Zástupci členských států EU se včera shodli na návrhu, který má bojovat proti šíření materiálů na internetu zobrazujících sexuální zneužívání dětí. Nařízení známé pod zkratkou CSAM a přezdívané chat control mělo množství kritiků a dlouho nebyla pro jeho schválení dostatečná podpora. Pro schválení byla potřeba kvalifikovaná většina a dánské předsednictví v Radě EU se snažilo dosáhnout kompromisu. Návrh nakonec po dlouhých týdnech
… více »Britské herní studio Facepunch stojící za počítačovými hrami Garry's Mod a Rust uvolnilo svůj herní engine s&box (Wikipedie) jako open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT. Herní engine s&box je postavený nad proprietárním herním enginem Source 2 od společnosti Valve.
Vývoj programovacího jazyka Zig byl přesunut z GitHubu na Codeberg. Sponzoring na Every.
Stejně jako GNOME i KDE Plasma končí s X11. KDE Plasma 6.8 poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Poslanci Evropského parlamentu dnes vyzvali k výraznému zvýšení ochrany nezletilých na internetu, včetně zákazu vstupu na sociální sítě pro osoby mladší 16 let. Legislativně nezávazná zpráva, kterou dnes odsouhlasil Evropský parlament poměrem 493 hlasů pro ku 92 proti, kromě zavedení věkové hranice 16 let pro využívání sociálních sítí, platforem pro sdílení videí či společníků s umělou inteligencí (AI) vyzývá také k zákazu … více »
Doom v KiCadu nebo na osciloskopu? Žádný problém: KiDoom: Running DOOM on PCB Traces a ScopeDoom: DOOM on an Oscilloscope via Sound Card.
Po AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.1 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Open source reimplementace počítačových her Tomb Raider I a Tomb Raider II spolu s dalšími vylepšeními a opravami chyb TRX byla vydána ve verzi 1.0. Jedná se o sloučení projektů / enginů TR1X a TR2X do jednoho TRX. Videoukázka na YouTube.
Společnost Seznam.cz spouští konverzační nástroj založený na umělé inteligenci Seznam Asistent. Asistent využívá vlastní jazykový model SeLLMa a dočasně i komerční modely od OpenAI provozované v evropských datacentrech prostřednictvím Microsoft Azure. Dlouhodobým cílem Seznamu je provozovat Asistenta výhradně na interních jazykových modelech a ve vlastních datových centrech.
Software LibrePods osvobozuje bezdrátová sluchátka AirPods z ekosystému Applu. Exkluzivní funkce AirPods umožňuje využívat na Androidu a Linuxu. Díky zdokumentování proprietárního protokolu AAP (Apple Accessory Protocol).
Dnes se podíváme na zoubek navigaci v kódu. Abychom si rozuměli, pod „Navigací v kódu“ myslím všechny život zjednodušující technologie jako autocomletion, content assist, code assist, všechno to co zahrnuje Microsoft pod pojem Intellisence a ještě něco navíc, automatická nápověna napojená na autocompletion, vyhledání referencí (míst kde je funkce volána, použita proměnná), vyhledání definic prvku. Trochu tady panuje chaos v termínech. Pokud víte nějaký lepší souhrnný název, dejte vědět v diskusi.
CDT parser se snaží kódu skutečně porozumět. Kód je přeložen do AST (Abstract Syntax Tree) struktury. Proces je to velmi podobný kompilaci. Na takto zkompilovaném AST stromu jsou založeny všechny vyhledávače referencí a deklarací, navigace v kódu, code assist, všechny formy napovídání, inteligentní přejmenovávání. Všechno to pohání jeden engine, to mě dodalo kuráž všechno hodit pod jeden souhrnný termín.
Takto inteligetní prohledávání oceníte hlavně, když hledáte volání metody nebo člena datové struktury. Pokud je to metoda s na potvoru obecným jménem, jako accept(), submit(), atd. ctags nebo jednoduché vyhledávání vás zavalí nerelevantními nálezů. Bavíme se samozřejmě hlavně o rozsáhlejších projektech, tam kvality IDE oceníte.
Parsování C/C++ je nepoměrně složitější než Java kódu. Ach ty nejednoznačnosti. Jednoduchý příklad: x * y znamená x krát y, nebo že proměnná y je typu ukazatel na x? Aby tomu přišel parser na kloub, musí vidět kód v širších souvislostech. To je náročné jak na čas – mnohem komplexnější rekurze, nutná víceprůchodovost - tak na paměť a to tak, že u současné implementace parseru taky klidně může dojít :) K tomu připočtěte direktivy preprocesoru, inline rozvoje, šablony, dopředné deklarace, vícenásobnou dědičnost a bůhví co ještě. Pokud se zajímáte o problematiku parsování, na rozdíl ode mě, mrkněte na dva linky dole.
V CDT pro spuštění navigace není nic extra nastavovat (na rozdíl třeba od KDevelopu). Stačí spustit ./configure u Autools based brojektů, to je velká většina Linuxových open source programů, protože ten generuje jak Makefile tak hodně hlavičkových souborů, bez kterých je parser kódu ztracený. Parser si už sám osahá a naindexuje všechny lokální i externí definiční soubory, pokud je na disku úspěšně najde. Než si začnete stěžovat na případnou nefunkčnost navigace doporučuji celý projekt rovnou i zbuildovat, jeden nikdy neví co se všechno během buildu generuje.
Celý systém navigace pro C/C++ je věrná a vcelku úplná kopie navigace pro Javu. Kdo s Eclipse JDT pracoval, potvrdí že je to podobnost pozitivní. Mezi moje oblíbené vlastnosti:
Přehledný seznam referencí a deklarací zvoleného prvku stejně jako u Java protějšku. CDT tady nerozlišuje mezi definicí (*.cpp) a deklarací (*.h) najde označí je jako deklaraci oba a je už na vás na co kliknete. Seznam je editovatelný, nalezené výsledky uložitelné. Funkčnost je bleskově dostupná přes kontextové menu (pravé myšítko).
Rychlý skok na definici. Držíte CTRL a jen klikáte, relevantní prvky se sami podtrhávají, nebo lze pře F3.
Rychlá nápověda, stačí chvíli podržet myš nad relevantním prvkem. Funguje jak pro lokální prvky tak pro externí z knihoven, tedy pokud nějaké komentáře v *.h souboru jsou. Bohužel CDT nepodporuje Doxygen, takže komentář vidíte v „syrovém“ stavu.
Špatná zpráva – na rozdíl od verze 3 moc to nefunguje. Mě napoprvé indexace proběhla, ale navigace se chovala, jakoby neexistovala. Když jsem změnil nastavení indexace na úplnou, nedoběhla dokonce. Progress bar se zastavil, asi únavou, na 70% a rozhodl se dál nepokračovat. Začal jsem tušit
Následně jsme se dočetl, že plná indexace je vcelku nesmysl a přednastavená „rychlá“ indexace je přesně to co vám bude v 99% případů stačit, jsem opět změnil nastavení a tentokrát se indexer nechal přemluvit a bez zbytečného zdržování doběhl do konce a code assist začal asistovat, nápověda se objevovala.
Ale radost byla předčasná. Nový parser si neporadí s dopřednými deklaracemi (forward declaration). Těmi je kód Kdenlive na kterém to celé testuji přímo prošpikován. Seznam definicí mi vrací všechna místa, kde je objekt dopředně deklarován, jen ne to co jsme opravdu chtěl – skutečnou definici třídy, relevantní hlavičkový soubor. Například Gui::KdenliveApp hned v main.cpp, KdenliveApp je základní nosná struktura celé aplikace. Najde všechno jen ne kdenlive.h kde je ona kýžená formulka „class KdenliveApp:public KDockMainWindow {...“. K tomu jsem se dopracoval až klasickým textovým vyhledáváním, to naštěstí funguje spolehlivě a poskytuje nadstandardní komfort.
Naopak, nápověda a auto completion ke knihovnám Qt, KDE, MLT a FFmpeg chodí spolehlivě a je to rychlé jako blesk.
Dobrá zpráva – na rozdíl od předešlé verze 3 je navigace blesková. Není to jen moje zjištění. Řada testerů na internetu recenzuje podobné pocity. Jeden to i změřil.
http://rf2-dev.spaces.live.com/blog/cns!33114F671097246!136.entry - July 31, Eclipse Europa Review. Ze 40 sekund a více na maximálně 3s.To je slušný pokrok. Mimochodem, přešel z Visual Studia na Eclipse.
Narazil jsem na zajímavý článek, který zdá se osvětluje jak prudký nárůst výkonu, tak i příčin současných problémů.
http://cdtdoug.blogspot.com/2007/08/eclipse-cdt-more-than-just-for-writing.html – zápisek z Doughova blogu.
In Callisto it did a full parse including all the header files included by the file in the editor, which for C++ with lots of templates and stuff, it took quite a while. In Europa, one of the features my intern worked on over the winter was to migrate this to use the index for the contents of the header files. It's way faster, and the author was very happy to see it.
To potvrzuje co už jsem dočetl kusé informace jinde.
Parser C nepoužíval plně indexeru tak jako Java, jen
částečně, řada věcí se parsovala on-the-fly přímo
ze zdrojových kódů, při každém zavolání,
proto to bylo výrazně pomalejší. Vzpomínám
si, že u starších verzí jsem dokonce musel
prodlužovat maximální interval, aby code assist vůbec
doběhl a něco ukázal. A jak jsem byl na sebe hrdý, že
jsem přišel na to proč se mi nic neukazuje
Bohužel, během
popisované migrace na indexer došlo k narušení
původní funčnosti. To je tak vždy když se hrabete v něčem
co už chodilo, i ta nejlepší snaha přinese maximálně
smíšený výsledek, něco se zlepšilo, něco se
zákonitě muselo překopnout.
Tento CVS commit potvrzuje, že CDT by skutečně mělo zvládnout forward deklarace a to už před drahně lety:
http://download.eclipse.org/tools/cdt/docs/cvslog/20030812.html - CDT Commit Report for - August 12, 2003. Added Complte Parse support for elaborated types / forward declaration of classes.
Soudě podle diskusní skupiny, nejsem jediný kdo zaregistroval podobné problémy. Nezbývá než čekat na záplatu nebo rovnou na opravnou verzi 4.1. Vzhledem k tou nárůstu rychlosti, je na co se těšit.
V poslední, třetí části se dostane na
refactoring, rychlé srovnání s KDevelopem,
slibované odkazy a zbytek nesourodých poznámek,
které mi bylo líto sušit bez užitku na disku.
Odkazy:
http://wiki.eclipse.org/CDT/designs/Overview_of_Parsing – very nice technical article about technical difficulties to parse C++ sources. How parsing is done in CDT, indexing, AST (Abstract Syntax Tree)
http://www.ibm.com/developerworks/library/os-ecl-cdt1/index.html?S_TACT=105AGX44&S_CMP=EDU – implementation details about CDT. Goes very deep into CDT internals.
Poznámky:
The difference between the fast and full indexers is that the fast indexer will skip header files that have already been added to the index, while the full indexer will always write a copy of a header file to the index every time it is included.
Tiskni
Sdílej: