Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Momentální situace je taková, že co do displejů opět Apple všem utekl. Máme na trhu jak „nový iPad“ s displejem o rozlišení 2048×1536, tak nové Macbooky Pro s 2880×1800, ale brzy by do těchto vod měl vplout úhlavní nepřítel Applu, jihokorejský Samsung.
A nebude to s ničím jiným, než o čem si vrabci štěbetají již minimálně rok. Aktuálně se v dostupných dokumentech hovoří o tabletu označovaném jako Samsung P10, který má nést 11,8palcový displej s WUXGA rozlišením 2560×1600. Zdali půjde o nějakou konvenční matici, či Samsungovu PLS či AMOLED, to zdroje neuvádí, takže to prozatím nechme plavat.
Co je dále zajímavé, je vlastní SoC tohoto tabletu. Mělo by totiž jít o Samsung Exynos 5, dvoujádrový procesor plně odpovídající nejnovější generaci ARM Cortex-A15 a vyráběný 32nm procesem. Vedle 1,7GHz dual-core CPU části slibuje i GPU rodiny Mali-T604, což, pokud se vše potvrdí, bude opravdová bomba (a Apple jistě zase bude zkoumat záhyby na těle tabletu, aby pokud možno zarazil jeho vývoz do USA, Evropy a jakékoli další země, kam jeho právníci dosáhnou). Věřím ale, že Samsung si vzhled tabletu pohlídá podobně dobře, jako u nejnovějšího smartphonu Galaxy SIII (o kterém se ostatně traduje, že za jeho designem ve svém důsledku v podstatě stojí právní oddělení Applu ].
Po vzoru zrychlování Radeonů HD 7000 (zahájeného GHz edicí modelu HD 7970) dostává do vínku vyšší parametry i populární levný Radeon HD 7750, aktuálně nejnižší model této generace od AMD.
Nový Radeon HD 7750 tak již nemá 800MHz, ale 900MHz GPU, tedy o 12,5 % rychlejší. To je sice jediná změna v parametrech, avšak nebyla by to AMD, kdyby v tom opět neudělala o něco větší nevěstinec (= eufemismus pro bordel).
Nový Radeon HD 7750 totiž nemá s původním HD 7750 moc společného, v podstatě jde o model HD 7770 osazený GPU s méně stream procesory. Podobný krok jsme u AMD/ATI viděli již v minulosti, nemá samozřejmě žádný vliv na nereferenční modely, ale zmatek to rozhodně je. Hlavně ale díky/vinou (nehodící se škrtněte) použití vyššího PCB a rychlejšího GPU, s nímž karta přešvihává 75W hodnotu TDP (PowerTune limit je nastaven nově na 83 W), přichází na scénu i přídavné napájení v podobě 6pin PCI Express a v referenční verzi také dvouslotový chladič.
Abych to řekl naplno: tohle vlastně není rychlejší Radeon HD 7750, to je „zkriplený“ Radeon HD 7770 s horším GPU, byť stále rychlejší než dosavadní HD 7750. Karta to špatná nebude, 512 stream procesorů je dostatečné pro méně náročné hraní, stejně tak i nezměněný 1 GB 4,5GHz GDDR5 pamětí.
Vlevo je srovnání původního a nového HD 7750, vpravo srovnání nového HD 7750 a HD 7770.
Podstatně zajímavější grafiku (zejména z pohledu Linuxu) si dáme v podání Nvidie. Ta totiž uvedla nejnižší model na bázi svého GPU GK104, GeForce GTX 660 Ti.
Ta je již celkově čtvrtou kartou na bázi tohoto čipu (třetí pokud nepočítáme duální GeForce GTX 690), přičemž oproti GeForce GTX 670 nepřišla o žádný další výpočetní blok, jen adekvátní podíl dalších částí v podobě osekání počtu ROP z 32 na 24. Nese tedy 1344 CUDA jader, dokonce i frekvence jsou zachovány: 915 MHz jako garantovaný základ a 980 MHz jako GPU Boost takt, který ale nemusí být stropem.
Užší je ale oproti GeForce GTX 670 paměťové hrdlo, místo 256 je zde pouze 192 bit – spolu s ROP jde o dva parametry, které uměle snižují GTX 670 na tuto novou kartu. Oproti GTX 670 ale navíc Nvidia přidává na marketingu, protože vedle 2GB verze jdou na trh i 3GB v asymetrickém uspořádání paměťových čipů známém z některých karet předchozí generace GTX 500 „Kepler“. 6,0GHz efektivní takt zůstává.
Spotřeba tohoto modelu by neměla přesáhnout 150 W, pročež by jí teoreticky stačilo napájení pouze jedním 6pin konektorem PCI Express, nicméně referenční návrh nese stále 2×6pin, což berme jako příjemnou rezervu.
Karta jde na trh pouze v nereferenčních provedeních od výrobců a co se týče českého trhu, tak se nyní prodává kolem 7 400 Kč+. To je poněkud hodně, určitě by jí lépe odpovídala například cenovka 5 999 Kč, nicméně to opět vypadá, že zatím nic Nvidii nenutí zlevňovat (ale ono to přijde).
V brzké době ale firma vyplní mezeru mezi 1344CUDA modelem GTX 660 Ti a 384CUDA modelem GT 640 – čekejme příchod dalších karet s číselnými značeními 650 a 660 (bez Ti).
S vyjádřeními čelních představitelů některých firem na adresu 28nm procesu u TSMC to často vypadá jako na houpačce. Někdy slyšíme, že jde vše skvěle a čipy se daří vyrábět s vysokou výtěžností, abychom se o pár týdnů později dozvěděli, že kapacity jsou stále omezené a pokrok v kvalitě drhne. Vše je otázka toho, jakým směrem se na problematiku podíváme a vůči čemu je relativně komentována.
Tentokrát se opět k tématu vyjádřil Jen-Hsun Huang, šéf Nvidie, jehož produkty stojí a padají se schopnostmi a kapacitami TSMC. Při nedávné konferenci zmínil, že vedle samotné kapacity výrobních linek (což je ošemetný problém u TSMC všeobecně a ví se o něm dlouho, jenže jen TSMC to může vyřešit) jsou stále rezervy i ve výtěžnosti.
Ve svém důsledku tak 28nm proces za nyní již vyladěným 40nm stále výrazně zaostává a i ve třetím čtvrtletí Nvidia očekává, že její schopnost dodávat své produkty partnerům bude omezena jak objemem výroby, tak její spolehlivostí (tedy výtěžností). U 28nm procesu si ale TSMC nechává platit nikoli dle čipů, ale pouze za celé wafery, tedy zisky samotných firem jako Nvidia jsou odvislé od výtěžnosti výroby. A zatímco Apple může svá prťavá 28nm SoC přehrabovat vidlemi jako úrodu čočky u Stalingradu, Nvidia svá velká GPU musí ve výsledku chtě-nechtě porcovat do více produktů, než by bylo zdrávo – i zde hledejte příčinu vzniku produktu jménem GeForce GTX 660 Ti.
A nyní si do soukolí přidejme ještě dva mlýnské kameny: Jen-Hsunovo vyjádření totiž v sobě ukrývá ošemetnou věc jménem „velký Kepler“, tedy obrovské GPU GK110 se 7 miliardami tranzistorů, které bude srdcem nejvyšších karet Quadro a Tesla generace Kepler a na které čeká celý HPC svět – ty právě potřebuje Nvidia vyrábět s co nejvyšší výtěžností a pokud možno bez chyb ve výpočetních blocích. Jinak bude nucena opět uvést modely s vypnutými bloky, na kterých tolik nevydělá (byť u profi karet má zisky podstatně vyšší než u GeForce).
Druhý mlýnský kámen se týká právě lowendu, kde Nvidia musí opatrně posouvat mantinely v sobě alokovaných kapacitách: jakmile totiž bude schopna vyrábět velká GPU 28nm procesem s vysokou výtěžností, byla by chyba vystřílet tuto výrobu na malé čipy pro GeForce s cenovkou s bídou desetinovou. Šachová partie, kterou tak Nvidia musí hrát s velkými GPU, poptávkou po levných GeForce, výtěžností 28nm výroby u TSMC a alokovanými 28nm kapacitami a cenou za wafery je vskutku nehodna závidění.
I s ohledem na AMD a všechny další, kdo u TSMC vyrábějí, doufejme, že výrobní kapacity i výtěžnost jen porostou, a to možná co nejrychleji.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
11,8palcový displej s WUXGA rozlišením 1920×1200nebo
11,8palcový displej s WQXGA rozlišením 2560×1600jinak je teda dost zajmave, jak se vsichni nejdriv hrnuli z 16:10 (WUXGA 1920×1200) do 16:9 (FullHD 1920×1080) aby se pak zase vraceli k 16:10 (WQXGA). a koukam, ze 2K (2048×1080) je zas uplne nova silenost: 17:9.