Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Větvení v programu používáme v případě, že některé příkazy chceme / můžeme
provést pouze za předpokladu platnosti nějaké podmínky. Jako podmínku chápeme
jakýkoliv výraz, který vrací logickou hodnotu, tj. odpovídá pravda/nepravda, v
numerické reprezentaci 1 nebo 0. V Octave začínáme
větvení klíčovým slovem if, za ním následuje podmínka, poté blok
příkazů, které se mají provést v případě, že tato podmínka je splněna. Celé
větvení ukončuje klíčové slovo end (to obecně ukončuje všechny
řídící struktury v Octave) nebo slovo endif (slouží k lepší
orientaci uživatele, co se vlastně ukončuje):
>> a=4;
>> if a > 2
> disp('Číslo uložené v proměnné "a" je větší jak dva');
> end
Číslo uložené v proměnné "a" je větší jak dva
Uvedený příklad demonstruje neúplné větvení programu – v případě, že
podmínka splněna nebude, neprovede se nic. U úplného větvení také uvádíme
příkazy, které se mají provést pouze v případě, kdy podmínka splněna není.
Takovéto příkazy uvádíme za klíčové slůvko else, které odděluje
bloky
příkazů, které se mají provést při splnění a nesplnění podmínky:
>> a=-5;
>> if a > 2
> disp('Číslo uložené v proměnné "a" je větší jak dva');
> else
> disp('Číslo uložené v proměnné "a" NENÍ větší jak dva');
> endif
Číslo uložené v proměnné "a" NENÍ větší jak dva
Všimněme si, že tyto příklady na větvení programu jsou na příkazové řádce
zapsány na více řádků – Octave pozná, že programová struktura ještě není
kompletní a jedním znakem „>“ napovídá, že očekává pokračování
příkazů, které vyhodnotí až po zadání uzavírajícího end (resp.
endif). Větvení samozřejmě je možné psát na jeden řádek, kvůli
přehlednosti však nevhodné – dostáváme se do situace, kdy tyto delší
programové úseky je lepší psát do externích souborů jako skripty nebo funkce
– viz díl Octave – 7 (vlastní skripty a funkce).
Uvnitř větvení – tedy jako v místě příkazů, které se za dané podmínky provedou či neprovedou – můžeme uvést další – vnořené – větvení:
--[skript]--
if a == b
disp('Hodnoty v proměnných "a" i "b" jsou stejné');
else
if a < b
disp('Hodnota proměnné "a" je ostře menší jak hodnota v "b"');
else
disp('Hodnota proměnné "a" je ostře větší jak hodnota v "b"');
end
end
--[konec skriptu]--
Octave stejně jako Matlab rozumí šikovnému rozšíření struktury větvení, které
umožňuje se zanořeným větvením částečně vyhnout. V okamžiku, kdy v sekci else má
následovat další, upřesňující podmínka, můžeme výhodně použít klíčové slůvko
elseif (psáno dohromady):
--[skript]--
if a == b
disp('Hodnoty v proměnných "a" i "b" jsou stejné');
elseif a < b
disp('Hodnota proměnné "a" je ostře menší jak hodnota v "b"');
else
disp('Hodnota proměnné "a" je ostře větší jak hodnota v "b"');
end
--[konec skriptu]--
Příkazy v sekci elseif se provedou v případě, že je splněna
upřesňující podmínka, v takovém případě již se neprovádí příkazy v sekci
else. V případě, že ani upřesňující podmínka není splněna,
pokračuje
se testováním dalších případných sekcí elseif – těch může být
obecně libovolný počet – a teprve v okamžiku, kdy žádná z upřesňujících
podmínek není splněna, přichází ke slovu sekce else. Program, který
pro čísla od jedné do pěti vypíše slovně jejich hodnotu, může vypadat
následovně:
--[skript]--
if a == 1
disp('jedna');
elseif a == 2
disp('dva');
elseif a == 3
disp('tři');
elseif a == 4
disp('čtyři');
elseif a == 5
disp('pět');
else
disp('neznám slovní vyjádření');
endif
--[konec skriptu]--
Později si ukážeme, že pro zkoumání případů existuje v Octave pohodlnější
programová struktura switch.
Nyní, když už známe jednoduché větvení programu, můžeme si ukázat, jak lze v Octave kontrolovat, zda nám při volání funkce zadal uživatel dostatečný počet parametrů. Mějme například triviální funkci pro výpočet aritmetického průměru dvou čísel:
--[funkce prumer.m]-- function vysledek=prumer(a,b) vysledek=(a+b)/2; --[konec funkce]--
Pokud nyní funkci spustíme, avšak pouze s jedním parametrem oproti dvěma očekávaným, dozvíme se takovéto chybové hlášení, z kterého možná úplně moudří nebudeme:
>> prumer(40) error: `b' undefined near line 2 column 13 error: evaluating binary operator `+' near line 2, column 12 error: evaluating binary operator `/' near line 2, column 15 error: evaluating assignment expression near line 2, column 9
Namísto takových chybových hlášení bychom možná raději uživateli měli sdělit,
že má zadat dvě čísla při volání funkce. Přesně k tomu slouží vestavěná funkce
nargin (jméno funkce je zkratka z Number of ARGuments
INput), která vrací počet vstupních proměnných aktuálně volané funkce.
Upravíme tedy naši funkci takto:
--[funkce srovnani.m]--
function vysledek=prumer(a,b)
if nargin ~= 2
disp('Pro použití funkce je třeba zadat právě dva parametry');
else
vysledek=(a+b)/2;
end
--[konec funkce]--
Než se tedy pustíme do výpočtu, zkontrolujeme, zda náhodou počet vstupních proměnných není různý od dvou – pakliže ano, vypíšeme hlášku, v opačném případě můžeme provést výpočet:
>> prumer(40) Pro použití funkce je třeba zadat právě dva parametry
Vskutku dobře ošetřená funkce by potřebovala provádět ještě další testy,
například zda vstupní parametry jsou vůbec čísly, skaláry apod. – k tomu
se využívají funkce uvedené v
souvislosti s logickými operátory jako isscalar atd.
Vzhledem k tomu, že kontrolu počtu zadaných parametrů funkce přenechává Octave
na programátorovi, lze tak snadno tvořit funkce, které mohou variabilně
upravovat svůj běh na základě toho, kolik parametrů znají – například lze
vykreslit grafický výstup pouze v případě, že byl zadán nějaký další parametr
apod. Podobně lze funkce přizpůsobovat na základě očekávaného počtu výstupních
proměnných – k tomu slouží analogická vestavěná funkce
nargout. Více k této funkci a obecně problematice variabilního
počtu vstupních a výstupních proměnných je v nápovědě k
Octave.
O cyklech v Octave bude pojednávat následující díl.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: