Byla vydána nová verze 5.12 svobodného multiplatformního softwaru pro konverzi a zpracování digitálních fotografií primárně ve formátů RAW RawTherapee (Wikipedie). Vedle zdrojových kódů je k dispozici také balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo ke spuštění a spustit.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za květen (YouTube).
Byly publikovány informace (txt) o zranitelnostech CVE-2025-5054 v Apport a CVE-2025-4598 v systemd-coredump. Lokální uživatel se může dostat k výpisu paměti programu (core dump) s SUID a přečíst si tak například /etc/shadow.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 2,69 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 30,95 %. Procesor AMD používá 68,77 % hráčů na Linuxu.
Byla vydána verze 4.0 open source programu na kreslení grafů Veusz (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Proběhla portace na Qt 6.
Dibuja je jednoduchý kreslící program inspirovaný programy Paintbrush pro macOS a Malování pro Windows. Vydána byla verze 0.26.0.
Byla vydána nová verze 9.13 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Byla vydána nová stabilní verze 3.22.0, tj. první z nové řady 3.22, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
FEL ČVUT vyvinula robotickou stavebnici pro mladé programátory. Stavebnice Brian byla navržená speciálně pro potřeby populární Robosoutěže. Jde ale také o samostatný produkt, který si může koupit každý fanoušek robotiky a programování od 10 let, ideální je i pro střední školy jako výuková pomůcka. Jádro stavebnice tvoří programovatelná řídicí jednotka, kterou vyvinul tým z FEL ČVUT ve spolupráci s průmyslovými partnery. Stavebnici
… více »Náčelník: Ten Varel je jak sedmiletý dítě! (k učiteli) Václave, prosím tě, ty jako pomocnej učitel mu to snad budeš umět vysvětlit!
Učitel.: Náčelníku, já myslím, že tady na severu se nemusíme oslovovat plnými tituly. Stačí, když mi budeš říkat učitel.
Náčelník: Dobře. Tak to Varlovi vysvětli.
Zaujaly mě ty vícejaderné procesory. Je to prostě jen z nouze ctnost - neschopnost šponovat frekvenci.To mě taky zaujalo. Netvrdím, že bych uživil nějakých osm procesorů, ale dvě až čtyři jádra by se mi šikly. Používám sice většinou jen jednu aplikaci, ale často se stává, že na pozadí běží nějaký jiný proces a zbytečně zpomaluje. A řekl bych, že i kdyby se nemělo začít programovat vyloženě paralelně, většina aplikací by si časem cestu na dvě tři jádra našla. (Bez mučení se ovšem přiznávám, že tomuhle téměř nerozumím.)
přemýšlení je jen jeden běžící procesUpřesnil bych to na maximálně jeden běžící proces. Takhle by to mohlo vypadat, že jde o právě jeden proces, a to byste některým moc fandil
Ale ona ta práce v mnoha případech rychlejší je. A v mnoha dalších by být mohla, ale aplikace bohužel není napsaná tak, aby toho využila. Typickým příkladem je POV-Ray - raytracing se škáluje prakticky lineárně, ale přesto je venku teprve beta od verze 3.7, která umí víc procesorů využít. Z dalších, na které jsem narazil, namátkou třeba John-the-Ripper nebo applydeltaiso.
Takže považuji za naprosto přirozené, že v okamžiku, kdy není únosné dále zvyšovat frekvenci dřívějším tempem, se výrobci procesorů zaměří na jiné způsoby zvyšování výkonu. Stejně jako v okamžiku, kdy přestalo být únosné, aby dále rostla stejným tempem frekvence systémové sběrnice, začaly procesory běhat interně na vyšší frekvenci, než na jaké komunikovaly s okolím - a tehdy (486DX2) se na tento trik veřejnost také dívala s nedůvěrou.
POV-Ray rozhodně není typický příklad, je to naopak velmi speciální úloha, co lze paralelizovat. A kdyby takové byly všechny, tak je no problém.
POV-Ray jsem uváděl hlavně jako příklad programu, který je pro paralelizaci v podstatě ideálním kandidátem, a přesto to ještě nedávno neuměl (budeme-li brát oficiální release, tak neumí dodnes). Pak je tu ještě řada takových, které by to potřebovaly "jako prase drbání", ale neumějí a ani se s tím nepočítá.
A jasně, že přidávání jader je v této situaci "přirozené", jenže to má tu nevýhodu, že to neumí zrychlit všechny aplikace, ale jen některé.
To je samozřejmě pravda. Ale budeme-li se bavit o CPU-intensive aplikacích, tam je IMHO procento těch, které by dokázaly z vícejádrových procesorů těžit, nezanedbatelné. U běžných desktopových aplikací to tak sice většinou moc není, ale tam většinou problém stejně není v rychlosti procesoru, roli hraje spíš disk nebo sběrnice (s PCI-E už moc ne). Takže tvrdím, že vícejádrové procesory přínosem jsou, zvlášť když můžete mít čtyřjádro za 2274 Kč nebo - bojíte-li se té medializované chyby - tříjádro za 2499 Kč a ceny levnějších dvoujádrových modelů jsou prakticky na úrovni jednojádrových.
POV-Ray rozhodně není typický příklad, je to naopak velmi speciální úloha, co lze paralelizovat. A kdyby takové byly všechny, tak je no problém.No IMHO se ulohy daji rozdelit do dvou kategorii - V prvni kategorii jsou ulohy, ktere je mozne implementovat tak, aby byly dost rychle na prakticky vsech soucasny PC. V druhe kategorii jsou ulohy, ktere vyzaduji obrovsky vypocetni vykon a jsou dobre paralelizovatelne. Osobne me nenapada nic, co by bylo znacne vypocetne narocne a spatne se to paralelizovalo.
From the opposite point of view, I do grant that web browsing probably will get better with multicores. I’ve been talking about my technical work, however, not recreation.Jinak, moderní překladače paralelizují překlad třeba Cčka v jednom souboru? (já opravdu nevím, já se ptám). Protože jestli to je na úrovni make -j, tak při Knuthově stylu to zřejmě moc nepomůže.
gcc
make -j
– vzhledem k tomu, že Knuth pravděpodobně píše program pro větších částech, mělo by mu make -j
pomoci, ne? Tedy pokud vůbec používá make
. Každopádně pokud je Knuth jediný, kdo vícejádrové procesory nevyužije, je asi docela dobré pro ostatní ty vícejádrové procesory vyrábět.
Tiskni
Sdílej: