Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Seznámení GNU/Octave, systémem pro práci s maticemi, který je zároveň programovacím jazykem podobným Pascalu.
Poslední díl seriálu o Octave stručně seznamuje s dalšími knihovnami funkcí, které jsou v Octave (a pro Octave) k dispozici.
Pár ukázek z praktické matematiky - čtyřstěn s pomocí vektorů, řešení rovnic a množinové funkce.
Přehled funkcí finanční matematiky a popisné statistiky.
Třírozměrná grafika, sombrera, plata vajíček a tuning grafů.
Pokračování článku o grafickém výstupu Octave se zaměřuje na vzhled os a popisuje vybrané speciální dvourozměrné grafy.
Jak Octave řeší grafický výstup, princip vykreslování čáry a kterak nastavit barvy, styly a legendu.
Příkazy break a continue, řídicí struktura výběru z alternativ switch a ošetřování chybových situací.
Konečně můžeme v Octave začít programovat – seznámíme se s
konstrukcí cyklů while
, do-until
a for
.
Tento díl o Octave začíná pojednávat o řídicích strukturách, kterými jsou větvení a cykly. Určitě nebude překvapením, že se od jiných programovacích jazyků nijak zásadně neliší.
Zapisování příkazů Octave do M-souborů - skriptů a funkcí.
Přístup k souborům a složkám operačního systému, naplnění matice ze souboru a uložení obsahu matice do souboru.
Kromě čísel umí Octave také pracovat s krátkými texty - řetězci. Této vlastnosti se využívá v případech, kdy je třeba jako parametr nějaké funkce zadat název souboru nebo pro čitelnější práci s vlastním programem, který může vypisovat hlášky typu „Zadejte vstupní hodnotu parametru N“ apod. Žádná extra kouzla s texty tedy nečekejte, i když...
Relační a logické operátory, jednoduché testovací funkce a hledání prvků v maticích.
Naplnění matice funkcí, rozměry matice, operátor dvojtečka, přístup k jednotlivým složkám vektoru a matice.
Historie a vyhodnocování příkazů, základní maticové operace, skaláry.
Octave je volně šiřitelný klon Matlabu běžně dostupný jako balíček i pro vaši oblíbenou distribuci. K dispozici je i verze pro Windows. Následující text představuje první seznámení s tímto systémem pro práci s maticemi, který je zároveň programovacím jazykem podobným Pascalu.
Tiskni
Sdílej: