Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.
Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.
Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Pamatuju si, že dokončit autoškolu nebylo úplně jednoduché a příjemné. Mám dojem, že celý systém autoškol je dost špatně udělaný a budu se snažit s tím něco udělat, nebo to toho přinejmenším "rejpat", jak to půjde. Také mám dojem, že lidé, kteří dokončí autoškolu si oddychnou: "uf, mám tu hrůzu za sebou" a přestanou se o ni zajímat; protože většina lidí dělá AŠ v mladém věku, převažuje většina lidí po autoškole a důsledkem je zachování současného stavu. Jedním z nejmarkantnějších projevů jsou velmi neprofesionální testy. Mám dojem, že taková zodpovědnost vůbec úředníkům z ministerstva dopravy svěřena být neměla. Podívejme se na nejsnáze pojmenovatelnou chybu - písemné testy.
Mám dojem, že nejméně třetina otázek je pro provoz na komunikacích a vůbec celou funkci společnosti zcela irelevantní: jedná se o otázky typu "Jaké jsou základní znaky veřejné linkové osobní dopravy" nebo "Od kolika let můžete žádat o řidičské oprávnění skupiny B1?". Neznalost podobné otázky nejenže nemůže vést k žádným větším škodám, ale ani nijak jinak nikoho výrazně nepoškodí, nanejvýš vyvolá udivený/pobavený/znechucený výraz na tváři úředníka.
Mnohem horší dopad ale můžou mít otázky nelogické; přesněji směs otázek 1) řídících se dle "formální logiky" a 2) řídících se podle "praktického uvažování". To se občas liší. U testů se podle všeho očekává, že označím VŠECHNY odpovědi, které vždy platí (nikde ale nic takového uvedeno nebylo). Uvedu příklady:
(29;4) Řidič nesmí předjíždět
a) jestliže by omezil protijedoucí řidiče nebo jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích
b) na přechodu pro chodce a bezprostředně před ním
c) na přechodu pro chodce a bezprostředně před ním, pokud se na něm vyskytují chodci
d) jestliže by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích
"Správné" odpovědi jsou jen b) a d), zatímco je zřejmé, že odpověď a) je v d) obsažena a logicky by měla být zatržena také. Dále pak c) je obsaženo v b) - to je podobný případ; nebo snad nám přítomnost chodců na přechodu předjíždění umožní?? (V češtině samozřejmě rozlišujeme "pokud" a "pouze pokud".). Tato otázka se tedy zakládá na "praktickém uvažování" a logice odporuje, což považuji za chybu. Ale dalo by se to tolerovat, pokud by se ostatní řídily v podobném duchu. Bohužel tomu tak vždy není, jako (ne zcela dokonalý příklad) uvedu:
(29;15) Řidičské oprávnění skupiny D opravňuje k řízení motorových vozidel určených pro přepravu
a) osob s více než 8 místy k sezení, avšak ne s více než 16 místy k sezení, kromě místa řidiče
b) osob s více než 16 místy k sezení, kromě místa řidiče; k tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo, jehož maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 750 kg
c) nákladu, jehož maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3500 kg
d) nákladu, jehož maximální přípustná hmotnost převyšuje 3500 kg
Zde jsou správné odpovědi a) i b), což je celkem logické.
Chápu, jak ty otázky asi původně mysleli, ale člověka, který se otázky nechce učit nazpaměť, tento rozdílný přístup může zarazit. Možná by u testů mělo být na začátku napsáno něco jako "pozor, text obsahuje nesmyslné formulace".
Je nutné dávat pozor na fakt, že otázky jsou jen z dopravních předpisů:
(7;7) Osoba, která čeká na zastávce vozidla hromadné dopravy osob, nastupuje do tohoto vozidla, přepravuje se v něm nebo z něj vystupuje, se musí chovat tak:
a) aby nevzbuzovala veřejné pohoršení
b) aby její vystupování ve vztahu k ostatním cestujícím bylo co nejvíce ohleduplné
c) aby neohrožovala bezpečnost provozu na pozemních komunikacích
d) aby co nejméně omezovala ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích
Proto "je správně" jen c), jakkoli je myslím veřejné pohoršování také přestupkem. Podobně se u jiné otázky dozvíme, že nemáme povinnost se řídit pokyny spolujezdce, pokud je nadřízený. Takové otázky nemají testech co dělat.
Nepřesnosti pocházejí zčásti už ze samotného zákona, kde jsou termíny definované dost divně: "zastavení" je například něco jiného než "zastavení vozidla". V prvním případě se tím míní, že vozidlo zastavilo na popud řidiče za účelem nutné opravy nebo nakládání/vykládání osob/nákladu. V druhém se naopak míní zastavení z důvodu nezávislého na vůli řidiče; jak jsem to ale pochopil, jde i o zastavení např. na křižovatce. Přitom je jasné, že v obou případech je to vozidlo, které zastavuje, v obou uvedených případech to ale bylo na popud řidiče. Termín by se dal definovat určitě lépe, a pokud už nedokážeme vymyslet vhodný název, pojmenovat jedno "Bububaba" a jedno "Bebebobo", a nepoužívat pro to slovo, ke kterému si běžný člověk už pojí určitý jiný význam (a s bebebobo to myslím doopravdy).
Čtenáři to může přijít jako puntičkaření, ale testy jsou přísné a špatně zaškrtnuté písmenko pokazí celou otázku, nezávisle na tom, jestli byla odpověď sporná nebo dokonce formálně správná.
Pokud máte nějaké další zkušenosti nebo nápady, co s tím udělat, určitě je prodiskutujme. Rád bych tyto nesmyslné testy nějak pomohl napravit, ale mám pochybnosti, že tu v českém byrokratickém aparátu najdu možnost.
Tiskni
Sdílej:
Ono je to od slova büffeln.
Píšete dobře, ale snad se to (výtky a nejasnosti) dá pochopit v duchu onoho zákona, ke kterému se silniční provoz vztahuje.
Nepřesnosti pocházejí zčásti už ze samotného zákona, kde jsou termíny definované dost divně: "zastavení" je například něco jiného než "zastavení vozidla". V prvním případě se tím míní, že vozidlo zastavilo na popud řidiče za účelem nutné opravy nebo nakládání/vykládání osob/nákladu. V druhém se naopak míní zastavení z důvodu nezávislého na vůli řidiče; jak jsem to ale pochopil, jde i o zastavení např. na křižovatce. Přitom je jasné, že v obou případech je to vozidlo, které zastavuje, v obou uvedených případech to ale bylo na popud řidiče.
Tak zrovna toto jsi asi pochopil špatně. K "zastavení" se rozhodl výhradně řidič, zatímco k "zastavení vozidla" byl donucen vnějšími okolnostmi, např. červenou na semaforu. Z toho vyplývají další věci. Když zastavíš v ulici se zákazem zastavení, aby sis odskočil nakoupit do obchodu, tak jde o "zastaveni" a dopouštíš se přestupku. Ale když na stejném místě zastavíš, protože přes ulici přechází skupina chodců, tak jde o "zastavení vozidla" a přestupek to není.
Jj, stejně tak by to mělo být na stopce - kde se musí zastavit, ať máš jakkoli výhled, tak, aby to potenciální policajti viděli a měli smůlu.