AbcLinuxu hledá autory!
×
dnes 01:11 | Komunita

Byla vydána první RC verze svobodného kancelářského balíku LibreOffice 7.0. Dle plánu by finální verze měla vyjít počátkem srpna. Diskusi rozpoutalo označení Personal Edition. Dle prohlášení rady The Document Foundation označení vychází z pětiletého marketingového plánu (pdf). V plánu je LibreOffice Personal a LibreOffice Enterprise.

včera 16:44 | Nová verze

Byla vydána nová major verze 3.15.0 grafického vývojového prostředí a platformy Gambas (Wikipedie) založené na interpretru programovacího jazyka Basic s rozšířením o objektově orientované programování. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitLabu.

včera 15:55 | Nová verze

Byla vydána verze 2.6 svobodného nelineárního video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání a ve videu na Vimeu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
včera 01:11 | Zajímavý článek

Na webu Libre Graphics World vyšel dvoudílný rozhovor s Paulem Davisem, hlavním vývojářem DAW Ardour. První část se zabývá především vývojem právě Ardouru a přepisem jeho částí, druhá část se věnuje jednak zvuku na Linuxu (PipeWire, PulseAudio, JACK) a jednak interoperabilitě s jinými DAW.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 1
5.7. 15:55 | Komunita

V oblasti informačních a komunikačních technologií probíhají změny v názvosloví. Ke změnám se tento týden oficiálně vyjádřil CTO Red Hatu Chris Wright: nahrazením problematických slov se open source stane inkluzivnější. Také vývojáři Linuxu diskutují o inkluzivní terminologii. Do jádra se dostane soubor inclusive-terminology.rst.

Ladislav Hagara | Komentářů: 47
5.7. 13:55 | Nová verze

MaXX Interactive Desktop (navazující na projekt 5dwm.org) je linuxový port IRIX Interactive Desktop, desktopového prostředí z pracovních stanic Silicon Graphics. Vzniká s vědomím a svolením SGI, ale proto je také licence částečně proprietární. Aktuální, nově vydaná verze je 2.1. Do konce roku je plánováno přepracování grafické konfigurace, správce plochy a správce souborů.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 6
3.7. 19:44 | Nová verze

Byla vydána nová verze 1.7.0 svobodného multiplatformního Markdown editoru Zettlr postaveného na platformě Electron. Podrobný přehled novinek na GitHubu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
3.7. 08:00 | Humor

Linus Torvalds se v květnu v rámci oznámení o vydání Linuxu 5.7-rc7 pochlubil svým novým hlavním počítačem: Poprvé za 15 let není uvnitř Intel, není to ještě ARM, je to AMD Threadripper 3970x, allmodconfig je třikrát rychlejší. Následně v rozhovoru pro server ZDNet svůj nový počítač podrobně popsal. Linus Sebastian z YouTube kanálu Linus Tech Tips na základě tohoto rozhovoru včera na YouTube publikoval video s názvem Linus staví Linusův nový počítač.

Ladislav Hagara | Komentářů: 18
2.7. 23:55 | IT novinky

Společnost Purism představila svůj nový notebook Librem 14 s předinstalovaným PureOS. Předobjednat jej lze za cenu od 1 199 dolarů. Dle Purism o 300 dolarů levněji než o několik měsíců. Expedice je plánována na čtvrté čtvrtletí letošního roku.

Ladislav Hagara | Komentářů: 11
2.7. 16:44 | Zajímavý článek

Bylo vydáno 2. číslo magazínu NODE věnovanému zajímavým open source softwarovým a hardwarovým projektům. Elektronická verze ve formátu pdf (180 stránek, 98,5 MiB) je volně k dispozici. Tištěnou verzi lze do zítra 3. července předobjednat za £18.50.

Používáte některé open-source řešení [protokol] pro šifrovaný instant messaging?
 (23%)
 (30%)
 (4%)
 (11%)
 (18%)
 (6%)
 (13%)
 (25%)
Celkem 301 hlasů
 Komentářů: 32, poslední 28.6. 17:51

OpenOffice.org 1.1 - Uživatelská příručka

13. 11. 2003 | Juraj Remenec | Recenze | 6322×

Recenze nového vydání příručky k open source kancelářskému balíku.

Úvod

OpenOffice.org 1.1 - Uživatelská príručka Asi pred letnými prázdninami na serveri AbcLinuxu vyšla posledná verzia seriálu o OpenOffice.org pre začiatočníkov (ktorej som bol autorom). V nej sa mohli začínajúci používatelia oboznámiť s týmto úžasným kancelárskym balíkom. Konkrétne jeho vývojovou verziou 1.1. Od vtedy ubehli štyri mesiace a máme tu finálnu verziu 1.1, ktorá ubehla naozaj veľkú ďiaľku a stala sa ozajstným konkurentom súčasného šampióna MS Office.

Spolu s novou verziou programu prišla aj nová verzia samotnej knížky. Prečo hovorím nová verzia? Určite väčšina z vás zaregistrovala postaršiu verziu užívateľskej príručky OpenOffice.org v.1.0.1, ktorá pred časom taktiež vo vydavateľstve CPRESS vyšla. To, prečo v recenzii o OO 1.1 spomínam túto knížku, sa dozviete o čosi nižšie. Poďme sa bližšie pozreť, čo nám ponúka samotná kniha "OpenOffice.org 1.1 - Uživatelská příručka".

Prilozene CD Pri pohľade na obal knihy asi každého užívateľa zaújme informácia o priloženom CD, ktoré mimo verzie tohto programu pre Linux aj Windows ponúka na otestovanie aj samospusiteľnú verziu SuSE Linuxu 8.2. Pri otvorení a zbežnom prelistovaní knihy si každý povšimně množstvo screenshotov, ktoré kniha ponúka. Pri podrobnejšom prelistovaní môžte zistiť, že kniha disponuje taktiež obrovským množstvom rôzných návodov, ktoré určite väčšina čitateľov ocení. Okrem uvedeného sú tu celkom podrobne rozpísané aj niektoré najpoužívanejšie funkcie. Dá sa teda povedať, že ku názorným ukážkam miestami nechýba ani menšia vysvetlívka, načo sa dá ktorá funkcia v OpenOffice využiť.

Podrobnejšie

Aby sme boli trochu konkrétnejší: Celá kniha je rozdelná do jedenástich kapitol, z ktorých sa každá venuje určitej problematike a súčasti. V prvých piatich kapitolách sa oboznamujete s inštaláciou, fungovaním a prácou pod celým programom OO. Od šiestej kapitoly je to už popisovanie používania jednotlivých súčasti OO, ako sú Writer, Calc, Draw a Impress. Každej súčasti je venovaná jedná kapitola. Najviac strán je venovaných kapitole o Calcu. Za nim je to Writer a nakoniec to sú Impress a Draw. Predposledná kapitola sa venuje nastavovaniu užívateľského rozhrania OOo. No a nakoniec posledná, dvanásta, sa nesie v duchu rôznych tipov a trikov. Medzi 163 stranami textu a obrázkov nechýbaju také známe veci, ako je používanie hromadnej korešpondencie, tvorba štítkov, formátovania dokumentu, tvorba štýlov, návrh tabuliek, prepojenie na databáze, tvorba prezentácií, používanie vektorovej grafiky a veľa, veľa, oveľa ďalšieho...

Kniha je určená pre každého, kto ovláda aspoň základy práce na PC a je písaná hlavne s dôrazom na užívateľa operačného systému Linux. V tomto smere sa kniha zaručuje, že uvedené návody a postupy v nej budú na tejto platforme úplne funkčné. Autori ale taktiež nepozabudli na užívateľov OS Windows a na prípadne rozdieli medzi týmito OS pri určitých postupoch upozorňujú. V tomto smere som skúšal väčšinu postupov na svojom stroji s Linuxom aplikovať a môžem potvrdiť, že všetky do jedného fungovali.

Negatíva

No a teraz trocha negatív: Aj napriek obrovskému množstvu rôzných návodov tu chýbali niektoré dôležité špecialitky, ako je napríklad práca a tvorba makier, alebo niektoré ďalšie spôsoby vytvárania a generovania tabuliek a štatistík apod. Miestami, som naďabil aj na funkcie, ktoré síce boli popísané, ako ich použiť, ale nebol mi vysvetlený ich konkrétny význam. Nakoniec chcem vysvetliť, prečo som v úvode spomínal aj staršiu sestru "OpenOffice.org 1.0.1 - Užívateľská príručka". Táto kniha je totižto z väčšiny totožná s jej staršou verziou. To, o čo bola aktuálna publikácia ukrátena, sú zmienky o používaní OpenOffice.org na systémoch SOLARIS. Z uvedeného jasne vyplýva, že pokiaľ už vlastníte staršiu verziu tejto príručky, rozhodne neodporúčam investovať niečo do tejto novšej.

Celkový dojem

Môj celkový dojem z tejto publikácie je viac než dobrý. Medzi jej hlavné prednosti patrí, že zbytočne "neobkecáva" danú tému, ale vďaka jednoduchým a jasným príkladom a postupom sa môže stať vaším rýchlym pomocníkom pri tvorbe každého dokumentu. Pokiaľ ste začínajúci, alebo aj skúsenejší používateľ tohto programu a nevlastníte ešte jej staršiu sestru, určite vám ju vrele odporúčam.

Autor:Autor: CD i publikace byla vytvořená ve spolupráci s firmou SuSE
Název:OpenOffice.org 1.1 Uživatelská příručka
Nakladatelství:Computer Press