Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Rad bych nasel nejaky efektivni jazyk pro linux i windows, ktery mi umozni rychle napsat pozadovanou aplikaci (web) a pritom me da moznost kontroly "nad tim co se deje".
Myslím, že tady jednoznačně vede Java.
"nad tim co se deje".Tomu to moc nerozumím, ale budiž
Myslím, že tady jednoznačně vede JavaNo, přímo Java nic neznamená. Myslíš J2EE, aby si užil všechny ty entrprajs býny s nepostradatelnými mapovacími iksemel soubory? Nebo má použít (ano, vím, že teď motám víc věcí do sebe) Struts, Hibernate, Server Faces, Spring, Cocoon, Tapestry, anebo něco zcela jiného? Podle mě je lepší, pokud chce dotyčný jenom napsat něco rychle, zvolit si nějaký vyhovující framework no a jazyk se mu už přizpůsobí. Na rychlé napsání něčeho bych dokonce doporučil i PHP (nebo třeba Perl, což už záleží na vkusu každého soudruha
ad výnimky: ja sa rozhodnem, či chcem alebo nechcem, či napíšem use Exception;
alebo nie.
ad objekty: s objektami je perl na tom o trochu lepšie ako java, podporuje aj multiple inheritance aj overloadovanie operátorov. Navyše, takmer všetko sa dá v perli označiť ako objekt (presnejšie, každý odkaz). Na neobjektový jazyk slušné, nie? Ono je to len o tom, či je človek dostatočne odhodlaný učiť sa.
S vami spomínaných jazykov (v čase keď som si o nich aspoň niečo čítal):
Java - nemala overloadovanie operátorov ani multiple inheritance, v kóde tisícky pretypovaní (new java.lang.Hashtable ...)
C# - obmedzená hĺbka stromu dedičnosti
Python - medzery a tabelátory majúce význam, brr
aby sme sa len nehádali ako baby na trhu, navrhujem súťaž
jednoduchý webík, jedna špecifikácia, jednotný model (xml), jednotné šablóny stránok (xml). preklad xml do implementačného jazyka xslt šablónami (preferujem xalan). Dvojfázová špecifikácia (verzia 1.0, upgrade na 2.). Rovno do toho môžeme zahrnúť aj rôzne databázy. V rámci toho by možno nenudilo i zopár "stress-test" aplikácií.
Ak by bol záujem, špecku, data model i formát šablón mám tak na 80% premyslených.
A potom sa môžeme kľudne hádať, ktorý jazyk je lepší, kto čo musel "ochcat"
upravovať? prepisovať? k tomu len jedno, v perli obľúbené, TIMTOWDI
Pre test jazyka sa hodí čokoľvek, i tých 70-80% vygenerovaných vecí predsa bude niečo z toho jazyka (prinajhoršom inicializácia príslušných knižníc).
btw, ten perl fakt nie je až taký zlý, ako si ho predstavujete
vygenerované veci do jazyka počítať musíte, príklad:
Perl:
my $hash = { A => 'a', B => 'b', };PHP:
$hash = array ('A' => 'a', 'B' => 'b');Java:
my hash = new Hashtable (); hash.put ('A', 'a'); hash.put ('B', 'b');nevraviac o generovaní
dispatch table
tie
, popr moduly začínajúce Tie::Hash::
, napr. Transactional (s commit/rollback), Layered, ...
SQL::Abstract
napr generovanie where
klauzuly, napr:
$SQL = new SQL::Abstract; ($sql, @bind) = $SQL->where ( { col1 => undef, col2 => [1, 2, 3] } ); print $sql; # WHERE ( col1 IS NULL AND ( ( col2 = ? ) OR ( col2 = ? ) OR ( col2 = ? ) ) ) ($sql, @bind) = $SQL->where ( { col1 => undef, col2 => { in => [1, 2, 3] } } ); # WHERE ( col1 IS NULL AND col2 IN ( ?, ?, ? ) )atd, atd, viac na CPAN-e
PHP. Tento jazyk ne. Obecne se poklada za "bastl" a uz jsou lepsi na trhu. Hosting a prace se v nem sezene snadno.
Přijde mi, že PHP je považován za bastl především lidmi, kteří v něm nikdy nepsali... Jistě není to jazyk pro rozsáhlé projekty (i když se ho tak s každou novou verzí autoři snaží o něco více prezentovat), ale pro věci do určitého rozsahu je to víc než dobrá volba.
pak Microsoft začal přicházet na to, že chce podpořit jinou novou technologii, a že je potřeba násilně jiné předchozí trochu utnoutZde by se zajímavým způsobem mohla projevit jedna vlastnost OSS. Takové technologie občas přežívají nikoli proto, že jsou lepší, ale proto, že jsou open source (X Window, NFS a potažmo i celý unix) a víceméně fungují. Možná právě z toho má MS strach, protože mu mono může sebrat to, co vždycky měl, kontrolu nad programátory.
A Mono už je takový větší projekt, který nadšencům přeroste přes hlavu.On jim přerůstá přes hlavu už od začátku, stačí si vzpomenout, kolikrát bylo odloženo vydání ostré verze (nemluvě o tom, že ostrá verze byla "ostrá" jen podle čísla, jinak to byl nestabilní bastl). Mono 2.0 mělo být podle informací z konce roku 2004 vydáno ve druhém kvartálu 2005, a ejhle, dnes už se píše o 4. kvartálu letošního roku, takže uvidíme, jestli to do ledna stihnou. Jinak ta referenční implementace byla pro BSD a byla značně ořezaná. Pokud vím, Mono s ní nemá nic společného.
Tiskni
Sdílej: