Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie).
V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 12.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).
Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.
Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapy a AI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.
Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).
Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Minule, stejně jako mnohokrát předtím, jsme si psali o nové generaci procesorů firmy Intel, které jsou zatím známy pod kódovým jménem „Sandy Bridge“, pojďme si to tedy doplnit o základní desky.
Na nedávném IDF jich pár vystavoval přední výrobce Gigabyte a vězte, že od jiných se, až na některé ty firemní specialitky (masivnější měděné spoje na PCB atd.), moc lišit nebudou, neboť velká část toho, co bylo ještě před 10 až 15 lety vnímáno jako "čipset", se přesunula do CPU.
Gigabyte nabídne modely GA-P67A-UD5 a GA-P67A-UD7 s čipsetem Intel P67, které jsou evolučním pokračováním již zaběhlé řady mainstreamových čipsetů P55-P45-P35. Desky dostanou 20, resp. 24fázové napájení, spoustu obvyklé výbavy včetně 6,0 Gbps SATA a USB 3.0, zbytek vizte video z výstavy.
Alespoň o tomto datu hovoří neoficiální zvěsti zabývající se specifikací nové generace PCI Express rozhraní. PCI Special Interest Group (PCI-SIG) dle nich již finišuje zbývající detaily, a tak oproti původním optimistickým plánům z doby dávno minulé nabere uvedení PCI Express 3.0 „jen“ asi roční zpoždění.
Na nové rozhraní se těší výrobci prakticky všech řešení, která potřebují skrze systém tlačit obrovské objemy dat, patří mezi ně zejména výrobci různých profi řadičů či síťových karet, ale i moderním grafikám začíná/začne docházet dech, zejména pokud vezmeme v potaz zapojení více karet do SLI/CrossFire (ne nadarmo měly vždy hi-end karty SLI/CF propojky a low-end karty ne, protože ty pomalé mohly svoji režii SLI/CF tlačit skrze PCIe, zatímco rychlé hi-end karty by již čekaly na pomalou sběrnici).
PCI Express 3.0 zvýší oproti 2.0 rychlost přenosu signálu z 5.0 na 8.0 GT/s, a navíc opustí 8/10bit kódování, takže celkově bude reálný nárůst propustnosti dvojnásobný. Než se ale na trhu objeví příslušná generace čipsetů a karet hlavních výrobců, potrvá to nejméně několik měsíců, spíše rok, takže počítejme až s pozdní částí příštího roku (což ale nevylučuje, že na tradiční akci Computex konané na Taiwanu na přelomu května a června by mohlo být něco k vidění).
ATI má mnohovýstupové karty na trhu již velice dlouho (Radeony HD 5870 Eyefinity6), v mainstreamových kartách však typicky nabízí jen třívýstupové modely. Nvidia sice také, ale to neznamená, že její GPU neumějí více. To, že stačí jen příslušné výstupy vyvést pomocí upraveného PCB, dokazuje nyní firma Zotac.
Její GeForce GTX 460 3DP nabízí vedle jednoho DVI výstupu rovnou trojici DisplayPort konektorů plné velikosti (Eyefinity6 mají z pochopitelných důvodů miniDisplayPort konektory, ale redukce bývají v balení), jinak jde o vcelku typický, lehce přetaktovaný model GTX 460 s GPU běžícím na 710 MHz, CUDA jádry na 1,42 GHz a 1 GB GDDR5 na standardních 3,6 GHz efektivně. GeForce GTX 460 Zotac se typicky bundluje s hrou Prince of Persia – The Forgotten Sands a je tomu tak i zde. Jediné, co asi na kartě nepotěší, je omezení maximálního rozlišení na 6400×1200 (tedy čtyři monitory po 1600×1200, připojení jednoho monitoru není omezeno, resp. končí až na 2560×1600).
Nový LCD monitor BenQ XL2410T se jeví být optimálním levným řešením tam, kde není požadována vysoká věrnost barev VA či IPS matice. Nový přírůstek v portfoliu tohoto primárně levného/kancelářského výrobce míří zejména na stoly hráčů, kteří ocení 120Hz zobrazení v plném HD rozlišení 1920×1080 pro sovji Nvidia GeForce s 3D Vision brýlemi. Patříte-li mezi ty, jimž tento systém nezpůsobuje migrény či nevolnost, pak BenQ přidává další pěkný střípek v podobě podsvícení polem LED namísto klasických CCFL. Monitor je tak úspornější a menší.
Hlavní neduh v podobě TN panelu však zůstává, hodnota odezvy pro ideální přechod šedá-šedá je sice papírově hezkých 2 ms (pro plynulé 120Hz/3D zobrazení monitor musí dávat odezvu pro všechny přechody do 8,33 ms), stejně jako dynamický kontrast 10 000 000:1, ale to jsou jen marketingová čísla. Jas 300 cd/m² již zní reálně, bohužel BenQ neuvádí jeho minimální hodnotu. Mezi ovládacími prvky se ale jistě bude hodit přepínač pro poměr stran obrazu podporující mimo jiné i režim 1:1.
XL2410T disponuje vedle DVI a HDMI (1.3) také VGA vstupem, což už pomalu začínám považovat za archaismus (zejména u herního 3D/120Hz LCD) zbytečně kvůli potřebě A/D převodníku prodražující výrobu monitoru. Zorné úhly LCD definuje BenQ jako 170/160°, což je pro TN typické. Spotřeba v „eko“ režimu nepřekročí 22 W, ve standby 500 mW. Monitor se na trhu teprve objeví, jeho cena tak v tuto chvíli ještě není k dispozici.
Nic naplat, Microsoft je v oblasti periferií dobře zavedenou firmou. Zhruba po roce od uvedení jedné z prvních webových kamerek zvládajících 720p video tak firma opět jako jedna z prvních přichází s 1080p webkamerkou, takže možnosti „vychutnávat“ si komunikaci s protějškem odkudkoli na planetě v plném rozlišení průměrného dnešního monitoru již snad definitivně nic nebrání. Podle prvních testů serveru Engadget však trochu pokulhává kvalita provedení kamerky, záznam videa dodávaným softwarem končí na hranici 720p (to jistě nebude v Linuxu (časem?) problém, jde nepochybně jen o záměrné omezení softwaru, nicméně zvuk je poněkud zastřený a nebude si rozumět ani se SkypeHD, kterýžto požaduje hardwarovou kompresi videa (a tou kamerka nedisponuje).
Celkově to vypadá, že tentokrát Microsoft šetřil snad až příliš (přesto kamerka stojí 100 dolarů) a výsledkem je webová kamerka ve stylu chytré horákyně. Možná by výrobci webových kamerek mohli po výrobcích fotoaparátů a videokamer převzít dobrý zvyk uvádět u produktu velikost snímacího čipu a reálný počet pixelů, ale to bychom se pak možná vyděsili.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Nevim jestli jsi nekdy videl zakladni cyklus PCI, ale PCIe je proti tomu sranda ;)