abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:44 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:22 | Nová verze

    Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.9. 21:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 3.0 (Mastodon) nástroje pro záznam a sdílení terminálových sezení asciinema (GitHub). S novou verzí formátu záznamu asciicast v3, podporou live streamingu a především kompletním přepisem z Pythonu do Rustu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.9. 21:00 | Komunita

    Canonical oznámil, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie) v Ubuntu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.9. 20:44 | IT novinky

    Tržní hodnota americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetového vyhledávače Google, dnes poprvé překonala hranici tří bilionů dolarů (62,1 bilionu Kč). Alphabet se připojil k malé skupině společností, které tuto hranici pokořily. Jsou mezi nimi zatím americké firmy Nvidia, Microsoft a Apple.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    15.9. 20:33 | IT novinky

    Spojené státy a Čína dosáhly dohody ohledně pokračování populární čínské platformy pro sdílení krátkých videí TikTok v USA. V příspěvku na síti Truth Social to dnes naznačil americký prezident Donald Trump. Dosažení rámcové dohody o TikToku vzápětí oznámil americký ministr financí Scott Bessent, který v Madridu jedná s čínskými představiteli o vzájemných obchodních vztazích mezi USA a Čínou. Bessentova slova později potvrdila také čínská strana.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.9. 16:55 | Komunita

    MKVToolNix, tj. sada nástrojů pro práci s formátem (medialnym kontajnerom) Matroska, byl vydán ve verzi 95.0. Podpora přehrávání formátu Matroska míří do Firefoxu [Bug 1422891, Technický popis]. Přehrávání lze již testovat ve Firefoxu Nightly.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.9. 17:33 | Pozvánky

    Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (81%)
     (6%)
     (4%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
    Celkem 188 hlasů
     Komentářů: 12, poslední 10.9. 13:00
    Rozcestník

    Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu

    Phoronix upozorňuje na patche od Matthewa Garretta, které zlepšují přístup Linuxu k ASPM a řeší tak regresi zvyšující spotřebu, která se objevila v jádře 2.6.38. Zdá se, že korektnost vynucení vypnutí ASPM nezávisí pouze na tom, zda BIOS tvrdí, že ho nepodporuje, ale i na tom, zda BIOS předává OS právo ovládat PCIe. Matthew zároveň rozšířil „blacklist“ ovladačů, pro které se ASPM nemá zapínat. Začleňovací okno pro jádro 3.2 je již zavřené, takže se patche dostanou spíše až do jádra 3.3.

    12.11.2011 19:00 | Nicky726 | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Bedňa avatar 12.11.2011 20:29 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Som to dnes vyriešil.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Migi avatar 12.11.2011 20:36 Migi | skóre: 59 | blog: Mig_Alley
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    nevim či se nepletu, ale nemají byt ty rozdíly ve spotřebe nastavat jen na sandy bridge?
    Bedňa avatar 12.11.2011 20:43 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Na tom bastly sú výsledky najhoršie, ale ako som písal kľudne sa radikalizuje, že je to jadrom.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    12.11.2011 20:53 ehm ehm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Pleteš si generalizaci s radikalizací ;-)
    Nicky726 avatar 12.11.2011 22:24 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Ne, ASPM se týká PCIe, se Sandy Bridge je spojený jiný problém týkající se i915 rc6, a ten by měl být vyřešen ve 3.2, jestli se nepletu.
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    stativ avatar 13.11.2011 11:43 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Nejen. Na mém notebooku s Core2 Duo (Penryn) to bylo znát. Spotřeba mi stoupla z nějakých 7 watů na skoro 9.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    12.11.2011 20:58 ehm ehm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    ne, jsi zcela mimo viz Limoto ve tvém blogu.
    Bedňa avatar 12.11.2011 22:01 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    ehm ehm viz moja odpoveď.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    12.11.2011 20:36 Mandarinka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    To měli zas všichni jasno, že za to můžou cédéčka s ovladači a pikle výrobců kuté s Microsoftem...
    belisarivs avatar 12.11.2011 21:22 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Spis je v tom klasicky bordel tvurcu hardwaru.

    Uprimne receno, mam pocit, ze vyvoj ovladacu (sili softwarovych narovnaku na hardwarove ohejbaky) je podobna zabava jako piti mocuvky.
    IRC is just multiplayer notepad.
    D.A.Tiger avatar 12.11.2011 21:43 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Nebo spíš to, že výrobci se snaží hw navrhovat a optimalizovat pro Windows. Jinak co se týče vývoje ovladače, tak sdílím tvůj dojem... :-(

    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    12.11.2011 23:18 JoHnY2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Z pohledu MS je driver blackbox pridratovanej na konec jejich ABI/API ... at si v nem vyrobce treba cvici krecky a data posila holubi postou ... jen to nesmi ovlivnit zbytek systemu a uzivatele. V kontextu close source systemu se mechanismem certifikace ovladacu (blackbox XY dela co ma a nedela nic co by skodilo ostatnim) je to rozumnej pristup.
    12.11.2011 23:43 Mandarinka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Mě šlo o to, že při tom mechanismu, který se tam popisuje a který zdá se používá windows taky (nebrat BIOSu kontrolu nad pcie když si o to neřekne), není závislý na tom, aby jste si od výrobce nainstalovali nějaký ovladač... možná :)
    stativ avatar 13.11.2011 11:46 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Je, viz možnost explicitně zakázat ASPM v inf souboru ovladače. Je to i v následujícím článku na phoronixu.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    D.A.Tiger avatar 13.11.2011 14:33 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Driver je jedna věc a co samotný hw a jeho firmware?

    Kupříkladu mám základovou desku ASRock P5B-DE, se kterou jsem měl ze začátku docela problémy. V dokumentaci jsem se dozvěděl, že je optimalizovaná WinNT serie (volil jsem ji kvůli ceně - idiot, proč jsem radši nevzal o něco málo dražší ASUS, nebo Gigabit? Ty jsou podle mých zkušenností většinou bezproblémový). Některé vlastnosti tyhle desky dodnes nemohu využít (např. QuickStart ).

    Nevím, ale jde mi o to, že hw se pravděpodobně navrhuje primárně s ohledem na to, aby co nejlépe fungoval pod Windows. A ti co nepoužívají Widle? Ti ať si pomohou jak umí, koneckonců, proč stavět univerzálně fungující hw, když stejně největší prachy jdou z Windows :-(

    Koneckonců nejlépe je to vidět na grafických kartách. Když porovnáte výkon, funkce a možnosti nastavení karet ATI, nebo NVidia pod Win a pod Linuxem je to přece jen nebe a dudy....
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    13.11.2011 20:59 Darm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    hw se pravděpodobně navrhuje primárně s ohledem na to, aby co nejlépe fungoval pod Windows
    Spíš bych řekl že v tom bude lenost tvůrců HW. Prostě, co se doprasí v HW, to se spraví ovladačem. To že se to nechová podle standardů? No a co, s oficiálním ovladačem to běhá v pohodě.
    Rezza avatar 13.11.2011 13:25 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Jako to mi pripomina to vyjadreni nejakeho borce od ATI tehdejsi ohledne toho, ze oni maji v ovladacich zadratovane hacky i primo na urcite hry a divil se, ze Wine bez toho funguje :D
    D.A.Tiger avatar 13.11.2011 14:58 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    :-D To už je, řekl bych o šikovnosti vývojářů Wine.

    Ono, ne že by to nefungovalo... ono kolikrát to funguje, ale s problémy a tak jak to člověk opravdu nečeká.

    Mám rozjetý Gothic 3. Protože už nemám tolik času na hraní, tak jsem někde v polovičce světa. Když jsem jej instaloval, měl jsem v komplu gr kartu ASUS GeForce 8600 GT Silent. Musel jsem ručně opatchovat Wine (ver. 1.3.12) a nastavit offscreen mode na "fbo". Hra jela perfektně, sice se zrcadlily mraky z nebe, ale bylo to dobře hratelné.

    Po nějaký době se karta začala chystat zase do křemíkové nebe (nebo spíše pekla - jak je u tohoto typu zvykem, přehřívá se a nakonec odejde GPU) a mě už přestal bavit neustálí kolotoč reklamací a nouzového jetí systému na staré ATI. Koupil jsem novou kartu GeForce GTS 450. A Gothic se nevídaně změnil... Setsakrametsky se zpomalil, obraz je plny temných artefaktů, textury blikají nebo se přes ně zobrazují temné linky. Katastrofa. Po troše experimentování textury vylepšilo přepnutí offscreen modu na "backbuffer" což hru - logicky - ještě zpomalilo, takže, teď pokud chci si ji trochu zahrát, tak ji musím spouštět čistě pod Xserverem (bez WM) což má též svá úskalí...

