Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Větvení v programu používáme v případě, že některé příkazy chceme / můžeme
provést pouze za předpokladu platnosti nějaké podmínky. Jako podmínku chápeme
jakýkoliv výraz, který vrací logickou hodnotu, tj. odpovídá pravda/nepravda, v
numerické reprezentaci 1 nebo 0. V Octave začínáme
větvení klíčovým slovem if, za ním následuje podmínka, poté blok
příkazů, které se mají provést v případě, že tato podmínka je splněna. Celé
větvení ukončuje klíčové slovo end (to obecně ukončuje všechny
řídící struktury v Octave) nebo slovo endif (slouží k lepší
orientaci uživatele, co se vlastně ukončuje):
>> a=4;
>> if a > 2
> disp('Číslo uložené v proměnné "a" je větší jak dva');
> end
Číslo uložené v proměnné "a" je větší jak dva
Uvedený příklad demonstruje neúplné větvení programu – v případě, že
podmínka splněna nebude, neprovede se nic. U úplného větvení také uvádíme
příkazy, které se mají provést pouze v případě, kdy podmínka splněna není.
Takovéto příkazy uvádíme za klíčové slůvko else, které odděluje
bloky
příkazů, které se mají provést při splnění a nesplnění podmínky:
>> a=-5;
>> if a > 2
> disp('Číslo uložené v proměnné "a" je větší jak dva');
> else
> disp('Číslo uložené v proměnné "a" NENÍ větší jak dva');
> endif
Číslo uložené v proměnné "a" NENÍ větší jak dva
Všimněme si, že tyto příklady na větvení programu jsou na příkazové řádce
zapsány na více řádků – Octave pozná, že programová struktura ještě není
kompletní a jedním znakem „>“ napovídá, že očekává pokračování
příkazů, které vyhodnotí až po zadání uzavírajícího end (resp.
endif). Větvení samozřejmě je možné psát na jeden řádek, kvůli
přehlednosti však nevhodné – dostáváme se do situace, kdy tyto delší
programové úseky je lepší psát do externích souborů jako skripty nebo funkce
– viz díl Octave – 7 (vlastní skripty a funkce).
Uvnitř větvení – tedy jako v místě příkazů, které se za dané podmínky provedou či neprovedou – můžeme uvést další – vnořené – větvení:
--[skript]--
if a == b
disp('Hodnoty v proměnných "a" i "b" jsou stejné');
else
if a < b
disp('Hodnota proměnné "a" je ostře menší jak hodnota v "b"');
else
disp('Hodnota proměnné "a" je ostře větší jak hodnota v "b"');
end
end
--[konec skriptu]--
Octave stejně jako Matlab rozumí šikovnému rozšíření struktury větvení, které
umožňuje se zanořeným větvením částečně vyhnout. V okamžiku, kdy v sekci else má
následovat další, upřesňující podmínka, můžeme výhodně použít klíčové slůvko
elseif (psáno dohromady):
--[skript]--
if a == b
disp('Hodnoty v proměnných "a" i "b" jsou stejné');
elseif a < b
disp('Hodnota proměnné "a" je ostře menší jak hodnota v "b"');
else
disp('Hodnota proměnné "a" je ostře větší jak hodnota v "b"');
end
--[konec skriptu]--
Příkazy v sekci elseif se provedou v případě, že je splněna
upřesňující podmínka, v takovém případě již se neprovádí příkazy v sekci
else. V případě, že ani upřesňující podmínka není splněna,
pokračuje
se testováním dalších případných sekcí elseif – těch může být
obecně libovolný počet – a teprve v okamžiku, kdy žádná z upřesňujících
podmínek není splněna, přichází ke slovu sekce else. Program, který
pro čísla od jedné do pěti vypíše slovně jejich hodnotu, může vypadat
následovně:
--[skript]--
if a == 1
disp('jedna');
elseif a == 2
disp('dva');
elseif a == 3
disp('tři');
elseif a == 4
disp('čtyři');
elseif a == 5
disp('pět');
else
disp('neznám slovní vyjádření');
endif
--[konec skriptu]--
Později si ukážeme, že pro zkoumání případů existuje v Octave pohodlnější
programová struktura switch.
Nyní, když už známe jednoduché větvení programu, můžeme si ukázat, jak lze v Octave kontrolovat, zda nám při volání funkce zadal uživatel dostatečný počet parametrů. Mějme například triviální funkci pro výpočet aritmetického průměru dvou čísel:
--[funkce prumer.m]-- function vysledek=prumer(a,b) vysledek=(a+b)/2; --[konec funkce]--
Pokud nyní funkci spustíme, avšak pouze s jedním parametrem oproti dvěma očekávaným, dozvíme se takovéto chybové hlášení, z kterého možná úplně moudří nebudeme:
>> prumer(40) error: `b' undefined near line 2 column 13 error: evaluating binary operator `+' near line 2, column 12 error: evaluating binary operator `/' near line 2, column 15 error: evaluating assignment expression near line 2, column 9
Namísto takových chybových hlášení bychom možná raději uživateli měli sdělit,
že má zadat dvě čísla při volání funkce. Přesně k tomu slouží vestavěná funkce
nargin (jméno funkce je zkratka z Number of ARGuments
INput), která vrací počet vstupních proměnných aktuálně volané funkce.
Upravíme tedy naši funkci takto:
--[funkce srovnani.m]--
function vysledek=prumer(a,b)
if nargin ~= 2
disp('Pro použití funkce je třeba zadat právě dva parametry');
else
vysledek=(a+b)/2;
end
--[konec funkce]--
Než se tedy pustíme do výpočtu, zkontrolujeme, zda náhodou počet vstupních proměnných není různý od dvou – pakliže ano, vypíšeme hlášku, v opačném případě můžeme provést výpočet:
>> prumer(40) Pro použití funkce je třeba zadat právě dva parametry
Vskutku dobře ošetřená funkce by potřebovala provádět ještě další testy,
například zda vstupní parametry jsou vůbec čísly, skaláry apod. – k tomu
se využívají funkce uvedené v
souvislosti s logickými operátory jako isscalar atd.
Vzhledem k tomu, že kontrolu počtu zadaných parametrů funkce přenechává Octave
na programátorovi, lze tak snadno tvořit funkce, které mohou variabilně
upravovat svůj běh na základě toho, kolik parametrů znají – například lze
vykreslit grafický výstup pouze v případě, že byl zadán nějaký další parametr
apod. Podobně lze funkce přizpůsobovat na základě očekávaného počtu výstupních
proměnných – k tomu slouží analogická vestavěná funkce
nargout. Více k této funkci a obecně problematice variabilního
počtu vstupních a výstupních proměnných je v nápovědě k
Octave.
O cyklech v Octave bude pojednávat následující díl.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: