abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 18:00 | IT novinky

    DuckDuckGo AI Chat umožňuje "pokecat si" s GPT-3.5 Turbo od OpenAI nebo Claude 1.2 Instant od Anthropic. Bez vytváření účtu. Všechny chaty jsou soukromé. DuckDuckGo je neukládá ani nepoužívá k trénování modelů umělé inteligence.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 14:22 | IT novinky

    VASA-1, výzkumný projekt Microsoftu. Na vstupu stačí jediná fotka a zvukový záznam. Na výstupu je dokonalá mluvící nebo zpívající hlava. Prý si technologii nechá jenom pro sebe. Žádné demo, API nebo placená služba. Zatím.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 04:44 | Nová verze

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 140 (pdf) a HackSpace 77 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.4. 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.4. 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    18.4. 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    18.4. 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    18.4. 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    18.4. 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (11%)
     (2%)
     (20%)
    Celkem 567 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník
    Alternativně viz také můj osobní blog (RSS pro anglické články, RSS pro české články), kde toho hlavně v angličtině vychází mnohem víc.

    Víte že můžete odebírat mé blogy pomocí RSS? (Co je to RSS?)


    A kdo neumí použít RSS, tak je tu twitter: @Bystroushaak.

    Od určité doby jsou všechny texty které zde publikuji verzované na Githubu.

    Jestliže najdete chybu, nepište mi do diskuze a rovnou jí opravte. Github má online editor, není to skoro žádná práce a podstatně mi tím usnadníte život. Taky vás čeká věčná sláva v commit logu :)

    Aktuální zápisy

    Jak se píše programovací jazyk 6: Kompilátor AST do bytecode

    5.5.2019 22:54 | Přečteno: 2446× | Obecné IT | Výběrový blog | poslední úprava: 5.5.2019 23:30

    V minulém díle jsem rozepsal jak vypadají moje bajtkódy. Jak se k nim ale dostat? Přes moje původní obavy se ukázalo, že neoptimalizující kompilátor je v případě, že existuje abstraktní syntaktický strom krásně jednoduchý.

    Ke každému prvku AST stromu jsem přidal metodu .compile(code_context), která do code_context objektu zkompiluje sebe sama, tedy vloží do něj patřičné literály a do bajtkódu vloží instrukce pro jejich použití.

    Například pro objekt Self to vypadá takto:

    def compile(self, context):
        context.add_bytecode(BYTECODE_PUSH_SELF)
    
        return context

    Pro objekt představující čísla už je to trochu složitější, neboť je třeba prvně číslo vložit do seznamu literálů:

    def compile(self, context):
        index = context.add_literal_int(self.value)
    
        context.add_bytecode(BYTECODE_PUSH_LITERAL)
        context.add_bytecode(LITERAL_TYPE_INT)
        context.add_bytecode(index)
    
        return context

    V bajtkódu je vložená instrukce PUSH_LITERAL, poté typ literálu a jeho index.

    U binární zprávy je krásně vidět, jak se prvně zkompiluje čemu se má zpráva poslat a poté teprve samotná zpráva:

    def compile(self, context):
        context.add_literal_str_push_bytecode(self.name)
    
        self.parameter.compile(context)
    
        context.add_bytecode(BYTECODE_SEND)
        context.add_bytecode(SEND_TYPE_BINARY)
        context.add_bytecode(1)
    
        return context

    Prvně se resolvne název, poté se zkompiluje obsah parametru a poté se tento obsah pošle objektu na názvu. Poslední řádek context.add_bytecode(1) určuje počet parametrů, což je u binárních zpráv vždy jeden.

    Krásně se to kombinuje s objektem Send, který specifikuje fakt že se má něco něčemu poslat:

    def compile(self, context):
        self.obj.compile(context)
        self.msg.compile(context)
    
        return context

    Prvně zkompiluj objekt kterému bude něco posílat, což muže být třeba Self, poté samotnou zprávu, což může být třeba výše uvedená BinaryMessage.

    Asi nejzajímavějším a nejsložitějším na zkompilování se ukázal Object:

    def _add_slot_to_bytecode(self, context, name, value):
        boxed_name = String(name)
        boxed_name.compile(context)
    
        value.compile(context)
    
        context.add_bytecode(BYTECODE_ADD_SLOT)
    
    def compile(self, context):
        obj = ObjectRepresentation()
        obj.meta_set_ast(self)
        obj.meta_set_parameters(self.params)
    
        index = context.add_literal_obj(obj)
        context.add_bytecode(BYTECODE_PUSH_LITERAL)
        context.add_bytecode(LITERAL_TYPE_OBJ)
        context.add_bytecode(index)
    
        for name, value in self.slots.iteritems():
            self._add_slot_to_bytecode(context, name, value)
            context.add_bytecode(SLOT_NORMAL)
    
        for name, value in self.parents.iteritems():
            self._add_slot_to_bytecode(context, name, value)
            context.add_bytecode(SLOT_PARENT)
    
        if self.code:
            new_context = CodeContext()
            obj.meta_set_code_context(new_context)
            for item in self.code:
                item.compile(new_context)
    
            obj.map.code_context = new_context
    
        return context

    Složitost je do velké míry dána tím, že jsem se rozhodl, že objektové literály budu vkládat mezi literály jako poměrně jednoduché objekty, které nemají nic moc kromě parametrů předvyplněno. Vyplnění probíhá ve chvíli, kdy je objekt vytvořen.

    Výše je možné vidět, že je nejdřív vytvořen prázdný objekt, do kterého je uložena jen AST reprezentace pro pozdější referenci a seznam parametrů, které přijímá. Celý zbytek je pak dodán až dynamicky za běhu - všechny sloty, všechny parent sloty a samozřejmě když obsahuje kód, tak je vše rekurzivně provedeno i pro kód.

    Disassembler

    Když už jsem měl hotový triviální kompilátor, rozhodl jsem se také napsat si k němu jednoduchý disassembler (ehm, disbytecoder), tedy něco co mi čitelněji zobrazí zkompilovaný kód. V podstatě to funguje inverzně ke kompilátoru; postupně bere instrukce a jejich parametry a překládá je na mnemotechnické zkratky instrukcí:

    Napsal jsem to celé maximálně triviálně:

    def _compute_index(bytecodes_len, bytecodes):
        return str(bytecodes_len - len(bytecodes))
    
    
    def disassemble(bytecodes_bytearray):
        disassembled = []
    
        bytecodes = [ord(c) for c in bytecodes_bytearray]
        bytecodes_len = len(bytecodes)
        while bytecodes:
            index = _compute_index(bytecodes_len, bytecodes)
            bytecode = bytecodes.pop(0)
    
            if bytecode == BYTECODE_SEND:
                send_type = bytecodes.pop(0)
    
                send_type_str = {
                    SEND_TYPE_UNARY: "UNARY",
                    SEND_TYPE_BINARY: "BINARY",
                    SEND_TYPE_KEYWORD: "KEYWORD",
                    SEND_TYPE_UNARY_RESEND: "UNARY_RESEND",
                    SEND_TYPE_KEYWORD_RESEND: "KEYWORD_RESEND",
                }[send_type]
    
                number_of_params = bytecodes.pop(0)
    
                disassembled.append([
                    index,
                    "SEND",
                    "type:" + send_type_str,
                    "params:" + str(number_of_params)
                ])
                continue
    
            elif bytecode == BYTECODE_PUSH_SELF:
                disassembled.append([
                    index,
                    "PUSH_SELF"
                ])
                continue
    
            elif bytecode == BYTECODE_PUSH_LITERAL:
                literal_type = bytecodes.pop(0)
                literal_index = bytecodes.pop(0)
    
                literal_type_str = {
                    LITERAL_TYPE_NIL: "NIL",
                    LITERAL_TYPE_INT: "INT",
                    LITERAL_TYPE_STR: "STR",
                    LITERAL_TYPE_OBJ: "OBJ",
                    LITERAL_TYPE_FLOAT: "FLOAT",
                    LITERAL_TYPE_BLOCK: "BLOCK",
                    LITERAL_TYPE_ASSIGNMENT: "ASSIGNMENT",
                }[literal_type]
    
                disassembled.append([
                    index,
                    "PUSH_LITERAL",
                    "type:" + literal_type_str,
                    "index:" + str(literal_index)
                ])
                continue
    
            elif bytecode == BYTECODE_RETURN_TOP:
                disassembled.append([
                    index,
                    "RETURN_TOP"
                ])
                continue
    
            elif bytecode == BYTECODE_RETURN_IMPLICIT:
                disassembled.append([
                    index,
                    "RETURN_IMPLICIT"
                ])
                continue
    
            elif bytecode == BYTECODE_ADD_SLOT:
                slot_type = bytecodes.pop(0)
                slot_type_str = {
                    SLOT_NORMAL: "SLOT_NORMAL",
                    SLOT_PARENT: "SLOT_PARENT",
                }[slot_type]
    
                disassembled.append([
                    index,
                    "ADD_SLOT",
                    "type:" + slot_type_str,
                ])
                continue
    
        return disassembled

    Pokud se někomu zdá ten kód trochu divný a říká si proč jsem třeba nepoužil tuple místo listů, nebo proč tam šaším s přetypováváním na stringy, tak odpověď je RPython magie. Výsledek vypadá zabalený v samotné Selfové syntaxi například takto:

    (|
      literals = (| l <- dict clone. |
        l
          at: 0 Put: "ObjBox(Object(slots={benchmark: Object(slots={i: IntNumber(0),
          i:: AssignmentPrimitive()}, code=[Send(obj=Block(code=[Send(obj=Send(obj=Self(),
          msg=Message(i)), msg=BinaryMessage(name=<, parameter=IntNumber(1000000)))]),
          msg=KeywordMessage(name=whileTrue:, parameters=[Block(code=[Send(obj=Self(),
          msg=KeywordMessage(name=i:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(i)),
          msg=BinaryMessage(name=+, parameter=IntNumber(1)))]))])]))]), run_benchmark:
          Object(slots={start_time: Nil(), start_time:: AssignmentPrimitive(), end_time:
          Nil(), end_time:: AssignmentPrimitive()}, code=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(),
          msg=Message(primitives)), msg=Message(interpreter)), msg=KeywordMessage(
          name=runScript:, parameters=['objects/stdlib.tself'])), Send(obj=Self(),
          msg=KeywordMessage(name=start_time:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(),
          msg=Message(primitives)), msg=Message(time)), msg=Message(timestamp))])),
          Send(obj=Self(), msg=Message(benchmark)), Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage(name=end_time:
          , parameters=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(primitives)),
          msg=Message(time)), msg=Message(timestamp))])), Send(obj=Send(obj=Send(
          obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(end_time)), msg=BinaryMessage(
          name=-, parameter=Send(obj=Self(), msg=Message(start_time)))), msg=Message(asString)),
          msg=BinaryMessage(name=+, parameter='
    ')), msg=Message(print))])}))";
          at: 1 Put: "StrBox(benchmark)";
          at: 2 Put: "ObjBox(Object(slots={i: IntNumber(0), i:: AssignmentPrimitive()},
          code=[Send(obj=Block(code=[Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(i)),
          msg=BinaryMessage(name=<, parameter=IntNumber(1000000)))]), msg=KeywordMessage(
          name=whileTrue:, parameters=[Block(code=[Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage(
          name=i:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(i)), msg=BinaryMessage(
          name=+, parameter=IntNumber(1)))]))])]))]))";
          at: 3 Put: "StrBox(i)";
          at: 4 Put: "IntBox(0)";
          at: 5 Put: "StrBox(i:)";
          at: 6 Put: "StrBox(run_benchmark)";
          at: 7 Put: "ObjBox(Object(slots={start_time: Nil(), start_time::
          AssignmentPrimitive(), end_time: Nil(), end_time:: AssignmentPrimitive()},
          code=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(primitives)), msg=Message(
          interpreter)), msg=KeywordMessage(name=runScript:, parameters=[
          'objects/stdlib.tself'])), Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage(
          name=start_time:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(),
          msg=Message(primitives)), msg=Message(time)), msg=Message(timestamp))])),
          Send(obj=Self(), msg=Message(benchmark)), Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage(
          name=end_time:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(
          primitives)), msg=Message(time)), msg=Message(timestamp))])), Send(obj=Send(
          obj=Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(end_time)), msg=BinaryMessage(
          name=-, parameter=Send(obj=Self(), msg=Message(start_time)))), msg=Message(asString)),
          msg=BinaryMessage(name=+, parameter='
    ')), msg=Message(print))]))";
          at: 8 Put: "StrBox(start_time)";
          at: 9 Put: "StrBox(start_time:)";
          at: 10 Put: "StrBox(end_time)";
          at: 11 Put: "StrBox(end_time:)".
      ).
    
      disassembled = (||
        ("0", "PUSH_LITERAL", "type:OBJ", "index:0"), 
        ("3", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:1"), 
        ("6", "PUSH_LITERAL", "type:OBJ", "index:2"), 
        ("9", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:3"), 
        ("12", "PUSH_LITERAL", "type:INT", "index:4"), 
        ("15", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), 
        ("17", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:5"), 
        ("20", "PUSH_LITERAL", "type:ASSIGNMENT", "index:0"), 
        ("23", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), 
        ("25", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), 
        ("27", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:6"), 
        ("30", "PUSH_LITERAL", "type:OBJ", "index:7"), 
        ("33", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:8"), 
        ("36", "PUSH_LITERAL", "type:NIL", "index:0"), 
        ("39", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), 
        ("41", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:9"), 
        ("44", "PUSH_LITERAL", "type:ASSIGNMENT", "index:0"), 
        ("47", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), 
        ("49", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:10"), 
        ("52", "PUSH_LITERAL", "type:NIL", "index:0"), 
        ("55", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), 
        ("57", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:11"), 
        ("60", "PUSH_LITERAL", "type:ASSIGNMENT", "index:0"), 
        ("63", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), 
        ("65", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), 
        ("67", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:6"), 
        ("70", "SEND", "type:UNARY", "params:0"), 
        ("73", "RETURN_TOP"), 
        ("74", "RETURN_TOP"), 
        ("75", "RETURN_TOP"), 
        ("76", "RETURN_TOP")
      ).
    
    bytecodes = (||
        3, 3, 0, 3, 2, 1, 3, 3, 2, 3, 2, 3, 3, 1, 4, 6, 0, 3, 2, 5, 3, 6, 0, 6, 0, 6, 0, 3, 2, 6, 3,
        3, 7, 3, 2, 8, 3, 0, 0, 6, 0, 3, 2, 9, 3, 6, 0, 6, 0, 3, 2, 10, 3, 0, 0, 6, 0, 3, 2, 11, 3, 6,
        0, 6, 0, 6, 0, 3, 2, 6, 0, 0, 0, 4, 4, 4, 4
    ).

    (Kód byl pro větší přehlednost zalomen)

    Původně jsem měl výsledek obalen v JSONu, ale nakonec mi kamarád připoměl, že součástí experimentu s tinySelfem je vyzkoušet používat jeho objektové literály, čehož je výsledkem výše uvedený výpis.

    Tedy interpreter vypisuje jako debug věci v syntaxi sama sebe. Nutno dodat, že je to celé zatím neotestované, neboť ve chvíli kdy byl tento blog napsán nebyly v tinySelfu podporovány ani pole, ani slovníky a jedná se tedy spíš jen o takový experimentální nástřel. Tomu taky odpovídají ty AST stringy na začátku, které jsou silně nepřehledné, a které to bude chtít časem určitě vylepšit.

    Pokračování

    Příště se už konečně podíváme jak vlastně uvnitř vypadá interpreter a smyčka vykonávání příkazů.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    xsubway avatar 5.5.2019 23:18 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se píše programovací jazyk 6: Kompilátor AST do bytecode
    Už se těším na pokračování. Dík.
    7.5.2019 19:37 Ivorne | blog: Ivorne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se píše programovací jazyk 6: Kompilátor AST do bytecode
    Zajímavý. To abych si našel čas a taky naprototypoval ten svůj jazyk, co jsem tu o něm někde vykládal.
    8.1.2020 10:26
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se píše programovací jazyk 6: Kompilátor AST do bytecode
    skrytý komentář Náš administrátor shledal tento komentář závadným.

    Prosím slušnějí / konkrétněji

    Zobrazit komentář
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.