Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Vyrůstat na pražské periferii a nesetkávat se osobně s Cikány bylo prakticky nemožné. Zvláště, chodíte-li do bijáku Dukla v Libni, co o něm psal pan Hrabal v Automatu Svět, kde bylo kolem přímo semeniště undergroundu, Cikánů a esenbáků. Esenbáci měli a policajti mají dodnes na dřívější třídě Rudé armády v Libni svoje místní hlavní sídlo.
Libeňské Cikány nemohu lépe popsat, než je popsal pan Hrabal, ovšem poetika literatury sem, poetika literatury tam, nebyli to žádní nahnědlí andílci, tihle libeňští Cikáni. Ale dalo se s nima běžně žít. Však se také dříve říkalo: "Žižkovu a Libni - zdaleka se vyhni." Abych nebyl za rasistu, to bylo v době, kdy na Žižkově Cikána člověk skoro ani nepotkal. Jen pravý český proletariát, uhlíře, dělníky z vysočanských fabrik, kapsáře a podobně. Ale rozhodně jsme se Cikánů jako děti nebáli. Což se o dnešním vztahu Romů a bílých dětí rozhodně říci nedá.
Naši cikánští spolubojovníci na vojně byli sice hlavně ve strážních rotách, a pokud se tmavší rodáci od Košic a vůbec z východního Slovenska naučili aspoň jednou tejdně sprchovat (většina viděla sprchu prvně v životě), mýt si nohy, čistit zuby a holit se tupými žiletkami Diu Jevíčko, nebylo větších problémů. Jen byl malér jim vysvětlit funkci "semaforu". Volačo také v Košiciach ani Levoči či Medzilaborciach němali.
Práce ve Vysočanech v dospělém věku mne opět postrčila do kontaktu s cikánskými spolupracovníky. Topiči temnější pleti, světlejší pleti a potetovaní - tedy pokérovaní z lapáku - a různí vyhození inteligenti posedávali spolu družně v kotelnách, výkopech a tak podobně a také v hospodách, které otevíraly ráno ve čtyři hodiny a kde bylo plno až přes půlnoc. Však také vysočanskou Slavii navštívil Václav Havel i v době, kdy byl prezident. Manželky těchto Cikánů pracovaly často jako uklízečky a nebo pomocné síly a už někdy v sedmdesátých letech byly běžně vidět cikánské děti, chodící bez problémů do škol, čisté a uklizené cikánské byty a vůbec.
Jistě, byly i příšerné špeluňky přeplněné ječícími obyvateli a byty plné plísně s hromadou "drobných" zvířátek. Pamatuji, jak ke mně přišel s nějakým problémem vyjednávat za celou rodinu starý šedivý Cikán v obleku. Slušně a věcně jsme spolu jednali, ale já se nemohl na rozhovor soustředit, protože mu po světle šedivé kravatě lezla nahoru a dolů mrška bleška.
V té době, tak v polovině sedmdesátých let, ještě hluboko za totáče, se začaly objevovat podivné příkazy (hlavně telefonované) a "doporučení", že když někde Cikáni vymlátí okna a udělají si z nich ohníček, tak že jako že nic, soudruzi, nějak to urovnejte, je potřeba je tak nějak, soudruhy Cikány, pochopit. Což třeba prosečtí rychle pochopili a pálení dřevěných podlah se stalo běžnou součástí životního stylu přílivu jejich i nových cikánských obyvatel Vysočan a Libně.
"Bílí" uhlíři kradli nekvalitní průmyslové uhlí z kotelen skoro vždycky ve spolupráci s Cikány, jejichž přátelům, bílým i tmavším, je hned prodávali. Soudruzi esenbé dělali jako že nic. Cikánští spoluobčané, tedy jejich část, zjistili, že lze žít i "jinak", než kopat výkopy. A hlavně bez práce.
Už v osmdesátých letech vládla smíchovské křižovatce u Anděla příšerná zapáchající osoba tmavé pleti z místního bufetu. Zafačovaná nateklá noha, z které cosi prosakovalo špinavými obvazy, páchla na celý bufáč IV. kategorie. Smrad se mísil s v puchem děsivé voňavky typu "Šeříkové květy", kterou byla noha politá. Odtud dotyčná matrona dirigovala rozvětvený kmen grázlů všeho typu, ale jednoho druhu. Esenbáci a úřady dělali, jako že se nic neděje, že je ta příšerná Cikánka a její parta zlodějů a násilníků neviditelná.
Václavské náměstí v době před rokem 1989 ovládla jiná skupina, specializující se na kapesní krádeže. Před očima esenbáků vybírala v létě každý den na lavičce v horní části náměstí tlustá matrona v květovaném oblečení peněženky a mladí kapsářští učedníci je chodili házet do košů.
Jiná parta ovládala Nusle. Okolí náměstí bratří Synků. Ta byla známá tím, že chodili společně, celá rozvětvená rodina, na obědy do místního bufetu a královna rodu vždy platila tak, že vytáhla jednu bankovku ze štosu pětistovek. Cikáni, s kterými jsem pracoval, a byl tedy v denním styku, se jich začali bát. Příslušníků vlastního národa. Esenbáci s touhle skupinou nemakačenků byli jedna ruka a všichni okolo se před nimi třásli. Po převratu ty Cikány kteří chodili léta do práce, smetla doba. Místo o Cikánech se najednou začalo mluvit o Romech. Najednou bylo slovo Cikán sprostou nadávkou. Různí fanatici a nadšenci, kteří většinou v životě vedle skutečného Cikána neseděli v hospodě ani nestáli v práci, vytvořili dojem, že slovo Cikán je nadávka. A nová vrstva "Romů" se činila. Vybydlet dům začalo být úplně běžné. Tyranizovat své vlastní lidi a k tomu i "gadžy" se stalo naprosto beztrestné. Jen si vzpomeňte na Matiční ulici. Idioti "všech zemí se spojili" a zabránili v řešení problému.
Nezaměstnaným Cikánům, pardon, dnes Romům, začaly být vypláceny do té doby nevídané podpory. Rodit děti začal být bezva byznys. Práce nebyla, nebo byla, ale při práci se člověk zapotí a musí se ráno vstávat. A na co, když peněz najednou bylo dost. O ty je ovšem rychle připravili "romští" lichváři, kteří si drze jezdili a jezdí pro podpory v nezaměstnanosti v mercedesech. Agresivita určité skupiny Romů si vynutila v podstatě beztrestnost. Každý se jich bál. A dodnes bojí.
Začala vznikat gheta. Nejen sestěhováváním neplatičů, ale prostě i tím, že tohle etnikum žije rádo pohromadě a příliv ze Slovenska, ale jak se tvrdí i na černé papíry i z jiných postkomunistických zemí, situaci vyhrotil. Nával politické korektnosti nedovolil nejen věc řešit, ale ani o ní mluvit. Což platí téměř dodnes.
Pokud chtěla policie - tedy pokud vůbec chtěla - zasáhnout, či jakmile se pokusil věc řešit nějaký místní úřad, zasáhli "aktivisté". Chtít po Romech platit nájem, bylo a je podle nich rasistické. Požadovat, aby chodili do práce, to je "bílé násilí". Mnozí Romové z nejvíce problematických a sociálně zanedbaných skupin se navíc ani v mládí nenaučili ty nezákladnější běžné návyky, protože už od osmdesátých let většina Cikánů na vojnu nešla. Všichni byli"invalidé".
Objevily se houfně prostitutky. Cikánské a nebo, chcete-li, romské prostitutky. Něco před čtyřiceti lety nevídané. Stará cikánská rodina by prostitutku vyvrhla. Dneska Romové pasou, za přátelského pohledu policie nejen romské prostitutky. Stovky a možná tisíce bezprávných a sociálně retardovaných žen. Ale o tom pan Uhl a zelená Kateřina nechtějí ani slyšet. A běda vám, kdybyste to řekli veřejně!
Mezi Romy se šíří, někde lavinovitě, drogy. Noví agresivní vůdcové komunity zjistili, že na agresivitu nepřichází žádná odpověď. Ječící Romky, které by ještě v minulé generaci ihned zpacifikovali jejich vlastní manželé, jsou dneska "hvězdami" televize. Viz TV záběry z Matiční, kde byla hvězdou všech televizí žena později odsouzená za prodávání vlastní nezletilé dcery. Nedávno proběhl TV šot z Jirkova, kde jakási příšerná ženština, neupravená, bezzubá, agresivní a hloupá ječela na senátora Čunka.
Tyto věci a spektakulární akce, kdy "aktivisté" pořádají akce o "neobsluhování Romů v restauracích" anebo nastrčí poněkud ve věci ne orientovanou "Romku", aby se šla zeptat na místo prodavačky v luxusní parfumerii, když je jasné, že takováhle osoba nemůže za pult prostě vůbec nikde, to vše jen přilévá oleje do ohně.
Na 15 000 oficiálně přihlášených občanů romské národnosti existuje snad tři sta různých "romských" anebo o problematiku Romů se starajících organizací. Cikáni, kteří měli nakročeno na to, aby se stali plnoprávným a plnohodnotným etnikem, zmizeli. Nebo skoro zmizeli. Všude jsou vidět jen Romové, kteří celkem beztrestně mlátí nemocniční personál, vytloukají byty, okrádají své lidi lichvářskými úvěry. Ti slušní, o těch neví nikdo nic. A existují, žijí a pomalu ztrácí naději. Pokoušet se v takové situaci vybřednout ze dna společnosti, je téměř nerealistické.
Aktivisté řvou a jezdí na konference a slušní Cikáni, kteří mají snahu dostat se nahoru a kterým se říká povinně Romové, už nedostanou práci. Ne proto, že jsou Cikáni, ale proto, že jich každý bojí. Cesta, na kterou jsme jim pomohli i my svojí ignorancí a díky vyčůranosti a případně bezmezné naivitě všech těch aktivistů, kteří mají většinou z tohoto etnika prostě bezvadný kšeft anebo jsou naprosto společensko sociálně tupí, je cesta do pekel. Pro nás i pro ně.
Doufám, že se najde někdo, kdo věc pochopí a začne skutečně jednat. Bude to mít těžké. Jakmile Čunek poněkud pitomě a možná ale záměrně vyslovil drzý výrok o politicích, co se zastávají opálených bordelářů, spustila se lavina novinářských lží, že Čunek pomluvil Romy. Nikoliv, navezl se do politiků a aktivistů a také novinářů. A to se neodpouští. Ostatně, na Čunkův výrok reagovalo kladně 92% posluchačů TV Prima, což je varující.
Další průzkum zjistil, že s Čunkem souhlasí více než dvě třetiny obyvatel. Ne s tím, že by byli Cikáni-Romové "podřadní", ale s tím, že největší vina je na těch, co z toho mají kšeft a politické body. Pokud však bude smeten Čunek za něco, co neřekl, a to za přispění pravdoláskovníků a prodejných novinářů a politiků, kteří se cítí být Čunkem ohroženi, přijdou ke slovu jiní, noví politici. Ti, kteří budou problém Cikánů-Romů chtít řešit skutečně silou. A bude to s největší pravděpodobností síla, která využije stále více rozzuřené "bílé" občany, kterým nevadí ani tolik Cikáni, jako takzvaní Romové. A to, že mnozí z nich bezostyšně tyjí z jejich peněz.
Nebezpečné je také to, že se v majoritní populaci rozšiřuje dojem, že se obyčejný pracovitý slušný občan stává pod-občanem, který nemá práva ani se vyjádřit o jakési privilegované a uměle vytvářené menšině. Základem všeho je nelhat. U nás a v celé Evropě žili vždy Cikáni. Romové jsou jen jedna jejich část. Na slovu Cikán, běloch, Arab, Žid není nic pejorativního.To jen my, jakmile přistoupíme na hru, že místo "černoch" budeme říkat Afroameričan anebo Afroevropan, vytváříme základ pro rasismus. Lež a přetvářka jsou vždycky a za každého režimu nebezpečné!
Jiří Slupecký
P.S. Milý čtenáři, četl jsi pozorně? Shledal jsi v textu něco, s čím nesouhlasíš, co je zjevná lež a nepravda, co je nelidské, rasistické, nenávistné??? Jestli s článkem souhlasíš, po zralé úvaze jej pošli všem lidem, které znáš.
Možná tím nezměníš nic, ale možná tím přispěješ k tomu, aby takových lidí, kteří se nebojí říci pravdu o bolestném problému společnosti, bylo na veřejnosti víc. Možná přispěješ k tomu, aby Tvoje děti se už nemusely tolik bát...... Podpořte dobrou věc, určitě by prospěla i cikánům!
Tiskni
Sdílej:
byli jedna ruka a všichni okolo se před nimi třásli. mluvit o Romech.Tady máš asi nějakou chybu v HTML, kus textu není vidět.
Na Cikány se lze po smrti zmíněného Hrabala zeptat asi nejlépe Vlasty Třešňáka, který ostatně patřil k Hrabalovým přátelům.
Popisovaná idyla, kdy si rómové cikánského původu vydělávali celkem v klidu na maro ovšem, podle mého odcházala do chudev právě tenkrát a ještě dřív.
Sestěhování do měst, zákaz kočování, vymizení možností živit se tradičními cikánskými řemesly, jako bylo kovářství, muzika,,, K tomu po 90 zkorumpovaná policie, praštění aktivisté -- pozitivní diskriminátoři, polulističtí politici přiživující se na protiromskocikánské náladě ve společnosti, příchod nových a drsnějších kmenů k nám... Džandre minč!
Ale základ maléru byl nejspíš v tom, že tradiční život kočovníků, kdy konflikty byly, ale měly téměř malebný charakter ukradené slepice byl zlikvidovaný. Kočovníci byli přestěhovaní násilím do měst a v nich začali zjišťovat, jak by se mohli uživit a vyžít tady. Až na to přišli. Kdosi, co si říkal stát, věnoval, ale zároveň nanutil byty, zakázal... Tak se teda starejte gadžové, když nás tady chcete mít, my se o to neprosili! Říkal mi jeden starý cikán, pamětník kočování a cikánských vesnic. U téhle početné rodiny, kam jsem se náhodou dostal na návštěvu, jsem zapomněl peněženku. Jedno z početných čávat běželo za mnou mi jí vrátit. Možná proto, že jsem jim připadal jako král všech asociálů, nevím. Ale podle jiných, podobných zkušeností proto, že jako host jsem byl rázem posvátný. Na ulici, neznámému gadžovi by jí lohli, nedělám si iluze,
Ale co s tím v globále? Stěhování sem a zase tam nic neřeší. Další nápady mimo realitu světa, jako návrat do Indie ani nekomentuju.
Docela by mi zajímalo, jak je to jinde. V zemích jako Anglie, Kanada... kde je cikánských rómů také dost. Mají tam obdobné problémy? Fakt nevím.
No holt se „s tím“ asi bude muset žít...Ale co s tím v globále? Stěhování sem a zase tam nic neřeší. Další nápady mimo realitu světa, jako návrat do Indie ani nekomentuju.
Mají tam obdobné problémy?maj - v německu Turky - nabídli jim před X lety možnost azylu a práce a teď se jim tam potomci těch přistehovalců bouří francie - hoří auta Amerika - hispánci všude je něco
a) Když tady někdo řekne, že chce omezit přistěhovalectví to jde blbě, když už se nastartovalo. No o vymírání jde taky. Ono si vymřít není až taková trága, ale zase výhra to také není. Mimo jiné, tím se my stáváme menšinou. I kdy já nevím, jsem-li vůbec nějaký my.
b) Určitě? Nebudou hledat jiné cesty jak se uživit? A kde? Vytvoříte nová pracovní místa? Lepší návrh? Nemám. Kdybych ho měl, třeba bych ho prosadil a pozval vás na panáka na oslavu té nobelovky.
Jde o to, že se stále prodlužeje délka života, ale na věk odchodu do důchodu si nikdo nechce nechat sáhnout a každý druhý důchodce tráví zbytek života jako zombie ležící u TV nadopovaná drahými prášky.Přesně tak. A když někdo chce věk odchodu do důchodu změnit (aby korespondoval s průměrnou délkou života), vrhnou se na něj socanové, odborové svazy (tedy taky socanové, že, Štěchu, a další šmejdi) a kdo ví, jaké ještě další potvory.
...udělat vykořisťovatele, co chudinku babičku a dědečka nenávidí.
Teda, když to tak čtu (hore i důle), gór lakavé to k důchodcům není. :) Nenávist je sice možná silné slovo, ale úcta ke stáří, to asi také ne.
Za komunistů se nám tu rozmnožili (to víte, je třeba prezentovat, jak nám populace pěkně roste; však za to byli cikáni odměňováni
No pozor, tohle nebyla jen parketa cikánů, ale celé populace. V budoucnu to přinese problémy, protože ze silné generace se stane hromada důchodců, na které budou makat následné populačně slabé ročníky.
maj - v německu Turky - nabídli jim před X lety možnost azylu a práce a teď se jim tam potomci těch přistehovalců bouříTo si pleteš. V Něměcku se Turci moc nebouří, spíš chtějí důchody za v Německu odpracovaná léta. S tím maj Němci problémy - málo lidí pracuje, hodně jich je v důchodu.
Sestěhování do měst, zákaz kočování, vymizení možností živit se tradičními cikánskými řemesly, jako bylo kovářství, muzika ... Ale základ maléru byl nejspíš v tom, že tradiční život kočovníků, kdy konflikty byly, ale měly téměř malebný charakter ukradené slepice byl zlikvidovaný.
Tento argument jsem nikdy nepochopil. Změna způsobu života se přece nestala pouze Cikánům. Např. pro roce 1948 téměř vymizeli soukromí zemědělci, živnostníci, podnikatelé atd. Po roce 1989 došlo k další obrovské změně systému, mnoho lidí přišlo o práci, museli dělat něco úplně jiného, přestěhovat se za prací atd. Přesto jsme to celkem zvládli. Proč bychom měli tímto argumentem omlouvat určitou skupinu obyvatel?
Pro nás je to asi fuk, dějiny nevrátíme, už se možná pevně "adaptovali".
To samé by dalo říct o sudetských Němcích v roce 1935. Žili tady stovky let a bylo jich přes tři miliony. Koho by v roce 1935 napadlo, jak se dá během pár měsíců odsunout tolik lidí.
OFFTOPIC: sranda, ako maju vsetci cesi tendenciu brutalne zmakcovat, ked sa snazia slovensky pisat/hovorit... slovencina nema ěTo bude proto, že to není psáno slovensky, nýbrž česky, ale tak, aby to znělo jako slovenština.