.0 zvýší oproti 2.0 rychlost přenosu signálu z 5.0 na 8.0 GT/s, a navíc opustí 8/10bit kódování, takže celkově bude reálný nárůst propustnosti dvojnásobný. Než se ale na trhu objeví příslušná generace čipsetů a karet hlavních výrobců, potrvá to nejméně několik měsíců, spíše rok, takže počítejme až s pozdní částí příštího roku (což ale nevylučuje, že na tradiční akci Computex konané na Taiwanu na přelomu května a června by mohlo být něco k vidění).
ATI má mnohovýstupové karty na trhu již velice dlouho (Radeony HD 5870 Eyefinity6), v mainstreamových kartách však typicky nabízí jen třívýstupové modely. Nvidia sice také, ale to neznamená, že její GPU neumějí více. To, že stačí jen příslušné výstupy vyvést pomocí upraveného PCB, dokazuje nyní firma Zotac.
Její GeForce GTX 460 3DP nabízí vedle jednoho DVI výstupu rovnou trojici DisplayPort konektorů plné velikosti (Eyefinity6 mají z pochopitelných důvodů miniDisplayPort konektory, ale redukce bývají v balení), jinak jde o vcelku typický, lehce přetaktovaný model GTX 460 s GPU běžícím na 710 MHz, CUDA jádry na 1,42 GHz a 1 GB GDDR5 na standardních 3,6 GHz efektivně. GeForce GTX 460 Zotac se typicky bundluje s hrou Prince of Persia – The Forgotten Sands a je tomu tak i zde. Jediné, co asi na kartě nepotěší, je omezení maximálního rozlišení na 6400×1200 (tedy čtyři monitory po 1600×1200, připojení jednoho monitoru není omezeno, resp. končí až na 2560×1600).
Nový LCD monitor BenQ XL2410T se jeví být optimálním levným řešením tam, kde není požadována vysoká věrnost barev VA či IPS matice. Nový přírůstek v portfoliu tohoto primárně levného/kancelářského výrobce míří zejména na stoly hráčů, kteří ocení 120Hz zobrazení v plném HD rozlišení 1920×1080 pro sovji Nvidia GeForce s 3D Vision brýlemi. Patříte-li mezi ty, jimž tento systém nezpůsobuje migrény či nevolnost, pak BenQ přidává další pěkný střípek v podobě podsvícení polem LED namísto klasických CCFL. Monitor je tak úspornější a menší.
Hlavní neduh v podobě TN panelu však zůstává, hodnota odezvy pro ideální přechod šedá-šedá je sice papírově hezkých 2 ms (pro plynulé 120Hz/3D zobrazení monitor musí dávat odezvu pro všechny přechody do 8,33 ms), stejně jako dynamický kontrast 10 000 000:1, ale to jsou jen marketingová čísla. Jas 300 cd/m² již zní reálně, bohužel BenQ neuvádí jeho minimální hodnotu. Mezi ovládacími prvky se ale jistě bude hodit přepínač pro poměr stran obrazu podporující mimo jiné i režim 1:1.
XL2410T disponuje vedle DVI a HDMI (1.3) také VGA vstupem, což už pomalu začínám považovat za archaismus (zejména u herního 3D/120Hz LCD) zbytečně kvůli potřebě A/D převodníku prodražující výrobu monitoru. Zorné úhly LCD definuje BenQ jako 170/160°, což je pro TN typické. Spotřeba v „eko“ režimu nepřekročí 22 W, ve standby 500 mW. Monitor se na trhu teprve objeví, jeho cena tak v tuto chvíli ještě není k dispozici.
Nic naplat, Microsoft je v oblasti periferií dobře zavedenou firmou. Zhruba po roce od uvedení jedné z prvních webových kamerek zvládajících 720p video tak firma opět jako jedna z prvních přichází s 1080p webkamerkou, takže možnosti „vychutnávat“ si komunikaci s protějškem odkudkoli na planetě v plném rozlišení průměrného dnešního monitoru již snad definitivně nic nebrání. Podle prvních testů serveru Engadget však trochu pokulhává kvalita provedení kamerky, záznam videa dodávaným softwarem končí na hranici 720p (to jistě nebude v Linuxu (časem?) problém, jde nepochybně jen o záměrné omezení softwaru, nicméně zvuk je poněkud zastřený a nebude si rozumět ani se SkypeHD, kterýžto požaduje hardwarovou kompresi videa (a tou kamerka nedisponuje).
Celkově to vypadá, že tentokrát Microsoft šetřil snad až příliš (přesto kamerka stojí 100 dolarů) a výsledkem je webová kamerka ve stylu chytré horákyně. Možná by výrobci webových kamerek mohli po výrobcích fotoaparátů a videokamer převzít dobrý zvyk uvádět u produktu velikost snímacího čipu a reálný počet pixelů, ale to bychom se pak možná vyděsili.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Nevim jestli jsi nekdy videl zakladni cyklus PCI, ale PCIe je proti tomu sranda ;)