Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Rozhoduju se mezi zrcadlovkou (např. Nikon D5200 v setu se stabilizovaným objektivem 18-105, např. zde) a systémovým kompaktem (např. Sony Alpha 5000 zde).
Aktuálně mám ultazoom Fuji, kterej ale pomalu ostří, ve fotkách je šum a celkově ty fotky (v porovnání se tchánovou D40) nejsou nic moc (ostrost, barvy).
Jinak nejsem žádnej fotograf, fotím povětšinou běžný věci, akorát jednou za uherák mě to chytne a experimentuju s focením v noci nebo makrem. Fotím taky někdy letecký modely (ve vzduchu), kde je občas pro foták problém zaostřit, případně vadí protisvětlo. Další obtížnější disciplína je dokumentace různých oprav a úprav auta/motorky, kdy hluboko v motorovém prostoru má foťák občas problem zaostřit (vlivem tmy, nebo blízkosti focených věcí?).
Máte někdo některý z výšezmíněných foťáku a jste/nejste s ním spokojení? Případně máte něco jiného v uvedené cenové relaci, co stojí za zvážení?
Tiskni
Sdílej:
Ještě se dívám, že k té Sony máš malý telezoom. Tam už bude např. hloubka ostrosti trochu jinde, než u dobrých kompaktů, nicméně práce s tímto objektivem už je trochu specifická - je celkem neuniverzální (což může optimista brát jako výzvu) a obecně bych doporučil si focení s ním někde vyzkoušet. Kompakt s takovým rozsahem "zoomu" sice už pobere mnohem méně světla, ale pořád bude velmi kompaktní a mnohem univerzálnější.Na druhou stranu normalni kompakt toho svetla pobere vic, muj obstarozni kompakt ma 28-112mm pri F2.0-2.8 pro 2/3" sensor, takze pri stejnym uhlu zaberu pochyta vic fotonu i pri mensim senzoru.
Kompakt. Na rozdiel od zrkadlovky nezaberá toľko miesta. Na bežné fotenie (hlavne bez pevných skiel) sa neoplatí mať zrkadlovku.
Jak už bylo řečeno, objektiv je v mnoha ohledech důležitější než tělo - a v low-end kategorii to platí dvojnásob. Setové objektivy jsou dobré v podstatě jen k tomu, aby člověk zjistil, jestli ho focení baví (a koupil si pořádný) nebo ne (a vykašlal se na to). Zoom s rozsahem 18-105 bych pak nedporučil zcela určitě.
Pokud ten limit není vytesaný do kamene, doporučil bych nějaké low-end tělo od Canonu nebo Nikonu (např. Canon 1200D) a jako základní objektiv Tamron 17-50 f/2.8 (vynikající poměr výkon/cena, zvlášť pokud jde o kresbu). Další značky sice také dělají kvalitní foťáky, ale u těch dvou "velkých" máte obrovskou výhodu v nejširší nabídce příslušenství, a to jak nového, tak použitého.
Samozřejmě můžete místo toho pořídit i třeba Canon 50/1.8 (nebo jeho obdobu), ale pak je prakticky jisté, že záhy přijdete na to, že s ním nevystačíte, a budete tak jako tak pořizovat další 2-3 s pevným ohniskem nebo nějaký základní zoom. Focení na pevné ohnisko není pro každého a zejména pro začátečníka je to hodně omezující.
U použité techniky bude samozřejmě snazší vejít se do limitu.
Focení na pevné ohnisko není pro každého a zejména pro začátečníka je to hodně omezující.ani bych nerekl, my co zacinali s praktikou a padesatkou na ni, jsme zadna velka omezeni necitili ale spis je problem, ze pro apsc zrcadlovky neni k dispozici dobra levna "padesatka", 50/1.8 je pro zakladni objektiv moc dlouhe
Nikdo ještě nedokázal vyrobit objektiv s takovým rozsahem, u kterého by nebyla kresba někde ošizená (většinou na širokém konci). Difrakce není vlastností objektivu, ta závisí v podstatě jen na cloně. Světlost není nic moc, u nikonstantní je potřeba se dívat spíš na tu horní hodnotu, protože světlost potřebujete především u delších ohnisek. Co jsem si zvykl na f/2.8 v celém rozsahu, už bych do základního zoomu s f/5.6 na dlouhém konci určitě nešel.
Co se týká toho "nevyhovuje rozsah, chcel by som dlhsie ohnisko": to je přesně kámen úrazu. Ten přidaný rozsah 50-105 je totiž u APS-C v podstatě k ničemu, většinou jen slouží jako workaround na lenost jít trochu blíž. Ne nadarmo má většina základních zoomů pro APS-C rozsah 17-50, 18-55 apod. Pokud potřebujete tele, 105 vás stejně nespasí, od toho jsou rozsahy jako 70-200 nebo 100-300, takže nakonec stejně potřebujete dva objektivy (pomineme-li absurdity typu 18-270).
Mně se třeba osvědčilo odnaučit se "komponovat zoomem" a naučit se volit ohniskovou vzdálenost podle toho, jak chci, aby fotka působila. Najednou jsem zjistil, že z celého rozsahu 17-50 vlastně vystačím se čtyřmi hodnotami: 17, 24, 35 a 50; přičemž 24 používám je proto, že kresba na širokém konci je sice pořád dobrá, ale už přeci jen ne tak dobrá, na jakou jsem zvyklý z 35 nebo 50 mm. Rozsah 50-105 mi nechybí v podstatě vůbec a rozhodně bych ho nevyměnil za horší kresbu a světlost.
To ale vůbec není v rozporu s tím, co jsem napsal. 16 mm FF je nějakých 10-11 mm APS-C, tj. hodně mimo rozsah toho základního zoomu, o kterém jsem psal. 70 mm FF je při jeho horním okraji, 100 FF mírně nad, ale nijak moc (je to klasické portrétní ohnisko, což těch 50-55 mm na APS-C docela dobře zastoupí taky).
IMHO jako dobrý hint funguje to, jaké pevné ohniskové vzdálenosti se prodávají. 100 mm je hodně běžných, ale je to primárně zamýšlené pro FF, buď jako portrétní ohnisko nebo makro. Co jsem viděl objektivy kolem 160 mm (tj. odpovídající 105 mm na APS-C), tak šlo v podstatě vždy o makroobjektiv. 100 mm APS-C / 160 mm FF je podle mne taková "země nikoho" - pro normální použití moc dlouhé, jako tele moc krátké. Když jsem ještě běžně používal 55-250, tak jsem v téhle části rozsahu udělal naprosté minimum fotek - buď jsem používal krátký konec (kde kreslil přeci jen lépe než seťák a jako bonus měl o půl clony lepší světlost) nebo pak až horní polovinu rozsahu.
Náhodou 135 taký akurát portrétový objektív. Ja mám síce aj klasických 50mm, ale aj 135mm f/2.8 a 180mm f/2.8 a najčastejšie používam tých 135 a potom 50.
Píšu to jako reakci na pro normální použití moc dlouhé, jako tele moc krátké.
To jsem ale psal o rozsahu 55-105 mm APS-C. 135 mm už odpovídá 200 mm FF, což je naopak hodně běžná vzdálenost "krátkých teleobjektivů". Samozřejmě se nedá stanovit přesná hranice, takže i se 105 mm si někdo může vyhrát až až (připomínám ale, že ten objektiv, o němž byla řeč, tam má f/5.6), ale po zkušenostech 17-50 f/2.8 bych lepší kresbu a světlost za delší rozsah v žádném případě nevyměnil.
Tím spíš, že ty levné objektivy (a zvlášť ty, které se dávají do setů) mívají i jiné neduhy. Např. poté, co jsem si krátce po sobě pořídil Canon 50/1.8 a Tamron 17-50/2.8, jsem měl najednou pocit, že jsem do té doby fotil přes špinavé sklo (odborný výraz je IIRC "přenos kontrastu"). Nebo otáčení přední čočky při zoomu a ostření. Právě proto jsem psal, že setový objektiv je dobrý hlavně k tomu, aby si člověk vyzkoušel, jestli ho to chytne nebo ne.
S tou světlostí to mám spíš obráceně. Široké ohnisko používám hlavně na fotky, kde chci hloubku ostrosti spíš větší (krajina, architektura (když nejde jít dál), interiér apod.) Naopak, na dlouhém konci (což je ale v mém případě 50 mm APS-C) využívám naplno otevřenou clonu nejvíc.
S tou světlostí to mám spíš obráceně. Široké ohnisko používám hlavně na fotky, kde chci hloubku ostrosti spíš větší (krajina, architektura (když nejde jít dál), interiér apod.)V tomto se s tebou nehádám. To jsem právě zmiňoval u těch ohnisek někde mezi 10 a 20 milimetry.
Pokud se opírá borec o zeď, já ho chci od ní dopíchnout a jsem 20m daleko, tak mi ani f/0,7 nepomůže.f 0.7 ? tam odpichnes i oko od nosu, natoz borce od zdi, zvlast kdyz by to bylo dost dlouhe sklo na foceni z 20m (ale takova kombinace se pokud vim nevyrabi :)
Nechceš se podívat po Canonech? Díky CHDK z nich můžeš dostat maximum (mám pocit že CHDK jde i skriptovat, takže se nudit nebudeš).
Doma mám starou A550 a příjde mi, že fotky jsou o hodně lepší jak z ultrazoomu (taky Canon) co si naši koupili asi tři roky zpátky. Ultrazoom má fotky takový nemastný neslaný, dokonce bych řek přímo tupý a plochý. Ale zpátky k A550 - díky CHDK z toho klidně vytáhnu RAW, odstraním mrtvý pixely, nechám si na displeji ukázat přepálený/podpálený oblasti v reálnym čase před pořízením fotky nebo můžu připojit externí spoušť přes USB konektor
Nedělám reklamu, jen tvrdím, že CHDK může být taky argument ;)
IMHO (a taky dle mé zkušenosti), jediný rozumný důvod pro upřednostnění kompaktu před zrcadlem je že opravdu hodně potřebuješ aby ten foťák byl malý a skladný.Dnesni elektronicke hledacky mi prijdou na takove urovni, ze jedina vyhoda zrcadla muze byt ve spotrebe.
Celkom dobrá matnica je vraj KatzEye (nevidel som ju naživo, nie je až tak drahá, ale ja som nešikovný a nechce sa mi to meniť hoc na pentaxe by to mala byť hračka). Inak na moderných zrkadlovkách sú matnice prispôsobené na objektívy so zlou svetelnosťou a nedokážu vykresliť nič lepšie než f/3 (kľudne môžem mať f/1.4 a pri náhľade clony sa v hľadáčiku do f/3.5 nič nemení). Zaostriť na f/1.4 je tak trochu čierna mágia. Zase elektronický hľadáčik / liveview má tiež svoje nevýhody napríklad zlú použiteľnosť v noci (nízke fps, vysoký šum, v horších svetelných podmienkach lepšie zaostrujem cez hľadáčik).
Áno, práve to má katzeye. Na druhej strane je tmavší a u objektívov s horšou svetelnosťou zostáva mikroraster a stredový klin čierny.
Je to hlavne tým, že takéto matnice sú so setovými objektívmi nepoužiteľné.
Áno, stredové meranie expozície sa tým vyradí. Vlastne u pentaxu s objektívom bez elektroniky ani iné než stredové nepovolí, takže sa tým vyradí meranie expozície úplne.
ale doprčic nevolávejte zcela mylný dojem, že za cenu třeba E-M10 (nebo klidně E-M10 II) dostanu zrcadlovku s hledáčkem, který by se aspoň zcela vzdáleně použitelností tomu EVF v této třídě blížil
Neblíží… a je to dobře, protože i ty nejhorší hledáčky low-end zrcadlovek jsou pořád lepší než jakýkoli EVF, takže není důvod, proč by se jim měly snažit přibližovat.
Neviem, či pre staré objektívy je dobrý práve nikon. Staré nikoňácke objektívy na ňom síce fungujú, ale také m42 sa kvôli vzdialenosti od snímača nedajú namontovať. Čo sa týka starých objektívov na hranie odporúčam 50mm f/1.8 AIS, má krásny bokeh (ukážka), ale pri clone f/2.8 je krásne ostrý a civilizovaný. Sedemlamelová clona robí na bodových svetlách 14-cípu hviezdu. Veľmi dobrý objektív.
Canon má menšiu hĺbku snímača, takže sa naň dá namontovať kadečo. Redukcia musí mať elektroniku inak nefunguje potvrdenie zaostrenia. Ovládanie canonu mi nikdy nesedelo (hlavne u manuálnych skiel je jeden otočný volič málo).
Ja som ako kompromisné riešenie kúpil Pentax. S blbou redukciou za 5€ naň namontujem aj také krásne kúsky ako je helios či takumar 50mm f/1.4. Meranie expozície aj potvrdenie zaostrenia fungujú. Hľadáčik ... no asi taký ako canon, ten nikoňácky polopriehľadný display v hľadáčiku asi žiadny iný výrobca nemá čo je škoda.
Všem vám moc děkuju! Koukám, že každýmu vyhovuje něco jinýho Co se týká objektivu 18-105, mluvil jsem se dvěma lidma, co ho mají a oba si ho moc chválili. V ruce jsem měl i koleguv Nikon D5100 právě s tímhle objektivem a žádnej problém jsem nezaznamenal. Nakonec jsem ty dva fo%táky srovnával na tomhle webu:
A tam vyšel líp ten Nikon. Velikost mi až tak nevadí, stejně všude jezdíme autem nebo na motorce a rychlejší ostření asi ocením víc. Na Aukru jsem na ten Nikon potkal dost objektivů s pevným ohniskem za dobré ceny, takže jsem asi rozhodnutej pro ten Nikon D5200 se seťákem 18-105 a zkusím k tomu přikoupit nějakej objektiv s pevným ohniskem a dobrou světelností.
Na Aukru jsem na ten Nikon potkal dost objektivů s pevným ohniskem za dobré ceny
Tady jen pozor na to, že D5200 nemá zaostřovací motor v těle, takže se staršími objektivy nepůjde automatické zaostřování. Pokud ho chcete/potřebujete, vybírejte objektivy s označením AF-S (nebo i AF-I, ale těch moc nebylo).