Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Vyšel vývojový Compiz 0.9.0. Přináší kompletní přepis řady 0.8 z C do C++ a nové API pro vývojáře. Došlo také k nahrazení automake za cmake.
Tiskni
Sdílej:
known issues are:
* Miscompilation with GCC 4.5 resulting in the occasional crash on window
closes or plugin unloads. Please compile with GCC 4.4, or see bug 1308[1]:
for a workaround to compile with GCC 4.5
* Some SDL applications like frozen-bubble and qemu will not display correctly.
Please launch these applications in a window manager like metacity or kwin
first and then switch back to compiz.
Přesto si ale troufám tvrdit, že sebešikovnější dřevorubec i s ostrou sekerou to prohraje vůči průměrného kutilovi s motorovkou. I ten řez motorovkou bude čistší, než osekané plochy.Akorát, že průměrný kutil na sebe první uříznutý strom shodí
Dejte nejlepšímu dřevorubci totálně tupou sekyrku s tím, že záleží spíš na dřevorubci, než na sekeře.Ještě tu o autech :).
Jinak zdrojáky Windows jádra jsem měl v ruce. Stejně tak jako řady standardních programů co jsou součástí Windows. C téměř nebylo vidět už v době Windows 2000.Neboj, vím o uniklém fragmentu zdrojáků Windows 2000
C je opravdu jazyk, ve kterém dnes není důvod dělatOdporučil by si C++ aj pre písanie knižnice, ktorá má byť použiteľná z Delphi, C, javy a perlu?
Nějak ta Vaše jednoduchost se nepotvrzuje
Stačí se podívat na drafty standardů obou jazyků.
Pro C existuje projekt CompCert, který se snaží vytvořit formálně ověřený kompilátor. U C++ by byla obdobná snaha mnohem obtížnější, protože jazyk je složitější.
Takový Brainfuck má daleko jednodušší popis. Určitě to bude jazyk Vašich snů.Ty lítáš vždycky z extrému do extrému, že.
Určitě to bude jazyk Vašich snů.Cizí sny se taky dají vyčíst z hvězd?
Jinak já osobně nijak nestojím o primitivní věci typu Brainfuck a C. Ony ty primitivní věci si to vyberou právě při efektivitě vývoje.Očividně existovaly doteď nezávisle na tvé vůli, ač jsou mezi sebou nesrovnatelné.
C jde do háje a také půjde.Tvoje víra je moc moc zajímavá, ale rozhodně ji nesdílím.
Nejde o to, jestli si to myslím já, nebo Vy. To je zcela irelevantní. Pravdu má vždy realita a praxe. Počkejte si.Nejde o to, jestli si to myslím já, nebo Vy. To je zcela irelevantní. Pravdu má vždy realita a praxe. Počkejte si.
Protože C je opravdu jazyk, ve kterém dnes není důvod dělat...Linux kernel (najvacsi Open Source projekt) je napisany C. Qt/KDE zasa v C++. Obaja jazyky maju svoje miesto pod programatorskym slnkom.
Doporučuji konzultaci s libovolnou učitelkou základní školy pro první stupeň. Libovolně hloupou, pojem času, přítomnosti a budoucnosti vysvětlí naprosto každý.Někdo ti rýpnul do tvých neargumentů a ty se můžeš vzteknout :), tak kolem sebe kopeš, doporučuju navštívit nejbližšího psychologa. (Já jen tak ze srandy, nicméně ještě pravdivěji :))
Ale pokud někdo někoho upozorňuje na volné zacházení s fakty a sám volně není schopen pochopit ani koncept přítomnosti a budoucnostiAle prosimtě. Vždyť budoucnosti se celkově týkaly jen poslední 2 body ze 7 v tom tvém přinejmenším kontrovezním komentáři výše.
Já se nevztekám.Ale neříkej.
který chápe i můj pesTímhle přirovnáním se tu už někdo předváděl a udělal ze sebe akorát blbce, bacha, abys nedopadl stejně (btw, nebyl jsi to ty, že ne).
vícenásobná dědičnost se v praxi nepoužívá, chybí koncept interfaceNechci oživovat flejm, jen bych se chtěl ještě k tomuhle vyjádřit víc než původně...
Moje názory jsou podloženéHmm, neviděl jsem v této diskusi od tebe jedinný odkaz na nějaký zdroj.
Pokud je pro Vás důkazem zdroj, pak jste neuvěřitelně snadno manipulavatelný člověk.Pokud by za důkaz (nebo aspoň argument) přijal plané kecy, to by byl teprv snadno manipulovatelný. Takže já naopak oceňuji, že tak manipulovatelný není.
Moje názory jsou podložené a dokonale konkrétně vyargumentované.A tvoje ego napuchlé jak hulánova prostata.
Někomu jsem šlápl na paleček a jeho ego.To musí být dobrá schíza, šlapat si po vlastním :). Mimochodem, převracet svoje problémy na ostatní, to můžeš zkusit. Ale otázka je, kdo je tady na tom tak špatně, aby ti to sežral. Naopak mi přijde, že tím ukazuješ úroveň svých argumentačních schopností.
Jinak já naepropaguji C++, já jen se snažím lidem říct, že mají zahodit C. Je úplně jedno, třeba přechodem na ten Python. Já jsme tu porovnával C s C++.Kolik lidí jsi konvertoval? :)
Len tak zbezne, nech nemusim komentovat na viacerych miestach.
Na zaciatok by som rad pridal varovanie, ze v podstate proti c++ ako jazyku nemam nic. Ked som sa ho ucil, tak sa mi na nom dokonca par veci celkom pacilo.
Je celkom zrejme, ze C bude stracat na popularite. Vypoctoveho vykonu zacina byt miestami prebytok a nejake dvojnasobne spomalenie, uz nic moc neznamena (do tohto spomalenia sa zmesti prekvapivo vela skutocne high-level jazykov, samozrejme nie dynamicky typovanych :) ). Ovsem obavam sa,ze skor oproti pythonu a pod. nez c++.
Chceli ste dovody preco nepouzivat c++:
1. Interface pre ine jazyky. Mal som za ulohu vytvorit wrapper pre c++ kod do nejakeho vyssieho jazyka. Vzhladom na moje preferencie som planoval haskell. S C haskell funguje perfektne, to sa uz neda povedat o c++. Podpora velmi, velmi slaba. Samozrejme slo by to spravit cez iny jazyk (i.e. spravit wrapper napr. do C a potom wrapper do haskellu), ale na co sa kopat zbytocne do zadku? Nakoniec som skoncil u pythonu a aj tak to nebola ziadna slava (podpora tiez nebola dokonala, napr. problem s "nested classes"). Keby to bolo v C, ide to v podstate out of box.
2. Stale je prilis malo high-level. Tu to vidim ako problem hlavne kvoli snahe o spatnu kompatibilitu s C. To ten jazyk proste nehorazne brzdi.
3. Tendencie ludi nepouzivat v c++ pointere za kazdu cenu. Videl som uz nejeden c++ kod, kde radsej pouzili niekolko (> 5) abstraktnych tried namiesto toho aby nejak jednoducho pouzili pointere. Jasne, da sa to napisat aj v c++ cez pointere, ale z nejakeho dovodu to ludia nerobia.
4. Za vrchol vtipnosti povazujem tento kod:
struct nocase_compare: public std::binary_function<unsigned char, unsigned char, bool> { bool operator() (const unsigned char& c1, const unsigned char& c2) const { return tolower(c1) < tolower(c2); }; };Keby som ten kod nevidel na vlastne oci pouzity, tak neuverim. Len pripominam, ze tamto je kompletna deklaracia tej strukturo-funkcie. Je mi celkom jasne, co to robi, ovsem dekodovat to oproti klasickej deklaracii funkcie zaberie o dost viac casu.
5. Tendencia zahadzovat klasicky imperativny pristup za kazdu cenu. Netusim preco sa to robi, ale robi sa to (prikladom moze byt snad symbian c++, viem, ze je to modifikacia c++, ale aj tak...). Keby sa c++ pouzivalo v style: Toto by bolo zbytocne zvrhle/zdlhave v C, hodme tam c++, tak nic nepoviem. Preto mi napr. nevadi c++ v gcc (zatial).
6. Konecne sa mozme dostat k debugovaniu. Opravoval som uz C a c++ po mnohych ludoch preto viem, ze v oboch jazykoch sa da pisat celkom zvrhlo (aj ked c++ je v tomto skutocny prebornik). Vacsina c++ hlasok ma tendenciu byt, povedzme, ukecana (pouzival som ho jedine s gcc, netusim ako je to v inych kompilatoroch). Pri C si clovek precita hlasku (par sekund) a opravi kod (tiez zvacsa celkom kratko). Pri c++ si radsej z tej hlasky len pozrie riadok (asi rovnako dlho ako precitat hlasku pri C, lebo najst cislo riadku v tej zmati znakov skutocne nie je moc vtipne) a opravi kod (omnoho dlhsie lebo, ked do toho ide, netusi, kde je problem, aj ked casto kratsie nez citat celu tu hlasku).
7. Boost. Skutocne vtipna kniznica. Pri kompilacii tej kniznice som sa prvy krat v zivote bal, ze mi dojde aj swap (swap som zapinal prave kvoli tomu boostu, inak ho moc nepotrebujem).
Mozme sa dostat k sekera-motorova pila problem. Tento problem nie je ani zdaleka tak jednoduchy ako sa moze zdat.
Jeden priklad: Aj ja (v rubani amater) dokazem casto rozstiepit drevo na polovicu jednym uderom. A to sa samozrejme nebavime len o pidipolienkach. S motorovou pilou by len jej nastartovanie trvalo dlhsie nez rozrubanie toho polena/casti stromu. A to sa bavime o slabej sekere. Plus samozrejme pri motorovej pile su tu celkom velke rezijne naklady a celkom vysoka vstupna cena.
Proste C ma casto svoje opodstatnenie. Na celkom vela problemov je proste z nejakych dovodov vhodne. So zvysujucim vykonom bude zrejme stracat na vyznamnosti (ovsem tu bude stracat aj c++). Samozrejme, na niektore projekty su ine jazyky omnoho vhodnejsie uz teraz (prave spominane gui).
Autotools ty věci dělají nejlíp. Například pokud si chce člověk ověřit, že v systému existuje určitý header, tak autotools se "zeptají" přímo kompilátoru, v případě knihoven linkeru atd., takže je to sice pomalé, ale zato při správném použití 100% spolehlivé.
Nehledě na to, že jsou self-contained (nepotřebujete autotools k buildu projektu, který autotools používá) a posloupnost
je pro koncového uživatele zdaleka nejpohodlnější způsob, jak k obrazu svému buildovat projekt
./configure --help
# teď si čtu help a koumám, jaký build si mám poručit
./configure blablabla
make check -j3
sudo make install
Největší nevýhoda CMake samozřejmě je, že potřebujete CMakeTo chápu a řekl bych, že několik málo build-závislostí bych byl ochotný v systému tolerovat, pokud budou command-line only a půjdou kompilovat prakticky na čemkoliv. Nezkoumal jsem, ale předpokládám, že to cmake splňuje (a že cmake-gui je nepovinná nadstavba). Na druhou stranu mít jednu základní sadu nástrojů pro bootstrapping je výhoda. Nepochybuju, že půjde gui používat (doprogramovat) i pro autotools.Autotools vám vyrobí šílené skripty a potřebujete jenom shell a make…
Na tom GUI je dobré, že když uděláte nějakou chybu, snadno a rychle to napravíte.Tuhle výhodu asi nedocením... podle mě to není zase tak složité ani command-line. Navíc jsem celkem spokojeným uživatelem mnoha příkazových UI, takže je nepovažuju za nevýhodné. Možná by pomohlo na to vyladit bash-completion.
Čím je cmake pre ne-KDE projekty lepšie ako autotools?Tohle evokuje dojem, že cmake je dobrý pro KDE, či nějak pro KDE uzpůsobený. Není to tak, CMake má s KDE společné jen to, že je v KDE použit, a je stejně (ne)vhodný pro jiné projekty jako pro KDE.
Ten compiz je stejně na nic, když se kvůli hrám musí vypínat.Ty hry jsou stejně na nic, když se kvůli nim musí Compiz vypínat :-P Ne, to byl joke :) Já Compiz kdysi použil jenom, abych se podíval, že i v tomhle dokáže GNU/Linux překonat MS Windows (myslím tím v hezkých efektech), a pak jsem ho vypnul. Co taky s tím, je to sice hezký, ale k bežný práci k nepoužití... :)