Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Předem bych chtěl upozornit, že si jsem vědom, že tento příspěvek svým charakterem nejpravděpodobněji vyvolá reakce říkající, že si nemám na co stěžovat, že jsem na tom ještě hodně dobře, a můžu být rád, že jsem nedopadl tak a tak, že jsou mnohem důležitější problémy, na které je třeba upozorňovat apod. Chci se s čtenáři jen podělit o svoji zkušenost a především, bude-li to možné, srovnat ji s jejich zkušenostmi, abych věděl, jak jsou mé nářky časté nebo naopak vzácné.
Už nějaký ten pátek mi pod stolem bliká kabelový modem. Někdo by mohl říct, a jsou takoví, co to tvrdí, že vlastně vůbec nejsem k Internetu připojen, vzhledem k NAT a neveřejné IP adrese. To však není předmětem mé stížnosti, neboť jsem si toho v momentu pořizování připojení byl vědom a akceptoval jsem to, v nabídce to bylo jednoznačně uvedeno. Navíc z té skutečnosti pro mě nevyplývá žádný praktický handicap, se svými požadavky bych lepší podmínky v tomto ohledu nedokázal využít. Konec konců, snad se v dohledné době dožijeme masového zavedení IPv6 a pak už tohle nebudeme řešit.
První, co mi na službách mého poskytovatele přijde extrémně neefektivní, a to jsem si všiml v podstatě okamžitě, je minimální, téměř žádná možnost správy parametrů poskytování služby přes uživatelské webové rozhraní. U mobiliního operátora takhle můžu měnit takřka vše, snad kromě tarifu, bez nutnosti osobního kontaktu se živým telefonistou na druhém konci zákaznické linky (a tento kontakt nesnáším). Na portálu poskytovatele připojení, pokud zrovna souhrou náhod funguje, lze registrovat a odregistrovávat MAC adresu(y) vašeho(ich) zařízení a vybírat si email. Je tam i odkaz na všeobecné podmínky, které mají být v PDF (jako jeho jediný prohlížeč je tradičně podstrkován Adobe Reader), ve skutečnosti však vedoucí na "directory listing denied".
Emailový účet v doméně poskytovatele je vám vnucen, k jeho sledování vás zavazuje zákaznická smlouva, jeho ignorování je jejím porušením. Přesměrovat z něj poštu jinam nelze. Chodí tam více méně výhradně spam. Důležité zprávy z klientského centra chodí i na osobní účet. Tady tento účet od poskytovatele je tedy v důsledku prakticky zbytečný a checkuju ho jen proto, aby se jim psalo do logu, že to dělám a vyhnul jsem se tak psanectví. Asi to budu řešit šikovným skriptem.
Druhou značně nepříjemnou skutečností jsou měsíční limity přenesených dat. V době, kdy jsem si službu pořizoval, nebyly žádné a bylo to prezentováno za jednu z hlavních výhod mého poskytovatele oproti konkurenci. Zákaznická smlouva je však formulovaná vychcaně. Její součástí jsou právě ony na portálu nezobrazitelné všeobecné podmínky, a ty se můžou v průběhu platnosti smlouvy měnit, její součástí se tedy dynamicky stává a odstává cokoliv, co se zahrne do všeobecných podmínek. Jejich součástí nyní jsou i měsíční datové limity, v mém případě 20 GB.
Tak trochu děsivá je zejména argumentace, kterou je zavedení limitů podporováno: Nové vyhodnocování u služby (...) ukázalo, že až na výjimky nepřesáhne objem přenesených dat za měsíc více než 20 GB. Tento objem je pak námi nově považován jako měsíční povolený objem přenesených dat ve smyslu čl. (...) podmínek. Mám se tedy čertit na ostatní uživatele téže služby, že vedou suché a nudné životy, a stahují tak málo dat, že kvůli tomu zavedli limit i mně? Nebo je naprosto nepochopitelné spíše chování poskytovatele, který chce mít ze zákazníků tupou masu, ovladatelné stádo ovcí, a když se někdo svým chováním na síti vymyká šedi průměru, je nebezpečný a zatne se mu tipec? Prostě, nevyužíval jste svobodu tak, jak jsme si představovali, a proto vám ji omezíme.
