abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:33 | Nová verze

    Ben Sturmfels oznámil vydání MediaGoblinu 0.15.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání. MediaGoblin (Wikipedie) je svobodná multimediální publikační platforma a decentralizovaná alternativa ke službám jako Flickr, YouTube, SoundCloud atd. Ukázka například na LibrePlanet.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:44 | Zajímavý software

    TerminalPhone (png) je skript v Bashi pro push-to-talk hlasovou a textovou komunikaci přes Tor využívající .onion adresy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 12:22 | IT novinky

    Před dvěma lety zavedli operátoři ochranu proti podvrženým hovorům, kdy volající falšuje čísla anebo se vydává za někoho jiného. Nyní v roce 2026 blokují operátoři díky nasazeným technologiím v průměru 3 miliony pokusů o podvodný hovor měsíčně (tzn., že k propojení na zákazníka vůbec nedojde). Ochrana před tzv. spoofingem je pro zákazníky a zákaznice všech tří operátorů zdarma, ať už jde o mobilní čísla nebo pevné linky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 03:44 | Komunita

    Společnost Meta (Facebook) předává React, React Native a související projekty jako JSX nadaci React Foundation patřící pod Linux Foundation. Zakládajícími členy React Foundation jsou Amazon, Callstack, Expo, Huawei, Meta, Microsoft, Software Mansion a Vercel.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 01:22 | IT novinky

    Samsung na akci Galaxy Unpacked February 2026 (YouTube) představil své nové telefony Galaxy S26, S26+ a S26 Ultra a sluchátka Galaxy Buds4 a Buds4 Pro. Telefon Galaxy S26 Ultra má nový typ displeje (Privacy Display) chránící obsah na obrazovce před zvědavými pohledy (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 00:22 | Nová verze

    Byla vydána grafická knihovna Mesa 26.0.1 s podporou API OpenGL 4.6 a Vulkan 1.4. Je to první stabilní verze po 26.0.0, kde se novinky týkají mj. výkonu ray tracingu na GPU AMD a HoneyKrisp, implementace API Vulkan pro macOS.

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    25.2. 20:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.6 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.2. 18:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 3.23.0 FreeRDP, tj. svobodné implementace protokolu RDP (Remote Desktop Protocol). Opravuje 11 bezpečnostních chyb.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.2. 17:44 | Zajímavý článek

    Španělský softwarový inženýr oznámil, že se mu podařilo na dálku ovládat sedm tisíc robotických vysavačů po celém světě. Upozornil tak na slabé kybernetické zabezpečení těchto technologií a jejich možné a snadné zneužití. Nesnažil se hacknout všechny robotické vysavače po světě, ale pouze propojil svůj nový DJI Romo vysavač se zařízením Playstation. Aplikace podle něj ihned začala komunikovat se všemi sedmi tisíci spotřebiči a on je

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    25.2. 03:33 | Humor

    Momo je fenka cavapoo, která svými náhodnými stisky kláves bezdrátové klávesnice vytváří jednoduché počítačové hry. Technicky to funguje tak, že Raspberry Pi s připojenou bluetooth klávesnicí posílá text do Claude Code, který pak v Godotu píše hry a sám je i testuje pomocí screenshotů a jednoduchých simulovaných vstupů. Za stisky kláves je Momo automaticky odměňována pamlsky. Klíčový je pro projekt prompt, který instruuje AI, aby i

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 26
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (2%)
     (5%)
     (2%)
     (13%)
     (26%)
    Celkem 964 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    Novinky v OpenOffice.org 1.1

    20. 5. 2003 | Robert Krátký | Recenze | 10951×

    OpenOffice.org se blíží k další verzi, která přinese mnoho zajímavých vlastností a vylepšení. Přečtěte si o některých z nich.

    Česká verze

    Pavel Janík, hlava českého lokalizačního týmu, opět stihl vytvořit a vypustit český build poslední betaverze (beta2) ještě předtím, než spatřil světlo světa originál (seznam nových vlastností). Ostatní (stabilní) české verze můžete stahovat zde.

    Instalace

    Zmiňuji se o tomto kroku pouze proto, že instalátor mi odmítl uznat jako dostačující mou verzi Blackdown Java Runtime Environment (ačkoliv je v návodu OOo upřednostňována). Zkusil jsem to s novou betou 1.4.2 od Sunu a vše už fungovalo jak má. Po prvním spuštění jsem se navíc dočkal nepříjemného překvapení, když se OOo poroučel do věčných lovišť při každém pokusu o otevření jakéhokoliv jiného druhu souboru (nebo i nápovědy) než .txt. Z chybové hlášky (relocation error) jsem na internetu zjistil, že se s podobným chováním setkali i jiní uživatelé Debianu. Každopádně nastavení proměnné LD_BIND_NOW=1 před spuštěním vše spraví.

    Na první pohled

    Těch změn, které jsou patrné opravdu na první pohled, zase tolik není. O to příjemnější mi však připadají. Pominu-li jiné grafické provedení instalátoru (konečně se zbavil té ponuré starofficovské tmavě modré/fialové barvy), tak si hned všimnete jiné grafiky spouštěcího (splash) okénka. Je vybaveno progress barem (že by "ukazatel postupu"?) a hezčími vlaječkami.

    Splash screen

    Daleko zajímavější je však doba, po kterou se na tu nádheru musíte dívat. Porovnám-li dobu prvního spouštění OOo ve verzi 1.0.3 s verzí 1.1b2, je to opravdu významný rozdíl. Starší verze na plné naběhnutí potřebuje na mém počítači 21 - 22 vteřin. 1.1b2 to zvládne za 12. Ačkoliv to samozřejmě ještě není nic moc závratného, určitě je to velký pokrok. Každé další spuštění je pak také o něco rychlejší, i když rozdíl už není tak markantní (3 - 4 vteřiny oproti původním 5 - 6).

    Z následujícího obrázku je patrné, že uživatelské rozhraní žádných zásadních změn nedoznalo. Pouze stisknutá tlačítka na nástrojové liště již nemají 3D vzhled, ale pouze jinou barvu a rámeček. Šikovné je nové malé tlačítko v právém horním rohu, které umožňuje snadno uzavřít aktuální dokument.

    OOo Writer

    S tlačítky nástrojových lišt souvisí i jejich lepší konfigurovatelnost. Úprava vzhledu a výběr dostupných ikonek je řešen mnohem přehledněji. Možná si také všimnete, že některé obrázky ikonek byly nahrazeny a trošku více teď připomínají jejich MS Office protějšky (třeba "Barva písma").

    Když už jsem u té přehlednosti... 1.1 má jedno vylepšení, kterého by si možná nikdo nevšiml, ale mně připadá bezvadné. Dialogová okna obsahující výběr souboru v adresářové struktuře (Otevřít, Uložit, atd.) si totiž konečně pamatují nastavenou šířku sloupců jednotlivých položek (Název, Typ, Velikost, Datum změny). Při práci se soubory s dlouhými názvy tak nemusím pokaždé rozšiřovat sloupec "Název", abych mohl rozeznat dokumenty, u kterých se liší třeba jen číslice na konci jména.

    Import a export

    Tak to je oblast, ve které na vás podle mého názoru čeká nejvíce povedených novinek. Takže (to nejzajímavější):

    • PDF (export) - OOo v nové verzi nabízí export rovnou do PDF (žádný tisk na PDF tiskárnu). Těch několik souborů, které jsem doposud exportoval, převedl bez chybičky a také velmi rychle.
    • DocBook XML (import/export) - Tady už jsem tak nadšený nebyl, protože ačkoliv několik menších souborů jsem načetl bez potíží, OOo mi zatím velmi zhusta padá při větších objemech (i v případě úplně prostinkých souborů). Dokonce jsem zjistil, že neumí načíst některé ze souborů, které sám vytvoří. Zatím jsem nebyl schopen vypozorovat možnou příčinu, ale doufám, že finální verze už bude těchto nedostatků zbavena.
    • SWF (Flash) (export) - OOo Impress se pochlapil a podobně jako StarOffice 6.0 nyní obsahuje export do flashového formátu SWF. Sympatický přírůstek do skutečně nepočetné rodiny programů, které v Linuxu dovedou vytvářet flashové soubory.

    Závěrem

    Nejedná se sice o změny převratné (ostatně označení verze v řádu desetin ani nic takového neslibuje), ale přesto se upgrade určitě vyplatí. Předpokládám, že oceníte hlavně kratší dobu startu a také jednoduchý export do PDF.

    UPDATE: Build 2 druhé betaverze je již hotov.

           

    Hodnocení: 44 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    20.5.2003 08:12 Juraj Václavík
    Rozbalit Rozbalit vše import
    Kvalita importu (z docu) je velmi důležitá - a v tomto směru je nová verze podstatně lepší, než verze 1.0.2. Ale pořád ještě mohou nastat problémy - snad do finální verze se OO ještě zlepší.
    20.5.2003 10:29 LK
    Rozbalit Rozbalit vše Vlajky a PDF
    Je skoda, ze ta vlajka zase ignoruje ceske zvyklosti - spravna ceska vlajka je v pomeru 2:3, klin do poloviny. V jedne verzi tam byla dobre, ted to dle screenshotu vypada, ze je to zase blbe. Jinak nevim, jak pokrocil export do PDF, ale kdyz to s nejakou betou zkousel kolega, tak zjistil, ze vsechny ryze ceske znaky to exportuje jako obrazky, takze to jednak blbe vypada a druhak se ten text neda prohledavat. Uz je to opravene nebo ne?
    20.5.2003 10:52 Vyvojari OpenOffice.org CZ
    Rozbalit Rozbalit vše Vlajky a PDF
    Oznamite nam tuto chybu i v IssueZille? Dekujeme.
    21.5.2003 17:33 anon
    Rozbalit Rozbalit vše Vlajky a PDF
    A mozem oznamit tu chybu s pamatou (22M) a startup time?
    20.5.2003 11:44 met | skóre: 9 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Vlajky a PDF
    Mam pocit, ze predpisy pro vlajku se opravdu vztahuji jen na *vlajku*, tedy pokud ji nekde vyvesujete, ale treba na praporky, samolepky, tricka (s vlajkami), splashscreeny apod. tato pravidla jiz tak striktni nejsou.
    20.5.2003 14:59 BoodOk
    Rozbalit Rozbalit vše Vlajky a PDF
    Co to je za koninu. Vlajka je vlajka a basta. Bud vypada jak ma nebo ne. Tim nechci nejak napadat autory lokalizace, tahle vec snadno ulitne.
    20.5.2003 15:55 met | skóre: 9 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Vlajky a PDF
    No treba takovy prapor uz vlajka neni. (Kdyz jdete s praporem do pruvodu, tak mit rozmery 2:3 nemusi). Viz. prapory visici zokne (napr. za sametove revoluce) pers nekolik pater budov.
    21.5.2003 09:20 BoodOk
    Rozbalit Rozbalit vše Vlajky a PDF
    Pokud si pamatuji, tak prapory visici pres nekolik oken byly ve spravnem pomeru. Nejde o pomer stran, ale o hloubku klinu.
    21.5.2003 09:43 met | skóre: 9 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Vlajky a PDF
    Tak to nevim (uz si ty vlajky moc nepamatuji - neni nekde naka fotka?). Asi nema cenu to tu do detailu resit - kdysi jsem o tom cetl nejakou knizku, ale je to uz davno, ja ji nemam a poradne si to nepamatuji :-( Chtel jsem jen rict, jak nekdo tvrdil, ze je to urcite spatne, takze to tak zhave nemusi byt - ale chtelo by to vyjadreni nekoho pres heraldiku ci pod.
    21.5.2003 09:55 Pepa
    Rozbalit Rozbalit vše ad Vlajky - souhlas s BoodOk
    Právě proto, že se pohybujeme ve free a open sférách, je vhodné respektovat zavedené a odůvodněné standardy. V daném případě - uvedení vlaječky na screenu - nevím o jiném "rozumném" důvodu, než je důvod estetický. Na tomto kritérii (a samozřejmě nejen na něm) je založen zákon o státních symbolech ČR, který v části § 4 odst. 1 cituji: "Státní vlajka se skládá z horního pruhu bílého a dolního pruhu červeného, mezi něž je vsunut žerďový modrý klín do poloviny délky vlajky. Poměr šířky vlajky k její délce je 2:3." Nechceme-li ani takové banality respektovat, nedebatujme jen o formátu, ale rovnou klidně přehoďme bílý a červený pruh a modrý klín na opačnou stranu...
    21.5.2003 17:14 moje
    Rozbalit Rozbalit vše ad Vlajky - souhlas s BoodOk
    Problem je v tom, ze existuje jak vlajka tak prapor. Pro vlajku je presne definovane jak ma byt velka a kam ma sahat klin, ale pro prapor zadna takova definice neexistuje. Takze je klidne mozne, ze tam neni statni vlajka, ale prapor. A je to v souladu se vsemi normami. Samozrejme jsem pro, aby tam byla vlajka (tzn zmenit pomery na spravne).
    13.11.2003 13:07 CzechTony
    Rozbalit Rozbalit vše OT: Vlajky a PDF
    Není nad správně hloboký klín. :-)
    20.5.2003 12:24 jose
    Rozbalit Rozbalit vše Vlajky a PDF
    no, afaik tak uplne prvu verziu tych vlajek som submitoval ja branovi klockovi. potom mi nejak odpisal, ze to mam zmensit, ale neviem ci som mu to posielal. tiez by som rad vedel, jak to s nimi vlastne bolo.. ci boli upravene tie moje povodne alebo vytvorene nove.. /jose/
    20.5.2003 14:32 Tuxík
    Rozbalit Rozbalit vše Už je to o něčem jiném.
    OpenOffice.org 1.1 Beta už vlastním dlouho. Naštěstí jsem našel tenhle internetovej obchod, kde maj podlední verze takřka čehokoliv okolo OpenSource. Doporučuju ho i ostatním.
    Mnoho vlastností je u 1.1 o něčem jiném. Např. práce s formuláři, nebo propojení přes ODBC je nesporně na vyšší úrovni. To co mě ale hodně potěšilo je možnost zaznamenávat Makra, neboť upravovat je nesrovnatelně jednoduší, než je vytvářet z čistý louky. Verze 1.1 je prostě o něčem jiném. OpenOffice.org se konečně blíží ke svému masivnějšímu nasazení v podnikové sféře. Nová verze je také nesrovnatelně stabilnější. Toť moje poznatky :-)
    Pavel Čejka avatar 20.5.2003 23:51 Pavel Čejka | skóre: 28 | blog: tosinezaslouzijmeno
    Rozbalit Rozbalit vše Už je to o něčem jiném.

