abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 18:44 | IT novinky

    Vojenské zpravodajství (VZ) se v březnu zapojilo do mezinárodní operace proti aktivitám hackerské skupiny APT28, která je spojovaná s ruskou vojenskou zpravodajskou službou GRU a která přes slabě zabezpečené routery prováděla kybernetické útoky na státní a další organizace v ČR i zahraničí. Operaci vedl americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) a jejím cílem bylo odebrat útočníkům přístup k napadeným zařízením a ty následně … více »

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 16:44 | IT novinky

    Tvůrcem nejpopulárnější kryptoměny bitcoin, který se skrývá za pseudonymem Satoši Nakamoto (Satoshi Nakamoto), je britský kryptograf Adam Back. Na základě vlastní investigativní práce to tvrdí americký deník The New York Times (NYT). Několik indicií podle autorů jasně ukazuje na to, že Back a Nakamoto jsou stejný člověk. Jde mimo jiné o podobný odborný a osobnostní profil či totožné chyby a manýry v psaném projevu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 14:44 | Nová verze

    Google Chrome 147 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 147.0.7727.55 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře. Přehled novinek v Chrome DevTools 145 až 147 také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:44 | Nová verze

    Vývojáři z Laboratoří CZ.NIC vydali nové verze aplikací Datovka (Datovka 4.29.0, Mobilní Datovka 2.6.2). V případě desktopové verze přibyly možnosti projít všechny uložené zprávy, zkontrolovat časy expirací časových razítek a přerazítkovat datové zprávy, které lze v ISDS přerazítkovat. Novinkou je také možnost vytahovat myší ze seznamu ZFO soubory datových zpráv, tento úkon jde udělat i pomocí tlačítek Ctrl+C. Nová verze Mobilní Datovky přináší jen drobné úpravy.

    VSladek | Komentářů: 0
    7.4. 21:55 | Nová verze

    MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.28.0. Z novinek lze vypíchnout novou třídu machine.CAN.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.4. 10:22 | Komunita

    Michael Meeks, CEO společnosti Collabora, na apríla oznámil, nebyl to ale apríl, že nadace The Document Foundation zastřešující vývoj kancelářského balíku LibreOffice vyloučila ze svých řad všechny zaměstnance a partnery společnosti Collabora, tj. více než třicet lidí, kteří po mnoho let přispívali do LibreOffice. Nadace The Document Foundation po několika dnech publikovala oficiální vyjádření. Přiznává pochybení při zakládání

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    6.4. 05:33 | Pozvánky

    Protože je už po aprílu, můžou strahováci opět zveřejnit program další Virtuální Bastlírny, aniž by připravená témata působila dojmem, že jde o žert. Vězte tedy, že v úterý 14. dubna (změna!!!) od 20:00 proběhne VB, kde se setkají bastlíři, technici, učitelé i nadšenci do techniky a kde i vy se můžete zapojit do družného hovoru, jako by všichni seděli u pomyslného piva. Co mají bastlíři tento měsíc na srdci? Pravděpodobně by nás musel zasáhnout

    … více »
    bkralik | Komentářů: 3
    5.4. 23:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 26.1 aneb čtvrtletní aktualizace open source počítačového planetária Stellarium (Wikipedie, GitHub). Vyzkoušet lze webovou verzi Stellaria na Stellarium Web.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    5.4. 23:00 | Zajímavý projekt

    VOID (Video Object and Interaction Deletion) je nový open-source VLM model pro editaci videa, který dokáže z videí odstraňovat objekty včetně všech jejich fyzikálních interakcí v rámci scény (pády, kolize, stíny...) pomocí quadmaskingu (čtyřhodnotová maska, která člení pixely scény do čtyř kategorií: objekt určený k odstranění, překrývající se oblasti, objektem ovlivněné oblasti a pozadí scény) a dvoufázového inpaintingu. Za projektem stojí výzkumníci ze společnosti Netflix.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 8
    5.4. 05:22 | Zajímavý software

    Design (GitHub) je 2D CAD pro GNOME. Instalovat lze i z Flathubu. Běží také ve webovém prohlížeči.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (7%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (1%)
     (14%)
     (24%)
    Celkem 1245 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem

    KernelTrap píše o stavu Reiser 4, neboť se objevil zájem o jeho zařazení do vanilla jádra. Nejprve by se ale musely opravit zbývající problémy, takže přirozenou volbou by v budoucnu mohl být spíše souborový systém Brtfs, na kterém se aktivně pracuje. Snahy o dokončení Reiser 4 nicméně pokračují, například se píše dokumentace.

    7.8.2008 08:39 | Luboš Doležel (Doli) | Zajímavý software


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    7.8.2008 10:05 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Ty argumenty pro Brtfs v clanku jsou a) Brtfs ma pokrocile featury, ktere jsou jeste lepsi nez ty ze ZFS (opravdu?), b) jeho autor neni silenec a spolupracuje s ostanim programatory. Ale Reiser4 je podle mne zase mnohem blize dokonceni a duvody, proc zatim neni v jadre, jsou spise "politicke" nez programorske.
    Jardík avatar 7.8.2008 10:59 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    A umí brtfs také kompresi dat jako reiser4?
    Věřím v jednoho Boha.
    7.8.2008 12:27 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Ale Reiser4 je podle mne … a duvody, proc zatim neni v jadre, jsou spise "politicke" nez programorske.

    O tomhle se tu nedávno diskutovalo a výsledkem bylo zjištění, že ty řeči o politice pocházejí vesměs od lidí, kteří se příliš nesnažili zjistit, jaké jsou skutečné důvody (neopravené chyby, nikdo, kdo by je byl ochoten opravit, a nikdo, kdo by to dál spravoval).

    7.8.2008 14:05 Mandarinka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Tohle se mi vůbec nelíbí:

    "[Theodore Tso:] maybe someone can yank out the plugin architecture that Linus and others have objected to, which as near as I could tell was part of the Namesys's somewhat dodgy business plan of creating and selling (possibly proprietary; not sure what license they were going to be under) plugin modules for Reiser4 to make money."
    7.8.2008 14:17 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    K těm pluginům je zajímavé spíš
    Well as I remember akpm and hch both said that these "plugins" are just a way of modular programing, and not layering violation, but I just can't find those mails now, there were a lot of them.
    a
    Found it :)

    akpm: "The plugins appear to be wildly misnamed - they're just an internal abstraction layer which permits later feature additions to be added in a clean and safe manner. Certainly not worth all this fuss." http://marc.info/?l=linux-kernel&m=115442117418736&w=2

    hch: "That because the real plugins are long gone. It's just that neither the complainers nor the fanboys in this thread ever read the code or generally had any clue of their own." http://marc.info/?l=linux-kernel&m=115443267908751&w=2
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    7.8.2008 14:41 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem

    Právě - mám pocit, že Theodore T'so je jeden z těch, který kolem reiser4 kecá, ale kód nečte (já taky kecám, kód nečtu, ale zase šířím s jistotou jen reálná fakta zjištěná každodenním použitím...). To, že pluginy tím způsobem, který popsal, použitelné nebudou, se vědělo už delší dobu (snad nekecám). A to, že by btrfs byl náhradou (nebo že by byl vůbec podobný) reiser4 je taky vtipné - pokud vím, tak mají společné extents, reiser4 má ale navíc tails, cryptcompress a "plugin" (nebo jak tomu správně říkat) architekturu, která umožňuje přesně ten filesystem vyladit. Reiser4 tu byl před ZFS a vůbec se nezaměřuje na konkurování ZFS, zatímco Btrfs má copy-on-write a snapshoty a další funkce, která reiser4 nemá, prostě aby mohl konkurovat Btrfs. (Pokud kdekoliv v textu kecám, prosím opravte mě a promiňte mi to :D)

    Asi jediná pozitivní věc je, že ten mailinglist je ještě pořád nějak aktivní a Edward Šiškin na tom dělá a s vývojáři jádra si myslím rozumí lépe, než Hans. Ale stejně mě lehce točí, jak se do jádra snadno dostávají všelijaké filesystemy (ext4 byl v jádře dlouho předtím, než ho vůbec začínali vážně doporučovat, btrfs je tam také už nějakou dobu) i když mají chyby nebo jsou ještě ve vývoji, ale reiser4 tam není, protože se někdo s vývojáři nebavil přesně podle jejich gusta a od té doby ten filesystem nemají rádi. Neříkám, že nemá chyby, ale Linus je většinou dost velký pragmatik, že věci, které mají něco do sebe, začleňuje docela ochotně. A reiser4 pořád dokazuje, že je z nejrychlejších a nejefektivnějších filesystémů, co jsou dostupné. Ale asi budu ještě chvíli patchovat...

    7.8.2008 18:50 *
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    > na tom dělá a s vývojáři jádra si myslím rozumí lépe, než Hans.

    ted si na to kapnul, ze to na Hanze naraficil nekdo z kernelaru protoze si s nime nerozumeli a to doznani od Hanze to byla cista ironie akorat nepochopena.
    7.8.2008 18:58 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem

    Věřím, že žertujete, tak jsem to samozřejmě nemyslel. Jde mi spíš o to, že kdyby šlo vážně jen o kvalitu kódu, tak by (při porovnání s jinými fs) už reiser4 v jádře být měl, ale kvůli tomu, že s nimi Hans nekomunikoval hezky a poslušně, tak to tam ještě není. Nevím, jestli to už bylo ready pro zařazení když kolem toho byly ty velké bouře (2.6.12 nebo tak nějak), ale teď už to tam být mohlo. Nemyslím se, že by cokoliv, co se kolem reiser4 dělo, mělo něco společného s tím, co Hans udělal.

    7.8.2008 23:08 phero | skóre: 17 | blog: techblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Btrfs zacal psat vyvojar co dlouhodobe spolupracoval na reiserfs a muze si i najit duvody proc zacal od nuly.
    7.8.2008 23:18 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem

    Reiser4 je taky psaný od nuly. Navíc proti Btrfs nic nemám, jen mi vadí, že Theodore T'so ho srovnává s Reiser4 (jsou to jiné fs, mají jiné cíle, jiné výhody a nevýhody a AFAIK nic-moc společného) a má kecy jako "když vyhodíte pluginy, třeba to vezmem" (což je IMHO docela absurdní). Nemám z toho pocit, že by byl vůči reiser4 zrovna nezaujatý...

    8.8.2008 01:26 phero | skóre: 17 | blog: techblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    to me zas potesilo ze spravce ext se stavi privetive k btrfs ;-)
    David Heidelberg avatar 7.8.2008 17:17 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Koukam, ze ma reiser doopravdy killer featury ;-)
    Petr Tomášek avatar 7.8.2008 18:52 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Nějak to už přestává být vtipné!
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    8.8.2008 01:37 Jan Molič
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    +1

    Mám na laptopu 8GB SSD disk, z něhož funguje systém, aby se natahoval svižněji. Těch 8 GB začalo být trochu málo, protože je tam zároveň pošta, veškeré vývojové balíčky, atd.

    Napadlo mě využít transparentní kompresi. Reiser4 je jediný, který toto zatím na Linuxu umí. Při použití LZO1 jsem získal cca 2 GB a na rychlosti to není poznat.

    Myslím, že vzhledem k jeho "pluginové" architektuře, by mohl být klidně rozšířitelný o snapshoty a jiné vlastnosti. Byla by škoda zahodit ten kód.
    8.8.2008 12:36 brm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Umí zvolit druh komprese pro každý typ souborů zvlášť?
    8.8.2008 12:40 Jan Molič
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Nevím o tom, kompresní algoritmus se volí při vytváření filesystému,

    mkfs.reiser4 -o create=ccreg40,compress=lzo1 (nebo gzip1)

    Předpokládám, že je tam nějaká heuristika, co se týče obsahu souborů, takže se nekomprimuje již zkomprimované - ale to jsem netestoval, protože to mám právě na systém, kde je komprimovaných souborů málo. Pro mě je momentálně důležité, že jsem získal volné místo bez ztráty rychlosti :-)
    8.8.2008 12:42 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem

    Ano, taková heuristika by tam měla být (četl jsem to), ale také netestoval. Každopádně to funguje dobře ;)

    8.8.2008 13:18 Mandarinka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    jo, lzo je rychlý jako blesk, tak nevím, proč by nemělo.
    8.8.2008 12:36 Jan Molič
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Nicméně jsem zvědav na budoucnost českého SpadFS, jehož popis vypadá velice slibně :-)
    8.8.2008 13:34 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    To vypadá, že to BLEK. pořád vyvíjí, no to mi rve koule :-)
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    Petr Tomášek avatar 9.8.2008 11:49 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Mno, podle changelogu to spíš jen tak tak udržuje při životě...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    10.8.2008 19:18 anicka | blog: ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Mikuláš už má za sebou svá sladká studentská léta a normálně pracuje, takže hádám, že si na to teď bude těžko hledat čas.
    ^D

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.