O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Toto jsou nepochybně vůbec poslední karty, které se dostaly na předvánoční trh. Kalifornská AMD po krátkém odkladu stihla uvedení Radeonů HD 6900 ještě na předvánoční trh, byť na každého se asi pod stromečkem nedostane.
Parametry shrnuje jeden ze slajdů prezentace, pouze si dovolím zmínit počty shaderů u obou modelů: 1408 a 1536. Nelze je však přímo porovnávat s HD 5000 či 6800, AMD v architektuře GPU rodiny Cayman přešla od VLIW5 na VLIW4 (4-way co-issue), stream procesory tak jsou uspořádány po čtveřicích univerzálních stream procesorů, které již nedoprovází pátý pro speciální operace – věci jako transcendentní funkce tak sice „zasekají“ 3 až 4 „sloty“, ale to není tak časté, celkově dává totiž VLIW4 architektura o 10% vyšší poměr výkon/plocha čipu, než tomu bylo u VLIW5.
Ušetřené místo v GPU umožnilo zvýšit počet texturovacích jednotek na 96 a také přidat rapidně na tesselační části a vylepšit render back-ends. GPU obsahuje zjednodušenou efektivnější logiku plánovače a správy registrů, je výrazněji schopno využívat paralelně mnoho částí GPU v průběhu výpočtů.
16bitové operace v pevné čárce jsou 2× rychlejší než dosud, operace v plovoucí (single i double) sviští 2 až 4× rychleji. Z GPGPU pohledu pracuje dispatch processor nyní plně asynchronně, každý kernel má vlastní frontu příkazů a chráněný adresní prostor. Obousměrná duální rozhraní pro přímý přístup do paměti zrychlují práci s daty. Co je zajímavé, je celkově vyšší efektivita práce v double-precision, která se dotáhla na 1/4 výkonu v single.
K 3D grafice dodejme, že výrazně zrychluje tesselační výkon pro nejpoužívanější tesselační faktory. Tak jako u HD 6800, i zde AMD dodává, že v benchmarcích, kde jsou záměrně použity extrémní úrovně tesselace, se budou karty jevit méně efektivní než v reálných hrách. Ale výkon opravdu velmi vzrostl a je konkurenceschopný řadě GeForce GTX 500.
Nový EQAA (Enhanced Quality Anti Aliasing) se známým režimem MSAA přináší další zlepšení, počty vzorků jsou nezávisle říditelné, tvůrci her mohou používat i vlastní filtry, celkově je tento systém připraven pro různorodé použití.
Další novinkou je PowerTune, principiální obdoba OCP u nových GeForce, postavená však na jiných principech. U karet je možné dynamicky řídit hodnotu TDP, vše je ovladatelné skrze dodávané nástroje AMD. Podrobnosti však nemohu sloužit, konferenční hovor o HD 6900 (patrně nedopatřením) utnula AMD předčasně, než bylo možné toto v otázkách upřesnit. Poslední věcí, na kterou tedy upozorním, je drobný přepínač u CrossFire můstků, který slouží k přepínání mezi dvěma BIOSy, jimiž karty disponují. Jeden je natvrdo nastaven na referenční hodnoty, v rámci druhého je možné taktovat do aleluja s tím, že se lze vždy vrátit ke standardním parametrům pouhým přepnutím přepínače (samozřejmě za předpokladu, že karta při mohutném OC neshořela
).
Před pár měsíci to vypadalo, že v OCZ, jež před nějakou dobou koupila firmu PC Power & Cooling, převládl marketing, neboť „byly ukončeny“ snad téměř všechny zdroje splňující 8 mýtů o zdrojích, které měl tento výrobce na svém webu. Nicméně situace se změnila, OCZ ohlásila zbrusu nový PC Power & Cooling Silencer 760W, který se opět navrací ke kořenům.
Osmice mýtů dnes již na webu firmy neexistuje, ale nevadí, hlavní body připomenu: zaprvé je to konstrukce s pevnou kabeláží, žádnou odpojitelnou, která může dávat přechodové odpory na připojovacím kontaktu. Dalším znakem „klasické konstrukce“ je použití 80mm ventilátoru (a to pouze jednoho: dva stejné nijak nemění množství vzduchu procházejícího zdrojem), který díky menším rozměrům dává uvnitř zdroje více prostoru pro hliníkové chladící bloky, než je tomu u zdrojů se 120mm či nedejbože 135/140mm ventilátorem (či dokonce dvojicí 80 + 120mm+ ventilátorů, což někteří výrobci také používají).
760W Silencer splňuje další z „mýtů“ tak napůl, disponuje totiž „pouze“ 80Plus Silver certifikací. Jakkoli jsou rozdíly v požadované účinnosti oproti Gold či Platinum minimální, faktem je, že jiní výrobci v této třídě již řadu měsíců Gold zdroje nabízejí a v tomto tedy nový Silencer lehce zaostává.
Na 12V větvi (jediné, další ze splněných „mýtů“) nabízí 62 A, přičemž si dle výrobce poradí i se SLI dvou GeForce GTX 295 – konektorovou výbavu k tomu má: 2×6+2×8pin PCI Express. Ty doprovází osm SATA a sedm molex konektorů s jedním FDD. 80mm ventilátor dle zátěže vyluzuje hluk mezi 23 a 36 dBA; co je rozhodně kladem, je dlouhá sedmiletá záruka, jíž doprovází údaj o 100 000 hodinách MTBF. Zdroj je nižší verzí donedávna dostupného 910W Silenceru. Cena zatím není známa.
Jakkoli je GeForce GTX 580 ve svém základním provedení s referenčním chladičem povedenou záležitostí s přijatelně tichým chodem, budou se výrobci pouštět do nereferenčních návrhů. První je firma Zotac, tradiční partner Nvidie, která představila návrh s upraveným tišťákem, posíleným 16fázovým napájením a dvěma 120mm ventilátory na masivním chladiči s heatpipe. Z původní GeForce GTX 580 tak prakticky zbylo pouze GPU a paměti
.
Karta bude jistě velmi slušně taktovatelná a posílené napájení umožní dostat se z výchozích 244 W maximálního odběru až na teoretický limit daný 6+8pin napájecími kabely, a sice 300 W. Blíže se pravděpodobně dozvíme na lednovém CESu, kde Zotac doufejme nebude chybět.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Akoratze ty uzavrene bloby pro nvidii narozdil od ati/amd funguji vcelku slusne .Což není zrovna důvod k jásotu, že, ze zřejmých a často opakovaných důvodů.