abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×

dnes 00:44 | Pozvánky

V sobotu 21. října 2017 se na půdě Elektrotechnické fakulty ČVUT v Praze uskuteční RT-Summit – setkání vývojářů linuxového jádra a uživatelů jeho real-time verze označované jako preempt-rt.

… více »
Pavel Píša | Komentářů: 4
včera 23:44 | Bezpečnostní upozornění

V Linuxu byla nalezena bezpečnostní chyba CVE-2017-15265 zneužitelná k lokální eskalaci práv. Jedná se o chybu v části ALSA (Advanced Linux Sound Architecture).

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
včera 22:44 | Komunita

Greg Kroah-Hartman informuje na svém blogu, že do zdrojových kódu linuxového jádra bylo přidáno (commit) prohlášení Linux Kernel Enforcement Statement. Zdrojové kódy Linuxu jsou k dispozici pod licencí GPL-2.0. Prohlášení přidává ustanovení z GPL-3.0. Cílem je chránit Linux před patentovými trolly, viz například problém s bývalým vedoucím týmu Netfilter Patrickem McHardym. Více v často kladených otázkách (FAQ).

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
včera 22:04 | Pozvánky

Rádi bychom vás pozvali na přednášku o frameworku Avocado. Jedná se o testovací framework další generace, inspirovaný Autotestem a moderními vývojovými nástroji, jako je třeba git. Přednáška se bude konat 23. října od 17 hodin na FEL ČVUT (Karlovo náměstí, budova E, auditorium K9 – KN:E 301). Více informací na Facebooku.

… více »
mjedlick | Komentářů: 0
včera 21:44 | Bezpečnostní upozornění

Nový útok na WPA2 se nazývá KRACK a postihuje prakticky všechna Wi-Fi zařízení / operační systémy. Využívá manipulace s úvodním handshake. Chyba by měla být softwarově opravitelná, je nutné nainstalovat záplaty operačních systémů a aktualizovat firmware zařízení (až budou). Mezitím je doporučeno používat HTTPS a VPN jako další stupeň ochrany.

Václav HFechs Švirga | Komentářů: 2
15.10. 00:11 | Zajímavý projekt

Server Hackaday představuje projekt RainMan 2.0, aneb jak naučit Raspberry Pi 3 s kamerovým modulem pomocí Pythonu a knihovny pro rozpoznávání obrazu OpenCV hrát karetní hru Blackjack. Ukázka rozpoznávání karet na YouTube. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
14.10. 15:11 | IT novinky

Online obchod s počítačovými hrami a elektronickými knihami Humble Bundle byl koupen společností IGN. Dle oficiálních prohlášení by měl Humble Bundle dále fungovat stejně jako dosud.

Ladislav Hagara | Komentářů: 8
14.10. 06:00 | Zajímavý článek

Brendan Gregg již v roce 2008 upozornil (YouTube), že na pevné disky se nemá křičet, že jim to nedělá dobře. Plotny disku se mohou rozkmitat a tím se mohou prodloužit časy odezvy pevného disku. V září letošního roku proběhla v Buenos Aires konference věnovaná počítačové bezpečnosti ekoparty. Alfredo Ortega zde demonstroval (YouTube, pdf), že díky tomu lze pevný disk použít také jako nekvalitní mikrofon. Stačí přesně měřit časy odezvy

… více »
Ladislav Hagara | Komentářů: 8
13.10. 14:33 | Komunita

Společnost SUSE natočila a na YouTube zveřejnila dva nové videoklipy: 25 Years - SUSE Music Video (7 Years parody) a Linus Said - Music Parody (Momma Said).

Ladislav Hagara | Komentářů: 6
13.10. 12:55 | Zajímavý projekt

Autoři stránky Open Source Game Clones se snaží na jednom místě shromažďovat informace o open source klonech proprietárních počítačových her. Přidat další hry nebo návrhy na zlepšení lze na GitHubu. Na stránce Open Source Text Games jsou shromažďovány informace o open source textových hrách. Opět lze k vylepšení nebo doplnění stránky použít GitHub.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
Těžíte nějakou kryptoměnu?
 (6%)
 (2%)
 (15%)
 (76%)
Celkem 718 hlasů
 Komentářů: 24, poslední 27.9. 08:30
    Rozcestník

    Octave - 3 (přístup k jednotlivým položkám matice)

    1. 2. 2006 | Jiří Poláček | Programování | 7550×

    Naplnění matice funkcí, rozměry matice, operátor dvojtečka, přístup k jednotlivým složkám vektoru a matice.

    Naplnění matice funkcí

    V minulém díle (Octave - 2 (počítání s maticemi)) jsme si ukázali vytvoření matice ručně - výčtem hodnot. Matici můžeme získat i jinak - Octave disponuje celou řadou funkcí pro tvorbu matic určitého typu. S výjimkou permutace mají všechny níže uvedené funkce dva parametry, kterými říkáme, kolik řádků a kolik sloupců má výsledná matice mít (vhodnými parametry jsou tedy pouze kladná čísla). Pokud uvedeme pouze jeden parametr, výsledná matice bude čtvercová. Funkce jsou tedy následující:

    • zeros - vytvoří matici se samými nulami
    • ones - vytvoří matici se samými jedničkami
    • eye - vytvoří jednotkovou matici
    • rand, randn - vytvoří matici s náhodnými čísly v intervalu od nuly do jedné (rovnoměrné nebo normální rozložení)
    • randperm(n) - vytvoří vektor s čísly od 1 do n, náhodně permutovaný
    • tril, triu - podle hlavní diagonály extrahuje dolní, respektive horní trojúhelníkovou matici ze zadané matice. Druhý volitelný parametr posouvá dělící diagonálu.

    Příklady pro představu:

    >> zeros(2,4)
    ans =
      0  0  0  0
      0  0  0  0
    >> 4 * ones(2,3)
    ans =
      4  4  4
      4  4  4
    >> eye(3)
    ans =
      1  0  0
      0  1  0
      0  0  1
    >> randn(2,5)
    ans =
       1.324077  -0.408510   1.516083  -0.372057  -0.138184
       0.787720  -0.186652   0.079070   0.056826   1.679005
    >> floor(rand(4,6)*20)+1 % Chceme celá čísla od 1 do 20
    ans =
       3  10   2   6   5  16
       6   4  10   8  19   9
      18  20   1  18  13   8
      17   8  13   7  12  20
    >> randperm(8)
    ans =
      4  6  5  7  2  8  3  1
    >> tril(ones(3))
    ans =
      1  0  0
      1  1  0
      1  1  1
    >> triu(ones(5),-2)
    ans =
      1  1  1  1  1
      1  1  1  1  1
      1  1  1  1  1
      0  1  1  1  1
      0  0  1  1  1

    Octave také obsahuje funkce pro výrobu speciálních matic, jakými jsou například Hankelova, Hilbertova, Sylvesterova či Toeplitzova matice. Popis parametrů je v nápovědě.

    Rozměry matice

    Funkce size s parametrem nějaké matice vrací dvouprvkový vektor, ve kterém první hodnota odpovídá počtu řádků dané matice a druhá počtu sloupců:

    >> size(ones(5))
    ans =
      5  5

    Funkce rows a columns vrací pouze odpovídající složku z dvouprvkového výsledku funkce size, tj. počet řádků, respektive počet sloupců z dané matice:

    >> rows([1:5]')
    ans = 5
    >> columns(zeros(4,60))
    ans = 60

    Počet řádků a počet sloupců nějaké matice tedy lze do proměnných uložit dvěma následujícími ekvivalentními způsoby:

    >> Matice=zeros(5,20);
    >> [radky, sloupce]=size(Matice)
    radky = 5
    sloupce = 20
    >> radky=rows(Matice), sloupce=columns(Matice)
    radky = 5
    sloupce = 20

    Funkce length vrací větší z hodnot vrácených funkcí size, typicky se používá pro výpočet počtu prvků v nějakém vektoru, přičemž se nemusíme starat o to, zda je tento vektor řádkový či sloupcový:

    >> length([1 2 3 8])
    ans = 4

    Operátor dvojtečka

    Znak dvojtečka slouží k zhuštěnému zápisu řádkového vektoru obsahujícího nějakou aritmetickou posloupnost. Obecně v zápisu figurují tři čísla oddělená dvojtečkami. První z nich představuje počáteční člen posloupnosti, druhé velikost kroku a třetí poslední přípustný člen řady. Více to bude patrno z příkladů:

    >> 1:1:6
    ans =
      1  2  3  4  5  6

    Posloupnost čísel od jedné do šesti s krokem jedna:

    >> 1.5:2.5:7.9
    ans =
      1.5000  4.0000  6.5000

    Následující potenciální člen posloupnosti 6,5 + 2,5 = 9 již je číslo větší jak nejvyšší přípustný člen posloupnosti, tj. číslo 7,9, proto již v posloupnosti obsažen není. Všimněme si, že v zápisu samozřejmě lze pracovat s reálnými čísly, nejenom s celými.

    >> 5:-1:-1
    ans =
       5   4   3   2   1   0  -1
    >> 0:8
    ans =
      0  1  2  3  4  5  6  7  8

    V případě, že není krok uveden - zápis sestává pouze ze dvou čísel oddělených jednou dvojtečkou - považuje se za krok hodnota 1. Zápis posloupnosti s dvojtečkovou notací se používá zejména při indexovaném přístupu k obsahu matic, lze tak snadno vybrat například druhý až jedenáctý řádek dané matice. Více viz následující odstavce.

    Přístup k jednotlivým složkám vektoru

    Nezřídka se může stát, že při výpočtu je potřeba pracovat pouze s určitými prvky nějakého vektoru či matice, nikoliv s celým obsahem proměnné najednou. V kulatých závorkách uvedených bezprostředně za názvem proměnné lze uvést index prvku, s kterým se má pracovat:

    >> X=5:-1:-4
    X =
       5   4   3   2   1   0  -1  -2  -3  -4
    >> X(1)
    ans = 5
    >> X(4)
    ans = 2
    >> X(end)
    ans = -4

    Zadáním jednoho čísla se odkazujeme na pozici v daném vektoru. Pozice se číslují od jedničky, na poslední pozici se lze odvolat pomocí klíčového slůvka end. Jedním výběrem však pozic můžeme vybrat více - výsledkem je „podvektor“ složený z prvků vybraných z původního vektoru v uvedeném pořadí:

    >> X(3:7)
    ans =
       3   2   1   0  -1
    >> X(end:-2:1)
    ans =
      -4  -2   0   2   4
    >> X([8,5,7,1])
    ans =
      -2   1  -1   5
    >> X([9,9,9,1,1])
    ans =
      -3  -3  -3   5   5

    Poslední uvedený příklad ukazuje, že není problémem vybrat prvek na zvolené pozici vícekrát - při budování výsledného vektoru se právě tolikrát a právě v takovém pořadí vybrané prvky objeví. Za povšimnutí stojí též fakt, že zadání více pozic je nutno zapsat jako vektor těchto pozic (tj. v hranatých závorkách), na úrovni kulatých závorek lze totiž u vektoru zadat pouze jeden parametr indexování.

    Přístup k jednotlivým složkám matice

    Přístup k prvkům matice analogicky odpovídá přístupu ke složkám vektoru s tím rozdílem, že je nutno zadat indexy dva - řádkový a sloupcový oddělené čárkou (no, není to tak úplně pravda, ale to se ukáže až později):

    >> M=fix(rand(5)*21)-10;
    
    % Vyber prvek z druhého řádku a čtvrtého sloupce
    >> M(2,4)
    ans = -9
    
    % Vyber první-až-třetí řádek průnik třetí-až-pátý sloupec
    >> M(1:3,3:5)
    ans =
        0    7   10
       10   -9   -5
       -2   -8   -1
    
    % Vyber postupně pátý, třetí a první řádek skrze všechny sloupce
    >> M([5,3,1],:)
    ans =
       -5    5   -1   -5   -2
        5   -7   -2   -8   -1
       -8   -2    0    7   10

    V případě, kdy chce uživatel vybrat všechny řádky respektive všechny sloupce, stačí na místě příslušného indexu uvést pouze znak „:“ namísto ekvivalentního 1:end.

    Výběr určitých prvků z matice lze činit také proto, abychom tyto prvky nahradili jinými hodnotami. Oblast výběru svými rozměry musí vždy odpovídat rozměrům vkládané matice:

    >> M(1,2)=-4
    >> M(1,:)=M(3,:)
    >> M([2,4],[2,4])=ones(2)
    >> M(:,2)=[]

    První příkaz nahradil prvek v prvním řádku a druhém sloupci hodnotou -4; druhý zkopíroval třetí řádek na první řádek; třetí nahradil prvky v matici ve druhém a čtvrtém řádku i sloupci jedničkami; poslední pak smazal druhý sloupec - mazání se provádí vložením prázdné matice (viz minulý díl). Aby byla zachována konzistence matice, je nutno mazat vždy celé řádky či sloupce.

    Příště

    Příští díl se bude věnovat relačním a logickým operátorům v Octave.

    Nejčtenější články posledního měsíce

    HW novinky: návrat skleněných ploten v HDD
    HW novinky: i Skylake-X s 12 jádry používá levnou teplovodivou pastu
    Linuxové herní novinky – srpen 2017

    Nejkomentovanější články posledního měsíce

    HW novinky: i Skylake-X s 12 jádry používá levnou teplovodivou pastu
    HW novinky: návrat skleněných ploten v HDD
    Jaderné noviny - 17. 8. 2017: Škálovaní souboru MAINTAINERS v jádře
      všechny statistiky »

    Seriál Octave (dílů: 16)

    Octave - 1 (je to kalkulačka) (první díl)
    <—« Octave - 2 (počítání s maticemi)
    »—> Octave - 4 (je to pravda?)
    Octave - 16 (a co dál?) (poslední díl)

    Související články

    Octave - 1 (je to kalkulačka)
    Octave - 2 (počítání s maticemi)
    Octave - 4 (je to pravda?)
    Octave - 5 (práce s řetězci)
    Octave - 6 (práce se soubory)
    Octave - 7 (vlastní skripty a funkce)
    Octave - 8 (větvení programu)
    Octave - 9 (cykly)
    Octave - 10 (zbylé řídicí struktury)
    Octave - 11 (kreslíme grafy)
    Octave - 12 (měřítko os a speciální grafy)
    Octave - 13 (dokončení grafiky)
    Octave - 14 (finance a statistika)
    Octave - 15 (špetka matematiky)
    Octave - 16 (a co dál?)
    Vektorový elegán Ipe
    Recenze: Kniha kódů a šifer
    Awk & sed: Příručka pro dávkové zpracování textu
    SETI@home
    Jak se píše procesor
    GnuCash - domácí účetnictví na úrovni
    Použití gnuplot pro tvorbu grafů v PHP
    Hra s písmenky - wxMaxima

    Odkazy a zdroje

    Octave

    Další články z této rubriky

    LLVM a Clang – více než dobrá náhrada za GCC
    Ze 4 s na 0,9 s – programovací jazyk Vala v praxi
    Reverzujeme ovladače pro USB HID zařízení
    Linux: systémové volání splice()
    Programování v jazyce Vala - základní prvky jazyka
           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    1.2.2006 10:45 herhor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 3 (přístup k jednotlivým položkám matice)
    Já jsem tedy jednoznačně proti tomu, aby tady vycházely tutoriály pro idioty. Uvod do Octave pro nezasvěcené má vypadat nějak takhle http://www.root.cz/clanky/octave-programovaci-jazyk-pro-neprogramatory/. Pro koho je určené tohle vážně nechápu.
    1.2.2006 11:04 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 3 (přístup k jednotlivým položkám matice)
    Každý někdy začínal. Připadá-li ti článek příliš podrobný nebo jednoduchý, nelze poradit nic jiného, než abys ho nečetl. Nikdo tě nenutí. Buď ale tolerantní a ponech ho nám ostatním.
    1.2.2006 12:21 coccyx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 3 (přístup k jednotlivým položkám matice)
    mne sa tento serial celkom paci a urcite si nemyslim ze dobry clanok by mal byt suhrn linkov na manual programu. A celkom by som bol rad keby po dokonceni serialu vysla aj nejaka kompaktna PDF verzia.
    1.2.2006 12:42 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 3 (přístup k jednotlivým položkám matice)
    Po dokončení bude celý seriál v jednom z vydání PDF Abíčka.
    1.2.2006 12:42 jam001 | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 3 (přístup k jednotlivým položkám matice)
    Nieco taketo nestaci? http://www.octave.org/doc/index.html
    menphis avatar 1.2.2006 12:45 menphis | skóre: 22 | blog: menphis_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 3 (přístup k jednotlivým položkám matice)
    Jj, taky si myslim,ze by clanek mohl byt trochu odborneji pojat. Na 3. dil je prace s prvky hodne malo!
    1.2.2006 12:25 coccyx
    Rozbalit Rozbalit vše dlhy vypis
    by som sa chcel spytat ako sa da vypnut funkcia, ktora umoznuje prezeranienie vypisu dlhych vysledkov, mi to pripada ako prikaz more ale ked mam program v skripte mi vadi ze program zastavuje na tomto vypise.
    1.2.2006 13:16 jam001 | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dlhy vypis
    Bohuzial nerozumiem tvojej otazke (vlastne tam ani ziadna otazka nie je).

    Nepomoze ti ';' na konci kazdeho prikazu? To sposobi, ze vysledok prikazu nie je vypisany.
    1.2.2006 14:26 coccyx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dlhy vypis
    no praveze ja som chcel ten vysledok vidiet, len aby sa to nezastavovalo na tom vypise, napriklad v koctave si mozem vyskrolovat vsetky vysledky ...

    riesenie: page_screen_output=0

    -- Built-in Variable: page_screen_output If the value of `page_screen_output' is nonzero, all output intended for the screen that is longer than one page is sent through a pager. This allows you to view one screenful at a time. Some pagers (such as `less'--see *Note Installation::) are also capable of moving backward on the output. The default value is 1.
    1.2.2006 22:23 GeBu | skóre: 27 | blog: zápisky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 3 (přístup k jednotlivým položkám matice)
    Nevíte někdo jestli neexistuje manuál v češtině?

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.