Jako alternativa je mi nabízena služba o vyšších technických parametrech, konkrétně s dvojnásobnou rychlostí donwloadu a dvojnásobným datovým limitem. Cože? Vždyť dvojnásobnou rychlostí stáhnu dvojnásobný objem dat stejně rychle. K překročení limitu tak teoreticky dojde v průběhu měsíce stejně předčasně. A pak existuje ještě kvalitnější služba, kde už se poměr rychlosti donwloadu a objemu dat liší, ta je pro mě ale cenově nedostupná.
Můj poskytoval prezentuje jako výhody leccos. Největší sranda je počet MAC adres. S některou službou můžete mít zaregistrovanou jednu, s vyššími službami pak tři nebo pět MAC adres, a to proto, že u té a té služby smíte připojit k síti takový a takový počet zařízení, jiné jednání je porušením smluvních podmínek. Z něčeho tak zavádějícího je mi ale spíš špatně, než že bych se smál. Když si připojím počítač síťovou kartou se zaregistrovanou MAC adresou, a skrze druhou síťovou kartu a hub budu připojení distribuovat do sedmi dalších stanic, tak poskytovatel zákazníkovi tvrdí (lživě - smí to?), že to pozná a pomstí se. (Ponechme stranou to, co je vlastně poskytovateli do toho, zda šířku pásma jím mi přidělenou využívám na jednom nebo rozdělím mezi deset počítačů.)
Nabízí i plno dalších věcí: emailové schránky z antispamovou ochranou a webový prostor. Byl bych proto, aby se poskytovatel o tyto služby nesnažil, neboť nejen pro mě je kvalitněji zajišťují jiní, a aby se místo toho soustředil na problémy s připojením, jeho rychlostí, objemem dat a jeho výpadky (tady musím poznamenat, že tyto nejsou nijak extrémně časté, na ně si nestěžuju).
A na závěr to nejzávažnější, čímž je poskytovatelova politika stran vyúčtování. Od data vystavení do data splatnosti faktury to jsou asi dva týdny a doručení taky něco trvá. Nejsem doma pořád a stalo se mi, že jsem fakturu zaplatil s asi dvou nebo třídenním zpožděním. Mobilní operátor se v takovém případě chová naprosto korektně, pokud to nedělám furt dokola, tak normálně přijme platbu a neřekne ani bé. U poskytovatele připojení jsem se spálil: taková platba je ztracená, o jejím dohledání nemůže být řeč, zkrátka jako by nebyla a o její výši vzroste pohledávka na klientském účtu, příští faktura je tedy na dvojnásobnou částku a doprovází ji varování o hrozícím přerušení dodávku služby. Teď to řeším trvalým příkazem. Nemyslel jsem si, že to budu muset dělat. V placení faktur jsem se považoval za svědomitého. Zřejmě to bylo dlouhými lhůtami jejich splatnosti.
Tak, to byl můj výlev. Ti z vás, co mají téhož poskytovatele připojení, už určitě poznali, že mluvím právě o něm. Jde mi především o toto: máte podobné zkušenosti a pocity, nebo je probléme ve mně? Popř. pokud nejsem sám, nemělo by se s tím něco dělat? Díky za všechny reakce.
Tiskni
Sdílej:
Řešení je jednoduché, ale mnohdy velmi nepohodlné - přestat využívat takovéto nekvalitní služby.ano, jako obvykle dobrá rada nad zlato ... a když si odmyslíme to nepohodlí se změnou poskytovatele(*), tak co má chudák začít využívat, když v dané lokalitě nic jiného srovnatelného třeba není? (*) včetně případného soudu (nebo aspoň výhružek) po odstoupení od smlouvy (bývají typicky na 2 roky) a odmítnutí zaplatit penále?
No, jelikož v Čechách žije většina zdejších respondentů, tak podobné potíže mají asi všichni.
Vy jste buď u UPC nebo Karnevalu? Já měl u UPC veřejnou ajpinu, limit asi 5GB a dalo se s tim vyjít. Existenci maila u providera potvrzuji. Dá se ale nějak řešit - třeba tím skriptem, v nouzi. Navíc snad je dostupný i z vnější sítě, z práce a tak? Doufal bych, že takovíhle "chytráci" se spálí = přejde je to časem.
Já osobně jsem připojen přes wifi, máme neveřejnou ajpinu, limit neomeený, v poslední době (s yaginou) už je spojení kvalitní, vysvětujeme si to, že ostatní možná zmigrovali na optiku nebo 5GHz - prostě jedem nonstop a v pohodě. Můžeme zaplatit jak chcem dopředu. Jediný zádrhel je, že zvenku nejde nahodit spojení - musíme na portálu providera dát "aktivovat session" - možná by to nějak šlo udělat, zatím se bez toho obejdem.
Chtěli jsme levný net, máme ho, je nás na to víc, máme jako AP Alfu AIP-W630, s fw 1.51 nám šlape.
P.S. providerovi je jedno, kolik na tom máme zařízení, máme jednu MAC adresu a NAT. Na infolince (pražské číslo) jsou slušní a zdá se šikovní. Jediný problém ze strany providera bývá, když mu ČEZ nedá vědět o odstávce proudu.
Bud rád za to co máš. Já se třeba na netu můžu mrknout tak leda na to kolik dat jsem za mesic stáhl. A to je ještě extrémně nepřehledné. Ale celkově se mi politika většiny ISP hnusí. Když si zaplatím určitou finanční částku za službu určitých paramatrů.
Konkrétně mi jde o snižování rychlosti s tím, že je to fér k ostatním. Přece když nabídnu 500 lidem svý služby tak musím být schopný je kdykili nabídnout a ne omezovat ty co svý služby (svý pásmo) využívájí to posledního kilobitu. Počítat s tím, že zákazník své služby bude využívat jen občas. Ale ono není ke komu utéct.
Přece když nabídnu 500 lidem svý služby tak musím být schopný je kdykili nabídnout a ne omezovat ty co svý služby (svý pásmo) využívájí to posledního kilobitu.šiř osvětu mezi BFU, tedy jestli máš rád Sisyfovskou práci ... kdyby autosalón prodal sto lidem dvacet aut, a pak po bytech obíhali agenti a říkali "tenhle týden už jste najeli X kilometrů, vraťte nám do konce měsíce klíčky, teď potřebuje jezdit někdo jinej, podívejte, panu Novákovi stačí najezdit jen Y kilometrů, to je nefér, abyste vy najezdili víc, když on za to auto zaplatil stejně jako vy", každýmu by to přišlo divný ... když totéž udělají s netem, nepřijde to divný skoro nikomu (protože je v pozici pana Nováka a autodopravce, kterej potřebuje najezdit n-krát víc, je pro něj nebezpečnej hackerskej živel, kterej by měl nejlíp sedět v base)
Nechtějí zabránit ničemu - asymetričnost je dána použitým protokolem na fyzické vrstvě. Zatímco pro download je u Euro-DOCSIS(standart pro přenos dat po kabelové televizy používaný UPC) kmitočtový rozsah 96-864MHz, pro upload je to "pouze" 5-60MHz.
Někdo by mohl říct, a jsou takoví, co to tvrdí, že vlastně vůbec nejsem k Internetu připojen, vzhledem k NAT a neveřejné IP adrese
Tady mi něco nesedí - ono CHELLO používá NAT? Nějak jsem si nevšiml... (předpokládám tedy, že máš CHELLO od UPC, neboť vše ostatní by souhlasilo, včetně momentálně nedostupnejch všeobecnejch podmínek)
Největší sranda je počet MAC adres. S některou službou můžete mít zaregistrovanou jednu, s vyššími službami pak tři nebo pět MAC adres, a to proto, že u té a té služby smíte připojit k síti takový a takový počet zařízení, jiné jednání je porušením smluvních podmínek. Z něčeho tak zavádějícího je mi ale spíš špatně, než že bych se smál. Když si připojím počítač síťovou kartou se zaregistrovanou MAC adresou, a skrze druhou síťovou kartu a hub budu připojení distribuovat do sedmi dalších stanic, tak poskytovatel zákazníkovi tvrdí (lživě - smí to?), že to pozná a pomstí se. (Ponechme stranou to, co je vlastně poskytovateli do toho, zda šířku pásma jím mi přidělenou využívám na jednom nebo rozdělím mezi deset počítačů.
Nejsem si teď tak úplně jistej (a díky nedostupnosti podmínek si to nemůžu ani ověřit), ale mám za to, že u CHELLA můžeš mít vlastní vnitřní síť, pokud jí používají pouze rodiní příslušníci (tzn. nesmíš "internet" dál přeprodávat sousedům). Rozdílný počet MAC adres u jednotlivých služeb je pak dán možností mít až n veřejných ip adres dle dané služby. Nicméně jednoznačné vyjádření UPC jak to v té smlouvě vlastně myslí by nebylo od věci...