abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:55 | Bezpečnostní upozornění

    Příspěvek na blogu Ubuntu upozorňuje na několik zranitelností v rozšíření Linuxu o mandatorní řízení přístupu AppArmor. Společně jsou označovány jako CrackArmor. Objevila je společnost Qualys (technické detaily). Neprivilegovaný lokální uživatel se může stát rootem. Chyba existuje od roku 2017. Doporučuje se okamžitá aktualizace. Problém se týká Ubuntu, Debianu nebo SUSE. Red Hat nebo Fedora pro mandatorní řízení přístupu používají SELinux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 19 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. Podrobný přehled novinek v changelogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:44 | Nová verze

    Bitwig Studio (Wikipedie) bylo vydáno ve verzi 6. Jedná se o proprietární multiplatformní (macOS, Windows, Linux) digitální pracovní stanici pro práci s audiem (DAW).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 02:11 | Komunita

    Společnost Igalia představila novou linuxovou distribuci (framework) s názvem Moonforge. Jedná se o distribuci určenou pro vestavěné systémy. Vychází z projektů Yocto a OpenEmbedded.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:44 | Nová verze

    Google Chrome 146 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 146.0.7680.71 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 29 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:22 | Nová verze

    D7VK byl vydán ve verzi 1.5. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 3 (novinka), 5, 6 a 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.3. 23:22 | Nová verze

    Bylo vydáno Eclipse IDE 2026-03 aneb Eclipse 4.39. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    11.3. 10:22 | Upozornění

    Ze systému Slavia pojišťovny uniklo přibližně 150 gigabajtů citlivých dat. Jedná se například o pojistné dokumenty, lékařské záznamy nebo přímou komunikaci s klienty. Za únik může chyba dodavatelské společnosti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    11.3. 10:11 | IT novinky

    Sněmovna propustila do dalšího kola projednávání vládní návrh zákona o digitální ekonomice, který má přinést bezpečnější on-line prostředí. Reaguje na evropské nařízení DSA o digitálních službách a upravuje třeba pravidla pro on-line tržiště nebo sociální sítě a má i víc chránit děti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 34
    11.3. 09:33 | IT novinky

    Meta převezme sociální síť pro umělou inteligenci (AI) Moltbook. Tvůrci Moltbooku – Matt Schlicht a Ben Parr – se díky dohodě stanou součástí Meta Superintelligence Labs (MSL). Meta MSL založila s cílem sjednotit své aktivity na poli AI a vyvinout takovou umělou inteligenci, která překoná lidské schopnosti v mnoha oblastech. Fungovat by měla ne jako centralizovaný nástroj, ale jako osobní asistent pro každého uživatele.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (16%)
     (7%)
     (0%)
     (11%)
     (29%)
     (2%)
     (5%)
     (2%)
     (13%)
     (25%)
    Celkem 1060 hlasů
     Komentářů: 26, poslední včera 08:56
    Rozcestník

    Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem

    Linux se pravděpodobně dostane i na Měsíc. NASA testuje roboty určené pro průzkum povrchu Měsíce, které jsou založené na Red Hat Linuxu. Testovací zařízení obsahuje notebook IBM Thinkpad X31 s procesorem Pentium M na frekvenci 1,4GHz.

    14.9.2006 16:13 | Luboš Doležel (Doli) | Nasazení Linuxu


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    14.9.2006 16:43 Thorgun
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    To, že šetří miliony dolarů tím, že místo speciálního HW použijí mimo jiné upravený notebook je velmi vtipné, úsporné a geniální řešení - ale proč systém proboha vychází z Redhatu, navíc patrně z Redhatového desktopu. Ještě že ne třeba z Linspire. I to zdůvodnění - kvůli velké uživatelské základně a množství odzkoušených aplikací. Stejně tam poběží shell a specializovaný řídící program, takže stabilita Abiwordu nebo odladěná Alsa mi opravdu nepřijde bytí důležitou složkou úspěšného sběru vzorků.
    14.9.2006 16:53 Mti. | skóre: 31 | blog: Mti
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    jiste, ale mezi cekanim na sber vzorku si obsluha voziku nemusi kratit dlouhou chvili u druheho stroje. A v tom je ta uspora. :-)
    Vidim harddisk mrzuty, jehoz hlava plotny se dotyka...
    hwsoft avatar 14.9.2006 16:59 hwsoft | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    Pocitam, ze to, ze tam ted je NTB IBM s RedHatem neznamena, ze tam i tohle poleti. Oni to ted odsimuluji, pak stejne musi pouzit specialne upraveny HW, jinak by na mesici meli jen hromadku srotu.
    14.9.2006 17:41 sssssssss | skóre: 15 | blog: cotoje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    tak by to reklamovali u IBM, ne? :)
    hmm
    14.9.2006 18:43 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    Předplatěj si Next Business Day servis s odvozem od zákazníka… :-D :-D :-D
    14.9.2006 18:45 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    14.9.2006 17:31 maleprase | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    heh, to tam ma jet gentoo nebo nedej boze debian?
    belisarivs avatar 14.9.2006 17:45 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    Proc nedej boze?
    IRC is just multiplayer notepad.
    Mikos avatar 14.9.2006 17:49 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    Cokoliv lepšího než RedHat :-P Teda snad kromě Mandrivy a Linspire, to by bylo ještě horší :-)
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    14.9.2006 18:46 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    Alespon by si to mohli naklikat. Mandriva rulezzz!!!
    14.9.2006 19:35 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    Tyhle kecy mám fakt rád... Je jedno co tam je, stejně si to upraví podle potřeby.
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    14.9.2006 18:30 Libor Klepac | skóre: 45 | Mýto
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    no takove roling updates z vesmiru .. proc ne? ... emerge moon , misto world ? ;)
    Urine should only be green if you're Mr. Spock.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 14.9.2006 18:39 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    Jsi včerejší, emerge universe!
    14.9.2006 18:42 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    Každému je snad zcela samozřejmé, že kvůli jednoduchosti, stabilitě a nenáročnosti se do vesmírného vozítka nejlépe hodí Arch Linux. :-D :-D
    David Watzke avatar 14.9.2006 19:28 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    Já bych tam Gentoo klidně cvaknul :-D Testovací větev, samozřejmě ;-)
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    14.9.2006 19:31 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    Ty si úchyl :-) Nic ve zlém, víš jak to myslím. :-)
    David Watzke avatar 14.9.2006 19:38 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    LOL, jasně :-D
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    15.9.2006 00:45 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    Jo, ztratit zařízení za milióny (a další mnohomilióny utracené za dopravu na místo určení) jenom kvůli tomu, že nějaký Watzke někde něco blbě opíše :-) Po tom tak v NASA touží :-)
    Copak toho není dost?
    David Watzke avatar 15.9.2006 06:04 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    Achjo, tohle se se mnou poveze po zbytek života :-D
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    14.9.2006 17:15 Libor Klepac | skóre: 45 | Mýto
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    to by me zajimalo, jestli pak urvou display (v ramci uspory hmotnosti) a vytrhnou klavesnici (aby se tam nikdo nemohl zkouset prihlasit ;)
    Urine should only be green if you're Mr. Spock.
    Mikos avatar 14.9.2006 17:26 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    Jen počkejte až jim to nějakej marťanskej hax0r crackne :-)
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    14.9.2006 18:45 b42
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    To by me zajimalo jestli jim na to ibm poskytne zaruku s on-site opravou ...
    14.9.2006 18:48 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    Mimochodem, přijde mi, že ta zprávička je poněkud mimo. Pokud se tam píše „as part of a project to build exploration rovers for future robotic missions to the moon and to Mars. The K-10 is a lunar test-bed „used primarily for human robot interaction research,“ according to NASA.“, neznamená to nic jiného, než že to je prostředek pro technologický vývoj (kouzelné slůvko je „testbed“ ;-)). V reálu nejspíš NASA použije VxWorks jako v případe Sojourneru.

    (Tedy, to samozřejmě nevylučuje, že až na sklonku dvacátých ler poletí kosmonauté na Měsíc, že si sebou nevezmou ThinkPady s Linuxem. :-D)
    14.9.2006 19:39 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    no vzhledem k tomu, že dnes si s sebou vozí do kosmu notebooky se systémem postaveným na NT4, tak bych očekával, že tam za těch 15 let budou mít vistu.
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    15.9.2006 07:15 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    pokud uz vista bude...
    15.9.2006 12:43 ivdo | skóre: 6 | blog: ivdo | Ostrava 49° 50' 52" N, 18° 17' 01" E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    síše povezou 联想 místo IBM
    14.9.2006 18:49 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    dost pochybuju ze tam daji seriovej laptop. na to jsou prumyslove pocitace a ne nakej sunt za 3.50 s nekolika nasobne vyssi poruchovosti.
    14.9.2006 19:03 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    Žádné z Pentií není RAD-hardened, a to se týká i průmyslových počítačů. Takovýhle hardware do řídicího počítače prostě nedají, na to mají vlastní křemík nebo jeho průmyslové ekvivalenty (dnes už prakticky výhradně to druhé – RAD 6000, RAD 750, pro menší výpočetní výkon i odolné forthovské/zásobníkové čipy nebo RCA 1802).
    14.9.2006 20:56 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    vy a vase zasobnikove procesory...

    nasa pouziva vsechny procesory a mozna to bude nepochopitelne, ale dokonce i registrove, starymi dobrymi zilog-80 pocinaje a pentii konce. btw. na columbii taky jedno pentium skoncilo a shodou okolnosti na nem bezel linux. :-/

    vic informaci o hw v nasa na scienceworldu
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    15.9.2006 06:45 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    Jak, „moje“? Jak, „dokonce i registrové“? :-D Copak mnou zmíněné RAD 6000 a RAD 750 odvozené od POWER architektury nejsou registrové? ;-) Hmmm, na tom článku je vidět, že i Scienceworld občas umí produkovat solidní čtení, i přes ty chybky. Ale označit 4Pi jako mainframe, brrr...zkuste si to představit v letadle.

    Víc informací o HW NASA je především na stránkách NASA, JPL a spol. Nemá moc smysl chodit jinam, je to veřejný podnik. Leda šoupat to postupně na Wikipedii, tam se to uživí… :-D
    14.9.2006 19:46 Maros
    Rozbalit Rozbalit vše Vidim, ze sa tomu vsetci moc rozumiete
    Tak po prve: kazdy poriadny robot ma ruky, takze ako primarny vstup bola zvolena klavesnica, fakt nechapem o akych premyslenych pocitacoch tu tocite...

    Po druhe: preco by mali urvat displej? Ved tam ten chudak robot nic neuvidi. Co ked sa pomyli? Myslite, ze NASA bude mat dalsi pocitac s heuristikou na opravu preklepov? Alebo ten biedny robot vsetko co napise bude musiet vymazat a zacat odznova? Takto si linuxaci predstavuju uzivatelsku privetivost? Windows rulez!

    A po tretie: kazdemu musi byt predsa jesne, ze tam poleti NB, ved ako by tam tahali snuru? (Aj ked pripustam, ze z polu by sa to mozno dalo, ale na rovniku by sa im to ... omotavalo - kazdych 24 hodin priblizne 40.000, to by museli mat sakra dlhu predlzovacku) A viete si predstavit ten odpor toho sakra dlheho kabla? (I ked NASA ma urcite v sufliku supravodive predlzovacky na taketo ucely)

    A po stvrte: urcite kazdy ynteligent dokaze vymenovat dalsi dovod.
    14.9.2006 20:25 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    ty ses ynteligent, omotalo by se to kazdy mesic a ne kazdy den, protoze letej na mesic, ne na slunce!!! :-D
    14.9.2006 20:26 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    a ty ses zase ynteligen ze zakladas novy vlakno misto odpovedi!!!!
    masožravá palma avatar 14.9.2006 20:45 masožravá palma | skóre: 6 | blog: Agnes | Matka měst
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    ne, protože letí na měsíc tak se jim šňůra omotá za měsíc 29krát místo 28krát.
    Mám městečko, podpořte průmysl a dopravu. Snižujte kriminalitu.
    14.9.2006 21:15 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    hm, ono mi to už po těch dvanáti hodinách v práci nepřemejšlé :-(
    14.9.2006 20:27 pepan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    videli ste tie roboty ??? omg, ved to je hroza, asi na nr vypisali sutaz v McDonalde ...

    krabicka na kolieskach, bečka na kolieskach, 2x polka typka na kolieskach, a jedna bugina, co vyzera najnormalnejsie ...

    a ja sa chcem chodit hrat do nasa

    kto uz preboha da miliny dolarov na robota, co ma polku tela akoze cloveka. nevravim nic
    14.9.2006 20:52 Mortal | skóre: 26 | blog: mortals_log
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    myslim, že moc koukáš na sci-fi :-)
    V pekle jsou samé diskety a ďábel je velká disketová mechanika
    14.9.2006 21:23 kbelik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    nevim co mas proti hranatym robotkum na koleckach, me se treba tenhle hranaty libi a jeho zivim kamaradum se taky libil ;-)
    15.9.2006 11:01 fakenickname | skóre: 42 | blog: fakeblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    By mě zajímalo na čem to běželo předtím. DOS? NT? SUNOS? UNIX V?
    15.9.2006 13:00 NasaK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Roboty na průzkum povrchu Měsíce s Linuxem
    Viem, ze na raketoplane bezal solaris a na notebookoch samozrejme windoze.. Aka verzia, to ti uz nepoviem.. ;)

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.