Jiří Eischmann upozorňuje, že GNOME nemá české překladatele: "Posledních minimálně 15 let byly překlady GNOME do češtiny ve výborném stavu. U každého vydání jsem jen hlásil, že je vše přeložené, poslední roky to platilo i pro drtivou většinu dokumentace. Poslední rok se to ale začalo zadrhávat. Přispěvatelé, kteří to dlouhé roky táhli, odešli a není nikdo, kdo by to po nich převzal. Proto jsme se rozhodli jít s pravdou ven: GNOME momentálně nemá české překladatele a pokud se toho neujme někdo nový, překlady začnou postupně upadat."
Otevřený zvukový bezztrátový kodek FLAC (Free Lossless Audio Codec, Wikipedie) byl vydán v nové verzi 1.5.0. Hlavní novinkou je podpora vícevláknového kódování. V prosinci loňského roku byl FLAC formálně specifikován v RFC 9639.
Evropská unie hodlá iniciovat investice do rozvoje umělé inteligence v hodnotě 200 miliard eur, v přepočtu zhruba pět bilionů korun. V projevu na summitu o umělé inteligenci v Paříži to v úterý řekla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Umělá inteligence podle ní může přispět mimo jiné ke zvýšení konkurenceschopnosti.
Desktopové prostředí KDE Plasma bylo vydáno ve verzi 6.3 (Mastodon). Přehled novinek i s videi a se snímky obrazovky v oficiálním oznámení. Podrobný přehled v seznamu změn.
Lennart Poettering se na Mastodonu rozepsal o novince v systemd, na které pracuje: systemd bude umět nabootovat z obrazu disku staženého pomocí HTTP v rámci initrd.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2025.2. Nově lze zálohovat také na Google Drive a Microsoft OneDrive.
V kinech aktuálně běží animovaný film Kočičí odysea, v originálu Flow, (Wikipedie) vytvořený v Blenderu. Film získal řadu ocenění a má dvě nominace na Oscary 2025. Na ČSFD má 80 %. Režisérem je Gints Zilbalodis. Rozhovor s režisérem na stránkách Blenderu.
Oficiálně byla vydána (Mastodon, 𝕏) třetí RC verze GIMPu 3.0. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu. GIMP je nově k dispozici také ve formátu AppImage.
Nejnovějším projektem Blender Studia je herní projekt DogWalk. Cílem projektu je prozkoumat možnosti a vylepšit spolupráci Blenderu s herním enginem Godot a vytvořit jednoduchou hru. Jde o jejich druhý herní projekt. Prvním byla hra Yo Frankie! (projekt Apricot) postavená na již nevyvíjeném Blender Game Enginu.
Byla vydána verze 0.83 telnet a ssh klienta PuTTY. Podrobnosti v přehledu nových vlastností a oprav chyb a Change Logu. Vypíchnuta je podpora výměny klíčů pomocí postkvantového algoritmus ML-KEM.
Jak jsem slíbil (http://www.abclinuxu.cz/forum/show/168981), tak činím. Zkusil jsem popsat možnosti menu v IceWM.
Po letech mnoha letech používání počítače jsem získal některé návyky. Jedním z nich je používání kvalitního menu ve window manageru. Nejprve jsem používal zejména WindowMaker, tam je velmi dobré menu, ale já jsem jej tak nějak pomíjel a používal převážně dock. Pak přišlo období s IceWM, kdy jsem měl k dispozici ikony na liště a pak také ikony na ploše zajištěné aplikací Rox. Jenže plocha je sice dobrá úvodní spuštění hlavní aplikace, ale pak je neustále zakryta nějakými okny a tudíž je víceméně nepřístupná a na liště je omezené místo. Vím o tom, že jsou klávesové zkratky které ji dokáží vytáhnout do popředí, ale to mi připadalo nepohodlné, když jsem si chtěl jen spustit další okno s dalšími potřebnými daty a ono najednou všechno zmizelo. Nevím zda jsem začal používat počítač intenzivněji nebo prostě jen jiným způsobem, takže jsem objevil kouzlo menu.
Postupně jsem začínal více a více používat menu až nakonec jsem odboural ostatní způsoby spouštění aplikací a používám už téměř výhradně menu. (A samozřejmě klávesové zkratky.)
Nedávno jsem narazil na text ukazující, že někteří lidé považují IceWM za window manager druhé kategorie, který se nedá pořádně nastavit a nemá pořádné menu. Myslím že to není pravda, IceWM podle mého názoru má možnosti menu velmi dobré a pokusím se je popsat.
Základní statická forma menu vypadá takto:
prog "Terminál rxvt" "xterm" rxvt prog "Gvim" "vim" gvim menu "test" "folder" { prog "OpenOffice" "ooo_gulls" openoffice prog "Lyx" "emacs" lyx } prog "ROOT terminál" "control-center" rxvt -bg darkred -e su -
Na prvním místě je klíčové slovo prog
nebo menu
které říká, že se jedná
o spuštění programu, nebo submenu, které uvozuje vnořené submenu. Pak následuje
nadpis položky, pokud obsahuje mezeru nebo jiné "speciální" znaky, musí být v
uvozovkách, jinak uvozovky nejsou povinné. Následuje ikona.
Ikona může být název ikony dle konvence IceWM (viz.
manuál) nebo to může být i obecně jakýkoliv
grafický soubor ve formátu xpm
s plnou cestou nebo bez cesty pokud se nachází v IconPath
. Pokud je
IceWM kompilováno s podporou Imlib jsou podporovány další grafické formáty -
bmp, jpeg, ppm, tiff, gif, png, ps, xpm. Pokud se uživatel nechce ikonou
zabývat, napíše jako název ukony pomlčku a žádná ikona není zobrazena. Zajímavou
sbírku ikon lze najít na http://bbs.cvut.cz/~covex/icewm/iceicons/.
Pak následují složené závorky v případě submenu nebo příkaz pro provedení.
Součástí menu mohou být některé speciální položky.
separator
slouží k vytvoření oddělovací čáry v menu.
runonce
slouží ke zvláštnímu způsobu spouštění položek. Ono once
napovídá, že se IceWM podívá, zda již neexistuje okno zadané třídy a pokud ano,
nespouští další program, ale jen okno vytáhne do popředí.
runonce "title" icon_name "res_name.res_class" program_executable options runonce "title" icon_name "res_name" program_executable options runonce "title" icon_name ".res_class" program_executable options
restart
slouží k přechodu do jiného wm. IceWM se ukončí a je nahrazen
zadaným wm.
restart "title" icon_name program_executable options
A nyní se dostáváme k zajímavějším možnostem menu. Bohužel dále uvedené možnosti mají jedno nepříjemné omezení - nejdou použít jako seznam položek v exitující větvi (sub)menu, ale jen jako samostatná submenu. Takže nelze napsat část větve staticky, pak zařadit např. dynamické položky a pokračovat zase statickými položkami na stejné úrovni.
Vložení dalšího souboru snad není třeba nijak upřesňovat funkce je zřejmá.
menufile Programs folder programs
Bude vytvořeno subnemu "Programs" s ikonou "folder" a jako položky se natáhne
obsah souboru programs
. Pozor na jednu vlastnost - obsah souboru programs se natáhne
jen při vytváření menu - typicky při prvním zobrazení, další změny změny v
souboru programs
se pak již nepromítnou do dalšího znovuvytvoření menu. Kdy
to bude závisí na nastavení IceWM - u mne při každé změně hlavního souboru.
Restart IceWM, samozřejmě, nové natažení menu vynutí kdykoliv.
Takto je třeba možno vkládat do menu součásti společné více uživatelům.
Menu lze i generovat programem. Položky se čtou ze standardního výstupu.
menuprog Gnome folder icewm-menu-gnome1 --list
Místo programu icewm-menu-gnome1 --list
, lze dosadit jakýkoliv vlastní
generátor menu. menuprog
se spouští též jen jednou při vytváření menu
stejně jako v předchozím případě při vkládání souboru. Takže tato varianta není
tak úplně dynamická.
A nyní se konečně dostáváme ke skutečně dynamicky generovanému menu.
Syntaxe je následující:
menuprogreload title icon timeout command
Timeout je zadáván v sekundách a určuje dobu platnosti položek získaných z výstupu příkazu. Pokud je timeout 0, pak se příkaz spouští při každém zobrazení podmenu.
Něco málo mnou používaných příkazů jako ilustrační příklad (exec
v druhém
řádku není příkaz, ale název ikony - obrázku ozubeného kola ):
menuprogreload "Procházet..." folder 0 dirBrowserMenu.sh /home/martin roxopen.sh menuprogreload "Procesy" exec 0 process.sh
První položka umožňuje rekurzívní procházení adresářů, druhá je jednoduchý správce procesů.
Pokud někoho zajímá jak takový script vypadá, tady je dirBrowserMenu.sh
:
#!/bin/bash # Popis: # $1 - adresář k prozkoumání # $2 - příkzaz pro otevírání souborů echo prog \"Otevřít...\" "folder" $2 $1 echo separator find $1 -maxdepth 1 -mindepth 1 -type d -not -name '.*' \ -printf "menuprogreload \"%f\" folder 0 $0 \"%p\" $2\n" echo separator find $1 -maxdepth 1 -mindepth 1 -not -type d -not -name '.*' -not -name '*.clean' \ -printf "prog \"%f\" file $2 \"%p\"\n"
a tady je process.sh
:
#!/bin/bash top -U`whoami` -b -n1 | tail +8 | sed '/^[^[:space:]]*$/d' | \ awk '{print $1 " \"" $12 " (" $9 "; " $8 "; " $6 "; " $4 ")\"" }' | \ while read PID CAPTION; do echo menu $CAPTION \"-\" { echo prog '"renice +5" "-" renice +5' $PID echo prog '"kill" "-" kill' $PID echo prog '"kill -9" "-" kill -9' $PID echo } done
Nedělám si žádné nároky na úplnost a neprůstřelnost, ale u mne to funguje v dostatečné míře.
Jak vidno je menu v IceWM je jednoduché a přitom má dostatečné možnosti. Takže si každý snadno může menu vyrobit podle svých potřeb.
Tiskni
Sdílej: