Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Jde prece o to, aby server vydelaval co nejvic.A nebo taky o to, aby prodělával co nejmíň, případně aby byl alespoň na nule. Do financování Abíčka nevidím, ale selský rozum mi říká, že to zlatý důl nebude…
Ve Vidni meli zajimavy zpusob distribuce novin postaveny na lidske duvere. Meli tam stojan na noviny a kasicku. Vzali jste si noviny a patricny obnos hodili do kasicky. Provozovate proste veril, ze lide jsou natolik slusni, ze nebudou krast, ale zaplati.Jiný pohled: Provozovatel prostě ušetřil za kamelota, přičemž ušetřené náklady pokryjí případné ztráty několika nepoctivců. Kdo si noviny koupit nechce, ale přesto si je vezme, i tak zkonzumuje jejich obsah (včetně reklamy) a navíc ušetří provozovateli náklady a starost o nezakoupené výtisky, neboť včerejší noviny jsou už stejně neprodejné. Kalkulace se pak dělá tak, aby se náklad v každém případě zaplatil.
Provoz vetsiny webu je hrazen z reklamy. Provozovateli neplatite predplatne, ale za to konzumujete reklamu. Pokud si nainstalujete blokovani reklamy, berete si obsah, aniz za nej platite. Zamysletete se, zda se opravdu chcete takto skarede chovat.Jiný pohled: Zejména blikavá "cool" reklama na webu cílí vědomě právě na ty trubky, co ji blokovat nedokážou. Ostatním se pak vtírá do podvědomí, aby vypálila do nervových spojů :D aspoň značku nebo logo, aniž to chceme, co víc, aniž o tom víme. Blokování reklamy v zájmu zachování duševního zdraví (stejně jako přepnutí či odcházení od televize v době reklamního bloku) je znakem inteligence, nikoliv "škaredého chování". Úplně chápu zájmy provozovatele webu (čili i tvůj), pročež nečekám odpověď (vážně ne ;), jakožto (ještě) myslící návštěvník bych ale chtěl v zájmu zachování duševního zdraví pro sebe i pro druhé formulovat upozornění na nefér moralizovaní, které se v této souvislosti objevuje. Je totiž rozdíl mezi: "Neblokujte prosím reklamu, pomůžete nám (a tím i sobě) k lepšímu obsahu webu" a "Neblokujte reklamu, je to škaredé chování, tím nás okrádáte (berete si obsah, aniž za něj platíte)". Pokud má provozovatel pocit, že ho návštěvníci jeho webu, díky nimž je vůbec jako reklamní prostor zajímavý, okrádají neautorizovaným vnímáním obsahu (či přímo "braním si", cha cha), má možnost umožnit přístup pouze autorizovaným předplatitelům. Ani pak sice nepůjde v případě nějak získaného neautorizovaného přístupu o "okrádání", ale alespoň bude oprávněná výtka "škaredého chování". Označit svobodné jednání návštěvníka, čtenáře nebo TV-diváka, který zablokuje reklamu, hodí reklamní přílohu či leták rovnou do koše nebo vypne či přepne televizi v době reklamy, za "škaredé chování" nebo dokonce "okrádání" je rafinovaný (a zároveň laciný) obchodní trik, manipulace vědomí za účelem vzbuzení pocitu viny a povinnosti vůči obchodníkovi. ;)
Souhlas. Jestlize nefunguje reklama, zkuste neco jinyho a nesvadejte to na navstevniky, ktere jen obtezuje.
Zadne reklamy neblokuji, protoze to nepovazuji za spravne.Takyto postoj je pre mna neuveritelny a nepochopitelny. Aspon to ukazuje ze kazdy clovek je iny. Neberiem ti tvoj nazor ale podla mna je trochu "chory". Bez urazky. Nemam ziaden (pre mna) logicky argument ktorym by som ti nan oponoval.
Nemam ziaden (pre mna) logicky argument ktorym by som ti nan oponoval.Jistě. Protože neexistuje. Logické je následující chování: reklam je na nějakém portálu příliš, takže tam přestanu chodit. Ty však zastáváš jiný přístup: reklam je příliš, takže je zablokuješ a chodíš tam dál.
To, ze se na tobe prizivuji myslis vazne? Ono je hezke mluvit o financovani serveru (i kdyz neprimem), kdyz te to nic nestoji, ze? Promin, ale priklad se Skype je mimo misu. Navic:
Kdyz nechces videt reklamu, tak sem prece nemusis chodit ne?
