abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:55 | Zajímavý software

    WLED je open-source firmware pro ESP8266/ESP32, který umožňuje Wi-Fi ovládání adresovatelných LED pásků se stovkami efektů, synchronizací, audioreaktivním módem a Home-Assistant integrací. Je založen na Arduino frameworku.

    Indiánský lotr | Komentářů: 0
    včera 15:33 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.8.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 14:22 | IT novinky

    Herní studio Hangar 13 vydalo novou Mafii. Mafia: Domovina je zasazena do krutého sicilského podsvětí na začátku 20. století. Na ProtonDB je zatím bez záznamu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | IT novinky

    Operátor O2 má opět problémy. Jako omluvu za pondělní zhoršenou dostupnost služeb dal všem zákazníkům poukaz v hodnotě 300 Kč na nákup telefonu nebo příslušenství.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 05:55 | IT novinky

    Společnost OpenAI představila GPT-5 (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 05:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) červencová aktualizace aneb nová verze 1.103 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.103 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.8. 17:33 | IT novinky

    Americký prezident Donald Trump vyzval nového generálního ředitele firmy na výrobu čipů Intel, aby odstoupil. Prezident to zdůvodnil vazbami nového šéfa Lip-Bu Tana na čínské firmy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    7.8. 16:55 | Nová verze

    Bylo vydáno Ubuntu 24.04.3 LTS, tj. třetí opravné vydání Ubuntu 24.04 LTS s kódovým názvem Noble Numbat. Přehled novinek a oprav na Discourse.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.8. 16:44 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.89.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.8. 12:22 | IT novinky

    Americká technologická společnost Apple uskuteční v USA další investice ve výši sta miliard dolarů (2,1 bilionu korun). Oznámil to ve středu šéf firmy Tim Cook při setkání v Bílém domě s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Trump zároveň oznámil záměr zavést stoprocentní clo na polovodiče z dovozu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    Kolik tabů máte standardně otevřeno ve web prohlížeči?
     (47%)
     (21%)
     (4%)
     (5%)
     (3%)
     (1%)
     (1%)
     (18%)
    Celkem 316 hlasů
     Komentářů: 23, poslední 4.8. 13:01
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    FreePascal 2.2

    Včera vyšel FreePascal v2.2. Mimo jiné byla přidána podpora platforem ARM, PowerPC, Nintendo a dalších. Více v Changelogu.

    11.9.2007 19:10 | ondracch | Nová verze


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    the.max avatar 11.9.2007 20:35 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    a on jeste nekdo neco pise v packalovi???
    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    11.9.2007 20:41 VRtulnikk | skóre: 17 | blog: blogisek | Rokycany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    jj, to bylo prvni, co mne pri cteni zpravicky napadlo ...take o nicem nevim :)
    11.9.2007 20:58 ondracch | skóre: 19 | blog: Mozková kreč
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Studenti na střední, občas já a myslím, že ještě někdo se najde.
    Proč myslíš, že nemůžeš žít jinak? Pořád Tvořím...
    the.max avatar 11.9.2007 22:16 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    no prave. Opravdu jen studenti na strednich skolach.. ale proste nechapu PROC se ve skoe timhle jen zbytecne ztraci cas, proc je radeji neuci neco, co ma budoucnost!
    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    11.9.2007 22:24 GeBu | skóre: 27 | blog: zápisky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Pojď na chvilku učit a uvidíš.
    Pavel Půlpán avatar 11.9.2007 22:26 Pavel Půlpán | skóre: 22 | Trutnov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Pascal je jednoduchej na demonstraci programovacich technik. Na pochopeni algoritmizace je bohate dostacujici.
    An infinite number of monkeys typing into GNU Emacs would never make a good program.
    11.9.2007 22:48 roman
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    protoze programovani neni o znalosti jazyka. naucit se jazyk je otazka... no rekneme nekolika dni na slusnou uroven a nekolika tydnu na velmi dobre zvladnuti.

    je to asi jako dobry spisovatel dokazu napsat dobry roman bez ohledu na to jestli to pise na psacim stroji, rukou,v latexu nebo v MS notepadu.

    pouze code-monkeys se nauci jazyk, par trivialit a pak za 15 tisic hrubeho do konce zivota patlaji pitominky ;)
    12.9.2007 02:02 peter_h | blog: need4speed
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Napriklad aj preto, ze tam neni kopec sipiek a hviezdiciek a podobnych srand, netreba s tym stracat tolko casu, for cyklus vyzera tak nejako prirodzenejsie a nie ako to jeden geek vymyslel ;-), neni to citlive na velkost, takze sa predide kope problemom a urychli sa vyucovaci proces a tak. (cisto teoreticky by sa mohli ucit basic)
    A s total commanderom a delphi by som si nebol az tak isty, neviem ci to nie je v borland c++.
    12.9.2007 07:45 GeBu | skóre: 27 | blog: zápisky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Ano to je ten důvod. Např. na střední škole - musí se to naučit všichni a ne jen ti co mají zájem a to je šílená práce :).
    12.9.2007 10:38 roman
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    myslim ze for cyklus v jazyce C je vyresen velmi dobre. je to v podstate konecny stavovy automat;

    for(a; b; c) znamena startovaci stav "a", koncove stavy (definovane podminkou) "b" a prechodova funkce "c"

    imho je to vyreseno velmi pekne :)
    12.9.2007 15:08 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Jenže lidé, co se na střední učí programovat, jaksi neví (a možná ani nepotřebují vědět), co je to konečný stavový automat.
    Quando omni flunkus moritati
    Pavel Čejka avatar 12.9.2007 18:26 Pavel Čejka | skóre: 28 | blog: tosinezaslouzijmeno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    To není jen o lidech, kteří učí. Mezi žáky jsou propastné rozdíly a je třeba volit zlatý střed, přičemž se vždy část fláká a část nezvládá. Jinak to asi ani nejde.
    12.9.2007 18:52 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    co se na střední učí programovat
    Možná, že někteří učitelé se na střední učí programovat, ale tady byli zcela jistě myšlení žáci.
    11.9.2007 21:10 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Tak třeba můj kamarád na jaderce (ČVUT). :-) Měl sice na výběr, ale z nějakého nejasného důvodu si vybral Pascal. Asi proto, že jsme v něm dělali na střední. ;-)

    Ale v Delphi je (hlavně pro Windows) zmaštěná spousta programů. Třeba Total Commander nebo FMA. V Kylixu v Linuxu zase Tux Commander (prý budou dělat port pro FreePascal). Sice už to není ten klasický Pascal, ale čerpá z Wirthova odkazu.
    11.9.2007 21:17 ajikdpoe | skóre: 23 | blog: dvh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Zaujimavy pocin je Seksi Commander od nejakeho cecha, je to v lazaruse (delphi like IDE frontend k FPC)
    michich avatar 11.9.2007 21:18 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Sice už to není ten klasický Pascal, ale čerpá z Wirthova odkazu.
    Klasický Pascal naštěstí byl naštěstí vytlačen už Borlandím Turbo Pascal dialektem.
    Tomáš Bžatek avatar 11.9.2007 21:29 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    V Kylixu v Linuxu zase Tux Commander (prý budou dělat port pro FreePascal).
    Jojo, pry budou a pry uz je castecne funkcni.
    Bohuzel porad narazim na tuny odlisnosti FPC a Kylixu, vcetne kopy bugu v kompilatoru a RTL FreePascalu. Snad se verze 2.2 zlepsila. Ale Borland je proste neprekonatelny :-)
    Koupim litajiciho tucnaka
    Max avatar 11.9.2007 21:11 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Tak třeba jeden z nejslavnějších a nejlepších file managerů je psán v Delphi, což je pascal ;-)
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    12.9.2007 14:35 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Ano, a proto se na 64 bitových Windows dává přednost jiným file managerům, neboť v Delphi nelze přeložit do 64 bit. A 32 bitové programy mají ve Windows omezené přístupy a mnoho věcí přemapováno jinam - tudíž pro správu systému nepoužitelné.
    11.9.2007 21:15 ajikdpoe | skóre: 23 | blog: dvh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Total Commander, PSPad, Delphi samotne, a par dalsich to vsetko je napisane v pascale
    freshmouse avatar 12.9.2007 10:37 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Ve školách určitě.
    11.9.2007 21:19 VRtulnikk | skóre: 17 | blog: blogisek | Rokycany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    OK, myslel jsem to jinak, Samozrejme vim, ze Delphi AKA objektovy pascal je hodne pouzivane. Spis jsem myslel, ze neznam aplikaci pro linux pouzivajici Freepascal compiler.
    11.9.2007 21:21 VRtulnikk | skóre: 17 | blog: blogisek | Rokycany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Btw. na stredni jsme take v Borland Pascalu (uz nevim jaka verze) nejakou chvili delali... ale bohuzel, 90% zdrojaku nebylo s FPC kompatibilni.
    11.9.2007 22:19 otakar | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    To ovsem neznamena, ze zadne neexistuji. Napr. mne se v lazaru dobre delaji pomocne programky pro zjednoduseni prace. A kolegynim se to moc fajn obsluhuje, zvlaste kdyz je to jednotne pod lin i win.
    12.9.2007 00:02 VRtulnikk | skóre: 17 | blog: blogisek | Rokycany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Nemyslel jsem to nijak spatne... Ciste technicky me zajimalo jak moc je to pouzivane :) ...Pokud ja vim, toto by snad melo byt v Pascalu, jinak jsem v repozitarich vse distribuce nic nenasel :) Take jsem se v Lazaru pokousel programovat, prave kvuli jednotnosti pro oba systemy, bohuzel mi to nesedlo.
    12.9.2007 08:17 Martin Lebeda | skóre: 22 | blog: Martinuv_blog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Ano, výše uvedené reakce jsem čekal. Bohužel má pascal velmi špatnou pověst, snad díky tomuto legendárnímu textu, od počátku myšlenému jako legrace. Ale jako u všeho platí, že nejsou špatné jazyky. Jsou jen programátoři, kteří je neumějí dobře použít.
    12.9.2007 09:11 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Já jsem v Pascalu dělal několik let, kromě PC také na sálovém počítači EC 1027, na ZX Spectru a jinde.

    Pascal má oprávněně špatnou pověst a to jsem věděl, aniž bych znal ten text. Pascal je navržen jako učební jazyk, na praxi se nehodí a když, tak jen s výhradami.

    Až si vyzkoušíte jiné jazyky s Pascalovskou syntaxí, pak pochopíte, že Pascal je z nich opravdu daleko vzadu.

    A dovolte, abych prohlásil, že JSOU ŠPATNÉ JAZYKY. Stejně tak jako může být špatný programátor, může být i špatný programovací jazyk. To analogicky můžu prohlásit stejnou demagogii jako třeba, že neexistuje nikdy špatně postavený dům, jsou jen lidé co v nich neumějí bydlet. Jistě cítíte, že je to kravina.
    Pavel Půlpán avatar 12.9.2007 09:42 Pavel Půlpán | skóre: 22 | Trutnov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Ucebni jazyk je nejvystiznejsi. Na spatne a dobre jazyky bych to nedelil. Kazdy ma neco do sebe a kazdy ma a plni svou funkci. :)
    An infinite number of monkeys typing into GNU Emacs would never make a good program.
    12.9.2007 13:28 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Ano, učební jazyk. A já vděčím Pascalu za hodně - co se týká začátků programování. Na něm jsem se naučil strukturované programování, algoritmizaci, datové struktury, mětody třídění, stromy a kdovíco ještě. On také Niklaus Wirth napsal báječnou knihu "Algoritmy a datové struktury", která pro začátky programování byla velmi dobrá a vysvětlovala to na Pascalu.

    Ale poté co jsem zvládl začátky, jsem rychle instinktivně utekl k jinému jazyku.

    Takže nechci nadávat na Pascal - opravdu jako studijnímu jazyku mu vděčím za hodně. A v praxi bych v něm programovat pokud možno nechtěl.
    Pavel Půlpán avatar 12.9.2007 13:36 Pavel Půlpán | skóre: 22 | Trutnov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Tak tak... :-)
    An infinite number of monkeys typing into GNU Emacs would never make a good program.
    12.9.2007 12:18 Martin Lebeda | skóre: 22 | blog: Martinuv_blog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Pascal má oprávněně špatnou pověst a to jsem věděl, aniž bych znal ten text. Pascal je navržen jako učební jazyk, na praxi se nehodí a když, tak jen s výhradami. Až si vyzkoušíte jiné jazyky s Pascalovskou syntaxí, pak pochopíte, že Pascal je z nich opravdu daleko vzadu.

    Bavíme se oba doufám o pascalu, tak jak je implementován ve FPC (+- podobný Delphi) z původní zprávičky. jistě se na něm najdou věci, které jsou špatné, to nepopírám, ale to neznamená, že je celý špatný. Kromě toho pochybuji, že implementace z EC1027 (z jakého roku?) je srovnatelná se současným FPC.

    Můžete být konkrétnější, co je na něm tak strašně špatného?

    Pokud se chcete držet analogií s domem: pak zajisté existují domy, které na bydlení lidí nejsou vůbec určeny. Není chyba budovy pokud se pokoušíte bydlet v kravíně nebo v muzeu.

    12.9.2007 13:17 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    I pokud se budu bavit o FPC (což ale striktně řečeno není Pascal, ale proprietární jazyk vzdáleně inspirovaný Pascalem), tak já osobně bych zcela jistě zvolil jiný jazyk. Neříkám, že je to jazyk špatný, ale rozhodně není navržen nijak ideálně. Pokud se mi bude stýskat po Pascalovské syntaxi a Pascalovské logice věci, jsou tu daleko lépe navržené jazyky.

    Ano a je otázka, jestli Pascal byl kdy k praktickému programování určen. Nikdy nebyl. Je to jako pokus o bydlení v domě, který k bydlení není určen. Sám jeho stvořitel Niklaus Wirth byl velmi překvapen, že v tom někdo skutečně chce programovat, protože Pascal navrhl v roce 1970 k tomu, aby naučil studenty základům programování a algoritmizace a pro praktické účely navrhl jiné programovací jazyky.

    Jazyk Pascal není špatný, pokud nepoznáte nic lepšího. Stejně tak i jazyk z FPC/Delphi. Já bohužel jak v Pascalu, tak v Delphi programoval víc, než je únosné. Je to neprakticky navržený jazyk. A dost nepraktické v něm je OOP, které je navrženo tak, že vše probíhá na referencích, aniž by ten jazyk měl byť sebemenší automatickou pomoc k řešení uvolňování nepoužitých objektů. Například C++ má možnost automatického volání destruktorů lokálních objektů, Java, C# má garbage collector. Objective C má alespoň počítání referencí. Navrhnout OOP jazyk pouze s referencemi na objekty bez garbage collectoru - děkuji nechci.

    Mohl bych psát více co se mi v FPC/Delphi nelíbí - ale nemá to smysl. Je to jednak můj subjektivní názor a jednak kdo si v tom chce programovat, ať to dělá. Já jsem za svůj cca 20 letý profesionální život programoval ve slušné řádce jazyků a až na obskurní výjimky bych jakémukoli z nich dal přednost před Pascalem/FPC/Delphi. Toť můj názor.
    12.9.2007 13:46 PMD
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    A to s těmi referencemi je jenom příklad, nebo tvoje jediná výhrada? Nechat překladač C++ automaticky vytvořit "hloupý" destruktor mi nepřijde jako kdovíjaká geniální nadstavba nad nutností psát pokaždé "done" v Pascalu...
    12.9.2007 14:01 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Není to zdaleka jediná výhrada, ale z mého pohledu velmi vážná. V C++ totiž většinou nemusíte udělat vůbec nic. Zatímco u Pascalu se musím postarat o mraky pointerů - objektů. Brrrr!
    26.5.2008 23:45 v
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    S Delphi jsem hodne let nedelal, ale pokud vim, pocitani referenci je tam odjakziva. Nevim s cim Delphi srovnavas, ale ve sve dobe mi prislo velice prakticke a prijemne. Srovnavat slo pouze s C++ a to byla dle me v nekterych ohledech desna historicka relikvie (nastesti uz je dnes taky pomalu na vyhynuti). Java byla v plenkach a C# neexistoval.
    12.9.2007 14:22 robob | skóre: 12 | blog: robob
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Ucim pascal (Delphi) studentov, o ktorych viem, ze takmer urcite v buducnosti nebudu programovat. Ucim ho preto lebo jednoduchy program v nom napisany je velmi dobre citatelny a pochopitelny aj pre zacinajucich programatorov (takych, ktory sa radi ucia na prikladoch). Videl som totiz mnoho "odpudivych" C zdrojakov, v ktorych som doslova musel lustit co vlastne robia.
    12.9.2007 14:33 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: FreePascal 2.2
    Ono je to tak, že v C se dá napsat výrazně přehlednější zdrojový kód, než v Pascal/Delphi a také výrazně nepřehlednější. Takže ano, pokud chcete studenty naučit štábní kultuře, tak Pascal je opravdu geniální jazyk.

    Ale v praxi mohu říci, že jsem vděčný za C (a jiné jazyky), protože zkušení programátoři, se kterými spolupracuji v něm píší zdrojové kódy, které jsou čitelnější a rychleji pochopitelnější, než totéž v Pascalu/Delphi. A pokud je programátor prase, není pro něj lepší škola, než si svůj středně velký program pár let udržovat a opravovat v něm chyby a přidávat nové featury. To bohatě stačí, aby si vymáchal nos ve vlastních splaškách dostatečně a byl do konce života poučen.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.