    Nová verze je také nesrovnatelně stabilnější ...

    Nepopírám, ale mohl byste prosím upřesnit v čem byly starší verze nestabilní? Já osobně jsem na nic co by způsobovalo nestabilitu nenarazil.

    21.5.2003 00:28 Tuxík
    Rozbalit Rozbalit vše Už je to o něčem jiném.
    Je toho více, ale problémy např. vznikaly při použití OLE objektů dalších aplikací OpenOffice.org v dokumentu - především při použití vzorců. Testováno na Gentoo Linuxu a Mandrake linuxu.
    21.5.2003 09:22 BoodOk
    Rozbalit Rozbalit vše Už je to o něčem jiném.
    S tou stabilitou Beta2 to zatim neni tak slavne. Impress napr. vubec nespustim. Writer mi pada na dokumentu, ktery 1.0.3 korektne nacetla. Ale je rychlejsi, to je pravda.
    20.5.2003 14:37 rastos@kiwwi.sk
    Rozbalit Rozbalit vše Kedy 1.1?
    Ked som videl podtitulok clanku:
    OpenOffice.org se blíží k další verzi, ...
    nieco mi zaskripalo. Potom som to nasiel:
    • 2003/05/21 : release OpenOffice.org Beta2
    • 2003/06/26 : release OpenOffice.org RC (Release Candidate)
    • 2003/08/08 : release OpenOffice.org 1.1.
    Takze, na 1.1 final si este chvilu pockame.
    20.5.2003 14:54 Karel Vitásek
    Rozbalit Rozbalit vše SVG
    Umí to už konečně import vektorové grafiky (.svg)? Jinak ve verzi 1.0.2 tisk (export) do pdf závisí na verzi ghostscriptu. Ghostscript z distribucí dělá strašné věci s češtinou, zvláště z tabulkového procesoru a (nevím proč) na velkých dokumentech. Po upgrade na ESP Ghostscript z www.cups.org začaly výsledné .pdf soubory konečně vypadat bezchybně.
    20.5.2003 15:02 met | skóre: 9 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše SVG
    Import v SVG jsem hledal a nenasel (aspon ne v 1.1beta1).
    21.5.2003 16:57 fikus
    Rozbalit Rozbalit vše podivne
    taky jsem zkusil nainstalovat tenhle build OO a co je zajimave. u me ma kazda polozka v menu pred sebou nejake cislo, treba: 1235:Otevrit soubor 1542:Ulozit jako co to je?
    21.5.2003 17:21 met | skóre: 9 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše podivne
    to je u debug buildu, aby bylo mozne snadno hlasit chyby v prekladu. Ale obvykle to v normalnich kompilacich nebyva - nestahl jste neco spatne? Tusim vypnout to nejde (jen preinstalovat :-(
    22.5.2003 13:15 Karel
    Rozbalit Rozbalit vše Ad vlajka
    Vlajka Ceske Republiky ma klin do poloviny sirky. To co je na splashscreenu (klin do tretiny sirky) je vlajka jiz neexistujiciho Ceskoslovenska. Ceska vlajka byla modifikovana, aby se vyhovelo Meciarovi, ktery pri deleni pozadoval, aby zadny s naslednickych statu nepouzival puvodni vlajku.
    22.5.2003 14:19 lucifer
    Rozbalit Rozbalit vše Cestina
    S velkym ocekavanim jsem instaloval build2 a musim konstatovat, ze skoro vse funguje jak ma, ale zobrazovani a psani cestinou tomu moc nejde. (A stve me to, na screenshotech v clanku je vse OK) Mam RH8.0, jadro 2.4.21-rc2, vlastni kompilaci KDE3.1.2, X4.3.0. Starsi OO1.0.3 chodi s cestinou bez problemu, tenhle novy build ma problem s š,ž,ě dalsi jsem nevypozoroval a to uz pri spusteni instalatoru, ale jen na tlacitkach. Mam LANG=cs_CZ ale znulovani nepomohlo. Kolega ma cerstveho RH9.0 a taky mu to zlobi. Dokonce to spatne clte i soubory OO1.0.3 s cestinou. Nevite nahodou nekdo co s tim? Diky
    22.5.2003 17:46 butrus
    Rozbalit Rozbalit vše Rychlost?
    Nic proti, ale na abiword OO jeste dlouho mit nebude (ce se tyce rychlosti). Uz aby byla venku 2.0 a OO > /dev/null.
    22.5.2003 17:55 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Rychlost?
    pokud ovsem potrebujes otevirat a ukladat M$ Office dokumenty, abiword nic nevyresi...
    22.5.2003 18:59 Peterson
    Rozbalit Rozbalit vše Rychlost?
    opravdu se mi che reagovat... co napriklad otevrit takovy zaheslovany .doc...? OO ani nahodou (nevim jak 1.1, ale 1.0 ne). Co se tyce AbiWordu, ten mi ihned nabidl wokno pro zadani hesla. Cili AW dnes pouzivam radeji - je brutalne rychly, umi vse co potrebuji a .doc je pro nej hracka...
    23.5.2003 00:22 vladimir
    Rozbalit Rozbalit vše Rychlost?
    jo, Abiword je fajn, do te doby nez se v importovanem dokumentu objevi tabulky, nedejboze nejake OLE objekty. jeste k OO1.1, hacky a carky se daji, jen je nutno pridat truetype fonty (pri pouziti Type1 fontu mi to taky blblo, jakoby to nepozna kodovou stranku nebo co)
    29.5.2003 19:15 butrus
    Rozbalit Rozbalit vše Rychlost?
    Zkousel jste posledni betu (1.9.1)? Tabulky by mely jit v pohode.
    25.5.2003 23:55 Martin Zeman
    Rozbalit Rozbalit vše Export OpenOffice
    Inport z dokumentu doc funguje skvele ale s exportem do formatu doc nebo rtf je to horsi. Problemy jsou hlavne kdyz je pouzito zahlavi a zapati. Jinak je to skvely program. PS: Kdyby byl pod Linuxem nejaky vektorovy program, treba jako Autocad, nebo jemu podobny.
    26.5.2003 15:11 vice
    Rozbalit Rozbalit vše RE: Export OpenOffice
    "vektorovy program, treba jako Autocad" ??? bud muzete pouzit kreslítko z OO jako "vektorový program" nebo treba QCAD "jako Autocad" nebo xfig "jako neco mezi tím" (s trochou nadsázky ;-) ViCe
    16.7.2003 16:32 otrek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Grafy v OO.org
    Velmi ma potešil OO.org, keď som pracoval s obrázkami v texte. Tak jednoducho som to v živote nerobil. Musím však povedať, že mi v calcu niečo chýba. Robím strašne veľa grafov ale chýba mi výber ako v MSOffice so stlačením ctrl. Takúto možnosť som v OO.org nenašiel. Možno som ju prehliadol. Potrebujem totiž vytvoriť graf nie z jedného stĺpca ale z viacerých a dokonca z viacerých buniek. Toto sa mi žial nepodarilo. otrek

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.