Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevili v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Shlédl jsem v časopisu Computer výkonnostní test Linux vs. Windows. Překvapilo mě, že tak extrémně windowsovský časopis připustí, aby Linux vyhrával, ale je to docela tak .
Testoval se výkon výpočtu MD5, kopírování souborů, nějaké aplikace filtrů v Gimpu, výkon POVray + herní test. U všech těchto testů (kromě posledního) byly použity distribuce Ubuntu 32bit, Ubuntu 64bit, Gentoo 64bit a FC4 64bit a Windows XP 32 a 64bit.
Dalo by se to shrnout, že nejvýkonnější z dister bylo Gentoo 64bit a (někdy podstatně) nejhorší výsledky mělo FC4 64bit. Linux nad Windows, dá se říct, zvítězil.
Situace ve hrách už byla horší, Windows vyhrál. Herní výkon bylo totiž srovnáván s Mandrivou a navíc platilo: čím vyšší rozlišení, tím hůře na tom Linux byl. Tohle pravidlo se projevuje i u OpenGL pod Windows (bylo tam srovnání UT2004 Direct3D vs. OpenGL renderer pod Windows).
Můj komentář:
Nicméně musím dodat, že Windows (u mě) prohrává v některých obtížně změřitelných vlastnostech - např. využití paměti. Linux s velkou RAM cachuje, Windows (nesmyslně) radši swapuje
Na mém PC minimálně v Doom3 Windows těžce prohrává - z toho je vidět, že žádný test nemůže být dokonalý a stoprocentní.
Tiskni
Sdílej:
:free total used free shared buffers cached Mem: 515472 505276 10196 0 18468 210040 -/+ buffers/cache: 276768 238704 Swap: 1134500 264180 870320takhle to vypada po 8 hodinach provozu (pritom jeste tak pred pul rokem jsem mival zabranou pamet 200MB a ve swapu nic), po nekolika dnech je to mnohem horsi ...nevim jestli se da verit udajum % v top , ale aplikace zabiraly asi tak 1000% pameti
To moze byt zmenou prostredia (tty -> KDE, a pod., update aplikacii,...)
v top-e sa ukazuje kolko pameti by aplikacia mala zaberat. To tiz fork() nekopiruje data v pamati, ale nastavy bloky zdielanie starym a novym procesom na copy-on-write.
Takze jedna aplikacia zabera 10% RAM, forkne 9 procesov a vsetky do kopy by mali zaberat 100%, ale forknute procesi zvacsa nezapisuju do mnohych casti pamate.
Doom3 jede jen na OpenGL, takže u toho nebylo Direct3D žádné.
Doom3 jede jen na OpenGL, takže u toho nebylo Direct3D žádné.Doom3 system requirements.
htop
a koukal sem, jak je swap zaplnen z 0%, kdyz pri cinnostech, ktere jsem delal, by Windows muj disk umucil...
tak hezky to hralo u srdce :)