Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Ministerstva vnitra a dopravy přišla minulý týden s návrhem, že by se povinná výměna řidičských průkazů mohla řešit částečně poštou. Nyní však na ministerstvu dopravy obrátili - nic nebude, lidé jsou trubky a přidělali by úřadům příliš velké problémy. Tak kdo tu pro koho je?
Způsob, jakým se u nás řeší povinná výměna (už to samo o sobě je blbost, ale to je zase jiná otázka) řidičských průkazů, je zejména v dnešní době vrcholem stupidity. Vyžaduje dvě až tři osobní návštěvy úřadu a vyplnění řady údajů, které už úřady mají k dispozici.
Poznámka: Koho by zajímaly detaily, psal jsem o tom tady, tady a tady.
V řadě vyspělých států je pravidlem, že člověk kvůli takovým trivialitám vůbec nemusí navštívit nějaký úřad. Třeba výměnu řidičáku lze řešit tak, že člověk vezme ten starý, vloží ho do obálky společně s novou fotografií, a toto pošle na úřad. Za pár dní mu přijde zpět nový průkaz. Podobně i v jiných takových případech.
Jenže jsme v Česku a takové věci tu absolutně nehrozí. Protože lidé navíc všechno nechávají na poslední chvíli a jdou si nechat vyměnit průkaz pouhých několik měsíců před zákonným termínem, úřady takový nápor nezvládají. Tak se přece jen urodila myšlenka, že by šlo řidičům aspoň částečně ulevit, aby si ušetřili jednu návštěvu úřadu a vyřizování se zrychlilo.
Mělo to fungovat tak, že každému, koho teprve čeká výměna, přijde poštou formulář k vyplnění. Řidič ho vyplní, nechá si na něm ověřit podpis a zašle ho na úřad. Pro nový řidičák si pak dojde.
Nejde si nevšimnou toho, jak to mělo být realizováno. Rozeslání stovek tisíc formulářů by stálo dost státních peněz. Dále, člověk by se neobešel bez ověření podpisu (u notáře nebo na matrice), což oproti návštěvě úřadu obvykle není moc velká časová úspora. A konečně, pro nový průkaz by se na úřad stejně muselo.
Jenže zřejmě zůstane jen u návrhu. Ministerstvo dopravy je známo častými změnami názorů (jak jsme zažili například v případě radarových detektorů), proto se nelze příliš divit, že se tamním úředníkům navrhovaná novinka tak rychle znelíbila. A hlavní důvod - podle mluvčího ministerstva prý ten, že řidiči jsou jacísi nesvéprávní troubové a při vyplňování jednoduchého formuláře jsou schopni nasekat chyby, nebo dokonce přiložit nevhodnou fotografii!
Taková nedůvěra vskutku bolí. Zejména u úřadu, v jehož čele stojí představitel politické strany, mající ve svém programu důraz na osobní odpovědnost a omezování státního paternalismu. Když už je to uděláno tak idiotsky, že si nelze formulář stáhnout z webu a vyplnit, mohl by mít každý možnost aspoň poslat poštou ten jejich očíslovaný papírový skvost.
Je vidět, že i sebemenší náznaky toho, aby úřad sloužil lidem a ne naopak, jsou utínány hned v zárodku. To se máme ještě na co těšit. Také mám chuť napsat ministru Řebíčkovi, zda by se nechtěl ucházet o členství v některé jiné straně, například KSČM nebo ČSSD. Tam by se se svou koncepcí paternalistického úřadu hodil určitě lépe, než do strany, která si říká pravicová.
Ještě jedna věc na závěr. Asi před měsícem jsem si nechal vyměnit řidičský průkaz, přestože jsem podle aktuálního plánu výměn ještě nemusel. Když už jsem ale na tom úřadě byl pro novou občanku, vzal jsem to jedním vrzem i s řidičákem, protože ten už byl ve stavu pokročilého rozkladu a obličej na fotografii už se tomu mému nepodobal ani náhodou.
Překvapilo mě ale, že po mě chtějí poplatek 50 Kč, přestože se stále hovořilo o tom, že je výměna ŘP zdarma. Příčina byla v tom, že jsem do formuláře napsal svůj titul. A za zapsání titulu se platí. Takže jsem za ta tři písmenka a tečku musel vypláznout peníze. Pozor na to - komu se nechce přispět částkou 50 Kč do Kalouskovy pokladnice a současně mu nevadí, že nebude moci před policejní hlídkou machrovat se svým vzděláním, ať si titul zapsat nenechá.
Tiskni
Sdílej:
A než ho tu mít znovu, to už raději přežiju Topolánka, i když mě z něj (a z velké části jeho vládní party, včetně ministra dopravy Řebíčka) může trefit šlak.
On ten ministr dopravy v poslední Paroubkově vládě taky nebyl žádné terno…
bezpaterni krestaneKdo že je to dnes ministrem financí? Ten, kdo říkal nejprve: "Faktem je, že křesťanští demokraté se nebudou podílet na žádné vládě, která by jakkoli závisela na hlasech komunistů. Nikdy nebudeme ve vládě, která by se musela dopočítávat komunistickými hlasy." a o něco později: "Hovořili jsme o možnosti menšinové koalice. Logicky by hledala podporu, toleranci či umožnění vzniku napříč Poslaneckou sněmovnou. V případě komunistické strany předpokládám formu umožnění vzniku. Je to z mé strany významný ústupek. Ovšem je-li to cena za to, že bude zachována politická pluralita a vrátíme se k čistému poměrnému systému, tak je to cena, kterou jsem ochoten navrhnout orgánům strany."
tedy ne že by se vpravo samo jen tak zařazovalo, ale po podjížděníPodjíždění je docela zajímavá situace. Znamená totiž, že přestupku se dopouští jak podjíždějící, tak podjížděný (nemá totiž v levém pruhu co pohledávat). Otázka je, co dělat, když jedu v pravém pruhu rychlostí 130 km/h a dojedu někoho, kdo jede v levém třeba 100 km/h. Mám asi tak tři možnosti - buď pokračovat dál v pravém pruhu (podjet ho, tedy porušit § 17, odst. 1), nebo zpomalit na jeho rychlost (čímž vytvořím nebezpečnější situaci, protože vzadu jedoucí řidiči mě budou předjíždět), anebo konečně vjet za něj do levého pruhu a bliknout na něj, aby uhnul (opět nepříliš bezpečné řešení). Legrace je, že pokud se vpravo objeví připojovací nebo odbočovací pruh, tak do něj mohu vjet a zcela legálně toho dobytka předjet (v souladu s § 17, odst. 1).
A víš, co je nejhorší? Jestli se řidiči konečně nenaučí jezdit na osmdesátce osmdesát, na padesátce padesát, a na třicítce třicet, tak budu možná i pro.Oni se to nenaučí ani potom. Spíš budou hledat cesty, jak to obejít - především v Česku.
Pohyb většiny populace je už stejně krásně sledovatelný pomocí mobilů, takže na soukromí už žádná extra škoda nevznikne.Jenže mobil mohu vypnout nebo si ho nevzít s sebou (což často dělám, i když ne ani tak z tohoto důvodu). Kdežto u toho auta to bude zapnuté pořád.
ze po meste se nejezdi kilo dvacet, tak nic jineho nezbyva.
I když je to zcela bezpečné, silnice kvalitní a široko dalko není nikdo koho bych ohrožoval? Tuhle jsem jel cca 120, vjedu do obce, pod značkou obce omezení na 30km/h. Brzdím, čumím jak puk, kvalitní silnice pokračuje a nikde žádný důvod pro 30. Ano, tam postavne kamery a vybirejme pokuty (na místo skutečně nebezpečných míst).
kvalitní silnice pokračuje a nikde žádný důvod pro 30. Ano, tam postavne kamery a vybirejme pokuty (na místo skutečně nebezpečných míst).
Ale jistě… Kdyby se měřilo na nebezpečných místech, odchytí se jen těch pár nebezpečných šílenců a to by si na sebe kamera tak rychle nevydělala. Navíc takhle je šance, že až bude někdo kvůli kameře prudce brzdit, ten za ním už to nestihne a vybere se ještě pokutička za nehodu. No a servis (když se zadaří, tak i odtahovka) bude mít kšeft a (možná) odvede daně, takže všichni budou spokojeni. Nebo snad ne?
Krom toho hluk, který dělá auto jedoucí 30 je skoro stejný, jako když jede 50.
Nemluvě o tom, že když pojedu např. 40 na dvojku, bude hluk (aspoň subjektivně) větší, než když pojedu 50 na trojku. A abych jezdil 40 na trojku, na to mám to auto příliš rád. Takže předpokládat, že rychlejší znamená nutně hlučnější, je nesmysl.
Já bych opravdu přál všem ouřadům, kteří v rámci populistických kampaní rozhazují třicítky plnými hrstmi, aby si takový úsek museli dvakrát denně projet a aby tu třicítku museli opravdu poctivě dodržovat. Myslím, že by pak těch třicítek moc nezůstalo…
Nemluvě o tom, že když pojedu např. 40 na dvojku, bude hluk (aspoň subjektivně) větší, než když pojedu 50 na trojku.Samozřejmě. Na nižší rychlostní stupeň je při stejných otáčkách větší hluk (a čím méně válců motor má, tím je to výraznější - takže například dost u rozšířené Fabie HTP s tříválcovým motorem je to hodně znát). Mohu trochu provokovat, když řeknu, že z hlukového hlediska je ideální projíždět vesnici/město na neutrál. Někdy to tak dělám, např. v Říčanech (směr Praha - nedávno tam instalovali dva nové radary) se to ustálí přibližně na padesátce. Pokud by se tam mělo jezdit 30, musel bych část úseku stát na brzdě (nebo mít zařazenou rychlost a držet do pod plynem), dolní část pak projíždět dvojku. Podobně i na mnoha jiných místech - samoúčelná třicítka by hlukovou zátěž zvýšila.
Mohu trochu provokovat, když řeknu, že z hlukového hlediska je ideální projíždět vesnici/město na neutrál.Z hlukového hlediska možná, z hlediska spotřeby ani omylem. Pokud teda nejezdíš ve 120 nebo podobném, ehm, automobilu.
Jak jsi došel k těm hodnotám "dejme tomu" a "řekněme"?Velmi hrubým nástřelem. Na volnoběh motory žerou většinou 0,6 - 1 l za hodinu, tak jsem to střelil někam mezi. Taktéž i ten druhý údaj je velmi hrubě odhadnutý. Nejde o přesná čísla, jen o orientační údaje.
takovou spotřebu má naše 15let staré auto s 2l motorem při jízdě po městěTak to musí být hodně dobré auto (nebo atmosférický nafťák). Já mám běžně spotřebu okolo 8 litrů (cca 30 % město, zbytek běžné silnice, dálnice téměř vůbec). Pokud jezdím jen po městě, dělá to i 15 litrů (při samých krátkých jízdách jsem se dostal i přes 20). Jezdil takto s různými auty a spotřeba se moc nelišila.
ta část pod plynem mi vychází na 8l/100kmTěch 8 litrů mi vůbec nepřipadá závratných. Při 50 km/h tam na čtyřku půjde prakticky totéž množství paliva jako na pětku při 80 km/h. Pokud bych tam měl při té padesátce trojku, bylo by to ještě více.
Tak to musí být hodně dobré auto (nebo atmosférický nafťák)Ani jedno, ani druhé. Fakt je, že se to se stárnutím zhoršuje, ale při jízdě mimo město (ne po dálnici) byla zpočátku spotřeba 6l/100km.
Těch 8 litrů mi vůbec nepřipadá závratných.Záleží na tom, o jaké auto jde. Novější auta mají při jízdě po městě spotřebu kolem 6. Na druhou stranu mimo město většinou nejezdí nijak slavně.
Při 50 km/h tam na čtyřku...Tady možná bude ten rozdíl. Při 50km/h, pokud to není ani trochu do kopce, tam můžu nechat pětku a jenom mírně přišlápnout plyn, takže auto jede skoro na volnoběh. Samozřejmě na zrychlení za městem je potřeba podřadit, aby se ten motor neničil.
traktor, který pojede 50 km/h na pětku, jsem už dlouho neřídilTakhle se kupodivu dalo jezdit s karburátorovým Formanem (ale ne s Favoritem, ten měl jiné zpřevodování), přestože to podle papírových předpokladů mělo být zhola nemožné. Forman se vstřikováním, stejně jako Felicie, už s tím ale měly potíže.
tj. červená-sun-červená, si rozhodně vezme výrazně vícNo dobře, občas se poštěstí a ta hodnota je zprůměrovaná (+ občasné jízdy mimo město)
traktor, který pojede 50 km/h na pětku, jsem už dlouho neřídil1200 otáček při 50km/h, volnoběžné jsou 800. Motor dobře reaguje až od 1500 otáček výš, proto to podřazení na čtyřku, když je potřeba zase zrychlit nebo jet do kopce.
1200 otáček při 50km/h, volnoběžné jsou 800. Motor dobře reaguje až od 1500 otáček výš, proto to podřazení na čtyřku, když je potřeba zase zrychlit nebo jet do kopce.tak nenapínej a řekni auto+motor
Benzíňáky přece jen potřebují poněkud víc otáček a převodovky tomu budou odpovídat.AFAIK je to obráceně (nicméně také bude záležet na objemu motoru)
tak nenapínej a řekni auto+motorAha, pravda - Renault 21, motor 2.1 (přesně teď nevím, ale začíná to dvojkou) litru. Prostě auto naprosto nevhodné do města.
tak tam bych se nedivil, že si občané vyžádají třicítkuOno to leckdy není tak, že si tam občané vyžádají třicítku. Prostě nějaká "hlava pomazaná" na obci rozhodne, že se tam dá třicítka. Nejkomičtější bylo, když v rámci prací na jednom z domů před časem strčili třicítku k nám do ulice - ta je totiž ve stavu (po odborně provedené zádlažbě, která porušuje asi 10 předpisů - prý je to provizorium
Kamery bych tam klidně stavěl, prasata, co porušují rychlost jinde, ji jistě poruší i tady, takže tu pokutu a body dostanou stejně tady, jako by ji dostala jinde.Podle této logiky by se měli také přísně postihovat chodci přecházející 49 m od přechodu, chodci přecházející silnici ne úplně kolmo atd. - protože tato prasata, až sednou za volant, jistě poruší i jiné předpisy, za které by dostala body.
Je to založeno čistě na mojí subjektivní znalosti lidských povah.To s těmi chodci je také založeno na mé subjektivní znalosti lidských povah
při sebelepší koncentraci jsem dosáhl skóre 14 bodů na dva průjezdy městemTo prakticky každý řidič - kdo nikdy nepřekračuje nejvyšší povolenou rychlost (včetně úseku 50 m před přejezdem, včetně vlečkového), kdo dodržuje všechna pravidla pro průjezd křižovatkou (i v centru Prahy), kdo vždy přizpůsobuje rychlost vzdálenosti, na kterou má dohled, kdo při stání vždy nechává volnou šířku nejméně 3 metry pro každý směr jízdy atd. atd., ať hodí kámen. Jezdit bez dopravních přestupků je naprosto nemožné (a kdo se o to co nejvíce snaží, je v praxi ještě nebezpečnější než ten, kdo hledí víc na bezpečnost než na nějaká písmenka v zákoně).
na tohle je dobrý recept: zapnout zadní mlhovkyBohužel to většinou nefunguje. Spíš se člověk dočká toho, že ten dobytek ještě rozsvítí dálkové nebo začne i troubit.
Pozor na to - komu se nechce přispět částkou 50 Kč do Kalouskovy pokladnice a současně mu nevadí, že nebude moci před policejní hlídkou machrovat se svým vzděláním, ať si titul zapsat nenechá.
Mám neodbytný pocit, že potěšení machrovat na policejní hlídku titulem si milerád odpustím…
Za samotný fakt nevýměny. Totiž platí:
§ 134, odst. 2 zákona 361/2000 Sb. v aktuálním znění:
Řidičské průkazy vydané
a) od 1. července 1964 do 31. prosince 1993 jsou jejich držitelé povinni vyměnit do 31. prosince 2007
A současně také:
§ 46 zákona 200/1990 Sb. v aktuálním znění:
Ostatní přestupky proti pořádku ve státní správě a přestupky
proti pořádku v územní samosprávě
(1) Přestupkem je porušení i jiných povinností, než které jsou uvedeny v § 21 až 45, jestliže jsou stanoveny zvláštními právními předpisy včetně nařízení obcí, okresních úřadů a krajů.
(2) Přestupkem proti pořádku ve věcech územní samosprávy je porušení povinností stanovených v obecně závazných vyhláškách obcí a krajů vydaných na úseku jejich samostatné působnosti.
(3) Za přestupek podle odstavců 1 a 2 lze uložit pokutu do 30 000 Kč.
Za jízdu bez platného ŘP hrozí další pokuta, a to do 2 000 Kč na místě a až 2 500 Kč ve správním řízení.
Prostě, pořádek musí být a na lid obecný se musí přísně
to už by člověk mohl dostat pokutu i za to, že si nechal propadnout pasSamozřejmě. Když jsem přišel na úřad s půl roku propadlým pasem (chtěl jsem nový), říkali, že mi za to mohou dát pokutu. Ale nedali
Ale vždyť pas se nemusí vracet ne? Prostě zažádáš o nový pas. Můžeš mít i několik platných pasů současně.
Tohle mi připadá moc i na poměry našeho parlamentu.Výměna už pár let běží, tudíž v tom těžko může mít prsty současný parlamet a asi ani ten minulý.
Chovám bláhovou naději, že za tři miliony let, co jsme pryč, lidstvo přestalo válčit, vyléčilo všechny choroby a podařilo se mu zjednodušit formulář daňového přiznání.
Překvapilo mě ale, že po mě chtějí poplatek 50 Kč, přestože se stále hovořilo o tom, že je výměna ŘP zdarma. Příčina byla v tom, že jsem do formuláře napsal svůj titul.Kdybys tam napsal "pracující inteligent", možná by to bylo za míň.
Jen netuším proč jsem musel do formuláře opisovat všecky skupiny vozidel na které mám oprávnění i s číslama protokolů ze starého růžového skládacího řidičáku kde to před mnoha lety napůl nečitelně rukou zapsal nějaký socialistický ouřada.Protože takhle se to v Česku dělá vždycky. Je to částečně pomůcka pro řešení bordelu na úřadech. Místo aby si to úřady daly do pořádku samy, takhle si k tomu zajistí neplacenou pomocnou sílu.