Všem čtenářkám a čtenářům AbcLinuxu krásné Vánoce.
Byla vydána nová verze 7.0 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). S kódovým názvem Echo. Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.
Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.
Byla vydána nová verze 5.4.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie). Z novinek lze vypíchnout vylepšenou podporu Waylandu. Nejnovější darktable by měl na Waylandu fungovat stejně dobře jako na X11.
Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.
Tak jsem byl včera pracovně autem v Praze. Věděl jsem dopředu, že to nemá logiku, ale můj vedoucí trval na svém (je pravdou, že to auto jsme cestou fakt asi potřebovali). První co mě, člověka zvyklého na zelenou Ostravu, praštilo přes nos byl všudypřítomný smrad, prach, a smog. Na každém kroku davy lidí, ženoucí se odnikud nikam. Tohle všechno jsem ale znal z již předchozích návštěv. Co jsem znal ovšem jen z vyprávění, je jízda po Praze autem.
Nebudu to natahovat. Semafor nesemafor, značky neznačky.... Majitel silnějšího, těžšího a rychlejšího auta a pevnějších nervů vyhrává
vypadalo to tak nějak takto:
http://www.youtube.com/watch?v=j7-buE7GX34
http://www.youtube.com/watch?v=8EEU0ZL51hE
Tiskni
Sdílej:
LOL
.
IMHO je problem prave v tom, ze se u nas dodrzovani predpisu kontroluje zrejme JEN pomoci radaru. Policajti proste asi predpokladaji, ze za vsechny dopravni nehody muze rychlost a spatne parkovani :).plně souhlasím
už jsem za ta léta co řídím potkal dost ošklivých situací, aniž by za ně byl viník potrestán, ale naopak tresty jsem viděl víceméně jen za banální přestupky - převážne rychlost, parkování
naposledy jsem si pěkně "vydělal", když mi to na křižovatce borec přede mnou po rozjezdu ze stopky bezdůvodně zadupnul, a jelikož jsem v tu chvíli čuměl vlevo, jestli mi nic nejede, a po otočení hlavy zpět jsem neviděl brzdovky, tak mi chvíli trvalo vyhodnotit, že opravdu stojí, a už jsem to na zbývajících centimetrech z těch rozjezdových 10 km/h nezastavil ... pro policii jsem byl viník samozřejmě já, to, že v křižovatce se neparkuje a že brzdovky by měly být odlišitelné od koncovek, je nezajímalo, přičemž právě takovéto prohřešky proti "očekávanému chování"[*] jsou nejnebezpečnější ...
[*] už se těším, jak se tu zas začne ozývat někdo s tím, že mám "čekat to nejhorší" - ale podle tohoto pravidla nelze jezdit ... nemůžu se sunout po silnici krokem neustále připraven strhnout auto do pangejtu jen protože v rámci "čekej to nejhorší" musím počítat s tím, že nějakej kokot bude předjíždět na nepřehledným místě nebo vyletí ze zatáčky a čelně mě sejme ... obdobně když se někdo rozjíždí a široko daleko má volno, tak fakt nečekám, že zastaví na fleku, když mu to zákon zakazuje - i kdyby mu třeba chcípl motor, tak by setrvačností ještě kus jel (stačilo by mi tak 15 cm, abych se ho ani nedotkl - blbá náhoda), když prvních 6-7 m od svého rozjezdu zvládl zrychlovat (což jsem vyhodnotil jakože už teda pojede dál ...)
K tomu není potřeba jezdit do Británie. Stačí přejet hranice do Rakouska nebo Německa. I tam se najde pár dobytků, ale jsou to výjimky. Při jedné cestě do Vídně byly sněhové jazyky, jel jsem v hrozné Agile (takový malý Opel na galuskách), tak jsem měl děs z toho, jak se mi pojede, ale za rakouskými hranicemi pohoda. Všichni jeli v klídku 70, ať už měli auto za 100.000 nebo za 2 miliony. Proč blbnout, když je to na zabití. Ve Vídni není problém, pokud se blbě zařadíte, dostat se přes 3 pruhy do toho správného (i když se u toho cítíte jak debil), ale prostě vás v klidu pustí, nikdo netroubí a nenervuje.
PS: abych nebyl za brzdu: po Brně, když to jde, jezdím 20 km přes limit, na dálnici se snažím něpřekračovat 160 jen kvůli pokutám. Jenže on je velký rozdíl mezi "jezdit rychle" a "jezdit jak dobytek"
Ostrava ... Na uzemi mesta dnes ziji i nektere vzacne druhy, kriticky zavisle na absolutni cistote! Tohle nebyl For!ale jo, taky už jsem potkal pár lidí, co mi tvrdili, že ve Vltavě viděli plavat pstruha (živýho) nebo v nějakým pražským potoku potkali raky ...
Druhá věc je, že z velké části různýma náletama (břízy na haldách apod.)
Jinak - kdo má pocit, že je Praha nějaká megalopole, po příjezdu třeba z Bruselu vám přijde jako těžká vesnice, což nemyslím nijak pejorativně
Ostraváci se taky často smějou, že v Praze znamená 10 cm sněhu kalamitu. Já ale musím obyvatele Prahy ujistit, že tak zlé to asi není, protože v Bruselu teď před týdnem napadlo asi 10 cm sněhu a nastal totální kolaps - auta jezdily snad 20 km/h. Odpoledne už sněhu nebylo
Jinak co me rikal tata kterej tam byl na sluzebni ceste - tak nic moc mesto.
Ostraváci se taky často smějou, že v Praze znamená 10 cm sněhu kalamitu.
deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free... Brnak mam to nejvetsi ceske malomesto ...chceš říct "největší vesnici v ČR"
chceš říct "největší vesnici v ČR"Pokud to měla být lichotka, tak to beru. Jinak už ti virtuálně letí ten hrnek, co mám na stole, na hlavu
Při leteckém pohledu je vidět, že Brno je docela hodně zelené, takže v tomto směru s tebou souhlasím
Jinak ale musím říct, že z velkých měst se mi nejvíce líbí Paříž.
)
. Jednou jsem udělal faux pas já v Rakousku a špatně jsem se zařadil při zúžení cesty do jednoho pruhu. Za mnou vystoupila půvabná mladá dáma a s úsměvem na tváři se mi snažila vysvětlit, že se jezdí "zipovacím" způsobem, jeden vůz odsud, druhý odtamtud ... Začervenal jsem se, na rande jsem ji nepozval (měl jsem vedle sebe manželku), zapamatoval jsem si. Všechno šlo v klidu, chyba se udělá a má se napravit. Jen u nás se křičí "Vole, jak to jezdíš", případně "chyť se vařečky", podle toho, kdo je provinilec.