Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Srovnávání obou herních konzolí z hlediska výkonu CPU a GPU je oblíbeným tématem od ohlášení jejich parametrů. Obě konzole totiž staví na APU od AMD, vybavené osmijádrovým CPU a grafikou AMD poslední generace. A delší slánku si přitom vytáhla Sony, která dala Playstation 4 do vínku vyšší frekvence. Microsoft na to chtě-nechtě nyní reaguje jejich úpravou. Grafická část, jak plyne již z dřívějších informací, zrychlí z 800 na 853 MHz, CPU část pak z 1,6 na 1,75 GHz. Stále ale půjde o parametry horší ve srovnání s Playstation 4 (ta navíc nenese 768 stream procesorů jako Xbox One, ale 1152, plus navíc má lepší 256bit GDDR5 paměti; Xbox One ale zase integruje eDRAM – no, není to zkrátka tak jednoznačné, spíše mám dojem, že ve výsledku beztak s ohledem na nutnosti ladit hry pro obě (tři – i Windows) platformy „nula od nuly pojde“.
Takový mírný overclocking, řekli byste si možná, ale podle mě prostě musí mít dohru. Xbox One je již známá krabice. Má konkrétní design, konkrétní rozložení komponent uvnitř, konkrétní chladič na APU, konkrétní ventilátor běžící na konkrétním rozsahu otáček, konkrétní napájecí kaskádu na základní desce a také konkrétní napájecí zdroj. To vše bylo s jistou rezervou projektováno pro 800/1 600MHz čip a nyní se to má postarat o 853/1 750MHz. APU od AMD má samozřejmě velké rezervy, v desktopech jej bude možné (podle toho, kdy k uvedení nějakého toho ekvivalentu dojde) provozovat na daleko vyšších taktech, byť při adekvátně vyšším TDP, ale o tom to právě celé je: o výši TDP. Bude tedy Xbox One ve výsledku malilinko hlučnější s malilinko více hřejícím se zdrojem atd.? Dočkáme se zase fenoménu známého jako „red ring of death“?
Tato dvanáctka přitom míří do mobilního a ultramobilního segmentu, s TDP mezi 47 a 15 watty. Podívejte se na přehled, název vždy linkuje podrobnosti o daném CPU u Intelu:
Počet jader |
HT | Frekvence | Turbo | L3 cache |
TDP | GPU | Cena | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Core i7-4960HQ | 4 | 8 | 2,6 GHz | 3,8 GHz | 6 MB | 47 W | Iris Pro 5200 (vč. eDRAM) |
657 USD |
Core i7-4600M | 2 | 4 | 2,9 GHz | 3,6 GHz | 4 MB | 37 W | HD 4600 | 346 USD |
Core i7-4650U | 2 | 4 | 1,7 GHz | 3,3 GHz | 4 MB | 15 W | HD 5000 | 415 USD |
Core i7-4600U | 2 | 4 | 2,1 GHz | 3,3 GHz | 4 MB | 15 W | HD 4400 | 398 USD |
Core i5-4330M | 2 | 4 | 2,8 GHz | 3,5 GHz | 3 MB | 37 W | HD 4600 | 266 USD |
Core i5-4300M | 2 | 4 | 2,6 GHz | 3,3 GHz | 3 MB | 37 W | HD 4600 | 225 USD |
Core i5-4302Y | 2 | 4 | 1,6 GHz | 2,3 GHz | 3 MB | 11,5 W | HD 4200 | 304 USD |
Core i5-4300Y | 2 | 4 | 1,6 GHz | 2,3 GHz | 3 MB | 11,5 W | HD 4200 | 304 USD |
Core i5-4300U | 2 | 4 | 1,9 GHz | 2,9 GHz | 3 MB | 15 W | HD 4400 | 287 USD |
Celeron 2950M | 2 | 2 | 2,0 GHz | - | 2 MB | 37 W | HD | 88 USD |
Celeron 2980U | 2 | 2 | 1,6 GHz | - | 2 MB | 15 W | HD | 137 USD |
Celeron 2955U | 2 | 2 | 1,4 GHz | - | 2 MB | 15 W | HD | 132 USD |
Samsung již po léta marketingově mlží, pokud jde o výrobní procesy určitých čipů. Aktuální zpráva zmiňuje 4gigabitové čipy DDR4 vyráběné „dvacítkovým-nanometrovým“ procesem, tedy patrně něčím jako 28 nm. Z těchto čipů již výrobce dále produkuje DDR4 moduly o velikostech 16 a 32 GB. S frekvencí se zatím nikam moc vysoko nežene, jsme teprve na startu celého DDR4 závodu (a většina závodníků ještě finišuje na předchozí trati DDR3): DDR4-2667 je odpichový bod.
Samsung pro nové čipy a moduly udává nižší spotřebu energie o více než 30 %, za což vděčí jak pokročilému výrobnímu procesu, tak obecně nižšímu napájecímu napětí u technologie DDR4 SDRAM. Malá rekapitulace: DDR1 měly jako výchozí napětí 2,5 V (2,6 V pro DDR-400), DDR2 jely na 1,8 V, aktuální DDR3 na 1,5 V a pro DDR4 se začíná na 1,2 V (s tím že pochopitelně, jako u všeho dřívějšího, přijdou i low-voltage verze).
Jinak rychlostně si pamatuji, že u jednotlivých generací šlo ke konci sehnat toto (v hranaté závorce uvádím strop dle JEDEC norem): DDR-600 [400], DDR2-1300 [1066], aktuálně pak DDR3-3100 [2133] (uvidíme, jestli ještě někdo uvede rychlejší, nebo ne), DDR4 tedy předpokládejme, že postupem let dorazí až někam k DDR4-6000(+).
Tuhle řadu „profi kompaktů“ od Canonu mám rád. Jako jediná totiž u mě splňuje definici kompaktu: posuďte sami, S120 má rozměry 100×59×29 mm a hmotnost 217 g, zatímco třeba Pentax MX-1 a Canon PowerShot G16 zaberou 122×61×51 mm, resp. 109×76×40 mm a váží 391, resp. 356 gramů. Řada Sxx(x) u Canonu je mezi těmito profi kompakty s 1/1,7" snímačem a podporou RAWu asi jediná v této velikosti.
S120 se velmi podobá dosavadnímu modelu S110. Je zde 12Mpix snímač uvedené velikosti, díky procesoru DIGIC však podpora pro ISO 80 až 12800 a 1080p videa v 50 fps (ale také 640×480/120fps, 320×240/240fps). 3,0palcový LCD má 922k bodů (S110 měla 460k), závěrka umí (pokud v tom není překlep) 1/2500 až 250 sekund, rychlost snímání je parádních 12,1 fps (prvních 5 snímků, dále pak 9,4 fps do 635. snímku). Slot pro SD/SDHC/SDXC podporuje i rozhraní UHS-I. Nově přibylo rozhraní Wi-Fi, zvýšila se výdrž akumulátoru na 230 snímků (ECO režim 300 snímků), ale hlavně je tu objektiv s rozsahem 24 až 120 mm (35mm ekv.) a lepší světelností f/1,8 až 5,7.
Canon tak přišel s decentním upgradem parametrů, který majitele předchozích verzí nemusí zajímat, ale pro zájemce o něco lepšího, ale stále strčitelného do kapsy, drápkem zachytí. Jedinou překážkou asi bude cena kolem 11 000 Kč.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: