Rodina hardwaru služby Steam se začátkem roku 2026 rozroste. Steam Deck doplní nový Steam Controller, herní PC Steam Machine se SteamOS s KDE Plasmou a bezdrátový VR headset s vlastními ovladači Steam Frame.
Amazon Web Services (AWS) oznámil (en) výstavbu Fastnetu – strategického transatlantického optického kabelu, který propojí americký stát Maryland s irským hrabstvím Cork a zajistí rychlý a spolehlivý přenos cloudových služeb a AI přes Atlantik. Fastnet je odpovědí na rostoucí poptávku po rychlém a spolehlivém přenosu dat mezi kontinenty. Systém byl navržen s ohledem na rostoucí provoz související s rozvojem umělé inteligence a
… více »Evropská komise zkoumá možnosti, jak přinutit členské státy Evropské unie, aby ze svých telekomunikačních sítí postupně vyloučily čínské dodavatele Huawei a ZTE. Místopředsedkyně EK Henna Virkkunenová chce změnit doporučení nepoužívat rizikové dodavatele při budování mobilních sítí z roku 2020 v právně závazný požadavek.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsané do programovacího jazyka Rust, již obsaženo v Ubuntu 25.10, bylo vydáno ve verzi 0.2.10. Opraveny jsou 2 bezpečnostní chyby.
Kaspersky pro Linux je nově k dispozici také pro domácí uživatele.
Společnost Avalonia UI oznámila, že pracuje na .NET MAUI pro Linux a webový prohlížeč. Vyzkoušet lze demo v prohlížeči. Když bude backend stabilní, bude vydán jako open source pod licencí MIT.
Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Poslední špetka z repertoáru (autorem) často používaných funkcí: následující program vseznalek jich předvede několik, kterými je možno funkce v Octave vyšperkovat, přidat interaktivitu apod.:
function vseznalek
clc;
cas_spusteni = clock();
disp('Vítejte v programu Všeználek!');
x=input('Zadejte výraz, který chcete spočítat: ');
disp('Momentíček, počítám ...');
fflush (stdout);
pause(5);
disp(['Výsledek je ',num2str(x)]);
celkovy_cas = etime(clock(), cas_spusteni);
disp(['Program běžel ',num2str(celkovy_cas),' sekund.']);
endfunction
Pokusné spuštění:
>> vseznalek Vítejte v programu Všeználek! Zadejte výraz, který chcete spočítat: sin(pi/2)+sqrt(7) Momentíček, počítám ... Výsledek je 3.646 Program běžel 8.13 sekund.
Funkce clc smaže terminál; clock vrátí vektor čísel zaznamenávajících aktuální čas – funkce etime pak dokáže spočítat rozdíl mezi dvěma takovými vektory v sekundách. Funkce input vypíše zadaný text a čeká na interaktivní vstup od uživatele – ten se následně pokusí zpracovat jako běžný výraz v Octave; výsledek výrazu tedy můžeme uložit do libovolné proměnné. Funkce pause pozastaví běh programu po zadaný počet sekund; aby se nám před pauzu určitě vypsal text žádající o strpení, je pomocí funkce fflush požádáno o neodkladné vypsání dosavadního výstupu programu na standardní výstupní zařízení.
Funkce input může mít volitelný druhý parametr – písmeno 's', které zapříčiní, že vstup od uživatele bude chápán jako řetězec:
>> t=input('Něco zadej: ', 's')
Něco zadej: 1+1
t = 1+1
>> eval(t)
ans = 2
Funkce eval se pokouší provést obsah zadaného řetězce jako běžný výraz v Octave (v případě, že řetězec není platným výrazem, zahlásí syntaktickou chybu).
O Octave by se toho ještě dalo napsat hodně – dostáváme se však k již úzce specializovaným sadám funkcí vyšší matematické a fyzikální. Pokud v následujícím stručném přehledu něčí srdce u některé položky zaplesá, nechť následuje odkaz do oficiální nápovědy.
Existují odvětví matematických problémů, které ústí v používání objemných matic, jejichž prvky jsou z valné části rovny nule. Pro tyto případy je výpočetně i paměťově výhodnější reprezentovat si takové matice výčtem prvků (souřadnice + hodnota), které jsou nenulové:
>> M=[1 2 0; 0 0 -4; 1 0 0] M = 1 2 0 0 0 -4 1 0 0 >> sparse(M) ans = Compressed Column Sparse (rows=3, cols=3, nnz=4) (1 , 1) -> 1 (3 , 1) -> 1 (1 , 2) -> 2 (2 , 3) -> -4
Octave obsahuje dvě funkce pro řešení běžných i algebraických diferenciálních rovnic. Více viz ukázkový příklad.
S pomocí funkce fsolve lze řešit například takovéto matematické příklady: najděte řešení soustavy x2 + y2 − x = 0, x2 − y2 − y = 0, je-li zadán výchozí bod x0 = 0,8 a y0 = 0,4:
function y=zadani(x)
y(1) = x(1)^2 + x(2)^2 - x(1);
y(2) = x(1)^2 - x(2)^2 - x(2);
endfunction
>> fsolve ("zadani", [0.8; 0.4])
ans =
0.77184
0.41964
Jedná se o nekomutativní zobecnění komplexních čísel, viz například pojem ve Wikipedii. V Octave lze využít pár funkcí pro práci s těmito matematickými objekty, zkusme například a = (6 + 4j), b = (−1 + i + j + 7k) a násobit a·b a b·a:
>> a=[0 4 0 6]; b=[1 1 7 -1]; >> qmult(a, b) ans = 34 2 38 -10 >> qmult(b, a) ans = -22 2 46 -10
Octave obsahuje ucelenou sadu nástrojů včetně interaktivních programů, které zjednodušeně řečeno umožňují uživatelům přidávat popisy dynamických systémů ve vybrané formě. Sadou nástrojů uživatele interaktivně provede program DEMOcontrol:
>> DEMOcontrol Octave Controls System Toolbox Demo [ 1] System representation [ 2] Block diagram manipulations [ 3] Frequency response functions [ 4] State space analysis functions [ 5] System model manipulations [ 6] Root locus functions [ 7] LQG/H2/Hinfinity functions [ 8] End pick a number, any number:
Pokud na bitmapový obrázek nazíráme jako na matici hodnot barevných složek, není ani „kreslení“ v Octave nemyslitelné – pro praktické využití však tato knihovna funkcí čeká na nějaké rozumné importní funkce.
Digitální zvuk lze pojmout jako vektor vzorků snímaných v čase se stanovenou vzorkovací frekvencí a typem formátování. Octave je schopno takový vektor posílat na zařízení /dev/dsp či /dev/audio, respektive vektor se zvukovými daty z těchto zařízení plnit. Samozřejmě je možné zvuk také nahrát ze souboru (pokud je kódován nějakým primitivním způsobem) a naopak do souboru uložit:
>> x=record(5); % Nahrání pěti sekund z mikrofonu
Please hit ENTER and speak afterwards!
5+0 vstoupivších záznamů
5+0 vystoupivších záznamů
cmd = dd if=/dev/dsp of="/tmp/oct-ZKkZDd" bs=8000 count=5
>> playaudio(x); % Přehrání zvukového záznamu
>> saveaudio('zvuk', x, 'raw') % Uložení do souboru zvuk.raw
>> x=loadaudio('symph', 'au'); % Nahrání zvuku ze souboru
>> plot(x) % Vykreslení křivky zvuku

Ucelená sbírka funkcí týkajících se především Fourierových transformací.
Matlabu znalý uživatel velice záhy u Octave zjistí, že řada funkci jemu důvěrně známých zde prostě chybí. Největší absenční známky základní instalace Octave se snaží napravit repozitář funkcí Octave-forge sídlící na adrese octave.sourceforge.net, které lze doinstalovat k již instalovanému základnímu Octave. V praxi to funguje tak, že si uživatel stáhne celý balík funkcí včetně instalačních skriptů, v průběhu instalace si volitelně zvolí, o které funkce má zájem, následně kompiluje, a pokud se vše zdaří, může si užívat větší kompatibility s Matlabem.
Konkrétně si tak uživatel může dopomoci k sadě funkcí z ekonometrie, paralelního zpracování dat, třírozměrné vizualizaci (VRML), spoustě nových typů grafů, ale též k symbolickým výpočtům a samozřejmě mnohému dalšímu. Neboli kdo to myslí s Octave vážně, je pro něj instalace doplňkových funkcí de facto povinností.
Přeji mnoho úspěšně vyřešených problémů s pomocí Oktávy!
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: