Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Ano, uznávám, pomalu, ale jistě to na mém blogu vyhnívá... hlavně kvůli nedostatku času a nápadů, co si budeme povídat :-/ No a jelikož se většina mých zápisků v poslední době čím dál tím více odchylovala od zaměření ABC Linuxu, rozhodl jsem se založit tématicky volný blog Letters from Earth, na který jsem zároveň přesunul zápisky odsud za poslední půlrok.
FuxBlog budiž tedy nadále ryze technickým blogem se zaměřením na IT. Snad na něj budu mít čas...
V úvodním dílu jsem se zabýval čistě zvukovým médiem - kompaktním diskem, alias CD. Jestliže zde jsem si postěžoval na to, že nahrávky na CD jsou co do hlasitosti poměrně nesourodé, pak to co se dělo a děje v oblasti DVD již lze popsat pouze jako peklo.
DVD je již podle svého názvu všestranný disk, který je ale od začátku úzce svázán s videem, a kde je obraz, tam je i zvuk a tím může být i hudba. Pokud někdy existoval nějaký standard ohledně audiovizuálního záznamu na DVD, pak jediné, co se z něj kdy dodržovalo byl maximálně kodek zvuku a videa, protože s trochou nadsázky lze prohlásit, že co DVD, to originál. Co se týče kvality obrazu, jeho rozlišení, případného prokládání a tak dále...
I toto jsou záležitosti značně poplatné době vzniku toho či onoho DVD. Stejně jako u televizí se přešlo postupně z poměru stran 4:3 na poměr 16:9, totéž můžete postřehnout i na záznamech na DVD. Vše je ale korunováno individuálním přístupem editorů daných DVD, takže můžete narazit na DVD vzniklé přepisem z VHS s hustým interlacingem, neostrými okraji a offsetem od všech krajů snímku, přes první pokusy s digitálním záznamem, které v lepším případě vyústily v letterbox s obrazem ve formátu 4:3 vloženým do snímku ve formátu 16:9 s černými okraji po stranách, či v horším případě v lettershit ve formě obrazu ve formátu 16:9 vloženém do snímku s poměrem stran 4:3 s černými okraji nahoře a dole (což na současných televizích vede na luxusní windowsbox), až po korektní využití celého snímku DVD. To vše pak bývá v některých případech kombinováno i na jediném nosiči (jako to kdysi udělali třeba Crematory).
Všech těchto archaizmů se samozřejmě budeme chtít při zálohování DVD zbavit, což bude vyžadovat trochu silnější nástroj, nežli "jen" obyčejné ripovátko. Pokud mám mluvit z vlastní zkušenosti, zkoušel jsem řadu grafických nástrojů na zálohování DVD, ale jejich nastavení bylo většinou tak neobratné a výsledky sporadické, že jsem skončil v příkazové řádce s ffmpegem, který umožňuje vše, co je třeba, a to se znalostí několika málo přepínačů a zcela transparentně. Začněme ale od jádra věci - od zvuku.
Pokud v následujících chvílích budete mít dojem, že jde o déja-vu, pak vězte, že nejde. Toto téma jsem částečně načal už před pár lety v zápisku Není mplayer(2) jako mplayer (ostatně možná ještě delší dobu nosím v hlavě potřebu sepsat tuto sérii), takže půjde z větší části o reprízu. Motivace je též shodná - není výjimkou, že se na DVD objevují rozšířené verze koncertů, ať již o různá sóla či bonusové stopy, které na CD nejsou, ale také byste si je rádi poslechli. Naprostým extrémem v tomto oboru jsou audiobooky, kde je na CD jediný koncert, ale v celém balení jsou třeba tři (případ například Powerwolf – The Metal Mass (Live), kde na CD je pouze koncert z Oberhausenu, ale na DVD je jedním z koncertů je pro našince velmi zajímavý záznam z Masters of Rock).
