Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Vlastnosti a možnosti vestavěných funkcí jsou velice rozsáhlé, proto bych hned v úvodu rád zdůraznil, že část věnovaná vestavěným funkcím bude rozdělena na více dílů. Zatím předpokládám, že se bude jednat o tři díly. Pokud však narazím na něco, co bude vyžadovat detailnější rozbor a popis, může se stát, že dílů bude víc. Slibuji však, že se budu snažit tuto kapitolu zbytečně nenatahovat, aby nevznikl jakýkoliv odpor k Smarty ;-).
Místo toho, aby došlo k okamžitému zobrazení šablony, je její výstup,
resp. vše mezi tagy {capture} a {/capture},
uloženo do proměnné. Tato funkce je vhodná zejména v případech, kdy chceme
odladit chyby, které by mohly být způsobeny chybějící šablonou, nevhodným
výstupem pluginu (viz další kapitoly) apod. Funkce capture
umožňuje použití dvou parametrů, oba jsou volitelné. První parametrem
je name, což je identifikátor obsahu „zachyceného“
funkcí capture. Pomocí toho identifikátoru budeme moci k obsahu
přistupovat přes nám již známou rezervovanou proměnnou $smarty.
Chceme-li však „zachycený“ obsah uložit přímo do nějaké proměnné, použijeme parametr assign se jménem proměnné. Jako obvykle a i u následujících funkcí nám nejvíce řekne ukázkový kód. V ukázce mírně předběhneme, bude totiž použito funkcí if a include.
{* Chceme do nasi stranky vlozit reklamni banner.
Pokud by doslo k problemu a vkladany obsah byl
prazdny, banner nevlozime. Pokud bychom ho vlozili
stranka by nebyla validni, protoze prazdny DIV
neni povolen. *}
{capture name="banner"}
{include file="banner.tpl"}
{/capture}
{* Provedeme trivialni test na prazdnost zachyceneho
obsahu. Pokud byla sablona nactena a obsahuje banner,
zobrazime ho, jinak ne. *}
{if $smarty.capture.banner ne ""}
<div class="banner">{$smarty.capture.banner}</div>
{/if}
Je důležité mít na paměti, že formátování zdrojového kódu nám může ovlivnit
očekávaný průběh zpracování šablony, v tomto případě capture.
Zdrojový kód pak sice vypadá lépe, ale změní nám chování. Uveďme si příklad na předchozím výpisu. Zápis capture a include by vypadal lépe takto:
{capture name="banner"}
{include file="banner.tpl"}
{/capture}
Avšak mezera, která se nachází před {include ... bude součástí
„zachyceného“ výstupu. Takže i v případě, že bude soubor šablony
banneru prázdný, nebude podmínka splněna, protože $smarty.capture.banner bude obsahovat znak " "
- jedna mezera. Doporučil bych v tomto případě a při takovémto ošetření
zapisovat takto:
{capture name="banner"}{include file="banner.tpl"}{/capture}
Chceme-li „zachycený“ obsah uložit do námi definované proměnné,
např. pro pozdější použití, použijeme parametr assign, jak již
bylo řečeno výše. Jak to vypadá v kódu, ukazuje následující výpis:
{* Ulozime si do promenne $ip IP adresu
navstevnika pro pozdejsi pouziti. *}
{capture name="ip_address"
assign="ip"}{$smarty.server.REMOTE_ADDR}{/capture}
{* Nyni muzeme kdekoliv pouzit IP adresu
navstevnika, je ulozena v $ip. *}
<div>Vaše IP adresa je {$ip}</div>
Pravda, nejedná se o příliš užitečný příklad, ale k nastínění použití uložení „zachyceného“ obsahu do proměnné snad stačí.
Existence konfiguračních souborů byla již mírně nastíněna v druhém díle tohoto seriálu, kde se hovořilo o syntaxi zápisu proměnných. Funkce
config_load tedy slouží k nahrání konfiguračního souboru
(konfigurační soubory jsou hledány v adresáři definovaném pomocí
$smarty->config_dir při inicializaci Smarty v PHP). Funkce
umožňuje použití čtyř parametrů, z nichž jeden je povinný a tři volitelné. V běžné praxi stačí dva parametry, ostatní lze nalézt v dokumentaci k funkci config_load. Zaměříme se tedy pouze na parametr file (povinný) a section. Parametr file udává jméno konfiguračního souboru, který chceme načíst, a ze kterého chceme používat konfigurační proměnné. Konfigurační soubor může být rozdělen na sekce. V praxi to znamená, že nepotřebujeme více konfiguračních souborů, třeba na definici barvy záhlaví, definici barvy zápatí a definici barvy samotného obsahu stránky. V jednom konfiguračním souboru vytvoříme tři sekce, pro každou část stránky zvlášť, a pak je postupně zpracujeme. Nezbývá nic jiného, než si ukázat použití v praxi. My si ukážeme použití sekcí na změně titulku stránky, aby ukázka nebyla zbytečně zdlouhavá a složitá.
Mějme konfigurační soubor config.conf s následujícím obsahem:
# Komentare v konfiguracnich souborech # zacinaji krizkem, jsou jednoradkove. # Definice globalnich konfiguracnich promennych pageTitle = "Testovani konfiguracniho souboru" userName = "Tester" # Sekce s nazvem Uzivatel [Uzivatel] userName = "Uzivatel" # Byla-li jiz definovana promenna stejne # jmena, dojde k prostemu prepsani jejiho # obsahu. Jako v jinych jazycich, plati # posledni definice.
Nyní tedy v šabloně zavoláme funkci config_load a můžeme
používat konfigurační proměnné.
{config_load file="config.conf"}
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;
charset=iso8859-2" />
<title>{#pageTitle#} - {#userName#}</title>
</head>
<body>
<h1>Stránka pro uživatele {#userName#}</h1>
</body>
</html>
V předchozím výpisu, pokud tuto šablonu použijeme, budou dosazeny konfigurační proměnné ze souboru config.conf, ale pouze z globální části. Sekce označená jako [Uzivatel] bude vynechána. Chceme-li tuto sekci použít, využijeme vhodně parametru section, kterým funkce config_load disponuje. V následujícím výpisu načteme konfigurační soubor a zároveň Smarty projde i sekci [Uzivatel], takže #userName# bude obsahovat řetězec Uzivatel,
nikoliv Tester, jak tomu bylo v předchozím případě.
{config_load file="config.conf" section="Uzivatel"}
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;
charset=iso8859-2" />
<title>{#pageTitle#} - {#userName#}</title>
</head>
<body>
<h1>Stránka pro uživatele {#userName#}</h1>
</body>
</html>
Předpokládám, že ukázkový výstup není potřeba, chování šablony je zřejmé.
Místo konfiguračních proměnných se doplní jejich obsah ze souboru. V obou případech bude obsah pageTitle stejný. V prvním výpisu má proměnná userName hodnotu Tester, ve druhém pak Uzivatel.
Funkce foreach slouží k procházení jednoduchých asociativních
polí. K procházení složitějších datových polí je nutné používat funkce section (viz dále). Funkce je vlastně cyklus, tzn. že musí být ukončen. Jinak řečeno, vše co je mezi {foreach} a {/foreach} se „cyklí“. Funkce disponuje čtyřmi parametry. Dva parametry (from a item) jsou povinné a dva parametry (key a name) volitelné. Parametru from přiřadíme pole, které se má procházet, a parametru item jméno proměnné, do které se má uložit položka pole při každém průchodu. To je příklad nejjednoduššího použití, které si demonstrujeme na následujícím výpisu.
Pro následující výpisy předpokládejme přiřazení hodnot do pole v PHP takto:
<?php
$pole = array("Petr", "Martin", "Jan");
$smarty->assign("pole", $pole);
?>
V šabloně chceme vypsat obsah pole $pole do nečíslovaného seznamu. Použijeme tedy funkci foreach následujícím způsobem:
<ul>
{foreach from="$pole" item="jmeno"}
<li>{$jmeno}</li>
{/foreach}
</ul>
Výsledek je zřejmý, ale pro jistotu - výstup bude vypadat takto:
<ul> <li>Petr</li> <li>Martin</li> <li>Jan</li> </ul>
Zatím jsme si vystačili s parametry from a item,
nyní si ukážeme, k čemu slouží key. Jak již název napovídá, bude se do proměnné, která je tomuto parametru přiřazena, ukládat název klíče hodnoty ukládané do item (obdobné funkci foreach v PHP).
Pro následující výpisy předpokládejme přiřazení hodnot do pole v PHP takto:
<?php
$pole = array(6 => "Petr", 4 => "Martin", 12 => "Jan");
$smarty->assign("pole", $pole);
?>
V šabloně chceme vypsat obsah pole $pole do nečíslovaného seznamu, společně s hodnotami klíčů. Použijeme tedy funkci foreach následujícím způsobem:
<ul>
{foreach from="$pole" item="jmeno" key="klic"}
<li><b>{$klic}</b> - {$jmeno}</li>
{/foreach}
</ul>
Výsledek je opět zřejmý a bude vypadat takto:
<ul> <li><b>6</b> - Petr</li> <li><b>4</b> - Martin</li> <li><b>12</b> - Jan</li> </ul>
Způsob použití může být i složitější. Pro demonstraci použijeme
dvourozměrné pole a zároveň si vysvětlíme použití foreachelse.
Část foreachelse se provede pouze tehdy, pokud předáme parametru from neexistující nebo prázdné pole.
Pro následující výpisy předpokládejme přiřazení hodnot do pole v PHP takto:
<?php
$smarty->assign("kontakty", array(
array("jmeno" => "Petr",
"mail" => "petr@abclinuxu.cz",
"mobil" => "775 123 456"),
array("jmeno" => "Martin",
"mail" => "martin@abclinuxu.cz",
"mobil" => "776 123 456"),
array("jmeno" => "Jan",
"mail" => "jan@abclinuxu.cz",
"mobil" => "777 123 456")));
$smarty->assign("kontakty", $kontakty);
?>
Jako už několikrát v předchozích případech chceme vypsat obsah pole, co jiného :-). Abychom tedy provedli nějakou změnu, vypíšeme obsah pole do jednoduché tabulky. Použijeme následující šablonu:
<table>
<tr>
<td><b>Jméno</b></td>
<td><b>E-mail</b></td>
<td><b>Telefon</b></td>
</tr>
{foreach from="$kontakty" item="polozka"}
<tr>
<td>{$polozka.jmeno}</td>
<td>{$polozka.mail}</td>
<td>{$polozka.mobil}</td>
</tr>
{foreachelse}
{* Tato cast se provede v pripade prazdneho pole *}
<tr>
<td><b>Neplatná vstupní data</b></td>
</tr>
{/foreach}
</table>
V šabloně jsme použili přístup k prvkům v dvourozměrném poli pomocí tečkové notace (viz druhý díl). Výstupem této šablony bude (v případě existujícího vstupu, jinak se provede větev foreachelse) toto:
<table> <tr> <td><b>Jméno</b></td> <td><b>E-mail</b></td> <td><b>Telefon</b></td> </tr> <tr> <td>Petr</td> <td>petr@abclinuxu.cz</td> <td>775 123 456</td> </tr> <tr> <td>Martin</td> <td>martin@abclinuxu.cz</td> <td>776 123 456</td> </tr> <tr> <td>Jan</td> <td>jan@abclinuxu.cz</td> <td>777 123 456</td> </tr> </table>
Zbývá poslední parametr funkce foreach a to name.
Pokud si funkci, resp. jeji cyklus, pojmenujeme, a to právě pomocí tohoto
parametru, můžeme pomocí speciální konstrukce získávat informace z průběhu cyklus. Slouží nám k tomu konstrukce $smarty.foreach.jmeno.vlastnost, kde za jmeno dosadíme řetězec, který jsme přiřadili parametru name daného
cyklu. Jako vlastnost můžeme vybrat jednu z následujících hodnot: index, iteration, first, last, show a total.
Pomocí této vlastnosti můžeme sledovat aktuální hodnotu indexu v poli
(počáteční hodnota při prvním příchodu je 0). Této vlastnosti můžeme využít například při různém vybarvení lichých a sudých řádků tabulky. My si ukážeme pouze výpis této hodnoty s využitím pole $kontakty.
<table>
<tr>
<td><b>Č.</b></td>
<td><b>Jméno</b></td>
<td><b>E-mail</b></td>
<td><b>Telefon</b></td>
</tr>
{foreach from="$kontakty" item="polozka" name="kontakty"}
<tr>
<td>{$smarty.foreach.kontakty.index+1}</td>
<td>{$polozka.jmeno}</td>
<td>{$polozka.mail}</td>
<td>{$polozka.mobil}</td>
</tr>
{foreachelse}
{* Tato cast se provede v pripade prazdneho pole *}
<tr>
<td><b>Neplatná vstupní data</b></td>
</tr>
{/foreach}
</table>
Výstup stejný jako v předchozím případě s tím rozdílem, že tabulka navíc
obsahuje jeden sloupeček, ve kterém je vypsáno číslo řádku. Hodnotu
index je nutné upravit přičtením čísla 1, aby řádkování nezačínalo nulou. Tomu lze předejít použitím vlastnosti iteration, viz dále.
Tato vlastnost obsahuje hodnotu, která je rovna hodnotě iterace cyklu.
Počáteční hodnotou je 1. Toto číslo je při každém průchodu
zvětšeno o jedna. Jednoduchý demonstrační příklad, který ukáže rozdíl mezi index a iteration:
{foreach from="$kontakty" item="polozka" name="kontakty"}
{$smarty.foreach.kontakty.index}|
{$smarty.foreach.kontakty.iteration},
{/foreach}
Výstupem této testovací šablony bude řada čísel 0|1, 1|2, 2|3.
Vlastnost first má hodnotu TRUE při prvním
průchodu cyklem, v ostatních případech má hodnotu FALSE. Opakem
je vlastnost last, která má hodnotu TRUE při
posledním průchodu cyklem, v ostatních případech má hodnotu FALSE.
Použití by mělo být zřejmé (ve spojení s funkcí if - příští díl).
Vlastnost total obsahuje číslo, které odpovídá celkovému počtu
iterací, které cyklus foreach vykonal.
V příštím díle budeme pokračovat v seznamování s vestavěnými funkcemi. Probereme funkce if, include, include_php, insert, ldelim a rdelim.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Tiež som nad tým už uvažoval... Šlo by to urobiť ako extension do PHP. Čo som pozeral, tak by to nemalo byť až také ťažké. Akurát Smarty sa mi nepáčia, lebo sú trochu, ehm, ťažkotonážne, a pripadá mi, že autori vyvinuli nový jazyk podobný jazyku PHP. Akurát mi nie je jasné prečo tento PHP-like jazyk naprogramovali v samotnom jazyku PHP.
Šablóny by mali slúžiť HTML-károm, ktorí viacmenej nevedia programovať. Vo chvíli keď šablóny začnú prekypovať všelijakými riadiacimi štruktúrami, tak podľa môjho názoru strácajú zmysel. Neoddeľujú programový kód od HTML-ka a pri práci s nimi si neprogramátori musia dávať hneď väčší pozor. To už rovno môžu používať pôvodné PHP.
Typický prípad použitia šablón vidím v tom, že najprv kockatí programátori naprogramujú čo je treba a k tomu dodajú sadu hnusných šablón, lebo nemajú grafické cítenie. Potom príjde webdizajnér (v zmysle grafik) a ten dodané šablóny poľudští. Grafikove IT schopnosti končia pri HTML kóde a CSS-ku, ak má prístup k niečomu viac, tak to je potenciálny průser.
Ja si mysli, ze by se casem Smarty mohl stat extensions, resp. melo tomu asi byt ihned od pocatku. Tim, jak jste jiz zminil a bylo zmineno i o prispevek vyse, ze je Smarty v PHP, je opravdu dost krkolomne, me ale prinasi moznosti zpracovat "nejakou" sablonu a kolegove CSSkari se o vsechno ostatni postaraji. Predhodit jim PHP kod, kde budou nejake ty HTML tagy, to muzu soubory rovnou poslat na /dev/null
Nespochybňujem opodstatnenosť existencie šablón. Nakoniec - aj my používame šablóny na oddelenie HTML od programového kódu. Čo ale spochybňujem je smer, ktorým sa uberajú Smarty - takéto konštrukcie podľa môjho názoru nemajú v šablónach existovať:
{capture name="ip_address"
assign="ip"}{$smarty.server.REMOTE_ADDR}{/capture}
či
<ul>
{foreach from="$pole" item="jmeno" key="klic"}
<li><b>{$klic}</b> - {$jmeno}</li>
{/foreach}
</ul>
alebo
{$smarty.now|date_format:"%d.%m.%Y"}
To už nie sú šablóny, to je normálne programovanie, ktoré by malo ostať pred HTML-kármi ukryté.