Mozna kdyby byl tento server zameren na reklamu, tak bych sem nechodil. Ale je zameren trosku jinam, co ty na to?to je ale tvoje blbost...Prima, takze si reklamu zakazeme vsichni, protoze ti, co to jeste neudelali jsou trubky (rozumej nemaji ten typicky cechacsky pristup - hlavne kdyz to muzu mit zadarmo) a Leos to tady muze zavrit nebo vypsat sbirkove konto prispejte na ABC. Jinak porad nechapu proc ten Skype jako priklad ne? Co to je "invazivni reseni"? Mohl bys to prosim nejak rozvest? S financovanim to ma podle me co delat hodne, protoze Skype misto toho, aby si zaplatil vlastni servery a prenosovou kapacitu, tak parazituje na uzivatelich co maji verejnou IP. Jinak uplne offtopic... Byl bys ochoten platit za obsah bez reklam?
Nevím, jestli čtu ten správný server.Ale ano. Jen by mě docela zajímalo, kdo je autorem těchto vět: Prohlédněte si vzhled vašeho komentáře. Zkontrolujte pravopis, obsah i tón vašeho textu. Někdy to vážně chce chladnou hlavu.
Svoboda je skutečně možnost dělat co chci.Není. Já bych třeba chtěl létat, leč gravitace mi to neumožňuje – to mi ale neubírá nic z mé svobody. Pak taky asi nejde o to, co "chci", ale co "je správné". A taky je v souvislosti se svobodou nutné zmínit zodpovědnost, ne?
Dívám se na to co chciCož je ovšem stupidní argumentace. Pochopitelně, že si můžeš dělat, co chceš. Třídit odpad tě také nikdo nemůže nutit, i když je možné, že ti někdo vyčte, když ho třídit nebudeš. Leoš vysvětlil postoj, který mu připadá správný. Odpovídáš-li na to větou "dělám si, co chci", nevyvracíš argumenty, ale pouze deklaruješ, že tě nikdo za tvůj postoj nemůže postihnout.
"Reklamu robia ľudia, ktorí chcú, aby sa tvoje peniažky stali ich peniažkami."Úplně stranou od debaty o reklamě na abclinuxu bych se rád zeptal, co je na tom špatného.
Reklama se ti prece muze nacist a zobrazit, aniz bys ji musel sledovat. Zda te nejak zaujme ci ne, to je uz na schopnostech jejiho tvurce a provozovatele serveru.To je ale omyl. Doporučoval bych informovat se o tom, jak reklama působí na podvědomí, i když si naivně mysíme, že ji nevnímáme. V psychologii a tvorbě reklamy se s tím přímo počítá. Právě podprahové útoky obrazové reklamy (textová je na tom o dost lépe) jsou to, kvůli čemu se pro duševní zdraví vyplatí reklamu blokovat paušálně a maximálně ji povolit tam, kde si to podle mě provozovatel webu zaslouží a já mu tudíž dobrovolně a vědomě věnuji kapacitu mých nevědomých vjemů. Ideální blokování reklamy z obou stran (ne pro inzerenta ovšem) by bylo takové, která reklamu načte a započítá "view", aniž ji zobrazí a obtěžuje tak návštěvníka :D
Jenže tady nejde o to, jestli je nebo není možné reklamy ignorovat, ale o to, že nepodnikáme žádné donucovací akce. Reklama má určitou funkci, kterou bereme jako nutné zlo. Leoš měl na mysli to, že tu například nejsou před vložením komentáře do diskuze žádné kvízy, které by kontrolovaly, jestli reklamu skutečně pozorně sleduješ. -- Jistě, to je příklad dotažený do absurdna. Reklamu chápeme jako otravný prostředek nezbytný k udržení portálu nad vodou, a proto se ji snažíme v rámci možností korigovat, aby byla snesitelná, ale přesto vydělávala (až na ten obrbanner nahoře... ten je děsný). Když reklamu někdo blokuje, není mu přístup k funkcím portálu nijak omezen. Jsme však - myslím vcelku pochopitelně - rozladěni, protože to vnímáme jako něco mezi sobectvím a házením klacků pod nohy.Reklama se ti prece muze nacist a zobrazit, aniz bys ji musel sledovat. Zda te nejak zaujme ci ne, to je uz na schopnostech jejiho tvurce a provozovatele serveru.To je ale omyl. Doporučoval bych informovat se o tom, jak reklama působí na podvědomí, i když si naivně mysíme, že ji nevnímáme. V psychologii a tvorbě reklamy se s tím přímo počítá.
Reklamu chápeme jako otravný prostředek nezbytný k udržení portálu nad vodou, a proto se ji snažíme v rámci možností korigovat, aby byla snesitelná, ale přesto vydělávala (až na ten obrbanner nahoře... ten je děsný). Když reklamu někdo blokuje, není mu přístup k funkcím portálu nijak omezen. Jsme však - myslím vcelku pochopitelně - rozladěni, protože to vnímáme jako něco mezi sobectvím a házením klacků pod nohy.To rozladění je možná pochopitelné, ale není oprávněné. Je-li reklama prostředek k udržení portálu, jsou zdejší aktivní návštěvníci přímo podmínkou, aby něco jako abclinuxu fungovalo. Atraktivita reklamní plochy se pak odvozuje od počtu pravidelně se vracejících návštěvníků. Pokud je při zdejším v IT nadprůměrně vzdělaném publiku určitý druh reklamy nevhodný a neúčinný, protože je hodně lidmi blokován, je to selhání managementu reklamní kampaně a provozovatele portálu, nikoliv návštěvníků, jak se Leoš ve své původní reakci pokouší naznačovat. Varianta B by byla nahradit příjmy z reklamy předplatným uzavřeného obsahu (články, odpovědi). Možností je řada. Kriminalizovat návštěvníky nebo v mírnější podobě pokoušet se vzbuzovat pocity provinění ("berete si bez placení") jsou pouze obchodní praktiky, které nemají nic společného s morálkou, se "škaredým chováním". Jediný oprávněný postoj provozovatele je apel na dobrovolnou spolupráci, nikoliv uražené výčitky, byť ty jsou pochopitelné jak z hlediska obchodní strategie (běžná praxe), tak z hlediska lidské psychiky (každý je naštvaný, když se druhý nechová tak, jak by podle mě měl...).
Pokud je při zdejším v IT nadprůměrně vzdělaném publiku určitý druh reklamy nevhodný a neúčinný, protože je hodně lidmi blokován, je to selhání managementu reklamní kampaně a provozovatele portáluOpakuji (se): nejsme v pozici, abychom si mohli diktovat, jak budou reklamní kampaně vypadat. Sice se bráníme např. reklamám od MS, ale dalších odmítavých postojů už si moc dovolit nemůžeme. Přesto se snažíme co to jde, aby byly reklamy především textové (nabídky práce, školení atd.). "Nevhodné" druhy reklamy si lidi často blokují, ale výsledkem takové neúspěšné kampaně nebude to, že bychom mohli zadavateli říci: "vidíte, raději nám dejte nějakou textovou reklamu" -- výsledkem bude to, že se na nás zadavatel příště vykašle. Tím chci říct, že označit to, že si lidi reklamy blokují, za selhání provozovatele portálu, je v tomto konkrétním případě dost mimo, jelikož tu díky velmi omezenému trhu nefunguje klasický princip poptávky a nabídky.
To rozladění je možná pochopitelné, ale není oprávněné.Když mě něco štve/mrzí, tak jsem rozladěný. Co je na tom neoprávněného?
Příště mi začnete tvrdit, že chci-li si na ábíčku přečíst blogy, musím k tomu projít i všechny dnešní zprávičky, jinak kradu obsah?Naprosto nechápu, kde jsi vyčetl něco, co by takový vývoj naznačovalo. Já jsem poukázal na to, že tvoje odpověď "dělám si, co chci", není validní argument, protože se tak dá odpovědět na cokoliv. Jak nakládáš s obsahem webu je tvoje věc - já/my jen tvrdíme, že když už se rozhodneš web číst/využít, je pak také fér z něj neblokovat reklamy. Jestli si pak na webu čteš blogy nebo zprávičky, to je úplně fuk, vůbec to s tím nesouvisí a opakuji, že je mi záhadou, jak jsi něco takového dokázal vyvodit.
"Pokud si nainstalujete blokovani reklamy, berete si obsah, aniz za nej platite. Zamysletete se, zda se opravdu chcete takto skarede chovat."takže obsah je vlastně placený a je nám prominuto placení, když si to zato odpracujeme sledováním obrázků/animací/upoutávek těch kteří Vám za to zaplatili ? a bez jakýchkoliv důkazů vyslovavat příměry které dotyčného obviňují z krádeže a ilegálního chování
" A stahovat filmy ci kopirovat hudebni cdcka, mit doma nelegalni MS Office, to vsechno je pochopitelne taky v poradku, ze? "Snažíte se vnutit představu, že kdo blokuje reklamu, krade také software a jeho jednání je stejně společensky nebezpečné. To se mi vůbec nelíbí. Srovnáváte jablka a lokomotivy - nesrovnatelné.
Mi osobne prijde blokovani reklam podobne. A sam se tim ridim. Zadne reklamy neblokuji, protoze to nepovazuji za spravne. Pokud nejaky server to s reklamami prehani, pak jej prestanu navstevovat.To je vcelku Vaše volba, ale proč, z pozice provozovatele serveru, říkáte ostatním, co je správné a co špatné.
Ale ja te prece nenutim se na tu reklamu divat. To jsem nikde nenapsal. Jenom jsem psal, ze je spatne reklamu blokovat. A to je neco jineho.Uff, vy nevíte jak reklama funguje ? Podvědomí a tak ? Že si to nemusíte pěkně písmenko po písmenku přečíst aby to na Vás působilo ? Pokud si myslíte že ne, že nečíst = nevnímat, přesvědčovat Vás nebudu, ale něco si o tom přečtěte. Vážně to funguje, podvědomí je mrcha. Neberte to nijak vážně, jen mě naštval agresivní způsob jakým vysvětlujete, že reklama je dobrá a její blokeři ( a ti co je štve ) špatní.
Pokud si myslíte že ne, že nečíst = nevnímat, přesvědčovat Vás nebudu, ale něco si o tom přečtěte. Vážně to funguje, podvědomí je mrcha.hmm. ja som vazne vadny ;) nie, vazne nechapem ako ma reklama z billboardov/TV/novin/internetu ovplyvnuje. vnucuje mi nejaky nazor? alebo ako? lebo som si nic take nevsimol a od reklam mam prirodzeny odstup a su aj take co mi vylozene liezli na nervy (ale to len v TV) a produkt mi znechutili, pretoze som si ho s nimi asocioval (napr. mobilny operator Orange). ale nikdy ma "nemotivovali" pozitivne.
hmm. ja som vazne vadny ;) nie, vazne nechapem ako ma reklama z billboardov/TV/novin/internetu ovplyvnuje. vnucuje mi nejaky nazor? alebo ako? lebo som si nic take nevsimol a od reklam mam prirodzeny odstupněco si o tom přečtěte
psychologickym kecom neverimTo máš blbé, ono to totiž opravdu funguje
A ked ta mama posle kupit nejaky praci prasokto skor pridu mimozemstania nez by to nechala na mne :) nerozhodoval by som sa sam, poradil by som sa so skusenejsim. inac si myslim, ze v tomto pripade je to dost jedno. keby som musel, urcite by som nekupil najdrahsi ani najlacnejsi. zase podla ponuky. ta reklama mi moze akurat predstavit existenciu vyrobku. a je tu velka sanca, ze mi ho znechuti. napr. tycinku by som kvoli reklame mohol ochutnat - rovnako by som mohol ochutnat nejaku co som prvykrat videl v regali, ale neutekam po nu do obchodu. a rovnako na mna neplati trik s vystavenim takychto veci pri pokladni ;)
Nic Vám ale Leoši a Roberte nedává právo vznášet morální soudy nad jinýmiTo nechápu. Každý má snad právo vyjádřit, co mu morální přijde a co ne. Jedná se o názor, na který máme stejné právo jako ty na to, že s ním nesouhlasíš. Názory se často rozcházejí.
A proč ne? Nehledě na to, že ve větě, na kterou reaguješ, řekl Leoš, že jemu "osobně" - těžko tedy z nějaké pozice. Ale i kdyby: stále nechápu, co je špatného na tom, když řeknu, že je něco špatně a něco správně.Mi osobne prijde blokovani reklam podobne. A sam se tim ridim. Zadne reklamy neblokuji, protoze to nepovazuji za spravne. Pokud nejaky server to s reklamami prehani, pak jej prestanu navstevovat.To je vcelku Vaše volba, ale proč, z pozice provozovatele serveru, říkáte ostatním, co je správné a co špatné.
mohlo by to taky skončit tak, že po zadání stránky abc linuxu by následovala povinná dvouminutovka sledovaní reklam, poté kontrolní otázka co bylo dnes za reklamu na pivo/spodní prádlo/server/cokoliv a po správné odpovědi by měl nebožák uživatel teprve povolen vstup ... :)Dopouštíš se úplně stejné konstrukce jako Leoš, když kradení softwaru vztahoval na blokování reklamy. Z toho, že kritizujeme blokování reklamy vyvozuješ "povinné dvouminutovky". Copak bylo někde řečeno, že by byli blokující uživatelé nějak postihováni? Obojí (Leošova i tvoje absurdní konstrukce) je vedené snahou zdůraznit to, co chcete říct, ale ani pro jedno se nenachází opodstatnění.
Na webu ji mit musis pokud chces aby se server uzivil, to je jasny, ale nutit nekoho (i kdyz jen "moralne"), aby ji neblokoval je nenormalni.Odporuješ sám sobě. Na jednu stranu uznáváš, že pro uživení serveru je potřeba reklama, ale na druhou stranu tvrdíš, že je nenormální po návštěvnících chtít, aby ji neblokovali. Říkáš tím prostě, že ty se z toho vyvlíkneš a necháš to na jiných. Když bude na vesnici malé kino, bude potřeba, aby do něj lidi chodili, jinak provozovatel zkrachuje a kino zavře. Ty to víš, ale přesto vždycky proklouzneš bez placení a doufáš, že těch, kteří si lístek koupí, bude dost na to, aby promítači nezavřeli krám.
Pokud nechceš, aby ti lidé blokovali reklamu, tak je s ní neotravuj. Pokud bude reklama aspoň trochu cílená a nebude obtěžovat, nebude ani důvod ji blokovat.to je ale prece takova blbost. Kdyby si provozovatele serveru mohli takto vybirat, tak by tady nejspise byly jen reklamy zamerene na linux, ale myslite si ze tech reklamnich nabidek je tolik? kvuli takovym jako jste vy treba casem dojde k tomu, ze obsah abclinuxu bude placeny. ne ze by mi to vadilo, mi by abclinuxu rozhodne za nekolik desitek korun mesicne treba stalo, stejne tak mi stoji za to abych snesl nejakou tu reklamu a obcas na nejakou i kliknul. uprimne receno si myslim ze lide kteri zde hystericky vykrikuji jak reklamu nemohou snest a jak je strasne vytaci, atd jsou proste banda kretenu. klidne si mne pridejte do blacklistu, je to muj nazor.
Neodporuje si. Reklamu blokuju, protože mi vadí. Různé blikající hejbající obludy fakt nesnáším.To s tím vůbec nesouvisí. Mně by taky mohlo vadit, že se za rohlíky platí - znamenalo by to snad, že si je pak můžu brát bez placení? Reklama je způsob financování provozu portálu - kdo ji blokuje, ten provozovatelům ztěžuje pozici, protože pak mají na provoz méně peněz. Neznamená to, že blokující návštěvník není pro portál přínosem -- i on se účastní diskuzí apod. Ale na rozdíl od toho, kdo neblokuje, nepomáhá zaplatit účty. Že je reklama protivná, to s tím bohužel nemá co dělat. Nejsme v pozici, abychom si mohli diktovat, jak bude reklama vypadat. Kdyby bylo po mém, tak se také okamžitě zbavím toho nechutného banneru nahoře na stránce, odstranil bych banner v levém sloupci, vykopl z článků reklamní čtverce atd. Ale nejde to, protože pak bychom to museli zabalit.
U televize mě taky nikdo nemá právo nutit, abych u ní zůstával sedět, když běží reklamní blok.Ale on tě nikdo nenutí. Leoš jen vyjádřil, co mu přijde správné. Já s tím souhlasím. Také se nedívám v televizi na filmy. Nehledě na to, že i když od té reklamy v televizi odejdeš, pořád ještě z toho má stanice užitek, protože jsi alespoň nepřepnul. Stejně tak jako Leoš nikomu nevyčítal, že si reklamy poctivě nečtou, ale že je blokují.
Nehledě na to, že i když od té reklamy v televizi odejdeš, pořád ještě z toho má stanice užitek, protože jsi alespoň nepřepnul.Ale to já občas dělám tak, když jsem líný se od té televize zvednout, tak prostě v době reklamy přepnu na jinou stanici. Ale rozhodně už z principu na reklamní blok nekoukám
Je totiž rozdíl mezi: "Neblokujte prosím reklamu, pomůžete nám (a tím i sobě) k lepšímu obsahu webu" a "Neblokujte reklamu, je to škaredé chování, tím nás okrádáte (berete si obsah, aniž za něj platíte)".Já v tom rozdíl nevidím. Obojí je pravda. Ty sice to druhé označuješ za
rafinovaný (a zároveň laciný) obchodní trik, manipulace vědomí za účelem vzbuzení pocitu viny a povinnosti vůči obchodníkoviale úplně stejně by šlo zhodnotit i to první. Nehledě na to, že nevidím nic špatného na tom, když se v takovémto případě vzbudí pocit viny.
Tiskni
Sdílej: