abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    17.4. 17:55 | IT novinky

    Společnost Volla Systeme stojící za telefony Volla spustila na Kickstarteru kampaň na podporu tabletu Volla Tablet s Volla OS nebo Ubuntu Touch.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    17.4. 17:44 | IT novinky

    Společnost Boston Dynamics oznámila, že humanoidní hydraulický robot HD Atlas šel do důchodu (YouTube). Nastupuje nová vylepšená elektrická varianta (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    17.4. 15:11 | Nová verze

    Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.0.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (10%)
     (2%)
     (19%)
    Celkem 556 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    progdan avatar 4.9.2009 00:35 progdan | skóre: 34 | blog: Archař | Teplice/Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Ja jsem radeji zacal s knihou "Prelude to Foundation" (nevim pod jakym nazvem to vyslo cesky). Sice vysla jako jedna z poslednich, ale chronologicky zapada na zacatek, jeste pred vznik Nadace.
    Osobne mi prijde logictejsi cist to za sebou tak jak to patri, ne tak jak to psal :-)
    Collecting data is only the first step toward wisdom, but sharing data is the first step toward the community.
    David Ježek avatar 4.9.2009 00:58 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    ano, tuhle cestu jsem taky zvažoval, ale nakonec jsem se přeci jen rozhodl nejdčíve poznat původní trilogii a teprve poté do ní doplnit další díly.
    4.9.2009 01:09 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Predehra k Nadaci.

    A je jedno jak toclovek cte, uzije si to vzdy :-)
    4.9.2009 02:25 Andrej Herceg | skóre: 43
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Osobne mi prijde logictejsi cist to za sebou tak jak to patri, ne tak jak to psal :-)
    V takom prípade treba najskôr čítať sériu o robotoch.
    4.9.2009 08:16 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Osobne mi prijde logictejsi cist to za sebou tak jak to patri, ne tak jak to psal
    V tom případě bys měl začít knihami Ocelové jeskyně a Nahé slunce.
    Quando omni flunkus moritati
    4.9.2009 10:20 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Ano, protože v nich se poprvě představí robot Daneel Oliwaw. A svým způsobem jsou částečne propojené všechny knihy z Asimovova robouniverza, nejen knihy o robotech, ale dokonce i některé "nerobotí", jako Nemesis (Erythro jako inspirace pro Gaiu) a Konec věčnosti (důvod pro galaxii bez mimozemšťanů a vznik lidského galaktického impéria).
    4.9.2009 10:48 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    důvod pro galaxii bez mimozemšťanů
    Nebylo tohle popsáno i v Nadaci?
    Quando omni flunkus moritati
    4.9.2009 10:53 Radovan Garabík
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]

    Len ako legenda o "večnosti", v ktorej roboti vybrali pre ľudí najvhodnejšiu históriu galaxie. Bez predchádzajúceho prečítania Konca večnosti to človeku unikne.

    e.lisak avatar 8.9.2009 07:21 e.lisak | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]

    + odkaz na Oblázek na obloze (Bel Arvardan, Synapsifikátor) v předposledním díle Nadace

    A taky tam někde myslím bylo něco ve smyslu "dívka, co hovořila s planetou", což by mohlo být Erythro v Nemesis.

    4.9.2009 09:42 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Ty "prequels" jsou ve skutečnosti dva, druhý se IIRC jmenuje "A zrodí se nadace".
    4.9.2009 09:48 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    "A zrodí se Nadace" považuji za první díl série, za prequel považuji jen "Předehru k Nadaci". Jinak všem doporučuji číst to od začátku (začít právě "Předehrou k Nadaci"), byť v tom pořadí ty knihy nebyly napsány. Zapůsobí to pak celkově IMHO na čtenáře více.
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    4.9.2009 14:05 marbu | skóre: 31 | blog: hromada | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Mě to nepřijde zas tak důležité - v době, kdy Asimov nadaci psal, ještě nevěděl, že ji jednou spojí se světem robotů, tj. člověk si klidně může přečíst původní trilogii o nadaci a pak knížky o robotech. Tak jsem to udělal já a nemám pocit, zě bych si tím sérii zkazil. Další "slepovací" díly je ale lepší číst "jak to patří", na wikipedii je to popsané.
    There is no point in being so cool in a cold world.
    4.9.2009 07:24 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]

    Kdysi jsem je cetl, ted jsem si serii chtel zase precist, ale mam doma jen prvni a nevimkolikaty dil a ty prostredni nedokazu sehnat. Mozna se pochlapim a koupim si celou serii v originale, nejspise to vyjde i levneji :-)

    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    xxx avatar 4.9.2009 18:57 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Určitě zkus originál. První díl bude třeba troch skřípat, ale pak člověk "najede" do autorova stylu a čte stejně jako v češtině.
    Please rise for the Futurama theme song.
    5.9.2009 14:03 Petr Zelenka | skóre: 24 | Semice/Stuttgart (Sindelfingen)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    No, dočítám teď druhý díl (Foundation and Empire) a že by se to četlo jako v češtině teda nepozoruju (český překlad teda neznám...). Jestli ono to nebude tou mojí angličtinou :)
    A teď si uvědomte, jaký je vztah mezi krychlí a motýlem.
    4.9.2009 08:15 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    nebo seženete samizdatovou pre-1989 verzi se správným názvem Základna
    Z jakého důvodu je tento název ten správný?
    Quando omni flunkus moritati
    David Ježek avatar 4.9.2009 08:25 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    když se ten překlad připravoval, tak jeho autor napsal asimovovi. popsal mu, co přesně znamená slovo "nadace" a co "základna" s tím , ať sám rozhodně, který název ctí jím zamýšlený význam. asimov odpověděl, že správný překlad "foundation" je v tomto případě "základna".
    4.9.2009 08:51 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    mkoubik avatar 8.9.2009 23:53 mkoubik | skóre: 5 | blog: lorem_ipsum | Praha 8 - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Už všem pochybovačům došlo, k čemu je dobrá pevná šířka layoutu ve znacích?
    kyknos avatar 8.9.2009 23:59 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    ne
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    4.9.2009 09:43 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Asimov nemohl znát dostatečně jemné nuance českého jazyka. Nadace je rozhodně lepší překlad než Základna. Ano, v angličtině je ten dvojsmysl záměr a českým překladem se ztrácí, ale dle mého názoru je prostě překlad Nadace jednoznačně lepší, překlad Základna se mi jednoduše nelíbí (zní to strašně obyčejně, má to mnohem blíže spíše k anglickému "base").

    Plně se ztotožňuji s názorem překladatele Viktora JAniše, proč zvolil termín Nadace. Bylo to správná volba.
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    David Ježek avatar 4.9.2009 10:58 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    přiznám se, že toto vyjádření je pro mě novinkou a musím připustit, že takové vysvětlení mi dává smysl a respektuji ho.
    4.9.2009 18:31 avip
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]

    "Základna" byla propagována v souvislosti s prvním porevolučním vydáním, které bylo pohříchu plné chyb, takže kritici z řad SF fandomu s oblibou zakončovali své zdrcující recenze poznámkami typu "a stejně by se to mělo jmenovat základna".

    Co se pořadí čtení týče, rozhodně je nejlepší začít původní Foundation. I. Asimov spoiloval sám sebe často a rád a žádný postup čtení úplně spoiler-free. Dobrý postup je Nadace -> Nadace a Říše -> Druhá Nadace a pak buď Romány o říši (Kosmické Proudy, Oblázek na Obloze a Hvězdy jako Prach) nebo nové romány, t.j. Nadace na hranicích (Foundation's Edge - název je  další překladatelský oříšek, se kterým se mimochodem zatím nikdo nevyrovnal tak docela se ctí, neboť je-li už původní Foundation hra se slovy, je název Foundation's Edge hra se slovy na druhou) a Nadace a Země (a pak Romány o říši).

    Pak je teprve dobré jít na roboty a oba prequely (předpokládám, že čtenář chce číst o Nadaci ev. říši, ne o robotech).

    Je ovšem třeba znovu zdůraznit, že žádný postup není zaručeně spoiler free, snad jedině takový, kdyby čtenář postupoval přísně podle data publikace (a ani tam to není 100%). Například román Nadace a Země je pro člověka, který zná romány o robotech a prequely v podstatě strašná nuda, zatímco čtenář, který je nezná si ho může nerušeně vychutnat (a teď se samozřejmě nabízí otázka, co je lepší...).

    A to nemluvím o tom, že je dobré někam přihodit i Nemesis a Konec Věčnosti (oficiálně sice nejsou součástí Foundation universa, ale...).

    xxx avatar 4.9.2009 18:55 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]

    Já se překladatelským oříškům vyhýbám tak, že čtu Asimova v originále. To pak člověk není vázán počtem slov jak vyjádřit např. "Foundation's Edge".

    Co se týče spoilerů, tak mám pocit, že to je přímo Asimovův záměr. Hází je rovnoměrně v celém příběhu, aby je pak v závěrečné kapitole, nebo dalsím díle edice, hezky pospojoval a určil příběhu nový směr.

    Please rise for the Futurama theme song.
    4.9.2009 20:33 avip
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]

    Pravda, pravda... osobně mi dosti vadí jisté elitářské dělení románů I. Asimova na "klasické" a "nové" (markantní je to zrovna u Nadace). Je jasné, že Asimov z 80. let je jiný než Asimov ze 40. let, ale pořád je znát, že je to ten samý autor, akorát je vypsanější.

    Jinak naprostý souhlas, u spoilerů muselo jít o záměr, ono přece jen, dost často ovlivňuje to, v jakém pořadí člověk knihy čte i jejich prostá (ne)dostupnost (přece jen, bavíme o dobách před e-booky a Amazonem) a pak je lepší, když autor trochu spoiluje, než aby nechal čtenáře tápat ve tmě.

    4.9.2009 20:41 Martin | skóre: 10 | blog: Nádraží Perdido
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Hm, asi už je to dávno, já si nic, co by připomínalo spoilery nepamatuju. :-) Nějaký příklad by byl?

    Jinak co se týče toho dělení, tak sice z nostalgických důvodů zbožňuju úplně první díl Nadace, ale nesmírně mě bavily i ty pozdější. Líbilo se mi, jak pohledem do historie doplňovaly celou mozaiku a vyplňovaly mezery.

    Hergot, lidi, zřejmě úplně první věc, co po příjezdu do Prahy udělám, bude návštěva naší kolejní sci-fi knihovničky a vypůjčení všech dílů Nadace. :-D Takovou chuť si něco po dlouhé době přečíst jsem už sakramentsky dlouho neměl. :-)
    4.9.2009 23:02 avip
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]

    Asi nejmarkantnější příklad je zrovna Předehra k Nadaci. Pokud si člověk přečte tenhle díl jako první, má v podstatě odspoilované romány o robotech (pokud je nečetl předtím) + část Nadace a Země. I proto je špatný nápad začínat právě Předehrou a je lepší ji číst co nejpozději.

    Nadace na Hranicích a Nadace a Země je další případ (byť slabší a svým způsobem nevyhnutelný) - tedy pokud je člověk nečte jako poslední (pak ovšem zejména Nadace a Země vyznívá poněkud hluše a to je také příčinou, proč je tento díl hodnocen asi nejhůře ze všech), tam jsou spoilováni roboti.

    Roboti Úsvitu a Roboti a Impérium taktéž,  pro změnu spoilují Nadaci, byť naštěstí jen jemně a naštěstí korigují jeden renonc, který straší v románech o Říši (protože dost nelze číst dva romány najednou, tak se člověk spoilerům neubrání tak nějak z principu věci).

    "Spojovací" díly jsou kritické z hlediska spoilerů a nejhorší jsou v tomto směru oba prequely, které jsou spoilery přecpané, protože Asimov předpokládal, že jeho čtenáři mají už mezitím načteno a že tedy nemusí brát žádné ohledy, protože píše pro publikum, které zná zbytek ságy.

    4.9.2009 20:58 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Pak je teprve dobré jít na roboty a oba prequely (předpokládám, že čtenář chce číst o Nadaci ev. říši, ne o robotech).
    Pokud čtenář nechce číst o robotech, pravděpodobně je může úplně vynechat - tak významné to propojení není. IMO
    Quando omni flunkus moritati
    4.9.2009 23:05 avip
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]

    Samozřejmě, že je může vynechat - pak mu ovšem nevyhnutelně bude chybět část skládanky a zejména Roboti a Impérium je dost kritický díl, jak pro trilogii o Říši, tak pro Nadaci (a číst čtvrtý díl bez znalosti tří předchozích je poněkud o ničem).

    4.9.2009 08:17 Tom.š Ze.le.in | skóre: 21 | blog: tz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]

    No, asi tu budu v menšině, ale mně se s odstupem doby Nadace líbila méně než jiné, i méně klasické, knihy kvůli dvěma věcem.

    Jednak ten bezchybně realizovaný plán bez zjevných drobných odchylek a potřeby korekcí, přitom to celé muselo být šíleně citlivé na šum a  na počáteční podmínky. Jo, v dalších dílech pak odchylka je, ale ne šumového, ale principiálního rázu, a asi ještě později a jinde se objeví že vlastně někdo korekce prováděl, ale první Nadace mi z tohohle pohledu přišla strašně nevěrohodná.

    A potom mně zejména v dalších dílech vadil ten systém udělám teorii, nebo spíš hypotézu - šíleně se na ni upnu, bez důkazů - rozpadne se - udělám jinou - opakuje se, a to mnohokrát. Zase, pak se to jakž takž vysvětlí (nechci spoilovat), ale nějak mi to vadilo.

    Na druhou stranu jsem to přečetl celé. I když už je to dávno, takže si pamatuju detaily jen matně a tyhle dojmy...

    4.9.2009 10:24 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Proč onen "šílený" plán zdánlivě bez korekcí fungoval se čtenář dozví až v posledních dvou knihách - v Nadaci na hranicích a hlavně na konci Nadace a Země. Navíc, jak První, tak Druhá nadace jsou svým způsobem jen záložní plány ...
    4.9.2009 11:59 Tom.š Ze.le.in | skóre: 21 | blog: tz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]

    První Nadací jsem myslel první knihu, Nadace, jako takovou, samu o sobě, ne ten druhý význam. (A asi je ten dojem taky dán tím, že jsem ji četl v době, kdy další díly snadno dostupné nebyly - česky nevyšly, respektive vycházely postypně, a v angličtině byly nedostupné)

    4.9.2009 10:37 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]

    Vicemene souhlasim. Vetsina jinych kniho od Asimova se me libila vic. At uz knihy o robotech (sbirky povidek ci serie zacinajici Ocelovymi jeskynemi), nebo treba 'Ani sami bohove' (tu osobne povazuju za nejlepsi knihu od Asimova).

    4.9.2009 08:55 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    nedávno nově vydanou sérií
    Argo ve spolupráci s Tritonem znovu vydává "původní" trilogii Nadace (v redakci Miloše Urbana!), ale AFAIK zatím vyšel (letos) jen první díl. A to provedení je skvostné, kéž by chtěli vydat i všechny ostatní věci z nadační série (základnovské? Haha :-) ).
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    4.9.2009 09:46 zdenek-hbr | skóre: 10 | blog: .
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    imho kvalita u dalsich dilu klesa
    4.9.2009 09:49 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Nesouhlasím.
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    4.9.2009 12:53 Martin | skóre: 10 | blog: Nádraží Perdido
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Jsem docela dost překvapený, považoval jsem tě za Asimov-loga a nikdy by mě nenapadlo, že jsi Nadaci neměl přečtenou. :-) Ale jak se říká, lepší pozdě než nikdy.

