V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Seznámení GNU/Octave, systémem pro práci s maticemi, který je zároveň programovacím jazykem podobným Pascalu.
Poslední díl seriálu o Octave stručně seznamuje s dalšími knihovnami funkcí, které jsou v Octave (a pro Octave) k dispozici.
Pár ukázek z praktické matematiky - čtyřstěn s pomocí vektorů, řešení rovnic a množinové funkce.
Přehled funkcí finanční matematiky a popisné statistiky.
Třírozměrná grafika, sombrera, plata vajíček a tuning grafů.
Pokračování článku o grafickém výstupu Octave se zaměřuje na vzhled os a popisuje vybrané speciální dvourozměrné grafy.
Jak Octave řeší grafický výstup, princip vykreslování čáry a kterak nastavit barvy, styly a legendu.
Příkazy break a continue, řídicí struktura výběru z alternativ switch a ošetřování chybových situací.
Konečně můžeme v Octave začít programovat – seznámíme se s
konstrukcí cyklů while
, do-until
a for
.
Tento díl o Octave začíná pojednávat o řídicích strukturách, kterými jsou větvení a cykly. Určitě nebude překvapením, že se od jiných programovacích jazyků nijak zásadně neliší.
Zapisování příkazů Octave do M-souborů - skriptů a funkcí.
Přístup k souborům a složkám operačního systému, naplnění matice ze souboru a uložení obsahu matice do souboru.
Kromě čísel umí Octave také pracovat s krátkými texty - řetězci. Této vlastnosti se využívá v případech, kdy je třeba jako parametr nějaké funkce zadat název souboru nebo pro čitelnější práci s vlastním programem, který může vypisovat hlášky typu „Zadejte vstupní hodnotu parametru N“ apod. Žádná extra kouzla s texty tedy nečekejte, i když...
Relační a logické operátory, jednoduché testovací funkce a hledání prvků v maticích.
Naplnění matice funkcí, rozměry matice, operátor dvojtečka, přístup k jednotlivým složkám vektoru a matice.
Historie a vyhodnocování příkazů, základní maticové operace, skaláry.
Octave je volně šiřitelný klon Matlabu běžně dostupný jako balíček i pro vaši oblíbenou distribuci. K dispozici je i verze pro Windows. Následující text představuje první seznámení s tímto systémem pro práci s maticemi, který je zároveň programovacím jazykem podobným Pascalu.
Tiskni
Sdílej: