abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 13:22 | Zajímavý článek

Na stránkách spolku OpenAlt vyšel Rozhovor s Jaroslavem Tulachem o GraalVM – o kompilátoru umožňujícím v jednom programu kombinovat různé jazyky (Java, JavaScript, Ruby, R, C, C++, Fortran, Rust aj.), překládat do nativních binárek nebo si snadno vytvořit vlastní jazyk a použít při tom stávající ekosystém (debugger, profiler, IDE atd.).

xkucf03 | Komentářů: 0
dnes 11:55 | Komunita

Bylo spuštěno předobjednávání linuxových chytrých telefonů PINEPHONE v limitované edici BraveHeart. Cena telefonu je 149 dolarů. Cena dopravy do Česka je 15 dolarů. Telefony by mely být odesílány na přelomu prosince a ledna.

Ladislav Hagara | Komentářů: 9
dnes 02:22 | Pozvánky

Fedora 31 Release Party, tj. oslava nedávného vydání Fedory 31, se uskuteční ve středu 20. listopadu v Brně. Program přednášek bude upřesněn.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
dnes 01:11 | Nová verze

Příspěvek na blogu webové aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Gitea (Wikipedie) představuje novinky a ukazuje náhledy nové major verze 1.10.0 této v programovacím jazyce Go naprogramované aplikace. Nově jsou například vedle sebe zobrazovány původní a nové verze obrázků.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 22:33 | IT novinky

Společnost Docker stojící za stejnojmennou kontejnerovou technologií čelila vážným finančním problémům. Stávající investoři do ní ale vložili dalších 35 milionů dolarů a společnost Mirantis odkoupila Docker Enterprise.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 16:11 | IT novinky

Od 24. listopadu bude možné předobjednat přenosný počítač Pocket Popcorn Computer (Pocket P.C.) s 1.2 GHz Quad-Core ARM Cortex-A53 CPU, 2GB DDR3 RAM, 32GB eMMC Memory, 4.95" Full HD IPS LCD a 3200 mAh Removable Battery. Počítač by měl být odesílán v květnu 2020. Předinstalován by měl být Debian 10.

Ladislav Hagara | Komentářů: 82
včera 11:11 | Komunita

Canonical věnoval nadaci UBports další telefony a tablety pro podporu vývoje Ubuntu Touch, tj. Ubuntu pro telefony a tablety. Vybraní vývojáři Ubuntu Touch je mohou získat zdarma.

Ladislav Hagara | Komentářů: 13
včera 09:33 | Zajímavý projekt

Společnost GitHub v rámci svého GitHub Archive Programu vytvoří několik off-line záloh open source softwaru nacházejícího se na GitHubu pro budoucí generace. První taková záloha všech aktivních repozitářů proběhne 2. února 2020 ve spolupráci se společností Pigl na jejich piqlFilmy a uložena bude v Arktickém světovém archivu. Případné obnovení ze zálohy by mělo být možné i za 1 000 let.

Ladislav Hagara | Komentářů: 7
včera 05:55 | Nová verze

Dnes a zítra probíhá v Praze konference Internet a Technologie 19 pořádaná sdružením CZ.NIC. Sledovat ji lze online.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
13.11. 19:44 | Nová verze

Brendan Eich, mj. autor JavaScriptu a několikadenní CEO Mozilly, představil v lednu 2016 webový prohlížeč Brave (Wikipedie, GitHub). Dnes byla vydána verze 1.0 tohoto webového prohlížeče. K dispozici jsou také balíčky pro Linux.

Ladislav Hagara | Komentářů: 11
Jaké hodinky nosíte (nejčastěji)?
 (26%)
 (6%)
 (14%)
 (54%)
Celkem 172 hlasů
 Komentářů: 11, poslední dnes 11:52
Rozcestník

www.AutoDoc.Cz

Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)

10. 9. 2008 | David Ježek | Hardware | 5629×

V grafikách je současný stav věcí jednoduchý, jakkoli může působit na první pohled zmateně. Máme tu totiž pouze dva plně fungující výrobce GPU: AMD a NVIDIA. Oba mají svá pozitiva a negativa, ale o obou řešeních lze říci, že odvádí svou práci skvěle. Ostatní firmy se zabývají buď integrovanými řešeními (Intel, (VIA, SiS)), nebo občas přijdou s nějakou kartou, která zapadne v propadlišti dějin (S3 Graphics).

GeForce 8800

Architektury unifikovaných shaderů jsou tu s námi již zhruba dva roky, a tak začneme právě v tomto bodě. Společnost NVIDIA po hubenějších letech, kdy se zejména léčila z propadáku jménem GeForce FX 5800, se na sklonku roku 2006 vytáhla a přišla na trh s řešením, které všichni milovali a kupovali doslova „jako vzteklí“. GeForce řady 8800 se i přes vysokou cenu staly miláčkem statisíců hráčů pro svůj extrémně vysoký výkon. Jakoby snad ani nikomu nevadilo, že si karta vyžádala hned dvě PCI Express napájení (doté doby stačilo jedno), nikomu ani nevadilo, že GeForce 8600 a nižší jsou doslova očesané zmetky (do té doby bylo zvykem, že mainstream měl poloviční parametry hi-endu, 8600 dostala jen čtvrtinu shaderů v 8800), protože 320MB GeForce 8800 GTS byla cenově přístupná, i když měla zpočátku problémy se správou paměti a propady výkonu, a GeForce 8800 GTX jasně kralovala všem hrám.

Nic nedokázalo zastavit rozjetý rychlík. NVIDIA stavěla spíše na evolučním vývoji a konzervativním výrobním procesu, a to se jí vyplatilo. Kanadská ATI vsadila na nový 80nm proces u TSMC. Ten se ale zpozdil, navíc v návrhu GPU R600 byly chyby (viz nefunkční UVD) a do toho všeho přišlo zemětřesení jménem „odkoupení ATI firmou AMD“. Od té chvíle nebylo možné Radeon HD 2900 uvést na trh, musely se nejdříve dořešit interní firemní machinace (kdo bude sedět na kterém křesle, co se jmény „ATI“, „Radeon“ atd.) a než se cokoli pohnulo, přišel čínský nový rok a na Taiwanu se tradičně „přestalo na chvíli makat“.

Radeon HD 2900

Než se vše podařilo rozpohybovat tak, aby se práce na super-hi-end kartě Radeon HD 2900 XTX, mimo jiné využívající 1 GB GDDR4 pamětí, pohnuly k vítěznému konci a přišla na trh karta, která měla porazit GeForce 8800 GTX, uvedla NVIDIA zrychlený model GeForce 8800 Ultra a to byl konec. AMD mohla tak akorát zatlačit slzu, protože na tu zkrátka nestačili. Místo toho přišlo rozhodnutí neuvést super-hi-end model, ale použít GGDR3, trochu snížit takty, tím zlevnit i výrobu (napájecí obvody, chlazení) a vrhnout na trh Radeon HD 2900 XT s 512 MB GDDR3 za přijatelnou cenu.

Karta to nebyla špatná. Naopak, její výkon byl velmi slušný. Ale na téměř 3/4 roku starou 8800 GTX prostě nestačila, navíc katastrofálně topila a „papala kilowatty“ jako o život. Ostatně, nesla 6+8pin PCI Express konektory, což si mnozí vyložili tak, že s 2×6pin nepojede, nebo pojede špatně. Tak tomu nebylo, ale i tato drobnost pověsti Radeonu HD 2900 uškodila, stejně jako zmatky kolem údajné podpory HD videa. Dnes už nemá smysl pátrat po tom, za co kdo mohl. Podstatné je, že nVidia z tohoto stavu dokázala vytěžit maximum, za což ji magazín Forbes vyhlásil americkou společností roku 2007. Doslova a do písmene se začala topit v penězích, což byl pravý opak AMD. Tuto firmu pak v červenci 2007 opustil jeden z čelních představitelů David Orton, šéf bývalé ATI. Mnozí to vnímají jako důkaz toho, že „krysy opouštějí potápějící se loď“, jiní jako snahu AMD zbavit se posledních ATI-mohykánů na čelních postech firmy. Oficiální odůvodnění zní, že David je unaven, chce se věnovat rodině a zaměřit své aktivity jiným směrem.

Radeon HD 3800

Ale kdeže ty letní sněhy jsou. Přišel podzim 2007 a s ním čas zametání těchto nenasytných karet tam, kde končí prach dějin. Před Vánoci nám oba výrobci servírovali vylepšené verze svých GPU, prohnané navíc die-shrinkem. V případě AMD šlo o veleúspěšné Radeony HD 3800, které předvedly něco nevídaného. Za výrazně menší částku (úspora na výrobě GPU, napájecí části, menším chladiči a tak vůbec) přinesly navýšení výkonu oproti HD 2900 XT, navíc díky pouhým pár drobným úpravám pokrokového návrhu R600 dostaly do vínku podporu DirectX 10.1 a také konečně plně funkční hardwarovou akceleraci videa zvanou UVD. Navíc si vystačily pouze s jedním 6pin PCI Express napájením, které ani nevyužívaly naplno. Asi nepřekvapí, že z karet se stal ihned hit, k němuž mimo jiné přispěla i NVIDIA.

GeForce 8800 GT

Ta sice v uvedla svou 65nm GeForce 8800 GT se 112 stream procesory o měsíc dříve, ale první týdny a měsíce šlo spíše o paperlaunch. Karet bylo doslova jak šafránu a dokonce kolují historky (potvrzené, žádný výmysl!), že když chtěl milý distributor pro ČR získat nějaké ty vysoce nedostatkové GeForce 8800 GT na český trh, musel s nimi vzít i několik vagónů neprodejných GeForce 8600 a maloobchodníci tak byli žádáni, aby masivně propagovali tu či onu značku a pomohli prodat i tyto pomalé kousky.

Takové krvavé podmínky si kladli výrobci grafik, ostatně z pohledu lidí stavících si levné herní mašiny by po kartě, která si již v době uvedení na trh vykoledovala označení „kastrát“, po uvedení GeForce 8800 GT neštěkl ani pes. Do kancelářských sestav možná fajn, ale za dvojnásobek ceny obdobně schopných karet ATI to byla nadále větší a větší katastrofa. Asi se není čemu divit, že počáteční týdny od startu prodeje GeForce 8800 GT se vyznačovaly obrovskými maržemi prodejců, kteří zkrátka potřebovali nějak vykompenzovat nutnost současného odběru neprodejných karet (a samozřejmě se taky trochu zahojit nad rámec slušnosti, svézt se na vlně :-).

Z té doby také pocházejí rekordní prodeje karet ATI (nejen 3800, které přišly měsíc po 8800 GT, avšak byly od začátku dostupné v obchodech, ale i modely 2400 a 2600 se prodávaly výrazně lépe), a to i v České republice, kde si místní zastoupení AMD mohlo po delší době trochu odfrknout, byť je trápila řada jiných problémů.

Krátce před Vánoci 2007 (tedy ve stejné době jako AMD Radeony HD 3800) stihla NVIDIA ještě uvést novodobou GeForce 8800 GTS se 128 stream procesory a 512 MB paměti, jejíž cena, byť stále příjemná, již nevyvolávala takové „davové šílenství“ jako 8800 GT. Dalším počinem bylo únorové uvedení GeForce 9600 GT. Ta přišla s inovovaným GPU G94 využívajícím 64 stream procesorů a díky dobré ceně se stala celkem oblíbenou volbou pro mnohé „méně majetné“ nebo méně náročné hráče.

Micro stuttering

Ve stejné době přišlo AMD s duálním Radeonem HD 3870 X2. A spolu s ním, světe div se, přišlo v nadcházejících měsících na přetřes téma micro stutteringu, u kterého si dovolím krátce se zastavit.

2008 36 3870x2

Tento jev se vyznačuje nesouvislým FPS ve hře, které padá na bedra dělení práce mezi dvě GPU. Jde o to, že hra sice vykazuje třeba 60 FPS a měla by tak být zcela plynulá, ale skutečný vjem takový není. Místy totiž běží v desítkách FPS, aby jinde zase krátce spadla hluboko pod hranici plynulosti, vše v důsledku střídání GPU a nedostatečně rychlé vzájemné komunikace na kartě.

Obecné povědomí jakoby pak říkalo, že Radeon HD 3870 X2 trpí micro stutteringem a skoro nikde nezazní, že tento jev je ve větší či menší míře vlastní všem multiGPU řešením, tedy i dvěma GeForce v SLI, třem GeForce v 3-way SLI, čtyřem GeForce v Quad SLI i Radeonům v CrossFire (X). Je to jedna z věcí, která udělala z Quad SLI pomocí dvou GeForce 7900/7950 GX2 absolutně totální propadák, a je to jedna z věcí, kterou budete v jisté míře pozorovat i se třemi GeForce GTX v 3-way SLI.

Problém ale je, že tento jev každý vnímá jinak. Dalo by se to přirovnat k input lagu S-PVA LCD monitorů. Mnozí jej nevidí, ani když je „velký jako Sus scrofa f. domestica“, jiní jej pozorují i v situacích, kdy je zcela minimální. Zkrátka a dobře ano, micro stuttering je problém, ale je to problém všech multiGPU řešení a je pouze na uživateli, zdali si najde hůl a půjde psa bíti (nebo uslyší trávu růst). Každopádně při zapnutém V-sync problém s micro stutteringem mizí, protože se prostě natvrdo zobrazuje daný počet snímků.

GeForce 9800

Další měsíce se nesly v režii NVIDIE. Ta průběžně uváděla nové modely, ale všechny měly jednu nehezkou pachuť. Jak GeForce 9800 GTX, tak pozdější duální GeForce 9800 GX2 stavěly stále na GPU G92 známém již z GeForce 8800 GT, NVIDIA tak v podstatě pouze přeznačovala karty z 8. generace na 9. a tu a tam příležitostně změnila některý parametr. Nicméně ani to nebylo dost drzé, a tak třeba GeForce 9600 GSO uvedená koncem dubna měla naprosto stejné parametry jako GeForce 8800 GS známá již z počátku roku.

Radeon HD 4800

Až do léta žila AMD ve vyšším mainstreamu až hi-endu pouze z prodejů řady HD 3000, která sice stále nelámala rekordy výkonnosti, ale jednalo se o levné rychlé a oblíbené řešení. Všichni čekali na příchod Radeonů HD 4800, které měly namísto 320 stream procesorů nabídnout 480. Bohužel, tedy alespoň co lze soudit podle veselých drbů (a následující odstavec opravdu berte s rezervou jako oddychové veselé čtení), to v AMD při vývoji GPU trochu přehnali.

2008 36 hub

Nový revoluční řadič využívající úsporný hub namísto silně předimenzované prstencové sběrnice a současně provedený die-shrink na menší výrobní proces si vybraly svoji daň. GPU bylo příliš malé! Nedaly se z něj bezproblémově vyvést všechny signálové cesty, nebylo jej jak připojit ke zbytku karty, a tak bylo nezbytně nutné jej zvětšit. Ale jak? Inu, 480 stream procesorů je málo, povýšíme na 800.

V tu chvíli vzaly za své veškeré spekulace na téma výkonu karty a začaly se bořit iluze jako domečky z karet. Reklamní géniové v AMD tentokrát zapracovali na jedničku a vypustili první náhledy na architekturu a výsledky testů ještě před uvedením první karty na trh! I samotné uvedení Radeonu HD 4850 proběhlo dříve, než se původně předpokládalo, a tato grafika ukázala své konkurenci záda absolutně famózním způsobem.

Teprve po příchodu Radeonu HD 4850 na trh bylo možné za trapně nízkých ~3 600 Kč koupit v létě kartu, která utáhla bez potíží při středních detailech většinu her i ve 2560×1600, v 1920×1200 a nižších pak bylo možné nahazovat různé AA/AF režimy nebo zvyšovat detaily. Jedinými dvěma škraloupy na kráse byla vysoká spotřeba ve 2D související se zpočátku nefunkčním PowerPlay a samozřejmě vysoké pracovní teploty dané mimo jiné levným jednoslotovým chlazením. Ale to vše se nedalo než odpustit s ohledem na extrémně nízkou cenu.

GeForce GTX

NVIDIA, která krátce předtím uvedla na trh GeForce GTX 280 a posléze GTX 260, mohla pouze se slzami v očích přihlížet, jak tenhle maličký hbitý žralok ukusuje z prodejů stále větší a větší kusy. A začít zlevňovat. Nic nezachránilo ani urychlené „uplácání“ vylepšené GeForce 9800 GTX+. Z velké části se jednalo opět pouze o paperlaunch, ani pár týdnů po jejím ohlášení se tato karta nedala pořádně nikde koupit, zatímco Radeon HD 4850 se prodával jak pálenka za prohibice.

2008 36 gtx280

Malá vsuvka: pokud se pohybujete na českých hardwarových fórech, pak jste jistě zaregistrovali osobu jménem no-x, která má v podpisu krásný citát: Igor Staněk [nVidia] po přečtení recenze RV770: "mam pocit, ze je GT200 uplne naprd". To jistě hovoří za vše ;-).

Ve chvíli, kdy se na trhu objevil ještě Radeon HD 4870, bylo „dílo zkázy“ dokonáno a obě GeForce GTX se pár týdnů po uvedení propadly na zlomek svých původních cen, což mimo jiné přimnělo některé výrobce k nevídané akci. XFX a EVGA začali svým zákazníkům, kteří nakoupili za původní vysoké ceny, vracet rozdíl ceny, který za těch pár týdnů dělal i několik tisíc Kč!

2008 36 ms

Vše završil příchod Radeonu HD 4870 X2. Ten nejenže konečně po letech překonal viditelně konkurenci ve velké řadě testů, ale navíc díky nové architektuře radikálně snížil riziko vzniku micro-stutteringu.

Verdikt

Současný absolutní hi-end tak zastupuje jedno nebo dvě řešení. Záleží na tom, jak se na trh podíváte. Momentálně nelze žádnou kartu prohlásit za absolutního vítěze, který by totálně deklasoval konkurenta ve všech herních i syntetických testech ve všech rozlišeních a všech nastaveních antialiasingu (AA) a anisotropního filtrování (AF).

2008 36 4870x2

Obecně se však dá říci, že většina se momentálně shoduje na tom, že nejvýkonnějším řešením na trhu skutečně je Radeon HD 4870 X2. Jde o duální grafiku, která na svém velkém PCB nese hned dvě GPU RV770. AMD používá vlastní specifickou architekturu, silně odlišnou od nVidie, proto nelze jejích celkových 1 600 stream procesorů přímo číselně porovnávat s 240 stream procesory GPU GT200 v GeForce GTX 280.

Ale jedno lze říci přímo: výkonově nabízí ~2,4 TFLOPs v single-precision. Hodnota TDP je stanovena na astronomických 286 W, což z karty činí největšího otesánka dosavadní historie (ale připomínám, že toto je pouze teoretická hodnota, v reálu si grafiky zdaleka neberou tolik, kolik je hodnota TDP).

Vývoj GPU ATI se odebíral velmi progresivním směrem, a tak tato poslední generace umí využívat i nové GDDR5 paměti, které s efektivním taktem 3,6 GHz stačí při 256bitové sběrnici i pro takto výkonné GPU. Dokonce se při uvedení Radeonu HD 4850 (první karta s RV770, využívající přitom taktem pomalejší GDDR3) objevila měření, dle kterých Radeon HD 4850 s 512 MB paměti neztrácel příliš na výkonu ani v Oblivionu s ~2GB Texture Packem (4× přesahujícím paměť grafiky), kde i 1GB karty od NVIDIE již zoufale lapaly po dechu.

Duální model se přitom v 2GB GDDR5 verzi dá pořídit již pod 10 000 Kč, což je ve srovnání s dobou monopolu GeForce 8800 GTX cena takřka nevídaná. Jedinou vadou na kráse z hlediska Linuxu je stále nedokonalá podpora daná zčásti (ne)kvalitou oficiálních ovladačů od ATI a (ne)hotovostí open source ovladačů. Věci se lepší každou chvíli, ale stále to není ono a pošramocenou důvěru linuxové komunity, kterou svou ignorancí a laxností napáchala někdejší kanadská společnost ATI, bude AMD ještě dlouho napravovat. Ale to už je jiný příběh, správně by do hardwarových novin nepatřil, ale musíme si vše napoprvé uvést v kontextu.

Nicméně pro úplnost dodejme, že GeForce GTX 280 je s cenou kolem 9 000 Kč vynikající volbou, pokud preferujete „minoritní operační systémy“. GTX 260 za 5 500 Kč je bezesporu výrazně lépe dosažitelnou volbou s vynikajícím výkonem, prakticky za stejnou cenu pak pořídíte Radeon HD 4870.

CUDA

Ještě vám dlužím zmínku o GPGPU technologiích, kde NVIDIA svým balíkem CUDA řádně šlape na plyn. Nejenže nabízí vše potřebné pro vývoj aplikací již dlouhou řadu měsíců (stejně jako AMD), ale hlavně postupně rozšiřuje funkčnost směrem k běžným uživatelům. Spolu s řadou GeForce GTX tak přišel na svět i první program Badaboom (v té době časově omezená beta verze primárně určená pro recenzenty) nabízející encoding videa pomocí GPU. Nyní se již ví i o novém TMPGEnc 4.0 Xpress a do budoucna budou podobné nástroje přibývat.

PhysX

Dalším želízkem v ohni byla velmi dobře načasovaná koupě skomírající společnosti Ageia. Ta stála za fyzikálním systémem PhysX a příslušnými přídavnými kartami. Svojí obchodní politikou si však zadělala na vlastní konec, ceny nasadila příliš vysoko a tak proti Havoku, který běží na CPU, neměla výrazné šance.

NVIDIA před několika týdny tuto firmu koupila, obrátila o 180° a postupem času zprovoznila PhysX počítaný pomocí GPU všem majitelům GeForce řad 8, 9 a GTX zcela zdarma. AMD se naproti tomu „paktuje“ s Intelem, který taktéž před (delším) časem koupil firmu Havok. Tím končíme lekci z historie a pojďme na současnost.

Současnost

Máme září, tedy měsíc, kdy přijdou na trh Radeony HD 4600 a 4500. Snad neprozradím nic důvěrného, když zmíním, že HD 4600 budou modely s 320 stream procesory, které budou pracovat se 128bitovou paměťovou sběrnici, ale hlavně: vystačí si s napájením z PCI Express slotu! Jinými slovy výkon někde kolem Radeonu HD 3850 (spíše nad ním, vyčkejme však nezávislých testů), ale s minimální spotřebou (TDP bude pod 75 W).

Radeony HD 4500 si budou muset vystačit se 120 stream procesory (nástupci HD 3600), ale jejich TDP spadne na směšně malých méně než 25 W. Do toho všeho se ještě objeví Radeon HD 4850 s GDDR3 pamětmi, který by měl při nižších frekvencích dávat něco kolem 2 TFLOPs při TDP ~230 W. Jeho cena bude ještě příznivější než u HD 4870 X2.

NVIDIA také kutí pod pokličkou. Pokud pomineme ne moc zajímavé karty z low-end segmentu, tak se všichni jistě těší na die-shrink GPU GT200, který kromě potenciálu pro výrazně levnější GeForce GTX s nižší spotřebou ukrývá možná i potenciál pro duální kartu, která by to opět výkonově ATI natřela. Ale u NVIDIE je to bohužel vždy vaření z vody, firma zásadně neuvedené produkty nekomentuje. Jediné, co zatím neoficiálně prosáklo, jsou informace o vylepšené GeForce GTX 260, která dostane do vínku místo 192 rovnou 216 stream procesorů. Slušelo by jí tedy spíše označení GTX 270, ale uvidíme, jak bude nakonec vypadat.

Ale pokud bychom přeci jen nahlédli do kotlíku, kde se ta voda vaří, uzříme tam například drby o urychlení přechodu na 40nm výrobu. To se samozřejmě týká ATI stejně jako NVIDIE, obě firmy jsou dvorními partnery TSMC.

Zcela čerstvě se podle všeho prokecla japonská ELSA, dle jejíž prezentace bychom se měli dočkat na přelomu roku 55nm GPU GT206 nahrazujícího model GTX 260 a o pár týdnů později dokonce právě 40nm GPU GT212 nahrazujícího GTX 280. Když se podíváme ještě lépe, pak můžeme výhledově očekávat dvě další technologie, které mají potenciál zahýbat trhem grafik.

Hydra

První z nich je vícečipové řešení Hydra společnosti LucidLogix Technologies. To slibuje kompatibilitu se všemi existujícími GPU, univerzální čip schopný pospojovat výkon prakticky libovolného množství GPU, aby se celek v operačním systému tvářil jako jedna grafická karta. Hydra současně dává příslib řešení rozložení výpočetní zátěže a eliminace některých nešvarů současných vícečipových řešení. Ale všechno to zní až příliš skvěle na to, abychom tomu bezhlavě uvěřili, dokud to neuvidíme v akci. Nicméně firma to na nedávném IDF předváděla, a to dokonce s grafikami GeForce, takže se mnozí ptají, jak je to s licencí na SLI. Odpověď je jednoduchá: nijak, Hydra nevyužívá SLI, Hydra si sama ošetřuje využití více grafik a operační systém přes ovladače vidí a obsluhuje pouze Hydru.

2008 36 hydra

Larrabee

Druhou zajímavostí je želízko v ohni - co želízko, spíše traverza - v podání Larrabee společnosti Intel. Toto vysoce paralelizované x86 CPU obohacené o další jednotky, včetně velmi výkonného vektorového subsystému, dává příslib univerzálního CPU-GPU řešení nejen pro hry, ale také GPGPU aplikace a vůbec vše, co lze zkompilovat na x86 architektuře. Jediným kamenem úrazu může být softwarově vyvíjený grafický renderer a také fakt, že Larrabee se dočkáme spíše až přespříští rok. A pokud budou AMD i NVIDIA nadále šlapat na plyn jako doposud, může být Larrabee jen průměrným produktem. Hovoří pro něj ale dvě věci:

Od poslední větší výměny vedení v Intelu se již tato společnost podstatně lépe vyhýbá velkým chybám, jako bylo třeba horlivé prosazovaní Netburst architektury. A za druhé, už jen samotný fakt, že povídání o Larrabee věnuje obrovské množství prostoru sám šéf NVIDIE Jen-Hsun Huang, naznačuje, že ho neberou na lehkou váhu.

Příště

Pevné disky, optické mechaniky a zdroje.

       

Hodnocení: 64 %

        špatnédobré        

Nástroje: Tisk bez diskuse

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

10.9.2008 03:13 ____ | skóre: 15 | blog: _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Děkuju za článek. Je sice pěkné, že sleduju cdr, ale až v téhle formě se v tom dokážu i nějak lépe vyznat. Jen to chce dávat pozor na (nechtěné) dezinformace.
11.9.2008 09:00 Petr F
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Souhlasím, moc hezký článek. Jen bych na Linuxovém serveru ocenil, kdyby u každé karty bylo jasně napsáno co je tam za chip a pak review o tom jak fungují ovladače pro daný chip v Linuxu. Řekněme, že bych si chtěl dnes koupit grafiku co nejvýkonnější to jde, ale aby v Linuxu fungovala naprosto bez problémů. Tzn hibernace, akcelerace videa(má to vůbec někdo? jestli ne tak tento parametr škrtněte:))a samozřejmě 3d. Článek jsem snad četl pozorně, ale tohle jsem v něm neviděl. Osobně si myslím, že na Linuxovém serveru jsou nejpodstatnější právě ovladače, kor u grafických karet. Proto se přimlouvám o nový článek na toto téma. Děkuji.
Zatím bez patičky.
10.9.2008 08:17 Qaxi | skóre: 14 | blog: Qaxi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Nádhera,

nemám čas tyhle věci sledovat, tak je pro mne tohle "předžvýkání" k nezaplacení ...

Děkuji
Fluttershy, yay! avatar 10.9.2008 08:20 Fluttershy, yay! | skóre: 85 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Velmi pěkně napsáno. Jen škoda, že se nedostalo na integrovaná a mobilní řešení (ty výkonné karty topí jak sviňa --- Al Gore nebo Greenpiss na ně!).
10.9.2008 08:29 Peter Fodrek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
>Jedinou vadou na kráse z hlediska Linuxu je stále nedokonalá podpora daná zčásti >(ne)kvalitou oficiálních ovladačů od ATI a (ne)hotovostí open source ovladačů. >Věci se lepší každou chvíli, ale stále to není ono a

no neviem, neviem, ale mam pocit ze tymto autor zaspal dobu

AMD is in the process of pushing new high-end features into their Linux driver -- such as Multi-GPU CrossFire support -- and with the ATI Radeon HD 4850 they have even begun showing off Tux, the Linux mascot, on their product packaging and providing Linux drivers on their product CDs!

For the record, NVIDIA has never included Linux/FreeBSD/Solaris drivers on the disk with their graphics cards.

When introducing the Radeon X1000 "R500" series it had took a staggering seven months for any level of Linux support. Most recently, when the Radeon HD 2000 "R600" series was released, it had taken AMD about six months for any level of support. Today though we are excited to share that all of this should be an issue of the past. AMD has not only provided same-day support for their just-announced Radeon HD 4800 "RV770" series, but they're now beginning to ship the Linux drivers on the retail CDs included with these newest graphics cards. In addition, AMD is very close to reaching feature parity between their Windows and Linux drivers. phoronix

ATI R500: Mesa vs. Catalyst Benchmarking Published on August 29, 2008 Phoronix

ATI Radeon CrossFire On Linux Published on August 20, 2008 Today we have a full rundown on ATI CrossFire for Linux along with benchmarks from the ATI Radeon HD 4850 and Radeon HD 4870. Phoronix

AMD's UVD2 & XvMC For Linux? Posted by Michael Larabel on September 04, 2008 With that said, it looks like not only is support for Unified Video Decoder 2 coming but also X-Video Motion Compensation support! With modern hardware, XvMC is no longer too useful, but this should satisfy a number of users after enhanced video playback. Phoronix

>pošramocenou důvěru linuxové komunity, kterou svou ignorancí a laxností >napáchala někdejší kanadská společnost ATI, bude AMD ještě dlouho napravovat

S tymto sa da suhlasit...
David Ježek avatar 10.9.2008 09:15 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB | Poděbrady
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
AMD is in the process of pushing new high-end features into their Linux driver -- such as Multi-GPU CrossFire support -- and with the ATI Radeon HD 4850 they have even begun showing off Tux, the Linux mascot, on their product packaging and providing Linux drivers on their product CDs!
inu mám tu dvě retail balení 4850 a ani v jednom nejsou linuxové drivery a CD. a za druhé "in the process" neznamená "dokončili a je to plně a bezchybně funkční". v tomto ohledu nadále zastávám tento názor: dokud neosadím 2x4850 v CF, nenainstaluji ubuntu a nepustím nějakou 3D hru, pak to nepovažuji za hotové. totéž platí i pro ostatní věci (samozřejmě strašně rád napíšu třeba za půl roku, že to amd zmákla a nv se může jít zahrabat :-)).
10.9.2008 09:26 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
3D hru? To nic není, 3D většinou funguje (a na mém notebooku dokonce lépe než pod Windows). Tím to ale končí. Ale až se ten ovladač dokáže hibernovat či suspendovat, pak teprve můžeme říci že je to "hotovo".

Docela se ale bojím termínu "feature parity with Windows drivers" jelikož windowsovské drivery také stojí za prd. Mají sice zcela jiné problémy než linuxovské, ale obecně platí: ATI nedokáže dělat drivery. To si pak můžou do čipů nacpat třeba supravodiče, pořád má NVIDIA navrch.
11.9.2008 16:54 Jirka | skóre: 36
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
No tak on se většinou dokáže hibernovat nebo suspendovat, ale s probuzením to už je horší. :-)

Např. moje X600 Mobility Radeon se mi umí uspat na disk i do paměti, ale z paměti už ji neprobudím, což je velká škoda. :-(
10.9.2008 10:48 Peter Fodrek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
AMD ic k svojim krtam, bali, to ze vyrobcovia kariet si robia vlastne CD je ina vec... inak suhlas
10.9.2008 10:58 Nano
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Ono by bylo pěkný, kdyby ty ovladače aspoň přestaly shazovat X-ka. Je celkem jedno jakýho výkonu to dosahuje, když se obraz rozsypává na kostičky nebo skončíte po hodině hraní warsow na přihlašovací obrazovce GDM ... případně se to sekne úplně i s kernelem :D

Jinak btw. - mám starej radeon R420JI. Očekával bych aspoň, že to nějak pojede, ale je to spíš měsíc od měsíce horší... Mezitím to nemá nejmenší problémy ve Windows :<
10.9.2008 12:23 shaq
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Ako je to konkretne s linux drivermi, neide mi ani tak o 3D podporu pri hrach, aj ked to s tym ma dost spolocne, ale ide mi o take veci ako prehravanie videa pri dual heade, pripadne aj 3D pri dual heade. Mam akurat skusenosti so starou ATInou a tam s tym bol dost problem. Ktory z driverov je na tom lepsie ATI ci NVIDEA?
10.9.2008 12:52 TT
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Hm tak zrovna v UBUNTU tu 4850 provozuji.... A 3D hry mi fungují :) Ale je pravda, že na CD ten driver nebyl ;) stáhnul jsem si ho stejně jako pro win z ofiko stránek.
11.9.2008 22:49 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
urcine ne primo amd/ati ... ty se prodavaji jen us/can ......
USE="-gnome -kde";turris
Petr Bravenec avatar 10.9.2008 11:04 Petr Bravenec | skóre: 43 | blog: Bravenec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Ale jo, psát můžete co chcete, zvlášť do diskusí pod článkem a anglicky. Ale autor dobu rozhodně nezaspal. V praxi totiž podpora vypadá tak, že ze tří ATI karet (Radeon 7000, Radeon 9550, HD2600), které mám v šuplíku a které jsem zkoušel ve dvou různých počítačích, nefunguje žádná. Jedna vůbec není nalezena (Radeon 7000). Druhá v nepravidelných intervalech shazuje X server a funguje veeeelllllmmmmmiiiiii pppooooommmmmaaaaallllluuuu (Radeon 9550). Třetí funguje sice hezky, ale jen do chvíle, než ukončím X server (HD2600), ať už kvůli odhlášení nebo vypnutí počítače - vytuhne celý systém. To je obzvlášť lahůdka, protože při dalším startu se kontrolují všechny ty stovky GB disků... Občas ty tři karty vyzkouším, abych se ubezpečil, že ani nejnovější do světa právě vypuštěný ati driver stále nefunguje ani na jedné - naposledy jsem takhle strávil tři večery po vydání verze 8.8
Petr Bravenec - Hobrasoft s.r.o.
10.9.2008 13:13 dimaggio
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Musim len stebou "suhlasit" aj ja mam Radeon 9550 a tiez poriadne nefunguje, kedze som asi rovnaka lama ako ty :D

Teraz vazne R9550 pouzivam uz dva roky a zatial som nemal ziadne velke problemy (radeon a fglrx) oba funguju uplne v pohode 2D aj 3D.

Ako nvidiu som este nemal ale kedze ju kazdy vychvaluje tak neviem funguje tam naozaj vsetko na vsetky nvidiach od TNT-GTX260 s aktualnymi ovladacmi?

Co by malo fungovat je:
2D EXA akceleracia
3D OpenGL
TexturedVideo
hibernacia
KDE4 :D
PS. s najnovsim fglrx asi tazko rozchodis na R7000. Je to karta ktoru uz AMD/ATI nepodporuje vo svojich ovladacoch (pouzivat treba OSS radeon) rovnako ako nepodporuje stare dobre TNT-Geforce2 nvidia v svojich aktualnych ovladacoch :D
10.9.2008 13:17 polish
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
jj, taky se mi to takhle chovalo, nastesti fungovalo acpi a system sel korektne shodit

Nakonec jsem smazal konfiguraci vygenerovanou nejakou predeslou verzi. Porad to nebylo ono, nakonec jsem zrusil dual head (lcd, tv) a pouzil single head (clone mod na tvout) a je to v pohode, system uz zas funguje jak ma.
10.9.2008 13:47 trekker.dk | skóre: 71
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
nakonec jsem zrusil dual head (lcd, tv) a pouzil single head (clone mod na tvout) a je to v pohode, system uz zas funguje jak ma.
Zajistit, že systém přestane padat, tím, že se vypnou některé vlastnosti, není "funguje, jak má."
Quando omni flunkus moritati
10.9.2008 09:27 Septyk | skóre: 2 | Teplice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Supr článek, díky.
...
10.9.2008 10:51 Radek Novacek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Dekuji za pekny clanek a zaroven bych chtel upozornit, ze v poslednim odstavci kapitoly "Micro stuttering" je preklep - "Micro stutering". Take me napadlo, ze by mohli byt v dalsich dilech vysvetleny pouzite zkratky (napr. GPGPU, CUDA atd.)
10.9.2008 11:26 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
v poslednim odstavci kapitoly "Micro stuttering" je preklep
Dík, opraveno.
Prcek avatar 10.9.2008 17:40 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Ještě je tam pár překlepů: "GGDR3" a "Ta sice v uvedla"
Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
10.9.2008 12:31 DIR
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Proč mám pocit, že autor má rád ATI a nesnáší nVidii? :-)
10.9.2008 12:35 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Tipnul bych, že máš ten pocit proto, že nesnášíš ATI...
10.9.2008 12:40 DIR
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
A proto mám AMD 780G ? :-D
10.9.2008 12:49 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Jen jsem si tipnul :-)
10.9.2008 12:54 DIR
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Tak po přečtení článku jsem nabyl dojmu, že ATI je malá, chytrá, progresivní, kdežto nVidia je zaostalá, tupá a zpátečnická. Nikomu ten dojem necpu, ale sám jsem dlouho používal 8600GT (podle článku naprostý shit), a svou službu dělala dobře. Fglrx se používat nedá. Dokonce i na 780G jedu přes VESU, protože RadeonHD i Fglrx mi přehrávají video s pruhama a tak zvažuju, že tu 8600GT do počítače vrátím. Přece jenom 780G má své velké výhody zatím spíše jako vynikající chipset, než jako zobrazovadlo na monitor. :-(
10.9.2008 13:09 Zdeněk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Clanek mi prijde vyvazeny a autor naopak Nvidiu pro "minoritni systemy" doporucuje :-)
10.9.2008 13:15 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Já na HTPC s čipsetem 780G používám Catalyst ovladače naprosto bez problémů (ve Full HD rozlišení 1920x1080). TexturedVideo i 3D funguje bez problémů (stejně tak 2D akcelerace a 3D kompozice oken v Compizu).

U videa je sice občas vidět tearing (AMD/ATI o tom problému ví, ale je to částečně problém X.Org a na jeho vyřešení jsou potřeba velké změny v současných ovladačích, takže to zatím ještě opraveno nebylo), ale to jde vyřešit jednoduše - přehrávat videa v mplayeru přes OpenGL se zapnutým VSyncem. Zde je konkrétní příkaz (který funguje dobře na 780G a i dalších moderních ATI/AMD grafikách):

mplayer -vo gl:yuv=4:lscale=1

Výkon je s tímto nastavením velice dobrý, na AMD Athlon X2 4850e (2,5 GHz) zvládám přehrávat Full HD (1080p) videa v H264 bez jediného trhnutí (pravda je potřeba trochu upravit nastavení dekódéru (volba MPlayeru -vfm ffmpeg -lavdopts lowres=0:fast:skiploopfilter=all).
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
10.9.2008 13:28 DIR
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Mě Mplayer nevoní. Já mám velmi rád Xine a jeho nástavby. S termínem Tearing jsem se párkrát setkal, ale jeho přesná definice mi uniká. Je to ten jev, kdy v přehrávaném videu mám v některých scénách část obrazu (třeba horní) jakoby posunutou třeba o 2 filmová políčka dále než jinou část obrazu (dolní)?
10.9.2008 15:27 DIR
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Tak omlouvám se, je to ještě horší. Nainstaloval jsem poslední fglrx, a začal se mi sekat i zvuk ( WTF? ) - například .mp3 přehrávaný v amarok/xine :-(
Grunt avatar 11.9.2008 00:53 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Výkon je s tímto nastavením velice dobrý, na AMD Athlon X2 4850e (2,5 GHz) zvládám přehrávat Full HD (1080p) videa v H264 bez jediného trhnutí (pravda je potřeba trochu upravit nastavení dekódéru (volba MPlayeru -vfm ffmpeg -lavdopts lowres=0:fast:skiploopfilter=all).
Když už jsme u toho přehrávání FullHD h.264. Nevím co poslední dobou udělali, ale SVN verze Mplayeru(škoda jen, že revize 27573 zrovna nejde přeložit) s použitým demuxerem lavf dovede přehrát právě FullHD h.264 video na mém šrotu(Intel(R) Celeron(R) CPU 2.66GHz s GeForce FX 5200), u kterého normálně předběhne obraz zvuk u zkušebního vzorku o 25 sekund, tak že doběhne obraz se zvukem do konce současně. Teda samozřejmě s -vfm ffmpeg -lavdopts lowres=0:fast:skiploopfilter=all, ale toho si nejde běžným okem všimnout. Zvláště ještě když se škáluje. V akčnějších scénách je sice vidět jak obraz dobíhá, ale něco takového jsem si nepředstavoval ani v nejdivočejších snech.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
11.9.2008 17:03 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Mě v mplayeru (jedné starší SVN kompilaci, asi duben 2008) blbnou zase flash videa ukazuje to 29.97fps, ale pro korektní přehrání to vyžaduje 25fps (nebo i jiné), nejlepší bylo, když jsem si z youtube stáhnul corewars :-D a mplayer si myslel, že má ~60fps a podle toho to taky přehrál.
David Ježek avatar 10.9.2008 13:15 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB | Poděbrady
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
tvůj pocit je správný, o mě je všeobecně známo, že mám rád ati grafiky a amd procesory. ale ukaž mi, kde v článku jsem byl vůči nvidii nespravedlivě krutý.
10.9.2008 13:22 DIR
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
S obsahovým pojednáním souhlasím, ale v té formě jsi občas lehce ironický. Článek nijak nekritizuji, je velmi trefný, ale při jeho čtením jsem si představil autora, který je takovýmto výsledkem velmi potěšen :-)
David Ježek avatar 10.9.2008 14:02 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB | Poděbrady
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
ano, já JSEM tímto výsledkem potěšen. nvidia totiž konečně dostala přes papulu, uvědomila si situaci a zlevnila. a pouze díky RV770 si dnes můžeš koupit GTX260 za 5500kč a ne za 10000Kč. jestli to považuješ za fanATIsmus, je tvoje věc, ale já jasně říkám: kdyby byla situace opačná a AMD byla tou "arogantní firmou" těžící z pozice nepřekonaného výkonnostního leadera a najednou jí nvidia uštědřila takovýto políček, opět bych z toho měl neskrývanou radost. protože ať již preferuješ tu či onu značku, stav je díky souboji RV770 x GT200 po letech konečně opět takový, že z něj těží zákazník. a já nejsem akcionář AMD, nejsem akcionář nVidie, já jsem zákazník. (jinak doufám, že sis všiml i ironie vůči spotřebě 2900XT).
10.9.2008 15:01 DIR
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Jojo. Všiml. Jinak tento názor s tebou sdílím. Je to zdravé pro zákazníka. Ale jinak tento souboj jde mimo mě. Obludy co žerou stovky wattů mě nezajímají :-D
10.9.2008 18:07 thl2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
To není jen pocit, to je všeobecně známý fakt. ABClinuxu se stalo další dobytou výspou fanATIků.
10.9.2008 18:14 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
A jsou hrozně zákeřní a vyčůraní: dokázali to totiž pokoutně, tajně a jako správní agenti -- portál se stal dobytou výspou fanatiků a nikdo si toho ani nevšiml. Nedá se to vůbec nijak poznat, tak jsou mazaní. Možná se spřáhli s ještírky... Ale nezoufejte, je ti thl2, který vám otevře oči, abyste prozřeli ze svého poblouznění a uvědomili, jak vás fanatici úplně ovládli.
10.9.2008 18:23 thl2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
blablabla, další server , který jde do kytek. Po politických flamewarech to bude ještě hardware. No co, doufám, že blokací uživatele se mi nezobrazí ani články dotyčného.
10.9.2008 18:26 thl2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Tak to nefunguje, to je ale pitomá chyba . Proč nejde vymazat i článek blokovaného?
svido avatar 10.9.2008 18:50 svido | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Jednoducha rada: "Odstrihni si kabel a tim se Ti zablokuji i clanku jinych autoru" nebo si zaloz vlastni blog jako Ulhan a muzes plakat tam.. ;-)
10.9.2008 18:54 thl2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Skvělá rada, jenže nejsem jak ulhán uplakánek a odstřihnout si kabel? Proč jako? Radši se vykašlu na server plný porouchaných osobností. Nikomu chybět nebudu, moje nervy taky nikdo nebude iritovat. Jen ten server půjde do sraček a nikomu to vadit nebude. No co, je to váš boj, ne můj.
10.9.2008 19:39 SkákalPřesOheňAžSiPropálilMokasíny | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Až po tu větu že "ten server pujde do sraček..." bych souhlasil.
Proč mají uraženě odcházející (thl2) dojem, že server bez nich a jejich 'moudrých' rad půjde ke dnu?

Možná bychom měli odprosit, přemluvit tě abys milostivě zůstal a zachránil nás, protože jinak je s náma ámen :-D
10.9.2008 23:55 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Nahodou ja jsem rad za to, co abclinuxu je. Kdyz ho porovnam s urovni root.cz, tak... moment.. ono to vlastne porovnat nejde. Jsem rad, ze tu abclinuxu je a dekuju timhle lidem, co se tu o to staraji a co prispivaji. Libi se mi, ze vetsina mistnich ma s podobnymi notorickymi napravovaci svetoveho miru trpelivost.
--- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
10.9.2008 19:38 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
další server , který jde do kytek.
Další server, kde neocenili tvé detektivní kvality? :-)
11.9.2008 17:09 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Zajímavý já mám rád cirrus logic...
AltOS avatar 12.9.2008 04:42 AltOS | Jizak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Tak asi malo ctu ABC-ko. Furt jen vidim, jak se ATI "snazi", ale nVidia stale "roluje".

A nezapomnel ses nahodou odhlasit? Aneb po hospodsky: Di pryyyyc, ale hneeeed! :-)
10.9.2008 18:07 Petr Slansky | skóre: 30 | blog: slansky
Rozbalit Rozbalit vše Easy grafika pro PCI?
Rozumim tomu, ze se vyrobci pretahuji o to, kdo bude mit nejvykonnejsi grafiku. Ale soucasne mi chybi na trhu velmi jednoducha, levna, grafika s nizkou spotrebou pro PCI (a treba i pro PCIe). Rozumim tomu, ze v segmentu levnych grafik konkuruji zakladni desky s integrovanou grafikou. Stejne mi ale chybi velmi jedoducha grafika s minimalni spotrebou (treba jen 2-8MB RAM). Jak to resite, kdyz treba chcete pouzit starsi zakladni desku na maly NAS server nebo nejaky podobny ucel? Mnohe starsi VGA karty pro PCI v novych deskach nefunguji... Nejjednodusi je zrejme vybrat novou zakladni desku s integrovanou VGA, ale ty vetsinou maji nejaka omezeni, kdyby jsem mel k dispozici jednoduchou grafiku do PCI, vyber vhodnych desek by byl mnohem vetsi... Napriklad, nabidka desek s P35 je mnohem sirsi nez desek s G33.
10.9.2008 19:02 AlYoSHA
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
mnooo. Na NAS snad ani grafiku nepotrebujes. Ked uz sa idem pripajat lokalne, tak seriova konzola staci :-) Teda ak pod tym NAS rozumieme to iste (ja ppp koncentrator s autorizaciou klientov na radiuse.
11.9.2008 09:27 me
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
Grafiku jen na textovou konzoli. Seriovy port vetsina "hotovych" reseni (treba FreeNAS) nepodporuje. A i pokud si udelate vlastni reseni na miru s podporou konzole na seriovem portu, porad tim nevyresite problem, ze pokud Vam zacne zlobit BIOS (treba se vyresetuje), tak se bez klasicke grafiky ve slotu neobejdete.
11.9.2008 11:26 AlYoSHA
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
Pravda. Aj ked take problemy zvycajne vyriesi technik vymenou kus za kus. Akurat medzi nimi prehodi CF flash. Ale to uz som offtopic :-)
11.9.2008 22:56 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
a co pouzit linuxbios ...
USE="-gnome -kde";turris
Grunt avatar 11.9.2008 23:22 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
+1

Coreboot byl přesně kvůli takovýmto věcem zamýšlen.

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
13.9.2008 12:16 me
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
Velice zajimavy napad. Mate s LinuxBIOS osobni zkusenost? Problemem tohoto reseni je, ze seznam podporovanych desek je stale velmi maly, asi bude snazsi sehnat vhodnou desku s integrovanou VGA nez desku podporovanou LinuxBIOS. :-( Vim, zlepsuje se to, desek stale pribyva, i moznosti LinuxBIOSu jsou nadstandartni, pokud clovek ma vhodnou desku, muze to byt velmi zajimave reseni...
Grunt avatar 13.9.2008 14:04 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
IHMO Coreboot není zamýšlen jako náhrada za BIOS v obyčejných desktopech, ale jako náhrada v clusterech, různých embedded a serverech. Pokud vím, tak minimálně na jedné desktopové desce s tím EFI by měl fungovat coreboot na 100% a jinak je tam i pěkná řádka desek pro workstationy. A nebo prostě použijte na server to co se používat má…serverová deska. A nebo, tak jako spousta jiných, si pro svou desku ten inicializátor napište. A pokud ani s tímto řešením nebude spokojenost, tak stále je tu řešení v podobě lety prověřeného null-modem kabelu.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
Heron avatar 10.9.2008 23:10 Heron | skóre: 52 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
Máte pravdu. Obyč. grafiky prostě nejsou. Já měl schovanou starou S3 2MB do PCI a využil jsem ji v serveru.
11.9.2008 06:24 AlYoSHA
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
Heh. Dakde v sufliku by som mal mat este staru Trident-ku s 512KB pamete ktora sa davala do ISA slotu. Pouzivali sme ich vo velkom do Novelackych a SCO serverov. Sakra ten cas ...
David Watzke avatar 10.9.2008 19:56 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Výbornej článek (a seriál) - a to píšu jako fanda nVidie, btw. Jinak k seriálu: mám z něj opravdu radost, je to skvělej nápad. Aspoň budu mít přehled aniž bych to musel každou chvíli sám sledovat :-)
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
10.9.2008 20:04 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Na muj vkus jsi zacal kdesi v pulce. Karty ktere jsi zde zminoval jsem vzivote ani nevidel a to se zivim spravou pocitacu. V mem okoli jsou bezne TNT 2, geforce 2, radeon 7000, a nejnovejsi geforce byla v mym starym kompu a to byl geforce MX 5200. nevim co na tom byl za propadak, fungovalo to bez problemu.

Zdenek
www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
David Watzke avatar 10.9.2008 20:07 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
V seriálu hardwarové novinky se určitě bude rozebírat TNT 2. Tohle jsou úvodní díly, který sloužej jako takovej odrazovej můstek pro další díly (jak se píše na konci prvního dílu).
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
David Ježek avatar 10.9.2008 20:08 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB | Poděbrady
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
z pohledu "Hardwarových novinek" jsem zkrátka učinil tohle rozhodnutí začít až s unifikovanou architekturou. Jinak pokud bys měl zájem o obsáhlé, skvěle napsané a všemi obdivované hloubání v historii grafik, pak doporučuji no-xovu sérii, která před nějakou dobou vycházela na pctuningu. Jakékoli mé snažení by proti tomu byl jen slabý odvar, historie je jeho píseček (a já jsem si tehdy sám krásně početl).
Heron avatar 10.9.2008 23:19 Heron | skóre: 52 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Nelíbí se mi ty plány akcelerovat fyziku pomocí GPU. Buď jsou za tím prachy, nebo se někdo zbláznil. Již dnes je možné jakoukoliv grafiku ve hře odrovnat. Větší monitor, FSAA, textury, efekty. Zatímco CPU se v podstatě fláká (naposledy jsem viděl CPU na 100% během hry v době AGP 8x grafik). Dnes, kdy nechybí málo k zahájení prodeje šesti jádrových procesorů (za cenu poloviny grafiky), hry běžně jedou ve dvou výkonných vláknech a ještě se mu má odlehčit predáním další práce na již tak přetíženou grafiku.
10.9.2008 23:25 trekker.dk | skóre: 71
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Problém bude asi v tom, že těch fyzikálních výpočtů je docela hodně, takže obyčejný procesor by to asi moc nestíhal.
Quando omni flunkus moritati
11.9.2008 00:00 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Na druhou stranu, prec cely system nevytezovat rovnomerne a nenechat fyziku pocitat treba dve, tri jadra CPU? Vzdyt rozsireni instrukcni sady by mela byt prave pro podobne vypocty, ne? No to by si ale nejdrive vyvojari her/enginu/directx museli uvedomit, ze takovou moznost maji.
--- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
11.9.2008 00:32 trekker.dk | skóre: 71
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Jenže ty ten systém nebudeš vytěžovat rovnoměrně. Ty prostě převedeš trochu práce na CPU a ten velký zbytek stejně bude muset utáhnout grafárna.

Vždyť si to porovnej - fyzikální výpočty jsou v plovoucí čárce. Procesor s ní dokáže počítat v řádu jednotek GFLOPS, kdežto grafické karty v řádech stovek GFLOPS. Když se na to podíváš takhle, tak je vlastně úplně jedno, jestli ten procesor počítá kousek fyziky, protože v tom celkovém objemu se to beztak ztratí.

A tady hlavně nejde o výpočty typu Havoc, kde se řeší, jak se zhoupne prkno. Tady jde o výpočty výbuchů, kde stovky malých kousků něčeho létají prostorem a sráží se se vším možným i mezi sebou.
Quando omni flunkus moritati
Heron avatar 11.9.2008 07:25 Heron | skóre: 52 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Nevím kdo plánuje simulovat každé zrnko písku během výbuchu, těch pár (max. desítech) dnes interagujících objektů zvládne i Athlon. Dneska pro CPU nejsou problémem ani ty stovky - stejně je to stovka partiklů, které se odrazí od palmy tvořené 50 vertexy* a klidně mohou být rozdělené do čtyř skupin - co jádro to skupina - bude jich tam víc a toho, že spolu neinteragují všechny si nikdo v té rychlosti nevšimne.

*) Mimochodem, toto je "krásná" ukázka výkonu kartet. Ano chlubí se teraflopsem výkonu, ale geometrie scény stále zůstává jednoduchá (6000 vertexů na hlavní postavu a tak). Všechno se řeší masivně paralelními (pixel) shadery.

PS: Těším se na raytracing.
11.9.2008 14:54 trekker.dk | skóre: 71
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Nevím kdo plánuje simulovat každé zrnko písku během výbuchu, těch pár (max. desítech) dnes interagujících objektů zvládne i Athlon.
Že by výrobci her?
Quando omni flunkus moritati
Heron avatar 11.9.2008 15:28 Heron | skóre: 52 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
No jasně, ale nezdá se mi, že by to nešlo dělat přes CPU, resp všechna dema, co jsem dosud viděl (případně částicové simulace, se kterými jsem si hrál v javě), mi jela přes CPU a nezdá se mi, že by jela nějak blbě (z důvodu použití CPU). A třeba i to fluid demo od Nvidie vypadá hnusně, jsou to téměř klasické bloby a jede mi to i na CPU.
11.9.2008 16:01 trekker.dk | skóre: 71
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Zkus si někde dohledat nějaký článek o PhysX (tenkrát se to vztahovalo ještě na tu kartu od Aegia) - pamatuju si na jeden, kde bylo docela obsáhlé vysvětlení proč to dělat mimo CPU i screenshoty s/bez.
Quando omni flunkus moritati
11.9.2008 23:02 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
porovnavate hrusky s jabkam ..... ony gpu maji vykon okolo 1TFLOPS ale v jednoduche presnosti , zatimco u cpu se udava vykon ve dvojite presnosti ....

+ grafika je silna diky masivne paralelnim vypoctum .....(mnoho "jednoduchych" vypocetnich jednotek)

a cpu jedna ...ale velmi komplexni a univerzalni vypocetni jednotka ( u multicore ..2,3,4... atd )
USE="-gnome -kde";turris
11.9.2008 23:18 trekker.dk | skóre: 71
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
porovnavate hrusky s jabkam ..... ony gpu maji vykon okolo 1TFLOPS ale v jednoduche presnosti , zatimco u cpu se udava vykon ve dvojite presnosti ....
To v tomhle případě klidně můžu, protože pro zmíněné výpočty fyziky ve hrách je jednoduchá přesnost dostačující. Co je mi platné, že CPU zvládne přesnější výpočty, když je nepotřebuju přesně, ale rychle.
+ grafika je silna diky masivne paralelnim vypoctum .....(mnoho "jednoduchych" vypocetnich jednotek)

a cpu jedna ...ale velmi komplexni a univerzalni vypocetni jednotka ( u multicore ..2,3,4... atd )
Ano, to vím. Nicméně v kontextu této diskuze - no a?

Quando omni flunkus moritati
Grunt avatar 11.9.2008 00:55 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Jsem také zvědavý, koho zajímá přesný výpočet simulace chování jednotlivých zrnek v písku v bitevní vřavě. Nemusí hned pršet, stačí aby kapalo.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
11.9.2008 11:01 Milan Horák | skóre: 24 | blog: strange blog | Havlíčkův Brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Já mám třeba desku s integrovanou GeForce 8200 a jako hlavní grafiku mám GeForce 8600 GT v PCI Express slotu. V Hybrid-SLI tahle kombinace nechodí, tak jsem zapnul ať mi na integrovaná počítá fyziku a je to znát (F.E.A.R.).
Každý dobrý skutek bude po zásluze potrestán. Ale ten pocit ... ;o)
Heron avatar 11.9.2008 11:56 Heron | skóre: 52 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Jsem ani nevěděl, že FEAR používá PhysX. Na čem je to znát? Jen výkon, nebo jsou tam efekty navíc? Nemám dvě grafiky, tak jediná změna po zapnutí GeForce PhysX je propad fps na třetinu.
11.9.2008 12:31 Milan Horák | skóre: 24 | blog: strange blog | Havlíčkův Brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
No když dáš test konfigurace, tak ti napíše procenta frames ve skupinách 0-40, 40-60 a >60 (teď si vymýšlim, ale to je jen pro informaci). Teď si přesně nevybavím ta čísla, ale s vypnutou PhysX to bylo 6%, 20%, 74% a se zapnutou 0%, 10% a 90%. Až mi kámoš vrátí originálku, můžu ti to napsat přesně.
Každý dobrý skutek bude po zásluze potrestán. Ale ten pocit ... ;o)
Heron avatar 11.9.2008 13:49 Heron | skóre: 52 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Ok, doma to schválně testnu na single GK. Zrovna ve fearu se moc fyziky nevybavuji.
11.9.2008 18:57 Milan Horák | skóre: 24 | blog: strange blog | Havlíčkův Brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Tak si sypu popel na hlavu a omlouvám se. S něčím se mi to popletlo, ale teď nemám ponětí s čím. Jinak PhysX enabled hry jsou tady.

Teď nevím, jestli Gothic III umí zobrazit fps, že bych to zkusil.
Každý dobrý skutek bude po zásluze potrestán. Ale ten pocit ... ;o)
David Ježek avatar 11.9.2008 19:03 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB | Poděbrady
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Use the Fraps, Luke!
Grunt avatar 11.9.2008 00:31 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Nyní se již ví i o novém TMPGEnc 4.0 Xpress a do budoucna budou podobné nástroje přibývat.
Zrovna včera jsem si v novém libschroedingerovi všiml volby --with-cuda=PATH. Už jen jak ten bazmek dotunit aby mi nedával tak příšerné výsledky.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
11.9.2008 13:25 danaketh
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Autor jaksi zapomněl zmínit např. Matrox, což je více než dobře fungující společnost. Jejich karty jsou nicméně zaměřeny na jiný trh :)
David Ježek avatar 11.9.2008 13:30 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB | Poděbrady
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Jejich karty jsou nicméně zaměřeny na jiný trh :)
a přesně proto jsem je nezmínil ;-)
11.9.2008 23:05 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
zapomenuto zmineni se o GPGPU sdk amd ... je tez pod linuxem a vyuziva brooke++
USE="-gnome -kde";turris
the.max avatar 11.9.2008 23:24 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)

Z té doby také pocházejí rekordní prodeje raket ATI...

nemelo by to byt jinak?
KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.