    Série Nadace byla prvními Asimovovými díly (a vůbec jedněmi z prvních sci-fi), které jsem četl, to mi bylo asi 14 let, a dodnes patří k tomu vůbec nejlepšímu, co jsem z (vědecko-)fantastického žánru četl. Spolu se sérií Duna je na samotné špičce. Obě tato veledíla na mě měla velký vliv. Rád bych si je někdy znovu přečetl, tentokrát pokud možno v angličtině.
    Marek Bernát avatar 4.9.2009 16:44 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Súhlas. Btw, na Dunu sa mi pravidelne každých pár rokov mení názor. Raz to považujem za vrchol literatúry a o rok neskôr zasa za natvrdlé filozofické kecy (týka sa hlavne dielov 5 a 6, čiastočne 4). Naposledy som skončil niekde v polovici 5. knihy, lebo už mi s tými mentatskými a zenovými žvástami fakt liezol na nervi :-) Ale asi by fakt stálo za to prečítať to v angličtine. Napríklad Foundation je pre mňa osobne tak o 50% lepšia v angličtine než v slovenčine. A vlastne som ešte doteraz nenarazil na dobrý preklad žiadnej knihy -- akokoľvek sa s ním prekladateľ vyhrá, vždy sa stráca neskutočne veľa narážok, dvojzmyslov a referencií; a pri dielach inteligentných autorov to fakt vadí dosť.
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    kyknos avatar 4.9.2009 18:06 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Treba o zemeplochach nekteri tvrdi, ze preklad je leopsi nez original :)
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    Marek Bernát avatar 4.9.2009 19:44 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    To nemôžem zatiaľ posúdiť, po anglicky som čítal len dve (Lords and Ladies, Monstrous Regiment). Český preklad je výborný, to sa musí nechať, ale niečo sa tam stráca vždycky. Inak som práve dnes uvažoval, že si založím Pratchettovskú knižnicu. Ale potom som si spočítal cenu a spravilo sa mi zle. Takže pomaličky, jednu knižku každé vianoce a do dôchodku to zozbieram :-)
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    4.9.2009 20:12 Raduz | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    No, ve své době bych to tvrdil taky, ale časy se mění. Kantůrek je skvělý překladatel, o tom žádná, a některým jeho překladatelským výkonům nelze než složit poklonu, ale něco prostě přeložit nejde. Naštěstí je koncentrace vtipů a hlášek v Pratchettových knihách natolik vysoká, že i když něco vypadne, pořád zůstává skvělé čtení.

    A i Kantůrek může udělat chybu. Jednou jsem zkusil vedle sebe položit překlad a originál (už fakt nevím, který díl Zeměplochy to byl), a četl jsem paralelně pár stránek. Už někde na na třetí stránce jsem narazil na děsnou chybu, kdy si spletl slovo "plaque" se slovem "plague", a napsal něco úplně jiného než bylo v originále. Samozřejmě předpokládám že se mu to stává jen zřídka...ale občas se to holt stane. Takže originál prostě nenahradíš.
    4.9.2009 20:38 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]

    > A i Kantůrek může udělat chybu.

    Jo, vsiml jsem si napriklad toho, ze v Pohyblivych obrazkach prekladal  'Ponder Stibbons' jako 'Viktor Grýnbaum', zatimco v nasledujicich dilech jako 'Rozšafín Ctibum'.

    4.9.2009 21:01 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Kantůrek je skvělý překladatel, o tom žádná, a některým jeho překladatelským výkonům nelze než složit poklonu, ale něco prostě přeložit nejde.
    Ne všechny Pratchettovy knihy překládá Kantůrek. Některé jsou napůl s nějakou ženskou (na jméno jí nepřijdu) a některé dělala ta ženská samostatně. Ten rozdíl je jak nebe a dudy, po dvou stránkách jsem si řekl, že to je nějaký divný, kouknu dozadu a on Kantůrek nikde. Dočíst se to fakt nedalo, holt když si člověk zvykne na kvalitu...
    Quando omni flunkus moritati
    4.9.2009 21:22 Raduz | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Aha, tak to jsem vůbec netušil, že to u nás překládá i někdo jinej. Je fakt, že jsem Pratchetta v češtině nečetl už hodně dlouho.
    Fluttershy, yay! avatar 5.9.2009 09:53 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Ty "vědecké" knihy překládal někdo jiný s Kantůrkovou asistencí. Také dobré.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    4.9.2009 13:02 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Až se ti co to nečetli dostanou k poslednímu dílu (Nadace a Země), budou možná překvapeni, kdo celou dobu tahal za nitky a ovlivňoval zásadně dějiny...Neprozradím to. :-) K úplnému pochopení je však třeba přečíst vše počínaje Ocelovými jeskyněmi nebo ještě lépe - i mnohé Asimovovy povídky.
    Mně se na samotném závěru ovšem nelíbila myšlenka vzniku Galexie. Musím říci, že mně ta myšlenka je odporná a říkám si, zda to Asimov myslel skutečně vážně jako svůj vlastní koncept ke kterému by lidstvo mělo směřovat. Dnešní milovníci různých Google calendarů a poskytování soukromí kdejakým vykukům na Netu by ale mohli být spokojeni :-]
    xxx avatar 4.9.2009 14:01 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Pamatuješ si co bylo ve všech těch knihách? Já je asi před rokem přečet (Nadaci, část Robotické série, a nějaké další (zejména výbornou The End of Eternity)). Dneska si ten obsah pamatuju už hodně mlhavě :(.
    Please rise for the Futurama theme song.
    4.9.2009 14:20 zdenek-hbr | skóre: 10 | blog: .
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    hmm ja to cetl tak pred deseti lety a nepamatuju si to skoro vubec :-) jenom ze se to pak docela zvrhavalo (imho) :-) btw je to v nadaci jak v jednom dile pristanou na Gaie?
    4.9.2009 14:35 Martin | skóre: 10 | blog: Nádraží Perdido
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Ba, ve Foundation's Edge.
    4.9.2009 16:34 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Pochopitelně si nepamatuji úplně všechno co je na které stránce. Děj a postavy si však vybavím vždy poměrně dobře pokud slyším nebo vidím název knihy či povídky.
    Patřil jsem k těm nadšencům, kteří u nás kdysi četli ještě "Základnu". Český překlad s názvem Nadace jsem viděl poprvé někdy v roce 1991. Kolem nadace mám snad vše co Asimov napsal. Nadace a Země a předchozí díl už mně připadaly trochu slabší (byly psány o mnoho později než "čistá" Nadace), ale pořád je to dobré čtení. Jen s tou Gaiou jsem se nikdy nesžil. Je to pro mě protivná představa.
    Mimochodem, když stojím před úkolem pojmenovat nějaký server, často mě napadá Trantor nebo Terminus :-)
    xxx avatar 4.9.2009 19:03 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Tak to já si bohužel spíš vybavuju útržky děje, jednotlivé scénky. Asi si budu muse tpsát čtenářský denník. :(
    Please rise for the Futurama theme song.
    kyknos avatar 4.9.2009 20:15 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    proc se mracis? talent zapominat vyborne knihy ti zavidim, muzes si je precist znovu jako nove :)
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    6.9.2009 18:16 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Mně se na samotném závěru ovšem nelíbila myšlenka vzniku Galexie. Musím říci, že mně ta myšlenka je odporná a říkám si, zda to Asimov myslel skutečně vážně jako svůj vlastní koncept ke kterému by lidstvo mělo směřovat. Dnešní milovníci různých Google calendarů a poskytování soukromí kdejakým vykukům na Netu by ale mohli být spokojeni :-]
    Ano, jsem na tom podobně, jenže je otázka, jestli to opravdu není odporné jen z našeho úhlu pohledu. ťem, pro které je společnost okolních jednoltivců a jejich obraz v ní pomalu tím nejdůležitějším v jejich životě, by to možná tak odporné možná opravdu nebylo.

    A je pravda, že Galexie, celogalaktická skupinová mysl (něco jako borgský kolektiv "s lidksou tváří"), by měla proti mimogalaktickým mimozemšťanům mnhohem větší šanci než rozdrobené impérium, ať už pod vedením První nebo Druhé nadace, nebo znovuzrozeného impéria v přednadačním stylu. A pokud se dá věřit Konci věčnosti, byl by příchod mimozemšťanů jen otázkou času ...
    Fluttershy, yay! avatar 6.9.2009 20:37 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    ťem, pro které je společnost okolních jednoltivců a jejich obraz v ní pomalu tím nejdůležitějším v jejich životě, by to možná tak odporné možná opravdu nebylo.

    A to do jisté míry platí pro nejednu dnešní společnost.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    kyknos avatar 4.9.2009 13:58 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    ja jen porad nevim, proc nemeli pocitace :)
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    4.9.2009 14:10 marbu | skóre: 31 | blog: hromada | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Pokud si dobře vzpomínám, tak v Předehře k Nadaci(1988) je mají a pak v Nadaci(1951) preferují logaritmické pravítko :)
    There is no point in being so cool in a cold world.
    KOLiK avatar 6.9.2009 14:11 KOLiK | skóre: 6 | blog: na_drate
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]

    Třeba se jim za ty roky podařilo vměstnat do toho logaritmického pravítka i ten počítač.

    Selhaly-li všechny pokusy, je na čase si přečíst návod
    Marek Bernát avatar 4.9.2009 16:48 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Isaac Asimov: Nadace [dočteno]
    Čo kalkulačka? :-) Hneď v úvode prvého dielu Hari Seldon na nej počíta pravdepodobnosť zrútenia impéria :-)
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.