Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Počítačové hry jsem hrál naposledy před více než 25 lety na ZX Spectru, takže jsem v téhle oblasti naprosto mimo. Potřeboval bych trochu poradit s výběrem vhodné platformy a nějakého vybavení pro hry.
Nechci, aby se děti zavřely ve svých pokojích a tam trávily večery hraním počítačových her. Mají dost jiných zájmů, u kterých bych je rád udržel, ale na druhou stranu je nechci od počítačových her úplně odstřihnout. Pak by to skončilo jenom tak, že budou chodit tajně hrát ke kamarádům. Aby se doba strávená hraním udržela pod kontrolou, chtěl bych herní zařízení v obýváku připojené k televizi. Co jsem tak zběžně zjistil, v dnešní době mám několik možností:
Co se týče her, v tuhle chvíli by byly aktuální spíše jednodušší hry určené pro děti ve věku nějakých 7-14 let. Představoval bych si nějaké plošinovky, závody aut, nějaké jednodušší budování světů nebo měst apod. Rozhodně jim nechci zpřístupňovat nějaké realistické střílečky. K jednotlivým platformám jsem něco málo zjistil, ale spíše mám pár doplňujících otázek. Byl bych moc rád, kdyby mi na ně někdo dokázal v diskuzi odpovědět.
Měly by pro něj vycházet nejnovější hry, ale nevím jak je to s dostupností jednoduchých her pro menší děti. Někde jsem narazil na nutnost být online. Je skutečně třeba být neustále online? Je potřeba nějaké pravidelné předplatné, nebo stačí občas jednorázově zaplatit za novou hru?
Zajímavá věc je Kinect pro ovládání některých her bez fyzického ovladače v ruce. Je to použitelné a má to význam?
Hardwarově by na tom měl být skoro stejně jako Xbox. Je v něčem lepší nebo horší? Jak je to s dostupností her pro děti? Jak je to s online připojením a účtem/předplatným? Existuje něco jako Kinect a je to použitelné?
Vysloveně herní PC s výkonnou grafikou do obýváku nechci. Momentálně mám u TV maličký Intel NUC s procesorem i5 4250U (dual-core Haswell, 1,3/2,6 GHz, Intel HD Graphic 5000) a Debianem. To sice není nijak výkonný stroj, ale předpokládám, že pro jednoduché hry bez složité 3D grafiky by to mohlo stačit. V tom případě by stačilo dokoupit jenom dva gamepady. Fungují všechny běžné i v Linuxu? Jako alternativu bych ještě mohl NUC nahradit něčím výkonnějším, ale rozhodně by to muselo být malé a nehlučné.
U PC je ale ještě otázkou volba OS. Sám používám všude výhradně Linux. Vypadá to ale, že pro hry je vhodnější platforma Windows. Je dostatek her pro Linux třeba ve Steamu? Pokud zvolím Steam, stačí doinstalovat klienta do současného Debianu nebo bude vhodnější nainstalovat SteamOS?
Pořád ještě se prodávají Xbox 360 a PlayStation 3. Vycházejí pro ně nové hry? Jak dlouho je budou výrobci ještě podporovat?
Tiskni
Sdílej:
Přidávám se. Autor taky může nainstalovat vedle Debianu SteamOS a dokoupit jen ovladače (xbox, PS?), ideálně přímo ty od Steamu. Když jsem viděl ukázku psaní na ovladači od Steamu ve SteamOS, tak jsem málem spadnul ze židle - to prostě musím mít! Teď už jen mít ten obývák a televizi
Má cenu dávať peniaze za nejaké hry a hw ? Hlavne keď výrobca diktuje čo môže užívateľ robiť s zariadením ktoré si kúpil za svoje peniaze. Treba jednoducho vysvetliť, že sú dôležitejšie veci ako hry.
Treba jednoducho vysvetliť, že sú dôležitejšie veci ako hry.
Jako třeba?
Vždyť ty led monitory jsou jasnější a svítí mnohem víc než starší obrazovky s lcd podsvícením,Vis o tom, ze monitory maji nastaveni jasu? Ale i pri maximalnim jasu maji monitory radove mensi svetelny tok nez byva venku od slunce za jasneho pocasi. Problem muze byt spis neprizpusobeni jasu monitori vzhledem k celkove intenzite osvetleni v mistnosti.
Co se týče her, v tuhle chvíli by byly aktuální spíše jednodušší hry určené pro děti ve věku nějakých 7-14 let. Představoval bych si nějaké plošinovky, závody aut, nějaké jednodušší budování světů nebo měst apod.Jestli nechceš platit nějaké dělo, nainstaluj jim Brutal Doom (osobně doporučuju SE verzi s Beyond Hell), tím by si je mohl na chvíli zabavit.
ostatně nedělají se C&C nebo StarCraft dodnes?
RTS je skoro mrtvý žánr. V podstatě se udržuje to, co vyšlo před 10-15 lety, a pak je pár nových věcí, které nejsou čisté RTS. Zabila to kombinace konzolizace, ústupu od izometrické grafiky, většího důrazu na rychlý zisk (ehm, CoD) a akčnějšího pojetí MOBA (nemusí se na první pohled tolik myslet).
A to myslím vážně. Třeba teď vychází datadisk (African Kingdoms) pro Age of Empires 2, se kterým jsem si hrál před právě těmi 15 lety. To je dneska jedna asi ze tří nejhranějších RTS (daleko za SC a zhruba na úrovni WC3).
Zrovna pro SC2 teďka vychází třetí díl.
s/díl/datadisk
RTS je žánr, kde už bylo dosaženo dokonalosti, tak není kam se hnát.
To ani omylem není pravda, dokonce bych se nebál označit to za gabenapustý nesmysl – počínaje AI přes vyváženost až po, pochopitelně, obsah.
Planetary Annihilation
Mizerné pokračování TA, ale ano. Nicméně Spring je právě „pokračování“ TA.
0 A.D.
Osamostatněná modifikace AoE2.
…Prison Architect…
To jsou nějaké obdoby TTD, resp. The Sims, ne?
Grey Goo
Pravda, to jsem neznal. Pak je ještě nějaká celkem zajímavá masivní věc s obrovským populačním limitem.
Každá druhá hra se dá považovat za pokračovatele něčeho. Kolik ze strategií byly v podstatě vykrádačky konceptu Command and Conquer. 0 A.D. není žádná modifikace, ale samostatná hra s vlastním enginem. Ano, z principu podobná AoE, ale rozhodně ne mod.
Původně to byl mod (jako třeba Age of Chivalry). Časem si přepsali engine.
Jinak Spring je pokud vím (původně) jen nový engine pro hraní starého TA, v momentální době ovšem povýšený na univerzální engine pro spoustu dalších strategií. Pravým pokračovatelem je Supreme Commander (i když trochu starší).
Doporučuju se podívat na seznam her pro Spring, ono je to celkem zajímavé.
Jinak z relativně nedávných strategií se dá zmínit i Company of Heroes 2 (2013)
Podívej se na stránku Seznam RTS na Wiki a zanes si data do grafu. ~,^
Ve skutečnosti je dětem 7 a 9. Myslím, že Nintendo bude zatím tak akorát.V deviti jsme se spoluzakama chodili hrat Counter-Strike do herny. Vetsina rodicu o tom nemela tuseni. Ja jsem asi nevyrostl v "normalniho" cloveka, ale na CS bych to nesvadel