Hudební obsah lze z DVD stáhnout v zásadě ve dvou formách - jako jednolitý záznam, a nebo jako jednotlivé stopy. V tom nám prakticky pomůže to, že koncerty bývají rozděleny do jednotlivých kapitol podle skladeb (i když setkal jsem se i s koncertem, kde kapitoly začínaly naprosto náhodně). Ty lze samostatně stáhnout za pomoci mplayeru (pozor na záměnu s mplayerem2!):
mplayer dvd://X -benchmark -vo null -vc null -aid Y -chapter Z-Z -ao pcm:fast:file="vystup.wav"
kde X je číslo titulu na DVD, Y označení zvukové stopy a Z číslo kapitoly. Volba "-aid Y" má své opodstatnění v případě, že na DVD je uloženo několik zvukových stop - může jít o hlavní koncert, jeho mix v 5.1 a nebo případné komentáře vystupujících. V případě filmů pak může jít o různé jazykové mutace. Kterou stopu je vhodné použít, lze zjistit z výpisu po spuštění daného koncertu v mplayeru
:
pushkin@pushkin-htpc:/$ mplayer dvd://2 Failed to read /etc/mplayer/mplayer.conf.local: No such file or directory Warning unknown option include at line 177 MPlayer 1.3SVN-r37931 (C) 2000-2017 MPlayer Team Can't open joystick device /dev/input/js0: No such file or directory Can't init input joystick do_connect: could not connect to socket connect: No such file or directory Failed to open LIRC support. You will not be able to use your remote control. Playing dvd://2. There are 2 titles on this DVD. There are 1 angles in this DVD title. libdvdread: Attempting to retrieve all CSS keys libdvdread: This can take a _long_ time, please be patient libdvdread: Get key for /VIDEO_TS/VIDEO_TS.VOB at 0x00000139 libdvdread: Elapsed time 0 libdvdread: Get key for /VIDEO_TS/VTS_01_0.VOB at 0x00000200 libdvdread: Elapsed time 0 libdvdread: Get key for /VIDEO_TS/VTS_01_1.VOB at 0x000002a8 libdvdread: Elapsed time 0 libdvdread: Get key for /VIDEO_TS/VTS_02_0.VOB at 0x00009896 libdvdread: Elapsed time 0 libdvdread: Get key for /VIDEO_TS/VTS_02_1.VOB at 0x0007c500 libdvdread: Elapsed time 0 libdvdread: Found 2 VTS's libdvdread: Elapsed time 0 audio stream: 0 format: lpcm (stereo) language: en aid: 160. audio stream: 1 format: ac3 (5.1) language: en aid: 129. audio stream: 2 format: dts (5.1) language: en aid: 138. number of audio channels on disk: 3. number of subtitles on disk: 0
Z výstupu se dozvídáme, že DVD má dva tituly a na titulu dva jsou tři zvukové stopy s ID 160, 129 a 138, přičemž ta první je uložená ve formátu lpcm a je stereo (naše cílová stopa) a ty zbylé dvě jsou v 5.1 (ty ignorujeme). Abychom nemuseli donekonečna opakovat výše zapsaný příkaz, je vhodné si jej pro potřeby stažení jednotlivých stop samostatně zabalit do jednoduchého skriptu:
#!/bin/sh # ripdvd_audio.sh # a bash script for ripping dvd titles per chapter # syntax ripdvd.sh title aid chapters # requires mplayer classic for chap in $(seq 1 1 $3) do mplayer dvd://$1 -aid $2 -benchmark -vo null -vc null -chapter $chap-$chap -ao pcm:fast:file="$1-$chap.wav" done
který zavoláme pomocí
sh ripdvd_audio.sh 2 160 17
pro stažení prvních 17 kapitol zvuku s id 160 z titulu 2 do samostatných WAV souborů. Ty už lze snadno přejmenovat a překomprimovat do libovolného cílového formátu například za pomoci CDexu nebo lame (opět zabaleného do skriptu):
#!/bin/sh # wav2mp3.sh # a bash script for mass conversion of WAV files into MP3 # requires lame for file in *.[Ww][Aa][Vv] do lame -h -V 0 --resample 44.1 --abr 256 "$file" "`echo $file | sed 's/[Ww][Aa][Vv]/mp3/'`" done
S volbami lame
si lze samozřejmě hrát, ty uvedené aplikují -h
pro zvýšení kvality, předvolbu -V 0
pro nejvyšší kvalitu ABR, které je nastaveno volbou --abr 256
na průměrný datový tok 256 kbps. Z důvodů kompatibility s některými zařízeními je začleněna i volba --resample 44.1
pro převod na 44.1 kHz, neboť na DVD bývá zvuk většinou samplovaný na 48 kHz.
V tomhle případě by asi bylo lepší se namísto obecného popisu podívat na nějaký konkrétní koncert, na kterém by bylo možné demonstrovat většinu potřebných úprav. Jako docela dobrý příklad toho, na co se dá na DVD narazit, může sloužit DVD Black Sabbath - Cross Purposes Live, což je DVD, které vzniklo prostou konverzí VHS z boxu Black Sabbath – Cross Purposes - Live, čemuž výsledná kvalita patřičně odpovídá - po spuštění v mplayeru
jsou zřejmé černé okraje po všech stranách obrazu, rozostřený okraj snímku z VHS i interlacing.
Všechny tyto vady jsou dnes přežitek, pojďme je tedy postupně za pomoci ffmpegu
odstranit. V nultém kroku si ovšem stáhněme koncert z DVD na disk, abychom s ním mohli rychleji pracovat:
mplayer dvd://3 -dumpstream -nocache -dumpfile "Cross Purposes Live.vob"
Úpravy začněme ořezem. Ten je lehce nevyzpytatelný, protože téměř vždy dochází při přehrávání DVD ke změně poměru stran obrazu z formátu, ve kterém je uložený na DVD na jiný (zpravidla 4:3 nebo 16:9). To zjistíme z výstupu mplayeru
:
pushkin@pushkin-htpc:/$ mplayer "Cross Purposes Live.vob" . . . (zde je balast) . . . Movie-Aspect is 1.33:1 - prescaling to correct movie aspect. VO: [vdpau] 720x480 => 720x540 Planar YV12 A: 2.1 V: 2.1 A-V: 0.000 ct: 0.033 56/ 56 18% 14% 2.1% 7 0
Vidíme tedy, že mplayer
při přehrávání souboru mění rozlišení videa z 720 x 480 px na 720 x 540 px. Problém je, že ffmpeg
samozřejmě pracuje s originálním rozlišením videa, tzn. je třeba si pořídit screenshot nějakého dobře osvětleného snímku, ten resizovat na původní rozlišení a v něm lze teprve začít měřit parametry pro ořez. Ten se ffmpegu zadává jako rozměr výběru, který chceme použít (v tomto případě zelený obdélník o rozměrech 696 x 414 px) a jeho posuv vůči počátku souřadné soustavy na monitoru (tj. vůči souřadnici [0; 0], která je vlevo nahoře). Ten můžeme opět odměřit jako obdélník o rozměrech 12 x 37 px (červený). Záleží samozřejmě na citlivosti každého soudruha, jak moc razantně chce oříznout rozostřené okraje obrazu, takže výsledek bude pro každého trochu jiný
Nyní již můžeme začít s konverzí. Tu provedeme do formátu x264 se zvukem v AAC. Pro optimalizaci datového toku provedeme dva průchody (přepínače -pass 1
respektive -pass 2
) a do výsledného souboru si namapujeme první obrazovou stopu (-map 0:0
) a první zvukovou stopu (-map 0:1
). Přepínač -filter:v "crop=696:414:12:37,yadif=0:-1:0"
provede jednak ořez na požadované rozměry obrazu (první dvojčíslí: 696:414), jednak posuv výběru v rámci celého snímku (druhé dvojčíslí: 12:37) a jednak spustí deinterlacing filtr, abychom se zbavili ohyzdného rozkladu sudých a lichých řádek v obrazu. Přepínač -aspect 4:3
je zde spíše pro doplnění, neboť se může stát, že nám výsledný poměr stran nevyjde takový, jaký by měl skutečně být (lze použít i pro opravu DVD s chybně nastaveným aspektem - klasické "dlouhé xichty"). Následuje volba použitého video kodeku (-c:v libx264
) a zvolený datový tok pro obraz (-b:v 1024k
, tedy 1024 kbps, což pro DVD s jeho rozlišením bohatě postačuje). Stejné volby se opakují i pro zvuk (-c:a libfdk_aac -b:a 256k
; bitrate je zde 256 kbps), přičemž u prvního průchodu je příkaz uzavřen tím, že výstup má být do formátu mp4 (-f mp4
) a je veden do /dev/null
. Výsledkem jsou pomocné soubory ffmpegu
, které se následně používají při druhém průchodu kódování.
V druhém průchodu (-pass 2
) se všechny volby opakují, pouze výstup je veden přímo do souboru "Cross Purposes Live.mp4". Nyní již vše nechme na ffmpegu
:
ffmpeg -y -i "Cross Purposes Live.vob" -pass 1 -map 0:0 -map 0:1 -filter:v "crop=696:414:12:37,yadif=0:-1:0" -aspect 4:3 -c:v libx264 -b:v 1024k -c:a libfdk_aac -b:a 256k -f mp4 /dev/null && ffmpeg -i "Cross Purposes Live.vob" -pass 2 -map 0:0 -map 0:1 -filter:v "crop=696:414:12:37,yadif=0:-1:0" -aspect 4:3 -c:v libx264 -b:v 1024k -c:a libfdk_aac -b:a 256k "Cross Purposes Live.mp4"
Výsledkem komprese je jednak značně menší soubor (šli jsme z přibližně 4 GiB na cca 803 MiB) a jednak koncert s obrazem, který svými okraji a interlacingem netrhá oči. Fakticky se sice kvalita nezlepšila, subjektivně je ale pohled na takto zpracované DVD značně příjemnější, nežli v originále. Takovýto soubor je již možné umístit na svůj NAS server a pustit si na své TV. ffmpeg
nám jako suvenýr zanechal soubory ffmpeg2pass-0.log
a ffmpeg2pass-0.log.mbtree
, které můžeme s klidem smazat.
Na závěr bych ještě doplnil jednu poznámku k mapovaní zvuku do výstupních souborů: jistě jste si všimli, že mplayer
a ffmpeg
používají odlišný způsob značení streamů. Zatímco mplayer
označuje stopy zvuku jako 128, 129 atd. (a ani nemusí být sekvenčně), ffmpeg
používá značení ve formátu <vstupní soubor>:<číslo streamu> a postupuje sekvenčně. Pokud tedy narazíte na DVD s více zvukovými stopami (první příklad), měla by nejnižší číslovaná zvuková stropa z mplayeru
odpovídat 0:1, následující 0:2 atd. (stream 0:0 je vyhrazen pro video). Vybrání správného streamu lze ověřit při kódování ve ffmpegu
, který vypisuje následující informaci:
Stream #0:0[0x1e0]: Video: mpeg2video (Main), yuv420p(tv, top first), 720x576 [SAR 64:45 DAR 16:9], 25 fps, 25 tbr, 90k tbn, 50 tbc Stream #0:1[0xa0]: Audio: pcm_dvd, 48000 Hz, stereo, s16, 1536 kb/s Stream #0:2[0x81]: Audio: ac3, 48000 Hz, 5.1(side), fltp, 448 kb/s Stream #0:3[0x8a]: Audio: dts (DTS), 48000 Hz, 5.1(side), fltp, 768 kb/s
a pro porovnání ještě jednou pro identické DVD výstup z mplayeru
:
audio stream: 0 format: lpcm (stereo) language: en aid: 160. audio stream: 1 format: ac3 (5.1) language: en aid: 129. audio stream: 2 format: dts (5.1) language: en aid: 138.
Jak jste no tom se zálohováním DVD vy? Narazili jste na nějakou "lahůdku"?
Tiskni
Sdílej:
já sem skrz ně koukala na sluníčko. musí se jich ale dát víc nasebe a musí se jakoby koukat skrz tu normálně neprůhlednou lesklou vrstvu ne skrz tu díru uprostřed :O :O :D ;D
--resample 44.1
A proč já debil stračím čas, že to ještě čtu?
A proč já debil korunovanej ještě pláču v diskuzi?
Protože se ZLEM je třeba bojovat a celá tahle série je ZLO!
Proč dělají zvěrstva jako --resample 44.1U toho jsem taky vyskočil, ale vzhledem ke kvalitě záznamu a požadavkům autora je to asi celkem jedno. Pro něj je důležité zachovat si koncert, který bohužel prošel cestou TV - VHS - DVD (blbě), s tím se dneska jen těžko něco udělá, tak si to uchoval v pro něj koukatelné kvalitě, čemuž rozumím. Spíše je zarážející, že se taková videa produkují i dnes. Krásně to popsal Captain Disillusion ve své sérii a je fakt, že z jednoho zdroje od jednoho autora se lze dočkat kombinací snad úplně všeho. Když vezmu jen framerate, tak od jednoho zdroje tu mám 24, 25, 29.97 (což někdo dokonce i doporučuje například pro export z Blenderu...), 30, 48, 50, 59.94, 60. Opakuji od jednoho autora. Vůbec nepočítám další kombinace jako točení na výšku, různá rozlišení, interlacing se dneska naštěstí moc často nevidí. Zřejmě má být každé jeho video unikátní i co se technických parametrů týče. Nechápu, nevím, jestli to ti lidi dělají schválně, nebo má každý mobil / kamera jiný default a nikdo to neřeší.
Nechápu, nevím, jestli to ti lidi dělají schválně, nebo má každý mobil / kamera jiný default a nikdo to neřeší.Jo kdejaky zarizeni je defaultne nastavene poruznu, spoustu si toho rozvrtaj uzivatele. Hlavne ze maj full HD a 4K videa, fotky 20 MB a vic protoze cim vic megabajt tim vetsi kvalita... to da volovi rozum prece... a tak muzeme pokracovat. Proste lidi tomu technicky nerozumeji a jen vedi ze vic megabajt, megapixel framerate je proste lepsi, kvalitnejsi. Natocej video uploadujou na YT a tam si s tim nejaky ffmpeg, avconv... poradi. Veskere toto uci lidi akorat nepouzivat hlavu, neznat technicke parametry a vubec nicemu nerozumet hlavne aby si koupili novy kram ktery dela zase vetsi a vetsi fotky, videa, aby si mohli koupit vetsi a vetsi uloziste dat...
-vf cropdetect