Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Intel vydal 30 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20251111 mikrokódů pro své procesory.
Byla vydána říjnová aktualizace aneb nová verze 1.106 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.106 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Canonical pro své zákazníky, předplatitele Ubuntu Pro, prodloužil podporu Ubuntu LTS z 12 let na 15 let (Legacy add-on). Týká se verzí od 14.04 (Trusty Tahr).
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 5.0.0. Nově je oficiálně podporován Linux ARM64/AArch64. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byla vydána verze 10 dnes již multiplatformního open source frameworku .NET (Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu Microsoftu. Další informace v poznámkách k vydání na GitHubu nebo v přednáškách na právě probíhající konferenci .NET Conf 2025.
Rodina hardwaru služby Steam se začátkem roku 2026 rozroste. Steam Deck doplní nový Steam Controller, herní PC Steam Machine se SteamOS s KDE Plasmou a bezdrátový VR headset s vlastními ovladači Steam Frame.
pribudne aj definovanie stylov (prip. aj zahrnutie samotnych fontov) priamo v XML dokumente.
Co sa tyka vykreslovania textu do danej bubliny, zbuchal som algoritmus, ktory toto zabezpecuje. Nie je uplne dokonaly (da sa este vylepsovat), ale svoju pracu spravi IMHO celkom dobre a pomerne rychlo (funguje docela svizne aj na mojom malom PDA-cku). Vysledky mozte mrknut na nasledujucich obrazkoch.
Co sa tyka nastaveni, uzivatel moze v prehliadaci zatial definovat fonty pre normal/default pismo a pre zvyraznenie (v dokumente tag <emphasis>). Na obrazkoch pre normalne pismo je pouzity DejaVuSans a pre zvyraznene pismo DejaVuSans-BoldOblique. Skusal som rozne fonty a prehliadac si poradil zatial so vsetkym (okrem fontov, ktore neobsahuju vsetky znaky slovenciny).
Keby niekto nevedel, textove vrstvy sa v prehliadaci prepinaju na toolbare uplne vpravo hore. Pri anglickej vrstve ("en") sa vykresli iba obrazok na pozadi, textova vrstva sa ponadto neprekresluje, takze to pismo je original z daneho komixu. Pri slovenskej vrstve ("sk") prehliadac najskor ponad obrazok na pozadi nakresli polygon (obrysy danej bubliny vyplnene specifikovanou farbou) a nadto vykresli samotny text.
Instalator pre Linux aj Widle ako aj specifikacie, XML schema a niekolko ukazkovych komixov (prekladovu slovensku textovu vrstvu ma iba comix Craphound) je mozne najst na strankach projektu. Akekolvek pripomienky, hlasenie bugov a pod. su vitane
Ak by sa prip. niekto chcel pustit do prekladu nejakeho komixu a nevedel ako nato (napr. vytvaranie XML tagov pre jednotlive bubliny v Inkscape a nasledna koverzia do ACBF), mozem poradit. Mam v plane napisat aj nejake HOW-TO o tom v buducnosti.
Tiskni
Sdílej:
Inak som chcel, aby ten algoritmus bol nezavisly od frameworku kvoli lahsej portovatelnosti. User interface je robeny v GTK ale core veci su python + dalsie pythonie kniznice: Python Imaging Library, lxml.
QTextLayout toho zrovna moc neumí. Například když člověk sází do tvaru, ve kterém řádky nemají stejnou šířku, tak se nedá nějak rozumně udělat jiné vertikální zarovnání než nahoru. Jediná rozumná možnost pro zarovnání dolů nebo na střed je zkoušet hrubou silou tak dlouho, dokud to nevyjde. Nebo si napsat něco chytřejšího sám (což mám pro svoje potřeby v plánu).
Mimochodem, příklad v tom odkazu je blbě. Jednak vůbec nebere v potaz koncové body jednotlivých úseček, takže při hodně malém sklonu od horizontální roviny a větší délce úsečky může text vyběhnout ven z tvaru, a jednak se dají najít tvary, kde tenhle příklad kus textu vysází úplně mimo ten tvar a kus dovnitř (třeba pěticípá hvězda otočená špičkou dolů, kus textu se vysází mezi horní dva cípy).