abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:33 | Nová verze

    Byl vydán Debian 13.5, tj. pátá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie a Debian 12.14, tj. čtrnáctá opravná verze Debianu 12 s kódovým názvem Bookworm. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 a Debianu 12 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.5. 12:55 | Nová verze

    CiviCRM (Wikipedie) bylo vydáno v nové verzi 6.14.0. Podrobnosti o nových funkcích a opravách najdete na release stránce. CiviCRM je robustní open-source CRM systém navržený speciálně pro neziskové organizace, spolky a občanské iniciativy. Projekt je napsán v jazyce PHP a licencován pod GNU Affero General Public License (AGPLv3). Český překlad má nyní 45 % přeložených řetězců a přibližuje se milníku 50 %. Potřebujeme vaši pomoc, abychom se dostali dál. Pokud máte chuť přispět překladem nebo korekturou, přidejte se na platformu Transifex.

    jardaIT | Komentářů: 2
    15.5. 12:22 | Bezpečnostní upozornění

    Další lokální zranitelností Linuxu je ssh-keysign-pwn. Uživatel si může přečíst obsah souborů, ke kterým má právo ke čtení pouze root, například soubory s SSH klíči nebo /etc/shadow. V upstreamu již opraveno [oss-security mailing list].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    14.5. 17:22 | Komunita

    Singularity (YouTube) je nejnovější otevřený film od Blender Studia. Jedná se o jejich první 4K HDR film.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    14.5. 16:55 | Zajímavý software

    Vyšla hra Život Není Krásný: Poslední Exekuce (Steam, ProtonDB). Kreslená point & click adventura ze staré školy plná černého humoru a nekorektního násilí. Vžijte se do role zpustlého exekutora Vladimíra Brehowského a projděte s ním jeho poslední pracovní den. Hra volně navazuje na sérii Život Není Krásný.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 27
    14.5. 14:00 | Zajímavý projekt

    Společnost Red Hat představila Fedora Hummingbird, tj. linuxovou distribuci s nativním kontejnerovým designem určenou pro vývojáře využívající AI agenty.

    Pinhead | Komentářů: 6
    14.5. 02:22 | Zajímavý software

    Hru The Legend of Zelda: Twilight Princess od společnosti Nintendo si lze nově díky projektu Dusklight (původně Dusk) a reverznímu inženýrství zahrát i na počítačích a mobilních zařízeních. Vyžadována je kopie původní hry (textury, modely, hudba, zvukové efekty, …). Ukázka na YouTube. Projekt byl zahájen v srpnu 2020.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.5. 01:11 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 29.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Detailní přehled novinek na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.5. 21:22 | Bezpečnostní upozornění

    Po zranitelnostech Copy Fail a Dirty Frag přichází zranitelnost Fragnesia. Další lokální eskalace práv na Linuxu. Zatím v upstreamu neopravena. Přiřazeno ji bylo CVE-2026-46300.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    13.5. 14:00 | Komunita

    Sovereign Tech Agency (Wikipedie) prostřednictvím svého fondu Sovereign Tech Fund podpoří KDE částkou 1 285 200 eur.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (13%)
     (8%)
     (2%)
     (14%)
     (31%)
     (4%)
     (6%)
     (3%)
     (16%)
     (26%)
    Celkem 1643 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu

    Linus Torvalds zaslal do LKML e-mail kritizující Sun Microsystems v souvislosti s jejich open source strategií okolo OpenSolarisu - nečeká nic dobrého, pokud by Linux byl pod GPLv2 i GPLv3. OpenSolaris by si mohl brát kód Linuxu, ale naopak by to nefungovalo. Jonathan Schwartz ze Sunu mu už odpověděl.

    13.6.2007 16:30 | Luboš Doležel (Doli) | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    13.6.2007 16:47 Martin | skóre: 10 | blog: Nádraží Perdido
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    "Jonathan Schwartz se Sunu..." ;-)
    freshmouse avatar 13.6.2007 17:00 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Člověk by se z toho seSunul... :-D
    13.6.2007 18:15 Martin | skóre: 10 | blog: Nádraží Perdido
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Jo, tohle mě při čtení té věty taky napadlo :-)
    Luboš Doležel (Doli) avatar 13.6.2007 17:02 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Opraveno... hned je vidět, že člověk jede na qwerty.
    Marek Bernát avatar 13.6.2007 20:18 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Jonathan Schwarty? :-D
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    13.6.2007 17:04 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    I invite you to my house for dinner. I'll cook, you bring the wine.
    Jo, takový oběd bych si taky dal líbit :-)
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    13.6.2007 18:18 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    veceru
    Marek Bernát avatar 13.6.2007 20:18 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    ROFL :-D
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    13.6.2007 17:12 Jan Včelák | skóre: 28 | blog: Fcelda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Ahoj. Nechcete tady někdo jednoduše shrnout, copak si píšou? Ve dvouch větách? Nestíhám, nestačím a docela mě to zajímá...
    andree avatar 13.6.2007 18:37 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    pisu si ze solaris chce len vykradnut ovladace z linuxu, ale neda nic spat (a vraj jedna z mala zaujimavych veci na nom je ZFS)... a solarisak sa brani, ze to tak nie je a ze Sun pomohol linuxu uz velakrat a ze chcu kooperaciu miesto superenia... takze vsetko po starom ;o)
    13.6.2007 23:16 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    A pak v diskuzi se objevují hlasy, že Sunu neradno věřit, protože si pod OS představuje něco jiného než ostatní. Argumentuje se posledními Sparcy, na kterých běží jen Solaris a OpenBSD. A ten druhý jen k díky úspěšnému reverznímu inženýrství. Naopak tam nejede Linux a, světe div se, OpenSolaris.

    Což souhlasí s Linusovými obavami, že dobré věci Sun schovává a teprve, když je konkurence dožene (např. Java), nebo špatné věci (např. OOo) dává komunitě.
    14.6.2007 08:32 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Az na to, ze dale v diskuzi je uvedeno, ze tam Linux jede. A prekvapive i OpenSolaris (at uz si pod tim nazvem TdR predstavuje cokoliv).
    14.6.2007 17:13 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Máte pravdu. Linux od 2.5.22-rc1. Ohledně OpenSolarisu si jistý nejsem. Každopádně komentář k OpenBSD patchu z května t. r. si stěžuje na nedostatek dokumentace včetně nenalezené implemenentace v OpenSolarisu a Linuxu.
    13.6.2007 17:24 outtony
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    dufam, ze si to vyriesia, bolo by to pre komunitu gnu/linux velmi prospesne sice som cital plno clankov ako je linus proti gpl v3, ale stale mi unika, co ma proti poslednej verzii, ktoru som si dal namahu a precital
    Luboš Doležel (Doli) avatar 13.6.2007 17:48 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Zajímavé je, že Linus naopak říká, že by to prospěšné nebylo a vydělal by hlavně Solaris :-)
    13.6.2007 18:01 outtony
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    no pokial linus neprijme gpl v3 tak samozrejme ze to bude vyhodne iba pre solaris. Ale ja hovorim o pripade, ked linus prijme gpl v3
    Luboš Doležel (Doli) avatar 13.6.2007 18:22 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Tak tady někdo špatně chápe licence - teď nevím jestli já, nebo vy.

    Pokud bude Linux jen pod GPLv2, OpenSolaris a Linux si vzájemně kód kopírovat nemohou.
    Pokud bude Linux pod GPLv2 i GPLv3, OpenSolaris si od Linuxu kód kopírovat může, ale naopak to nejde.

    andree avatar 13.6.2007 18:39 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    a hlavne solaris moze byt zverejneny pod GPLv3 iba ciastocne (podla toho co tam pisu) a dolezite casti mozu ostat pod inymi (non-gpl-friendly) licenciami... asi... aj ked mi nejde do hlavy, ako/ci to gpl podporuje
    13.6.2007 20:25 Petr Adámek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    OpenSolaris je v současné době licencován pod licencí CDDL a SUN slibuje, že pokud jej uvolní i pod GPLv3, půjde o duální licencování CDDL/GPLv3. Je nezanedbatelné množství vývojářů a dalších členů open source komunity, kteří mají výhrady vůči GPL, a pro které je licence CDDL jednou z výhod OpenSolarisu oproti Linuxu. Navíc SUN distribuuje Solaris i pod komerčními licencemi a těžko by svým zákazníkům vysvětloval, že bude dostupný pouze pod GPL. Takže pokud bude Linux pod GPLv2/GPLv3 a OpenSolaris pod CDDL/GPLv3, stejně by jeden od druhého kopírovat nemohli.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 13.6.2007 20:37 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Ty jiné licence u Solarisu mě nenapadly...
    14.6.2007 10:46 Robo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Pokud bude Linux jen pod GPLv2, OpenSolaris a Linux si vzájemně kód kopírovat nemohou.
    Preco by nemohli? Ak je v GPL 2 klauzula, "or later" tak Solaris moze.
    14.6.2007 10:53 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Afaik "or later" v kódu jádra není.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    Luk avatar 15.6.2007 00:39 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Jak v kterém. V některém ano. V Linusově nikoliv ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    Drom avatar 14.6.2007 23:21 Drom | skóre: 24 | Kdyne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Pokud bude Linux jen pod GPLv2, OpenSolaris a Linux si vzájemně kód kopírovat nemohou.
    Pokud bude Linux pod GPLv2 i GPLv3, OpenSolaris si od Linuxu kód kopírovat může, ale naopak to nejde.


    No, z pohledu moralky je to jedna vec, nicmene to, ze vyse uvedene je mozne, je problemem zvolene licence a vyvojari jadra tomu zabrani proste - budou nadale pouzivat jen GPL2 nebo jen GPL3.

    Sun je velka komercni firma a z meho pohledu na ne nemuzu bejt nastvanej, ze vyuziji neceho, co je licencne v poradku. Sun zajima zisk a zacpani ust akcionaru, ne jestli z toho nekdo (treba komunita) bude neco mit.

    Daleko vic me stvou firmy a jedinci, kteri nestydate mazou informace o (svobodne) licenci a vydavaji produkt za vlastni.
    13.6.2007 18:59 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Nechápu co proti tomu má. Je sice blbé, kdyby byl mezi Linuxem a Solarisem jednostranný vztah. Ale oba dva produkty budou/jsou pod GPL. Takže uzavření kódu nehrozí. A tím pádem je divné mluvit o vykrádání. Vždyť GPL je o znovupoužití a svobodné modifikaci kódu. A pokud to licence umožňuje nevidím ve využití takového kódu problém. Je ovšem smutné, že kód Solarisu nebude Linux moci využít.
    13.6.2007 19:18 JoHnY
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Solaris = SUN -> Sun ma ze zlepseni Solarisu penize. Sun bojuje za prachy svejch akcionaru, NIKDY za NIC jinyho.

    Uplne vidim, jak si manageri v sunu mnou ruce nad tema desitkama driveru, ktery linux ma a solaris ne. Je to opravdu nevyhodne, linux poskytne veskere knowhow pro solaris a solaris poskytne .... co?
    13.6.2007 19:34 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    A to je v rozporu s GPL? Tady nejde kdo za to vydělá prachy, ale o zaručení svobod, které dává GPL. Ty jsou jasné. Linus s tím může nesouhlasit, ale kód si licencuje jeho autor a pokud to není Linusův kód, tak mu po tom může být kulové. Licence GPL platí pro každého. SUN na to bude mít právo, které mu GPL zaručuje jako každému jinému uživateli. GPL nerozlišuje mezi korporátním podnikem a domácím uživatelem.

    btw. To, že SUN bojuje za vyšší zisky a vyšší cenu akcií je přeci dobře. Horší by bylo kdyby porušoval licenční podmínky.

    Od Linuse je to dobré téma na další licenci k případnému vylepšení draftu GPLv3, ale pochybuju, že se v tomto ohledu bude ještě něco měnit.

    Ano, je to nevýhodné. Ale je to legální. Nemůžete někomu říct že má možnost brát a používat něčí kód a pak mu toto právo odpírat jen proto, že pro Linux je to nevýhodné.
    Drom avatar 14.6.2007 23:23 Drom | skóre: 24 | Kdyne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    +1
    13.6.2007 19:47 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Manazeri mozna (i kdyz nevim o zadnem, ktery by to rikal), ale inzenyri ne. Portovat komplexnejsi Linuxi driver do DDI/DDK by byl tezky porod. A bez dokumentace k HW ci podpory vyrobce peklo pro sustaining a nefer vuci uzivatelum. Krom toho tech driveru zase az tolik neni, jak si nekteri predstavuji.

    Ale v jedne veci ma LT pravdu, dualni licencovani je spatne reseni. Jak GPLv2/GPLv3, tak ale i CDDL/GPL.
    13.6.2007 21:19 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Tak se dívám, že nejdřív mám číst diskusi a až potom reagovat :-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    13.6.2007 21:17 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    No brát kódy z jádra při současném stylu vývoje není úplně nejlepší nápad, protože vývojáři budou mít prostě jenom větší tendence udržovat jaderné API ještě méně konzistentní, než dnes :-D
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    15.6.2007 00:51 loki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    prijde mi to jako prvni FUD, co jsem od linuse cetl. jsem z toho trochu smutny :(
    15.6.2007 09:49 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Ať je to cokoliv, tak to rozhodně není FUD. Linus prostě vyjádřil svůj názor. Nevyhrožuje, jen upozorňuje na úskalí duálního licencování pod GPLv3 i GPLv2 (třeba já v tom nevidím problém ani pokud by se jeho obavy vyplnily). Něco jiného by bylo, kdyby zastrašoval konkrétní vývojáře, aby kód nelicencovaly pod GPLv3 pod pohrůžkou nějakých represí z jeho strany. Což nedělá.
    15.6.2007 10:41 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    Problem dualniho licencovani je v potencialni moznosti forku kodu pod jednou ze zvolenych licenci a tim padem omezeni skupiny, ktera jednu z nich povazuje za svobodnejsi nez druhou. Priklad - verite snad, ze po pripadnem uvolneni ZFS pod CDDL i GPLv2 by se v Linuxu neobjevil fork ciste pod GPLv2 a veskere zmeny by prispevatele uvolnovali nadale jen pod GPLv2? Pro ty, kteri CDDL chapou jako svobodnou licenci, na rozdil od GPLvX, by to bylo nemoralni. Par takovych pripadu typu BSD -> GPLv2 najit rozhodne lze.

    Pro nektere je GPLv2 tim svatym gralem svobody, pro druhe GPLv3, pro jine CDDL a pro dalsi BSD. Tak jako v realnem zivote neexistuje jen jedna "ta prava" verze svobody.

    Se zbytek vyplodu LT souhlasit nemuzu, at uz pinda o Sparcu ci o technologiich Solarisu, ci o tom, jak se vyvojari Sunu nemuzou dockat toho, az vybrakuji kod Linuxu. To uz je FUD.
    15.6.2007 10:58 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    FUD je, když Steve Ballmer chce hrozí žalobou koncových uživatelů za údajné porušování patentů. To, že LT řekne, že se bojí "vykrádání" kódu (legální, avšak případně nemorální) je proti tomu slabý odvar.
    15.6.2007 12:58 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus k Linuxu pod GPLv2 i GPLv3 a OpenSolarisu
    S dvojím licencováním už problémy byly (odstavec Otázka licence NVIDIA).

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.