    Logická úvaha : Na minulé kartě pod stejnou verzí Wine jela hra dobře. Ne dokonale ale dost dobře. Po změně karty se celá rozhasila a jede ... no docela blbě, na Widlích takové problémy zas až tak časté nebývají. Proč? Já se obávám, že Linux a Wine jsou v tomto případě pravděpodobně nevinní. Super dokonalost Widlí v tom taky nebude. Myslím si, že odpověď by bylo potřeba hledat v kartě a jejích ovladačích - tzn. na straně NVidie....
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    Tomáš Bžatek avatar 14.11.2011 00:12 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Souhlas. Tohle vede k jedne otazce, kterou by si mela polozit vetsina majitelu primotopu do PCIe/AGP slotu: k cemu mi vlastne je nabusena karta, kdyz ji nejsem schopen vyuzit?
    Koupim litajiciho tucnaka
    14.11.2011 09:09 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Jo s tím souhlasím, jenže já ji 1× za měsíc využiji, navíc když ji nebudu mít tak se se mnou nebude bavit dodavatel softu, bo nemám certifikovaný HW.
    Furt čekám na kartu (třeba NVIDIA) + Slot, která bude mít nějaký „trochu lepší“ výkon, půjde na ní počítat, ale bude se moct přepnout automaticky nebo ručně do nějakého režimu opravdu úsporného na úrovni integrovaných grafik (a klidně ať to dělá i „po svém“, když to zdokumentuje).
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    14.11.2011 11:22 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Příloha:

    Já jsem docela spokojen s GTX 570, kterou jsem si před pár měsíci koupil. Dle nvidia-settings má 3 stupně automatického přepínání podle zátěže (přikládám obrázek) - neměřil jsem, o kolik žere více, než integrované Intel grafiky, ale vzhledem k tomu, že v klidovém stavu (fluxbox, žádné super kompozitní efekty) prakticky vůbec netopí, neviděl bych to tak špatně. Dokonce i můj i5-2500K topí v klidovém stavu víc (ač to rukou není poznat).

    Ovšem pozor na zatížení - karta je při maximálním vytížení schopna 70 stupňů celsia a několik stovek Wattů. Za to ale sakra rychle počítá (počet CUDA jader oproti GTX 560(Ti) slušně vzrostl).

    David Watzke avatar 14.11.2011 20:15 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Ten idle takt je moc pěknej, tak to má vypadat.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    15.11.2011 10:45 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Jo to je velmi slušné, ani jedna moje (jedno Quadro a jedna trochu starší/slabší GF) tak nízko nechodí. Ještě by bylo dobré kdyby bylo možné omezit třeba maximum jen na max prostřední level, když je člověk s NTB někde na baterkách a potřebuje něco spočítat.
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    D.A.Tiger avatar 14.11.2011 20:53 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Mě to vede trochu k jiný otázce. Dají se regrese způsobené blbým hw. předvídat? A do jaké míry?
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    13.11.2011 21:12 hacup | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Skvělá zpráva, jenom nechápu proč to teda ve starších jádrech fungovalo když to je problém biosu.
    Bedňa avatar 13.11.2011 21:16 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Pretože by default on zmenili na off, teraz sa to bude správať podľa Widiel, kde to zapnú Widle, tam aj Linux, niekto z vývojárov robil tabuľku dľa Widiel.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    14.11.2011 15:59 Neel | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Odkud mate takove informace? IMHO do jadra prave nechteli davat workaround se seznamem zakladnich desek. Misto toho zapinali ASPM pouze, pokud BIOS hlasil, ze zakladni deska ASPM podporuje.
    stativ avatar 14.11.2011 17:46 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Přečetl sis článek? Původně se ASPM zapínalo vždy. Od verze 2.6.38 se zapínalo jen když BIOS tvrdil, že ASPM podporuje, jinak se vyplo v každém případě.

    Jestli to chápu správně, tak zmiňovaná úprava spočívá v tom, že Linux na nastavení ASPM šahá jen tehdy, když BIOS povolí kontrolovat operačnímu systému věci okolo nastavení PCIe. To zní rozumně, spíš mi přijde divné ASPM vypínat i když BIOS nepovolil kontrolu PCIe.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    14.11.2011 17:57 Neel | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Rikam sanad neco jineho? Zarazilo me, ze Bedna mluvi o nejake tabulce v kernelu, protoze vyvojari nechteli do jadra davat podobne workaroundy.
    stativ avatar 14.11.2011 18:17 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Aha, chápu. IMO Bedňa má na mysli vypnutí ASPM z ovladače, pokud se ví, že daný kousek HW ho nepodporuje. To myslím šlo i dřív, ale nikdo to moc neřešil.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    Bedňa avatar 14.11.2011 18:52 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Možno soom to zle napísal, ale vychádzal som z LKML
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    pavlix avatar 14.11.2011 01:08 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Skvělá zpráva, jenom nechápu proč to teda ve starších jádrech fungovalo když to je problém biosu.
    To je vcelku běžná věc.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    14.11.2011 12:25 Ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Řešení regrese zvyšující spotřebu Linuxu
    Ono to "fungovalo", akorat nejakym lidem zamrzaval pocitac. Kdyz to "opravili" tak zase jinym lidem pocitac zral baterku.

    Ten druhy problem se tyka hlavne notebooku s novejsimi Intel chipsety. Podle nekterych lidi to Phoronix nepatricne nafukuje, existuje ale nekdo jiny kdo dela regresni testy Linuxu?

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.