abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 23:33 | Nová verze

    Immich byl vydán v první stabilní verzi 2.0.0 (YouTube). Jedná se o alternativu k výchozím aplikacím od Googlu a Applu pro správu fotografií a videí umožňující vlastní hosting serveru Immich. K vyzkoušení je demo. Immich je součástí balíčků open source aplikací FUTO. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí AGPL-3.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:33 | IT novinky

    Český telekomunikační úřad vydal zprávy o vývoji cen a trhu elektronických komunikací se zaměřením na rok 2024. Jaká jsou hlavní zjištění? V roce 2024 bylo v ČR v rámci služeb přístupu k internetu v pevném místě přeneseno v průměru téměř 366 GB dat na jednu aktivní přípojku měsíčně – celkově jich tak uživateli bylo přeneseno přes 18 EB (Exabyte). Nejvyužívanějším způsobem přístupu k internetu v pevném místě zůstal v roce 2024 bezdrátový

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:11 | Nová verze

    Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-10-01. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Jedná o první verzi postavenou na Debianu 13 Trixie.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 05:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.6 svobodného notačního programu MuseScore Studio (Wikipedie). Představení novinek v oznámení v diskusním fóru a také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:22 | Komunita

    Společnost DuckDuckGo stojící za stejnojmenným vyhledávačem věnovala 1,1 milionu dolarů (stejně jako loni) na podporu digitálních práv, online soukromí a lepšího internetového ekosystému. Rozdělila je mezi 29 organizací a projektů. Za 15 let rozdala 8 050 000 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    1.10. 20:11 | Nová verze

    Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.17. Díky 278 přispěvatelům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    1.10. 16:11 | Nová verze

    Bylo vydáno openSUSE Leap 16 (cs). Ve výchozím nastavení přichází s vypnutou 32bitovou (ia32) podporou. Uživatelům však poskytuje možnost ji ručně povolit a užívat si tak hraní her ve Steamu, který stále závisí na 32bitových knihovnách. Změnily se požadavky na hardware. Leap 16 nyní vyžaduje jako minimální úroveň architektury procesoru x86-64-v2, což obecně znamená procesory zakoupené v roce 2008 nebo později. Uživatelé se starším hardwarem mohou migrovat na Slowroll nebo Tumbleweed.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    1.10. 16:00 | IT novinky

    Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Národní rozvojovou investiční (NRI) připravuje nový investiční nástroj zaměřený na podporu špičkových technologií – DeepTech fond. Jeho cílem je posílit inovační ekosystém české ekonomiky, rozvíjet projekty s vysokou přidanou hodnotou, podpořit vznik nových technologických lídrů a postupně zařadit Českou republiku mezi země s nejvyspělejší technologickou základnou.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    1.10. 12:55 | Nová verze

    Radicle byl vydán ve verzi 1.5.0 s kódovým jménem Hibiscus. Jedná se o distribuovanou alternativu k softwarům pro spolupráci jako např. GitLab.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    1.10. 03:22 | IT novinky

    Společnost OpenAI představila text-to-video AI model Sora 2 pro generování realistických videí z textového popisu. Přesnější, realističtější a lépe ovladatelný než předchozí modely. Nabízí také synchronizované dialogy a zvukové efekty.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (41%)
     (47%)
     (15%)
     (16%)
     (18%)
     (14%)
     (17%)
     (14%)
     (14%)
    Celkem 158 hlasů
     Komentářů: 9, poslední 24.9. 17:28
    Rozcestník

    Bitva o Wesnoth

    5.5.2007 01:44 | Přečteno: 2304× | Linux | poslední úprava: 5.5.2007 11:32

    Je tomu asi tři týdny, co jsem procházel notifikační e-maily s updaty v Extras (dnes už jen Fedora...), když v tom mé oči ulpěly na magicky znějícím názvu balíčku wesnoth. Okamžitě jsem si přečetl description a bylo rozhodnuto...

    Jen co jsem se vrátil na kolej jsem tedy wesnoth nainstaloval. A o co že jde? Ač jsem si myslel, že z hraní her už jsem vyrostl, tahle hra mě vyvedla z omylu. Celý název zní the Battle for Wesnoth, neboli česky Bitva o Wesnoth (volně přeloženo) a jde o tahovou strategii s fantasy tématikou, která je světe div se, licensována pod GPL...

    Ač ve světě windows jediná tahová strategie, která mě kdy dokázala zaujmout, byla legendární HOMAM (Heores of Might and Magic), zvláště pak trojka, tohle mě dostalo. A pořád mě to nepustilo a to i přesto, že jsem zatím víc her prohrál než vyhrál, ale už mi to začíná trochu jít...

    První věc, která mě překvapila, byla plná lokalizace do češtiny. Vzhledem k tomu, že jsem na linuxu teprve zhruba něco přes rok, není se čemu divit - vždyť v okením světě se čeština snad do všech her musela doinstalovat ručně... Nicméně pak mi to došlo, když už je to opensource, tak se vším všudy - tedy i s lokalizací - a že jde o hru není až tak podstatné.

    No a teď k samotné hře. Grafika je celkem decentní a pěkná, musím říci, že se na ní kouká o mnoho lépe než třeba na HOMAM IV, který je 3D... Oproti starším verzím hry už je poměrně vyhlazená, nic nepůsobí rušivě. Můžete se podívat například na oficiální stránku se screenshoty.Taktéž zvuk je vyvedený. Tady bych možná rád zdůraznil, že je ve velké míře používáno midi formátu, mezi závislostmi tedy figuruje timidity.

    Multiplayer jsem zatím nevyzkoušel, ale vypadá to, že hra se těší poměrně velké oblibě, tak předpokládám, že bude celkem v pořádku. Radši jsem začal hrát kampaně (zatím jen ty obsažené ve standardní distribuci hry, další se dají stáhnout a nainstalovat z internetu přímo z hlavního menu - a je z čeho vybírat). První jsem samozřejmě rozjel výukovou kampaň (sestává ze dvou scénářů) a hned druhý scénář jsem prohrál - nestačil jsem včas zničit něpřátelského vůdce. Tato vlastnost mi ostatně dost často dělala vrásky na čele, protože jsem nemohl přijít na to jak zjistit, kolik mi zbývá tahů... Mno, nedávno jsem to konečně zjistil - v levém horním rohu je vypsaný aktuální tah/celkem tahů. Nevím, jak jsem to mohl přehlédnout.

    Princip hry je jednoduchý. Máte "hrdinu", který když stojí na určitém místě pevnosti tak může do volných políček pevnosti rekrutovat nebo přivolávat (v případě, že vám zůstaly jednotky z předchozích scénářů)jednotky. Pokud přijdete o hrdinu, hra pro vás končí. Krom těchto dvou odlišností je však hrdina "běžnou" jednotkou, může tedy provádět totéž, co ostatní. O síle jednotek rozhoduje útok, obrana a HP(jako skoro všude), které jsou pak mimo jiné závislé na dosaženém levelu jednotky. Většinou začínáte s jednotkami na levelu 1, vyjímečně 0, maximální level většiny jednotek je 3. Bojem a zabíjením získáváte zkušenosti, které když dosáhnou určité hodnoty, je vám nabídnut postup o jednu úroveň výš.

    Zvláštonstí u této strategie (tedy alespoň já jsem se s tím jinde nesetkal) je tzv. zone of control (dále ZoC). Veškeré dění se odehrává na hexagonálním pozadí a každá jednotka ma kolem sebe zónu (o velikosti jednoho políčka), ve které omezuje pohyb nepřátelských jednotek. To dává tedy kolem jednotky šest políček s omezením pohybu. Kombinací ZoC více jednotek pak lze například vytvořit velmi efektivní obraná linie, která je relativně dlouhá, ač složená z relativně malého počtu jednotek, a zároveň, pokud o nějakou z jednotek nepřijdete, neprostupná pro nepřátelské jednotky (až na pár "mrštných" výjimek). Pro začátečníka možná trochu matoucí, pro "ostříleného profesionála" velmi silný nástroj pro vyždímání maxima z minima.

    Co se týče ras, tak můžete hrát za elfy, lidi, trpaslíky, skřety, nemrtvé nebo draky (možná jsem nějakou vynechal, zatím jsem měl tu čest pouze s elfy, lidmi, skřety a nemrtvými). Každá rasa má své přednosti a nedostatky. Tím se dostávám k další herní zvláštnosti. Ve hře se střídají jednotlivé denní doby - konkrétně, jestli dobře počítám, vychází jeden den na šest tahů. A denní doba ovlivňuje sílu jednotek. Například skřeti dobře bojují v noci a špatně ve dne, elfům je to jedno a lidé bojují dobře ve dne a špatně v noci. Opět pro začátečníka možná trochu matoucí, zkušeným to ale dává do ruky silný taktický nástroj. Další věc, která ovlivňuje sílu jednotek je terén. Tentokrát jde však pouze o obranu. Například elfové mají výbornou obranu v lese, skřeti zase v horách. A jako vždy, začátečník se v tom trochu packá, zkušený toho využije...

    No a ještě jsem zapomněl říci, za co, že vlastně najímáte jednotky... No takže, jediná surovina ve hře jsou peníze. A kromě toho, že při rekrutování (nebo přivolávání) jednotek platíte určitý poplatek, většina jednotek také vyžaduje mzdu (vyjímku tvoří loajální jednotky, které vám slouží zdarma [samozřejmě krom poplatku za výcvik/přivolání]). No a peníze získáte obsazením vesnic, které zároveň slouží jako místo pro doléčení zraněných jednotek - umístíte-li do vesnice jednotku, je na začátku tahu vyléčena část (nebo všechna, záleží na šíři poškození) zranění, nebo je jednotka vyléčena z otravy.

    No, a to je asi tak všechno, s čím jsem se chtěl v tomhle blogpostu svěřit, snad jen... oficiální stránka hry je http://www.wesnoth.org/. Tak přeji příjemné hraní... ale pozor, jde o silně návykovou záležitost... :-D

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    fx-95 avatar 5.5.2007 03:21 fx-95 | blog: Achjo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bitva o Wesnoth
    Wesnoth mě moc nezaujal stejně jako tahové strategie obecně. Jedinou výjimkou bylo Ufo: Enemy Unknown :-). Battle for Wesnoth mi připadá moc nudná a utahaná a myslím si, že klasiky jako Dune II či Warcraft I & II byly o mnoho hratelnější než BfW. A nebo prostě stárnu…
    Most Inteligent Consumer Realize Our Software Only for Fools (and) Teenagers
    Radek avatar 5.5.2007 10:01 Radek | skóre: 15 | blog: rad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bitva o Wesnoth
    Tezko srovnavat tahove a realtime strategie. To je jako porovnavat sachy a softball...
    Marek Bernát avatar 5.5.2007 14:57 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bitva o Wesnoth
    Šach je lepší. Ale ešte lepšie je go :-D
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    5.5.2007 11:35 Fëannatar | skóre: 19 | blog: Annals of Taurelador
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bitva o Wesnoth
    Obecně mám taky radši RTS - ale právě se dvěma výjimkami: Wesnoth a Heroes of Might and Magic... Jinak je fakt, že srovnávat tahovky a realtimovky je trochu mimo mísu ;-)
    Your freedom ends where others' begins. It's the same with software => promote LGPL.
    5.5.2007 08:29 xxxs
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bitva o Wesnoth
    lidé bojují dobře ve dne a špatně ve dne.
    5.5.2007 11:36 Fëannatar | skóre: 19 | blog: Annals of Taurelador
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bitva o Wesnoth
    Díky, opraveno... asi bych měl radši blogposty psát víc ve dne... :-D
    Your freedom ends where others' begins. It's the same with software => promote LGPL.
    Marek Bernát avatar 5.5.2007 14:58 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bitva o Wesnoth
    Nebo ve dne… :-P
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    5.5.2007 08:52 Hanato | skóre: 13 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bitva o Wesnoth
    Jo wesnoth je v soucasny dobe jedina hra co hraju :-) Je super, doporucuju vsem co maji radi tahovky, zvlast hry po netu jsou dobry...
    Nikdo učený z nebe nespadl, ale blbce jako kdyby shazovali. PS: proto jsem tady dole :-)
    atan avatar 5.5.2007 16:51 atan | skóre: 21 | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bitva o Wesnoth
    Vadi mi v teto hre jedna dost podstatna vlastnost. Az moc nahodne a velke rozmezi (spis to rozmezi) vysledku utoku/obrany. Ja nechci hrat na Davida a Goliase. Trocha nahody staci.
    5.5.2007 17:46 Fëannatar | skóre: 19 | blog: Annals of Taurelador
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bitva o Wesnoth
    Hm... to mě občas taky vadí... hlavně ve chvíli, kdy na čtyři útoky čtyřikrát minu... Ale v průměru to vychází neutrálně :-D
    Your freedom ends where others' begins. It's the same with software => promote LGPL.
    atan avatar 6.5.2007 13:23 atan | skóre: 21 | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bitva o Wesnoth
    To mozna jo, ale dost pochybnym zpusobem. To ze namakana jednotka 4x mine a pak, aby se to narvonalo, nejaky srac 4x trefi, mi neprijde zrovna nejak ferove.
    Vojtěch Trefný avatar 6.5.2007 14:52 Vojtěch Trefný | skóre: 24 | blog: Blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bitva o Wesnoth
    Tomu se říká pravděpodobnost a máš pravdu - fér to není :-D.
    6.5.2007 16:29 Fëannatar | skóre: 19 | blog: Annals of Taurelador
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bitva o Wesnoth
    Mno, někteří tomu říkají štěstí, resp. smůla... jinak +1
    Your freedom ends where others' begins. It's the same with software => promote LGPL.
    Marek Bernát avatar 6.5.2007 22:21 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bitva o Wesnoth
    Pravdepodobnosť to je, ale to neznamená, že štandardná odchýlka musí byť tak veľká. Myslím, že to rozpátie náhody autori trochu prehnali.
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    masožravá palma avatar 5.5.2007 21:12 masožravá palma | skóre: 6 | blog: Agnes | Matka měst
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bitva o Wesnoth
    Na http://forum.bonusweb.cz/wesnoth/ je české forum týkající se wesnothu. Pokud vím domlouvají se tam i multiplayerové turnaje.

    Čeština je ve wesnothu opravdu dobrá. Občas tam vymýšlíme i novotvary. Teď bohužel kvůli škole nemám na překládání moc času. Naštěstí je v týmu pár (dva) schopných lidí.
    Mám městečko, podpořte průmysl a dopravu. Snižujte kriminalitu.
    Vojtěch Trefný avatar 6.5.2007 11:39 Vojtěch Trefný | skóre: 24 | blog: Blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bitva o Wesnoth
    Wesnoth je super hra - jediná, kterou hraju.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.