O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Používáte headset pro virtuální realitu?
| ano, primárně k tvůrčí činnosti |
|
1% (3) |
| ano, primárně na hry, videa,… |
|
4% (10) |
| ano, jinak (výuka, terapie,…) |
|
2% (5) |
| ne, čekám na pokles cen |
|
19% (53) |
| ne, ze zdravotních důvodů |
|
1% (2) |
| ne, z jiných důvodů |
|
74% (204) |
Celkem 277 hlasů
Vytvořeno: 1.4.2019 18:59
Tiskni
Sdílej:
prekonany hypecim? Blbost bych nerekl ale je to zatim dost draha hracka. Az to bude alespon s 2K na oko budu o tom uvazovat. Treba videt film vetrelec ve 3D pro me lakave ale to uz se bohuzel nestane. Museli by me nalakat na neco podobneho. Avatar mi stacil ve 2D abych poznal ze to byla kravina.
Zrovna kvůli filmům nepotřebuješ mít na hlavě VR brýle. Na to stačí 3D projektor, na kterém se dá zároveň pohodlně koukat i na 2D filmy.
V tuhle chvíli by mi asi stačilo AR, něco jako hololens - s tím by se asi dalo kupříkladu programovat na cestách, popřípadě by v kanceláři přestaly zavazet velké a žravé monitory.Nové Hololens vypadají dobře, ale ty staré byly velké, těžké, baterie moc dlouho nevydržela a hlavně uhel pohledu byl hodně malý. Celkově libovolné AR je o generaci pozadu co do optických vlastností za VR. Mrkni kdyžtak na /r/HMDProgramming co jsem založil na téma práce a HMD.
Pro pořádnou VR IMHO stejně člověk potřebuje i ostatní propriety jako všesměrový běžící pás, různé rukavice, ovladače, popruhy atd., aby to mělo smysl. Pak by to bylo o moc zajímavější - třeba by si člověk mohl doslova obejít dokola nějakou velkou věc (třeba 3d model nového letadla) zcela "lidsky přirozeně" aniž by musel fyzicky opustit místnost.Trendem je tyhle ovladače odstranit tím že nacpeš kamery a senzory na ten headset. Tím pak můžeš jednak snímat pohyb rukou, jako to dělají třeba hololens, ale zajišťovat i to AR, protože kamery ti zajišťují jakousi transparentnost. Všesměrový pás je v podstatě dost hloupá věc, která v praxi tak moc nefunguje. Co jsem tak viděl, tak existuje několik projektů, které to řeší tak že máš počítač v batohu na zádech a chodíš někde v prostoru, a buďto ti kreslí zdi a objekty kolem jako obrysy, abys do nich nenarážel, nebo ti to upravuje virtuální svět tak, že tě to v tom reálném motá v kruhu.
Ten všesměrový pás je opravdu problematický, ale o dost větší problém se mi jeví představa že budu k "výletu do VR" potřebovat stovky metrů čtverečních...Záleží na výletu no. Já osobně tohle zas tak moc neřeším, protože výlety mě tak moc nezajímají, zato přenosnou plochu s nekonečnou plochou na „monitory“ bych rozhodně využil o hodně radši, než čumět do 13" displeje notebooku.
když už bych to nedělal pomocí té klávesnice.
Mně by asi stačilo mít normální průhledový display a před sebou zhruba takový monitor co mám na stole.Hele, jasně. To by mi stačilo taky (mno, možná ne, teď jsem si koupi 32" 4K monitor a je to fakt rozdíl). Problém je, že ten relativně malý FOV (Field Of View) znamená, že trochu otočíš hlavou a ten monitor ti zmizí. Nebo když jsi u něj moc blízko, tak z něj vidíš jen výsek. Třeba už první hololens to uměly krásně přichytit na zeď, měl jsi pocit jak kdybys fakt koukal na monitor co tam je, tracking naprosto věrohodný, ale přijdeš k tomu blíž, vylezeš z FOV a z monitoru vidíš jen kousek. Nebo otočíš hlavou trochu a půlka monitoru ti zmizí. Ten druhý model Hololens by to měl mít podstatně lepší, ale ty jsem zatím nezkoušel a jednotlivcům se snad neprodávaj ani v preorderu. Tohle je excelentní článek: Microsoft’s HoloLens 2: a $3,500 mixed reality headset for the factory, not the living room, který dobře shrnuje jak moc je to cutting edge technologie a že bude trvat tak 5-10 let, než se AR brýle dostanou na fakt použitelnou úroveň. Oproti tomu dneska teoreticky jde koupit VR, které má rozlišení na hranicích lidského oka (viz to co jsem linkoval) a uhel pohledu široký kam až to jen jde. Co jsem tak četl
K tomu si můžu vzít normální klávesnici a trackpoint a můžu pracovat vlastně se stejným pohodlím jako u stolu.Ty nové mají mimochodem eyetracking, takže jako myš můžeš používat prostě to že se na něco podíváš.
Představa že mám kolem sebe kouli monitorů je asi ještě lepší, v kombinaci s kamerami na VR headsetu je možné míru izolace od okolí plynule řídit a případně ovlivňovat i to jak realitu vnímám (například si dokážu představit "real-life-adblock" co blokuje otravné cedule s reklamami všude okolo, třeba při jízdě autem nebo v MHD), ovšem ani to bych nenazval "výletem do VR".Jo, to souhlasím.
Pro drony. Tam je to jasná volba, když sedíte v obýváku, ale chcete udělat přemet v koupelně.