Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Mozilla začne od ledna poskytovat komerční podporu Firefoxu pro firmy. Jedná se o podporu nad rámec stávající podpory, která je k dispozici pro všechny zdarma.
V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Phoronix upozorňuje na patche od Matthewa Garretta, které zlepšují přístup Linuxu k ASPM a řeší tak regresi zvyšující spotřebu, která se objevila v jádře 2.6.38. Zdá se, že korektnost vynucení vypnutí ASPM nezávisí pouze na tom, zda BIOS tvrdí, že ho nepodporuje, ale i na tom, zda BIOS předává OS právo ovládat PCIe. Matthew zároveň rozšířil „blacklist“ ovladačů, pro které se ASPM nemá zapínat. Začleňovací okno pro jádro 3.2 je již zavřené, takže se patche dostanou spíše až do jádra 3.3.
Tiskni
Sdílej:
Koneckonců nejlépe je to vidět na grafických kartách. Když porovnáte výkon, funkce a možnosti nastavení karet ATI, nebo NVidia pod Win a pod Linuxem je to přece jen nebe a dudy....
hw se pravděpodobně navrhuje primárně s ohledem na to, aby co nejlépe fungoval pod WindowsSpíš bych řekl že v tom bude lenost tvůrců HW. Prostě, co se doprasí v HW, to se spraví ovladačem. To že se to nechová podle standardů? No a co, s oficiálním ovladačem to běhá v pohodě.
To už je, řekl bych o šikovnosti vývojářů Wine.
Ono, ne že by to nefungovalo... ono kolikrát to funguje, ale s problémy a tak jak to člověk opravdu nečeká.
Mám rozjetý Gothic 3. Protože už nemám tolik času na hraní, tak jsem někde v polovičce světa. Když jsem jej instaloval, měl jsem v komplu gr kartu ASUS GeForce 8600 GT Silent. Musel jsem ručně opatchovat Wine (ver. 1.3.12) a nastavit offscreen mode na "fbo". Hra jela perfektně, sice se zrcadlily mraky z nebe, ale bylo to dobře hratelné.
Po nějaký době se karta začala chystat zase do křemíkové nebe (nebo spíše pekla - jak je u tohoto typu zvykem, přehřívá se a nakonec odejde GPU) a mě už přestal bavit neustálí kolotoč reklamací a nouzového jetí systému na staré ATI. Koupil jsem novou kartu GeForce GTS 450. A Gothic se nevídaně změnil... Setsakrametsky se zpomalil, obraz je plny temných artefaktů, textury blikají nebo se přes ně zobrazují temné linky. Katastrofa. Po troše experimentování textury vylepšilo přepnutí offscreen modu na "backbuffer" což hru - logicky - ještě zpomalilo, takže, teď pokud chci si ji trochu zahrát, tak ji musím spouštět čistě pod Xserverem (bez WM) což má též svá úskalí...
Logická úvaha : Na minulé kartě pod stejnou verzí Wine jela hra dobře. Ne dokonale ale dost dobře. Po změně karty se celá rozhasila a jede ... no docela blbě, na Widlích takové problémy zas až tak časté nebývají. Proč? Já se obávám, že Linux a Wine jsou v tomto případě pravděpodobně nevinní. Super dokonalost Widlí v tom taky nebude. Myslím si, že odpověď by bylo potřeba hledat v kartě a jejích ovladačích - tzn. na straně NVidie....
Já jsem docela spokojen s GTX 570, kterou jsem si před pár měsíci koupil. Dle nvidia-settings má 3 stupně automatického přepínání podle zátěže (přikládám obrázek) - neměřil jsem, o kolik žere více, než integrované Intel grafiky, ale vzhledem k tomu, že v klidovém stavu (fluxbox, žádné super kompozitní efekty) prakticky vůbec netopí, neviděl bych to tak špatně. Dokonce i můj i5-2500K topí v klidovém stavu víc (ač to rukou není poznat).
Ovšem pozor na zatížení - karta je při maximálním vytížení schopna 70 stupňů celsia a několik stovek Wattů. Za to ale sakra rychle počítá (počet CUDA jader oproti GTX 560(Ti) slušně vzrostl).
Skvělá zpráva, jenom nechápu proč to teda ve starších jádrech fungovalo když to je problém biosu.To je vcelku běžná věc.