Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Byla vydána (𝕏) červnová aktualizace aneb nová verze 1.102 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.102 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Asi dva a půl roku tomu jsem si koupil LCD a přibližně o rok později jsem si řekl, že by možná nebylo od věci místo integrované grafické grafické karty v Intel 865G začít používat něco s DVI. Jelikož mne 3D akcelerace až tak moc nezajímá a nemám rad zbytečný hluk, sáhl jsem po líném Asus V9520 postaveném na nVidia GeForce FX 5200 s pasivním chlazením. Na výběr byla verze s 64MB a 128MB. Cenový rozdíl asi 200Kč, ale jelikož jsem žil v přesvědčení, že od té karty chci opravdu jen to DVI, sáhl jsem po levnější variantě s 64MB.
Postupem času jsem samozřejmě dospěl i k glxgears a karta mi dávala nějakých 660 FPS. Na abicku jsem narazil na vlákno, podle kterého by karta měla umět cca 1100 FPS, ale rozhodně ne ta moje. Kdysi jsem něco googlil a nějaké věci i zkoušel, ale žádná výrazná změna.
Asi necelý měsíc tomu karta odešla do věčných lovišť a po úspěšné reklamační proceduře se mi nyní vrátila zpět stejně se tvářící karta, pouze se 128MB, jelikož 64MB se již údajně nevyrábí. Karta vypadá úplně stejně, akorát má o dva paměťové moduly navíc a hlásí se také úplně stejně.
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV34 [GeForce FX 5200] (rev a1)
Xorg.conf jsem použil stejny jako kdysi a když jsem pokusně spustil glxinfo a glxgears, jestli všechno jede tak jak má, vypadlo na mne 1381 FPS, tedy více než 2x tolik.
Vím, že glxgears není ten pravý benchmark grafické karty, ale ta karta je opravu výkonnostně úplně někde jinde. Např. mplayer přes OpenGL byl dříve nepoužitelný a zobrazil akorát občas nějaký snímek. Nyní hraje videa v běžně používaných rozlišeních naprosto bez problémů a nějaká snaha je i u Elephants Dream v 1920x1080, i když tam už to není zrovna dokonalé.
Nevím přesně, v čem je „chyba“, ale rozhodně je to zajímavá zkušenost o kterou jsem se chtěl podělit. Až příště ve fóru uvidíte nějaké číslo udávající, že „tatáž“ věc chodí někomu lépe, nebuďte z toho smutní. Možná není až tak „taktéž“, jak by se mohlo zdát a problém nemusí být způsobený rukama.
Tiskni
Sdílej:
glxgears
:
$ glxgears 4435 frames in 5.0 seconds = 886.986 FPS 4508 frames in 5.0 seconds = 901.534 FPS 4334 frames in 5.0 seconds = 866.712 FPSNic moc proti tomu co tady pisou ostatni
8896 frames in 5.0 seconds = 1779.097 FPS 9206 frames in 5.0 seconds = 1840.904 FPS 9102 frames in 5.0 seconds = 1818.396 FPSJinak za posledni 3 roky jsem mel vzdycky cca 2200 FPS. Ted to bude asi tema spustenejma narocnejsima aplikacema.
$ nvclock -i NVClock v0.7 -- General info -- Card: nVidia GeforceFX 5200 PCI id: 0x322 GPU speed: 249.750 MHz Bustype: AGP -- Memory info -- Amount: 128 MB Type: 128 bit DDR Speed: 405.000 MHz -- AGP info -- Status: Enabled Rate: 8X AGP rates: 4X 8X Fast Writes: Enabled SBA: Enabled
(II) NVIDIA(0): NVIDIA GPU detected as: GeForce FX 5200 (--) NVIDIA(0): VideoBIOS: 04.34.20.87.00 (--) NVIDIA(0): Interlaced video modes are supported on this GPU (II) NVIDIA(0): Detected AGP rate: 2X (--) NVIDIA(0): VideoRAM: 131072 kBytesRekl bych ze ma porad 64bit pameti. To se ale tak jako tak na glxgears vubec neprojevi. Kolik asi ty textury tech kolecek zaberou v pameti? Jsou to vubec nejaky textury? Mam TwinView 2x 1280x1024 a v defaultni velikosti mi glxgears dava 1300fps: zdenek@zdenek:~$ glxgears 7533 frames in 5.0 seconds = 1506.554 FPS 6458 frames in 5.0 seconds = 1291.548 FPS 6815 frames in 5.0 seconds = 1362.914 FPS Duron 800Mhz, 512MB RAM, 200MHz FSB. Zdenek