Byla vydána nová major verze 8.0.0 svobodného systému pro detekci a prevenci průniků a monitorování bezpečnosti počítačových sítí Suricata (Wikipedie). Přehled novinek v oficiálním oznámení a v aktualizované dokumentaci.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.4. Přehled novinek s náhledy a videi v oznámení na blogu.
Instituce státní správy nebudou smět využívat produkty, aplikace, řešení, webové stránky a webové služby poskytované čínskou společností DeepSeek. Na doporučení Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost rozhodla o jejich zákazu vláda Petra Fialy na jednání ve středu 9. července 2025.
Jack Dorsey představil (𝕏, Nostr) svůj nový projekt bitchat. Jedná se o bezpečnou decentralizovanou peer-to-peer aplikaci pro zasílání zpráv bez potřeby internetu, serverů a telefonních čísel. Využívá se Bluetooth Mesh Network. Detaily v technické dokumentaci. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Unlicense.
Hudební přehrávač Amarok byl vydán v nové verzi 3.3 "Far Above the Clouds". Nově je postaven na Qt6/KF6 a využívá GStreamer místo Phononu.
Společnost IBM představila novou generaci svých serverů: IBM Power11.
Multiplatformní digitální pracovní stanice pro práci s audiem Ardour byla postavena na GTK2. Vývojáři neplánovali její portaci na GTK3 nebo GTK4. Naopak, v lednu loňského roku si vytvořili vlastní fork GTK2 s názvem YTK. Ten v únoru letošního roku přestal být volitelným a nově byla zcela odstraněna podpora GTK2.
Byla vydána nová verze 6.4 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Společnost initMAX pořádá sérii bezplatných webinářů věnovaných novému Zabbixu 7.4. Podrobnosti a registrace na webu initMAX.
… více »Byla vydána verze 7.0 open source platformy pro správu vlastního cloudu OpenNebula (Wikipedie). Kódový název nové verze je Phoenix. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Již několikrát mne docela zamrzelo, že byl nějaký dotaz uzamčen a vzápětí i vymazán, jelikož byl takříkajíc „off-topic“, protože „nesouvisel“ s Linuxem. Dnes se stalo totéž a jelikož mám velmi podobnou zkušenost jako tazatel a off-topic to bohužel není, vznikl tento zápisek.
O co jde? Dnes byl patrně naprostým nováčkem s přezdívkou gerda položen jeho první dotaz, který byl zároveň i jeho prvním příspěvkem zde, jménem HP 2410 blbne. Jelikož tu toto vlákno patrně již dlouho nepobude, dovolím si zde dotaz ocitovat:
zdravim, mam problem se svoji tiskarnou HP 2410, je to all in one a zniceho nic mi najednou nejde nic vytisknout, tak to vypnu a zapnu a jak se to zapina a projizdej se kazety s ingoustem a pak scener tak normalne vyjede a jak zajizdi zpet tak se zacne sekat a jakoby chtel jet dal ale jenom se klepe na miste, vydava hlucnej zvuk a nic se nedeje a tady konci cely zapnuti tiskarny, dal to nejde. Nevite nekdo jak by se to dalo odstranit, popr. co s tim je? Dekuju moc
Na dotaz se dočkal jediné redakce šéfredaktora Roberta Krátkého a to:
Ahoj, toto je dotaz spíše pro autorizovaný servis. Každopádně je však v tomto diskuzním fóru off-topic, protože nemá nic společného s Linuxem - jde o hardwarový problém. Vlákno bude proto uzamčeno a později vymazáno. Díky za pochopení.
Vlákno bylo bohužel zamčeno a tak jsem tazateli poslat mail a tím by se dala celá věc považovat za uzavřenou, ale bohužel se mi nedávno, jak jsem již v úvodu zmínil, stalo něco velmi podobného na podobném zařízení stejného výrobce a příště se to může stát někomu dalšímu a dotaz dopadne stejně.
Potřeboval jsem vytisknout několik webových stránek na svém minimálně vzhledově velmi podobném multifunkčním zařízení HP PSC 2110(PDF) z webového prohlížeče Firefox ve svém Gentoo. První stránka byla vytištěna bez problémů, ale když jsem se přepnul na druhy panel a dal znovu tisk, nestalo se nic. Prvně jsem zkoušel několikrát vyčistit frontu a tisknout znova, ale nedělo se nic. Stejně se chovaly i ostatní aplikace. Zkusil jsem tedy vypnout/zapnut tiskárnu a začaly se dít věci, které odpovídají tazatelově popisu. Došlo k běžné inicializaci inkoustových cartrigí, ale pak se bezdůvodně rozsvítila zářivka skeneru a vozík se měl tendenci rozjet, ale bohužel buď v opačném směru, nebo při nějakém zablokovaném stavu, takže se jen ozývalo typické klepání, když se něco točí „přes zuby“. Další hodinku jsem zkoušel všechno možné od restartů, vypínání PC, jiného USB portu, tiskového ovladače, .., ale nic.
Tiskárnu jsem pak nakonec rozjel „bohužel“ až připojením k počítači s Windows s nainstalovaným originálním ovladačem od HP, který ji patrně navrátil zpět do nějakého definovaného stavu, se kterým si Linuxový ovladač parně neporadil. Zařízení od té doby již zase funguje normálně.
Jelikož se mi velmi podobná věc stala během tisku v Linuxu a nešlo o technickou závadu, domnívám se, že o off-topic nejde. Proto bych se vás chtěl zeptat, jaky je váš názor na dotazy, které na první pohled s Linuxem nesouvisí a někdy opravdu vůbec nesouvisí, ale jsou od stálých uživatelů? Co takhle zřídit kategorii off-topic, kde by se tyto dotazy přesouvaly minimálně do doby, něž by se ukázala jejich relevance k Linuxu, nebo projevily jako zajímavý obecný problém? Nemusely by se ani vypisovat na titulní straně, jen ať nejsou hned zamčeny a vzápětí vymazány. Pod obecným problémem si představuji např. hardwarové otázky a ne problém maker ve Wordu. Zdravý odstup od Windows schvaluji.
Tiskni
Sdílej:
Pokud by byl pouze požádán, aby otázku zformuloval lépe a diskuze byla zamčena, nevznikl by asi tento blogový zápisek.Jenže ten dotaz nevypadá jako špatně položený. On prostě vypadá jako off-topic. Takže nebyl důvod žádat o lepší formulaci. O tu jsem požádal až po opětovném odemčení diskuze, když jsem byl upozorněn. Že jsem byl upozorněn zápiskem v blogu a ne emailem, to už je celkem jedno - jen s tím rozdílem, že zápisek v blogu bych mohl přehlédnout, kdežto u emailu by se to (snad) nestalo.
Jasně, takže dotyčného raději pošleme možná bezdůvodně do servisuPokud se tu někdo zeptá, proč má fleky na zadku, taky bych otázku uzamkl a dotyčného poslal (možná bezdůvodně) za doktorem. Jde o to, že je-li nějaký dotaz off-topic, tak je celkem jedno, čeho se vlastně týká - podstatné je, že se netýká zaměření daného diskuzního fóra, a proto bude z fóra (po předchozím zamčení a vysvětlení) odstraněn. Likvidace off-topic dotazů není žádná libůstka adminů, kteří by si potřebovali na někom vylít vztek nebo zvednout sebevědomí. Naopak. Je to celkem otravná a nevděčná práce, kterou je však nutné dělat. Aby bylo diskuzní fórum co nejlépe funkční, je nutné hlídat, aby se na výsledky vyhledávání neobjevovaly dotazy, které s jeho zaměřením nesouvisí. To ztěžuje život těm, kteří se snaží nalézt relevantní odpověď na svůj problém. Stejně tak je důležité, aby v seznamech otázek nečíhaly off-topic dotazy, jejichž čtením by marnili čas ti, kteří na otázky odpovídají. Je to prostě údržbářská práce. A pokud někdo položí dotaz, který je podle všech znaků off-topic, ale později se ukáže, že možná off-topic není, jen to tazatel neumí napsat, tak by pro správné posouzení admini potřebovali křišťálovou kouli. Protože ji nemám, dotaz jsem uzamkl.