O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
GCC 4.0 bylo pro mnoho lidí určitě zklamáním. Před vydáním GCC 4.0 se všude roznášelo, že GCC čtvrté řady bude generovat rychlejší kód. Nakonec se ukázalo, že 4.0.X generuje pomalejší kód a že slibované optimalizace budou přítomny až v řadě 4.1. Proto sleduju vývoj GCC 4.1 (betaverze v Portage).
Musím potěšit všechny "Gentoo Ricers" a podobné, protože GCC 4.1 (prerelease) skutečně generuje rychlejší kód než GCC 3.4.
Benchmarkoval jsem pomocí Quake 3, demo "FOUR.DM_68". Výsledky z prvního běhu jsem ignoroval, v tabulce jsou čísla až z druhého běhu.
| Kernel sestaven | Quake 3 sestaven | Avg FPS |
|---|---|---|
| GCC 3.4.5 | GCC 3.4.5 | 183,1 |
| GCC 3.4.5 | GCC 4.1 beta | 187 |
| GCC 4.1 beta | GCC 4.1 beta | 189,2 |
Ty rozdíly jsou asi směšné, ale chci trochu vylepšit současnou náladu flamewars a odchodů nečím pozitivním
Tiskni
Sdílej:
Musím to někdy zkusit znova s tou novou 4.1.
Já s tím taky nekompiluju celý systém... zatím jen kernel, glibc, xorg-server…
:-)
Ale což, co oko nevidí…
Jestli to pak půjde čtyřicet nebo šedesát je mi upřímně jedno, radši budu hrát tu hru než bych ztrácel čas snahou aby mi šla rychleji
Což mi jaksi taksi nejde a deset procent v GCC mi k tomu nenapomůže.
Ale štve mě to čím dál víc, nejspíš se přes tu míru tolerance asi záhy dostanu.